• Mela78

Allergitråden

Kavat skrev 2011-07-01 20:52:50 följande:
    Jag vet inte om tillvägagångssättet alltid är detsamma men vi har fått höra först aerius/tavegyl, sen betapred och sen adrelanin/ringa 112.
    Jag har fått lära mig Adrenalin, Tavegyl (Aerius), Betapred (inte alls speciellt bråttom med, bara de får i sig det inom en timma eller två). När man ska larma har jag helt förträngt. :-/

Nu har vi inge adrenalin, utan ger Tavegyl direkt följt av Betapred.
  • Mela78
    Maddisen80 skrev 2011-07-01 21:25:49 följande:
    hej okis tackså mycket för tipset
    Man kan även reagera på e-ämnen som är baserade på soja/baljväxtsläktingar: e 410-414 och 417
  • Mela78
    lillasysteryster skrev 2011-07-05 18:31:41 följande:
    Hej här inne! Jag har varit utan dator och bara läst sporadiskt på telefonen i det sista. Vill berätta att provoceringen av mjölk har gått bra på H. Så nu har han bara ägg allergin kvar.

Läste om någon som skulle till Malaysia? Vem var det? Vilka allergier? Vi har rest många gånger där och kan gärna berätta lite om ni vill. Som att man måste se upp med mjukt bröd eftersom det var mjölkprotein i många av köpebröden.
    Det var jag som undrade. Du får gärna berätta så mycket du orkar!
    (Skickar privat meddelande med exakt vilka allergier, det är främst ägg, soja (inkl släktingar) samt nötter som är allvarligast)
  • Mela78
    Lalalong skrev 2011-07-24 15:37:46 följande:
    Hej svejs! 
    Nu är jag tillbaka igen om någon minns mig.
    Läser här ibland, men skriver inte så ofta. Har inte så speciellt mycket att bidra med eftrsom Alva bara är mjölkallergisk och det är ju rätt enkelt..

Men jag tycker ni är så bra att fråga när det är nåt.

Alva har fått så konstiga utslag. Hon har dessutom varit jävligare än vanligt dom senaste dagarna. Bland annat med skrikattacker på nätterna där hon ålar runt, går upp i spännbåge och bara skriker hysteriskt. Bajsblöjan igår var alldeles grön och luktade absolut vidrigt!!!

Så jag funderar ju naturligtvis på om det kan vara nåt hon fått i sig... Vad jag vet har hon inte ätit mjölk och hon reagerar inte så här på mjölk vanligtvis heller. Utan det som händer då är att hon får sina hemska eksemiga kinder. Detta är helt annorlunda. Hade det inte varit för det överjävliga humöret och att hon verkar ha ont i magen hade jag väl kanske köpt värmeutslag men det gör jag inte riktigt nu...

Lägger in bilder (halvdåliga...) så får ni se.

Så här ser hon ut i nacken, på axlarna och på bröstet. Det mesta syns dock inte på bilden, det är massa massa små bleka knottror. Sen är vissa större och röda, det är dom man kan skyma på bilden. 

Runt munnen. Röda vätskefyllfa utslag. Och några bleka knottror. 

Och så helt otippat... utslag på knäna. Några bleka knottror och några röda vätskefyllda... 

Men inga utslag på låren, eller så. Utan bara just på knäna. 

Försöker tänka på om hon ätit nåt nytt dom senaste dagarna... Är lite osäker men jag _tror_ inte det.. Men hon har för visso varit hos barnvakt lite i veckan eftersom vi är i en flytt.. Vet ju inte precis vad hon fått där... eller om vi börjat använda något nytt tvättmedel eller så, men det har vi inte...

Någon som känner igen utslagen?? 

Tvättmedel skulle jag inte gissa i första taget med tanke på diarre och humör. Dottern får liknande utslag av baljväxter i nacke och på överarmar (utsida) och lår (framsida) i ett område som sträcker sig till rumpan och nedre delen av ryggen.
  • Mela78
    Lalalong skrev 2011-07-24 18:51:08 följande:
    Tack för ditt svar!
    Nej, alltså jag tycker ju att magen och diarrén borde ha någon koppling, men visst... hon kan ju ha några dåliga dagar bara, men det r ju konstigt att det sammanfaller just med att hon får utslag så jag är rätt övertygad om att det hör ihop.

