• Mela78

Allergitråden

tes 75 skrev 2011-01-10 21:01:44 följande:
    Vatten, extrakt av sojabönor (21%), salt (18%), socker, vetemjöl och extrakt av svamp (1%).

hm, undras om den sista "1%"  hör till både svamp & vetemjöl..
    Kan ju vara sojan han reagerade på eller vete eller både och.

Vår dotter är inte superallergisk mot soja (vid provocering med sojayoghurt fick hon lite diarréer och utlsag när vi kommit upp i nästan en dl/dag), men sojasås klarar hon inte alls. Hon har smakat max 0,5 tsk sås där vi haft i 1 msk soja i hela såsen på över en halvliter och fått ont i magen, diarréer och eksem.
  • Mela78
    tes 75 skrev 2011-01-11 09:50:51 följande:
    ah, det kan vara så ologiskt alltså, att det krävs så lite av ett ämne i ett sorts livsmedel medan det funkar bättre med större mängd i ett annat. vi får skippa soja framöver, helt enkelt. hur gör ni för att få kycklingfiléer mustiga utan soja i marinaden?
    Använder sällan marinader, men har hittat ett par stycken färdiga i butik som duger de få gånger vi vill marinera. Vi är mer förtjusta i att använda "rub", torr kryddning. Färga såser och sånt gör vi med Colorit istället för soja, den är nog vetefri om jag inte minns fel.
  • Mela78
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 10:23:12 följande:
    En liten fundering: Äter ni samma mat som era allergiska barn eller lagar ni flera rätter? Hittills har jag gjort storkok och fryst in portionsvis till lilleman, så han har aldrig fått samma mat som oss. Det har gått jättebra och han har varit nöjd men nu börjar han sträcka sig efter vår mat och visar många gånger tydligt att han vill smaka... Han är ju snart 1,5 år och börjar väl förstå mer och mer antar jag..? Visst skulle vi kunna äta hans mat, kanske krydda lite extra vid bordet eller så, men det skulle bli vansinnigt dyrt! Hur har ni andra löst det?
    Vi äter alla samma mat, med några få undantag. Sonen får tex tortellini med ägg ibland, då får dottern vanlig äggfri pasta. Sonen och maken gillar en påläggskorv som innehåller soja, när de äter av den korven har jag och dottern vanlig kalkonpålägg istället. Såna enkla dubbla "rätter" förekommer. Annars gör vi allt så att alla kan äta av samma mat. Tycker det är enklast så.
  • Mela78
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 19:56:39 följande:
    Vart köper man risnudlar?? Har kikat på både Willys, Ica maxi och Coop forum i grannstaden men utan resultat....

Gabriel har varit hemma från dagis i två veckor och varit fin i huden. Igår och idag var han på dagis och nu är han alldeles "frasig" och röd om kinderna, underarmarna och händerna plus att han har några 50-öringsstora fläckar på magen och benen, också dem röda och "frasiga".  Har pratat med dagis om det förut, att han blir röd om kinderna när han varit där men vi har inte kommit på vad det kan bero på, nu är det dock värre än vanligt... Idéer?
    Vi köper risnudlar på Coop Forum, finns i asiatiska hyllan. Får kolla noga dock, en del innehåller bönmjöl också.

Sådana fläckar fick dottern av ägg
  • Mela78
    Miralicia skrev 2011-01-11 20:17:30 följande:
    De med "bönmjöl" kallas oftast för glasnudlar och är baserade på mungbönsmjöl istället för rismjöl.

Santa Marias Risnudlar finns på såväl Willys som Ica här där jag bor, bör finnas på Hemköp också eftersom Hemköp och Willys ingår i samma kedja.
    Så var det ja, de hette inte risnudlar. Men vi har råkat köpa fel några gånger iallafall.
  • Mela78
    ViFrånLandet skrev 2011-01-12 10:43:32 följande:
    Hmm, jag undrar jag vad det var för konstiga utslag lilleman fick igår? Vi smorde med kortison igår kväll och idag är kinderna fina, likaså mestadelen av underarmarna och händerna. Har inte kollat magen och benen än. Kan en allergireaktion försvinna så fort!? Eller borde det bero på något annat, vad i så fall? *förvirrad* Han har då sovit bra och inte verkat ha ont i magen, så det borde inte vara något han ätit i alla fall, OM det nu har med hans allergier att göra...
    Här varierar det väldigt hur länge en reaktion sitter kvar. På sonen har det försvunnit på mindre än ett dygn trots att vi behövt åka in och få adrenalin och hela köret. Dotterns har varit lite olika, men när det handlat om små mängder allergen alt. kontakt har det oftast försvunnit inom en dag till tre/fyra dagar, minns inte exakt. Magsymtom håller alltid i sig som minst två dygn.
  • Mela78
    2små2stora skrev 2011-01-17 12:37:59 följande:
    Vi gjorde pizza i långpanna igår  i ena hörnet hade vi ett ägg jag åt från motsatta sida.. Kan ägget sprida sig så att W reagerar på det? Han har kräkts massor både idag och igår kväll.
    Ägg är väldigt allergent, en del reagerar luftburet. Pizza som är så "blött" bör äggproteiner ha vandrat över hela pizzan. Om din son är allergiskt så kan han absolut ha reagerat på att du äter pizza med ägg på, även fast det inte var synligt ägg på just din bit.
  • Mela78

Ang. pricktest på barn. Jag har hört om de som fått göra prick-testet på barnet rygg istället arm. Undrar om det kan påverka resultatet? Borde väl vara samma?

• Mela78
    Tibell skrev 2011-01-20 15:42:46 följande:
    Nu vet jag varför våran stora tjej var uppe och hoppade redan runt 3.30. Farmor hade låtit henne ta ett par bett på en kaka med små chokladbitar i . Suck. Förstår ni varför vi inte låter dem sitta barnvakt åt våran minsta ??
    Trist.  Svärfar med nya har lite liknande inställning. När det vankas bjudning säger de alltid att de inte behöver hjälp med att avgöra vad de ska laga, de har koll på vad som är ok, lovar att denna gången ska dottern (och sonen) ha mat som de tål. Visar sig sedan att de inte alls kollar vad de lagar, lasagnen gjort på plattor med spår av ägg, när dottern inte tålde mjölk blev jag nästan osams flera gånger över att vanlig margarin visst innehåller mjölkprotein osv. Mest ledsen blev jag nog när de ställde fram skål med blandade nötter i barnhöjd bredvid chipsen, sonen extremt allergisk mot cashew (huvudsakliga beståndsdelen i nötmixen) och dottern med soja/baljväxtallerg (risk med jordnötter som också fanns i blandningen). Och de flyttade inte ens på skålen trots att vi påpekade eländet!
  • Mela78
    Karolin86 skrev 2011-01-21 22:13:22 följande:
    Tänkte fråga er experter, hittade "gurk kärnmjölk" som ingrediens i en fläta idag, är mjölk? Har råkat på liknande som slutat på kärnmjölk.

Jag undrar även vilket märke som är gott när de häller mjölkfri vispgrädde?

/karolin
    Kan det ha stått guarkärnmjöl? Om ja så är det inte mjölk, utan en baljväxtbaserad stabiliseringsämne (om jag fattat rätt) som en del sojaallergiker kan reagera på.

Ang. grädda, vad ska du använda till, finns det andra allergier, hur gammal är den som är allergisk? 
Svar på tråden Allergitråden