• Mela78

Allergitråden

Miralicia skrev 2010-11-24 09:43:02 följande:
    Det har jag faktiskt tänkt göra ngt liknande.

Men lite förslag på vad som ni brukar räkna till julmat och sådant som ni absolut tycker hör julen till och ska finnas på matbordet, kakfatet och i godisskålen?
    Helt utan att behöva ta hänsyn till allergier alltså. Vad är jul när det handlar om ätbara saker för eran del?
    Dålig med tid, men det absolut viktigaste för mig har innan allergierna varit, sill i massor med olika utföranden, ägghalvor med olika tillbehör, lax gravad/kallrökt/varmrökt, lutfisk, kålrotslåda, morotslåda, stekta/ångade grönabönor m mandel, risgrynsgröt.
  • Mela78

Vi introducerade mjölk för tre veckor sedan. Fick inga klara och tydliga reaktioner, eller rättare sagt märkte ingen förändring på dottern till en början. Ikväll slog det mig, och min make, att dottern börjat sova riktigt dåligt om nätterna och att hon fått ett hiskeligt humör med ständig gråt och skrik och gnäll. Nu tror vi såklart att det är mjölken. Rynkar på näsan visst är det bäst att helt utesluta mjölken tills dottern mår bra igen och sedan åter provocera? Eller kan vi få ett tillförlitligt resultat om vi minskar ner mjölken till lite i lagad mat? Hon får i dagsläget i sig omkring 4-5 dl mjölkprodukt/dygn
    (O snälla håll tummarna att det trots eller trötthet eller något annat som alla småbarn kan drabbas av, låt henne tåla mjölk nu!).

• Mela78
    t0va skrev 2010-11-24 22:06:47 följande:
    Idag fick Theo tag på en banan och sög lite på den, jag var inte där och såg det utan det var en annan person där som trodde det var ok. Efteråt så var han lite röd i ansiktet men det försvann på några timmar. Kan det vara allergi eller går sådana rodnader inte över så fort? 

Han har latexnappar och inte haft någon reaktion på det och han verkade inte tycka att det kliade eller så heller.

Tror jag ska trycka en tröja "mata inte barnet" och sätta på honom när vi är borta ;)  
    Kan inte uttala mig om det är allergi eller inte, men vår dotter fick reaktioner på banan ett tag när hon var spädis. Konstig bajs och lite rodnad/prickar i ansiktet som försvann på en dag eller två. Känsligheten försvann efter ett par månader för hennes del.

"mata inte barnet" Vilken rolig idé! (synd bara att det ska "behövas")
  • Mela78
    Blå Flygare skrev 2010-11-25 10:35:30 följande:
    Ta bort helt tills det är bra, och börja sen om igen. om ni då ska ta bara lite tillagat för att se hur mycket som tåls, eller om ni ska ge mycket för att få tydlig reaktion - det är svårare att svara på. Olika läk har ju olika synsätt på det, så hur ska vi lekmän veta? Det beror väl på ålder på barnet och mycket annat. Har er läk sagt något?
    Enligt hennes läkare borde hon tåla mjölk nu, efterson hon passerat 1-1,5 års ålder. Hon samtyckte till att det var dags nu innan jul att prova igen, ca 6 mån efter förra gången när jag förelsog det. Då tålde dottern 2-3msk innan hon fick lite utslag och blev hård i magen, ev. sömnpåverkan. Den här gången har ju dottern inte fått några utslag eller reaktioner från magen. Utan vi kom på varsitt håll att det kan finnas ett ev. samband mellan dottern sömnproblem och humör som har kommit den senaste veckan ungefär. Började mjölkprovoceringen för tre veckor sedan.
    Annars har hon inte sagt så mycket om provoceringar mer än att ägg ska vi vänta med tills åtminstone 3-4års ålder med att prova, då på sjukhus.
    Tror vi utesluter helt för att sedan provocera igen med stor mängd. Vill få ett klart och tydligt svar innan jul. Kan ju sedan prova mig fram vilken nivå som passar. ???

Tänkte sätta en pepparkaksdeg för bak imorgon eller lördag morgon. Liten fundering, har en glutenintolerant här då och har Lailas gula hemma som även dottern tål. Kan jag ta mitt vanliga ägg/mjölk/sojafria recept och byta vetemjölet rakt av mot Lailas gula? Blir det bra?
  • Mela78

Gör en vanlig pepparkaksdeg imorgon istället. Vill göra goda pepparkakor, inte experiment den här gången. Har färdiga glutenfria pepparkakor hemma till min gäst så hon blir inte utan.

• Mela78
    Tibell skrev 2010-11-27 11:40:54 följande:
    Hej tjejer! Vilket egenbakat bröd utan allt tycker ni är det bästa? Har någon ett bra recept på vanligt ljust bröd? Har fått ett recept innan minns jag men det var sparat på våran gamla data :(
    Jag gjorde scones igår, vet dock inte om det fungerar för er innehåller havre.. 2,5dl Lailas gula, 1tsk bakpulver, salt, ca 80gr mjölkfritt margarin, 1 dl havredryck, 1/2 dl krossade rena Sempers havregryn. Gör två platta scones, grädda i 10-12min i mitten av ugnen i 250grader.
    Gjorde om ett vanligt sconesrecept och la till havregrynen, borde nog gå utan havre oxå.
  • Mela78

Det har diskuterats i tråden om olika salvor och krämer, nu hittar jag inte till diskussionen och söker efter en speciell sort som jag vet har förekommit i diskussionen. Det jag söker efter är en kräm som inte innehåller kortison men fungerar bra istället för kortison, om jag nu minns rätt. Någon som vet vad jag är frågar efter?

• Mela78
    Kavat skrev 2010-12-01 20:41:43 följande:
    Protopic!
    Det var snabbt svar! Tack! Skrattande
  • Mela78
    tes 75 skrev 2010-12-11 20:33:27 följande:
    Är Gyllenmust ren havre? Och oatlys produkter? Solhavre?
    Oatlys ska vara ren havre.
  • Mela78

Hur skulle ni beskriva skillnaden mellan allergi bajs och kräkning jämfört med kräksjuka?

Dottern kräktes ett par gånger under förnatten, för att sedan sova lugnt tills morgonen. Lite lös i magen, men absolut inte diarre. Hade i lite soja i såsen, som hon bara fick lite av på läpparna och sedan ratade. Hon fick tag på sonens tallrik där han ätit tortellini (med ägg), men är nästan helt säker att hon inte fått i sig något från tallriken. Fick reda på nu på morgonen att det går magsjuka på dagis.

Vet inte riktigt vad jag ska tro om detta...

Svar på tråden Allergitråden