Jag ska fråga barnvakterna om dom minns om Alva ätit några baljväxter där, det är väl ärtor och sånt? Jag vet inte om hon brukar äta det på förskolan, men hemma äter vi aldrig bönor/ärtor och så.. Så hon har aldrig direkt fått det innan. Så det skulle vara en "ny" grej för henne i så fall... 
    Japp, ärtor, bönor och en hel del annat som de flesta currypulvrena. Även en del e-ämnen/stabiliseringsämnen hör till gruppen, e410-410, 417, de skrivs inte alltid ut med sina nummer utan med namnen istället för att krångla till det hela lite...
  • Mela78
    Maddisen80 skrev 2011-07-29 19:26:26 följande:
    hej jag tål inte bearnaissås fast dem säger att de ska vara gluten och mjölkfritt men kanske fettet jag inte tål ?
    Vilken beasås är det du syftar på? En bea gjord enligt orginalrecept innehåller smör och därmed mjölkprotein.
  • Mela78
    Maddisen80 skrev 2011-07-29 20:50:18 följande:
    lohmanders,eriks lagerstet , pizzeriornas
    tål du soja/baljväxter?
  • Mela78
    Tillalamm skrev 2011-07-30 12:33:14 följande:
    Gör ett nytt försök att få svar på en frågaFlört

Skrutten (20 mån) tålde potatis i vintras och har således fått det varje dag på dagis. Nu har han börjar reagera på potatis. Alltså verkar det som att om han får ett livsmedel för ofta under lång tid så börjar han reagera på det. Krångel är det för nu tål av enbart quinoa och sötpotatis av det som ger mycket kolhydrater.

