• Mela78

Allergitråden

Tibell skrev 2010-10-21 19:38:57 följande:
    FrökenLindström : Oj oj så tokigt med maten!! hoppas inte reaktioner blir allt för allvarlig för henne =( Och oj vad tråkigt med bullpappret..är det ägg hon är så känslig mot ?? Här hemma ska vi testa ägg snart och det känns lite nervöst faktiskt..
    Hoppas pricktestet gick bra idag!!

Nästa helg ska jag baka en liten tårta till hönan som fyller 1 år nästa Fredag. Någon som har något bra recept på tårta fri från Mjölk, soja, sojasläktingar, vete, vetestärkelse och havre ??
    Jag har provat hallofeepajen som K Kavat rekomenderar, men gjorde botten på vanliga digestive. Blev riktigt gott!

Annars kan man väl göra en tårtbotten på potatismjöl
    www.allergimat.com/recept.asp

Fylla med bär/sylt och kanske marsansås? (Vet ej om marsansåsen är ok, kanske om den blandas i risdryck?)

Garnera med smörkräm eller sugarpaste eller annat gott.

Finns en hel del tårttips på utanallt.blogspot.com om du vill ha inspiration och mer recept.
  • Mela78

Jag har beslutsångest. Ska ha middag för 11 personer om några veckor och jag kan inte bestämma mig för vad jag ska laga. Huvudrätt och gärna efterrätt. Har kollat på "utanallt" och allergimat och fått en hel del inspiration men lider av beslutsångest.
    Vad skulle ni bjuda på? Förutsättningarna, fritt från: gluten, ägg, cashew, pistage, mjölkprotein, soja, baljväxter inkl tillsatser, skaldjur, fisk, kött från fyrbenta djur, paprika, avokado, passionsfrukt, mango, kiwi, kakao/choklad.

• Mela78
    Snutten skrev 2010-10-21 21:28:28 följande:
    Kycklingwok med risnudlar?
    Är en av alternativen jag funderar på, är ju såå gott.
    Tacopaj, marockansk tagine, shepheards pie, kalkonstek, citronkyckling, lasange är några andra alternativt. En del innebär mycket modifierande i recepten dock.
  • Mela78
    Kavat skrev 2010-11-03 16:33:10 följande:
    Vad får era barn slembajs av? Och hur länge efter att de ätit det kommer bajset?

Lilleman bajsade och kissade på sig innan när vi kom hem från dagis. Något säger mig att det inte är vete för han ser inte ut så i ansiktet som han gör när han fått i sig vete. Han har inte spytt och är pigg i övrigt men klarade inte att hålla sig.
    Här hemma har han inte fått något "ovanligt". Dessutom var han inte på sin vanliga avdelning idag, utan dotterns, men "rätt" kokerska och "rätt" person brevid honom vid lunchen... F-n, vad jobbigt det är med allergiska barn.... Vill ju veta vad det kan vara så att man kan undvika det i framtiden...
    Slembajs får dottern främst av soja och baljväxter + tillsatserna. Förut när hon var väldigt känslig mot mjölk fick hon det av mjölk också, men inte nu längre när hon tål det lite bättre.
  • Mela78
    2små2stora skrev 2010-11-09 16:01:28 följande:
    Såg idag på Oatlys hemsida att de har lanserat en havre yoghurt både naturell och med jordgubb.
    Tack för tipset! Vi kämpar på med att få i dottern kalcium, så jag blir jätteglad över den här nyheten. Hon älskar Yosa, men den är inte kalciumberikad. Hoppas hon gillar dessa yogurtar.
  • Mela78
    Dalkulla74 skrev 2010-11-09 18:30:33 följande:
    Mela78: Yosas stora förpackningar, iaf vaniljsmaken är kalciumberikad .
    Tyvärr så ratade dottern den efter första skeden. Vände sig om i stolen och vägrade ens titta på mig. :-/
  • Mela78
    saffe skrev 2010-11-11 14:22:51 följande:
    Hej! Tänkte höra med er som har barn som går på dagis.. Kan dom köpa in vilka produkter som helst eller har dom bara vissa produkter? Får ni köpa in själva och lämna till dagis? Bakar ni eget bröd i de fall det inte finns nåt att köpa? Mina barn ska börja dagis i mitten på januari, men jag har inte fått klartecken till 100 % att dom får gå där jag sökt. Jag har talat om flera ggr att dom är allergiska, men ingen verkar intresserad av att veta vad dom kan göra för att underlätta. Dom säger bara att det inte är några problem och att dom har haft barn med dom allergierna. Men grejen är ju den att det är ju skillnad på att ha ett barn med mjölkallergi, ett med veteallergi och ett annat med äggallergi mot att ha ett barn som är allergisk mot allt det. Blir ju en väldig skillnad på matlagning... Men jag får väl ringa själv och be att få prata med kokerska och personal... Tänkte bara hur ni andra har det, vad man kan begära av dom. Å andra sidan vet jag inte om jag vill att det ska bakas åt mina barn i samma lokaler som dom bakar med vetemjöl och ägg...
    Vår dotter har inte sädelslagsallergi, men svarar iallafall.
    Förskolan köper in de produkter som behövs, vissa beställer de tillsammans med vanliga beställningen till andra barn, andra produkter får de åka till matvaruaffären för att de inte finns i sortimentet och går inte att beställa. Hos oss lagas huvudmåltiden inte på förskolan, brödet kommer från olika bagerier. Resten tillagas av kokerska på förskolan. Jag krävde att få ett möte, fick tre. Det har gått över förväntan, de har anpassat i stortsätt allt jag bett om. Vi fick kompromissa på en punkt: att vi hämtar dottern innan mellanmål den dagen de serverar kokt ägg, vi fick välja vilken fast dag i veckan detta skulle vara, förskolan ser till att avdelningen storstädas den dagen efter stängning.
  • Mela78
    2små2stora skrev 2010-11-11 18:41:01 följande:
    Är det verkligen nödvändigt att regelbundet servera ägg till mellis på fsk? Den enda gången som de serverar ägg på dotterns fsk är när de äter påskbuffé.
    Här verkar det vara det tyvärr. De kan inte ens tänka sig att sluta servera det under den korta period dottern går där eller ens tills som vi tror att allergin vuxit bort åtminstone såpass mycket att vi vågar ha henne i samma rum som det äts kokt ägg i.

Men förutom det här med ägget så anstränger de sig för att det ska bli bra och kommer med många bra förslag på rutiner för att få det att fungera.

Vi har nu mjölkprovocerat den här veckan, kommit upp i två deciliter kokt laktosfri mjölk i välling utan något som talar för reaktion, hon har snarare blivit bättre i hyn om något. Hur mycket "ska" de tåla innan man kan vara helt säker på att allergin vuxit bort? Är dock själv rätt så säker på att mjölkallergin har vuxit bort. Hur gå vidare från laktosfri till vanlig?
  • Mela78
    2små2stora skrev 2010-11-11 19:06:48 följande:
    Testa med okokt laktosfri mjölk.
    Oj, missade skriva visst skriva en hel del... jag gav okokt laktosfri mjölk nu på eftermiddagen. Är det för snabbt att ge laktosfri yoghurt imorgon redan?
  • Mela78

Och så hade jag tänkt fråga om jag ska gå från laktosfri till låglaktos och sen till vanlig? Ska jag fasa över eller byta rätt av? (vill verkligen undvika diarréer! )

Svar på tråden Allergitråden