Blå Flygare skrev 2010-11-25 10:35:30 följande:
Ta bort helt tills det är bra, och börja sen om igen. om ni då ska ta bara lite tillagat för att se hur mycket som tåls, eller om ni ska ge mycket för att få tydlig reaktion - det är svårare att svara på. Olika läk har ju olika synsätt på det, så hur ska vi lekmän veta?
Det beror väl på ålder på barnet och mycket annat. Har er läk sagt något?
Enligt hennes läkare borde hon tåla mjölk nu, efterson hon passerat 1-1,5 års ålder. Hon samtyckte till att det var dags nu innan jul att prova igen, ca 6 mån efter förra gången när jag förelsog det. Då tålde dottern 2-3msk innan hon fick lite utslag och blev hård i magen, ev. sömnpåverkan. Den här gången har ju dottern inte fått några utslag eller reaktioner från magen. Utan vi kom på varsitt håll att det kan finnas ett ev. samband mellan dottern sömnproblem och humör som har kommit den senaste veckan ungefär. Började mjölkprovoceringen för tre veckor sedan.
Annars har hon inte sagt så mycket om provoceringar mer än att ägg ska vi vänta med tills åtminstone 3-4års ålder med att prova, då på sjukhus.
Tror vi utesluter helt för att sedan provocera igen med stor mängd. Vill få ett klart och tydligt svar innan jul. Kan ju sedan prova mig fram vilken nivå som passar. ???
Tänkte sätta en pepparkaksdeg för bak imorgon eller lördag morgon. Liten fundering, har en glutenintolerant här då och har Lailas gula hemma som även dottern tål. Kan jag ta mitt vanliga ägg/mjölk/sojafria recept och byta vetemjölet rakt av mot Lailas gula? Blir det bra?