Någon som känner igen detta?
    Undrar om det inte kan ha med pollensäsongen att göra. Har för mig att man kan reagera på potatis, morot o-dyl. som björk?pollenallergiker? Hoppas någon annan minns bättre, eller om du provar att söka mer information själv.
  • Mela78
    Mela78 skrev 2011-07-30 12:47:23 följande:
    Undrar om det inte kan ha med pollensäsongen att göra. Har för mig att man kan reagera på potatis, morot o-dyl. som björk?pollenallergiker? Hoppas någon annan minns bättre, eller om du provar att söka mer information själv.
    Eller att han inte tål färskpotatisen vars kolhydrater skiljer sig från vinterpotatisens kolhydrater? Prova med bakpotatis som är mer lik vinterpotatisen.
  • Mela78
    Bokhylla skrev 2011-07-30 20:11:39 följande:
    Funderar på om det finns någon typ av mjölmix man kan använda fast man är veteproteinallergisk. Även allergisk mot majs, soja och baljsläktingar.
    Kavat skrev 2011-07-30 20:14:52 följande:
    Nej, inte vad jag hittat. Vi använder teffmjöl, bovete, ris, potatismjöl, men tar gärna krossad bovete, hirsflingor mm i bröd.
    Och ofta po-fiber och fibrex.
    Antar att majsstärkelse är uteslutet om man är allergisk mot majs? Att det finns proteiner kvar?
  • Mela78
    Ela skrev 2011-08-11 21:36:28 följande:
    Jag åt helt mjölkfritt och sonen åt bara Sinlacgröt utöver amningen i två veckor innan vi gjorde det första pricktestet utan att vi såg några som helst resultat. Det blev inte värre sedan heller när vi började med mjölk igen så jag har svårt att se att det skulle vara det (på sätt och vis skulle det vara skönt om det var det för vi håller på att gå under av sömnbrist Tyst). Men jag tror ju att det är något annat (för även om jag äter mycket fisk så äter jag ju inte så mycket att det borde påverka honom hela tiden) men vad?
    Med tanke på jordnötsallergi och att han inte var bra under tiden när han äter Sinlac skulle jag säga soja, baljväxter och stabiliseringsämnen som är baljväxtsläktingar e410-414, 417 (skrivs oftast med namn istället för nummer).
  • Mela78
    Ela skrev 2011-08-11 21:44:51 följande:
    Åh, tack så jättemycket för tips! Hmm...skulle du kunna nämna lite exempel på var detta finns "dolt" så att säga för det är inget som jag tycker förekommer så där dagligen i vår kosthållning men det kanske det är?
    Allt ifrån saft, bröd, såser, fryst kyckling, yoghurt, kräm, läsk, kakor, sylt, hamburgare, glass, ja i stort sett allt möjligt.
  • Mela78
    Ela skrev 2011-08-11 21:44:51 följande:
    Åh, tack så jättemycket för tips! Hmm...skulle du kunna nämna lite exempel på var detta finns "dolt" så att säga för det är inget som jag tycker förekommer så där dagligen i vår kosthållning men det kanske det är?
    K Kavat har skrivit en hel del i sin blogg.
     http://www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
  • Mela78
    Ela skrev 2011-08-11 22:03:29 följande:
    Tack! Skummade igenom och ska läsa och fundera. Det är ju onekligen mycket det finns i och självklart får jag (men förhoppningsvis inte han eftersom vi gör nästan all barnmat själva från färska råvaror) i mig en massa sådant hela tiden. Det skulle ju kunna förklara mycket. Ska verkligen försöka sätta mig själv och honom på en så "ren" diet som möjligt nu några veckor och se vad som händer.
    Lycka till! Mycket jobb innan man kommit in i det hela, men så värt det när man ser hur mycket bättre barnet/barnen mår utan allergenerna.
  • Mela78
    tes 75 skrev 2011-08-15 06:52:24 följande:
    tänk dock på att Santa Marias risnudlar innehåller tapioka, som man ju också kan reagera på om man har otur (som vi ). 
    Reagera på tapioka, finns det någon koppling till annan allergi måntro? Hittar inget på nätet om allergi mot tapioka och är lite nyfiken.
  • Mela78
    tes 75 skrev 2011-08-15 09:34:12 följande:
    tes 75 skrev 2011-08-15 09:33:04 följande:
    jag upptäckte att jag var känslig mot tapioka när jag bakade scones på rismjöl & tapioka & jag vet inte om det hänger ihop med nåt annat, men jag reagerar med kraftigt illamående, uppsvälld mage & blir sedan sittande på toaletten en timme.. potatis, som ju också är en rotknöl, får jag svullen mage av & ibland illamående.
    min teori är att jag (och barnen) har någon form av stärkelseöverkänslighet, eftersom vi reagerar på majs & maizena, potatis & potatismjöl, tapioka.. skumt dock att ris & rismjöl funkar!
    Ok, tack för svaret. (Var visst lite nojig och trodde att jag missat något som kunde orsaka dotterns oförklariga reaktioner som kommer och går. Skäms  )
  • Mela78
    Ela skrev 2011-08-16 11:55:05 följande:
    Jag såg på the Doctors (kvalitetsTV ) idag att det finns något företag i USA som pysslar med "tillvänjning" för jordnötsallergiker. De utsätts då för lite jordnötsprotein i taget för att vänja kroppen. Det är inte en bot mot allergin men ger klart mindre risk för de allvarligaste reaktionerna. Man får ju bara hoppas att forskningen går framåt på det här området!
    Låter som sensibilisering (stavning?), vet att det finns även i Sverige åtminstone när det gäller pollen, katt/hund/häst.
  • Mela78
    Ela skrev 2011-08-16 12:00:35 följande:
    Mela - Precis. Det nya var väl att det var ett födoämne.
    Ahaa, du menar så!

• Mela78

Vi har fått klartecken för äggprovokation på dottern efter provtagning som visar på liten risk för anafylaktisk chock. Provokationen kommer att göras på barnmottagningen genom att dottern får äta sockerkaka som vi bakar hemma och tar med oss. Men, receptet var med Sempers fina mix vilket ju innehåller 412 som dottern inte tål! Väntar på att barnmottagningen ska höra av sig med nytt besked. 

Är det någon här som gjort äggprovokation på mottagning? Eller vet hur man brukar göra när man inte tål standardsockerkakan som används? 

Svar på tråden Allergitråden