• Mela78

Allergitråden

Karolin86 skrev 2011-01-21 22:24:44 följande:
    Nu blev jag lite osäker men tror nästan bestämt de va gurk kärnmjölk.

Tänkte till tårta. Till ett 1års kalas och en 2,5åring. Helt värdelös på att baka är jag med...
    Jag skulle gjort smörkräm på mjölkfrimargarin istället för grädde, går att färga och smaksätta så att det ser roligare ut och smakar bättre än gräddersättningsprodukterna.

Har aldrig hört talas om gurk kärnmjölk, kan ej svara på det. 
  • Mela78
    Karolin86 skrev 2011-01-21 22:33:41 följande:
    Ska kolla upp de om påsen inte är slängd.

Okey de kanske man skulle ge sig på men de lär inte så lätt :)
    Smörkräm är lätt, vispa med elvisp ihop mjölkfri margarin med florsocker, ev lite karamellfärg och/eller lite smaksättning tex citron, kakao.
  • Mela78

Oj va konstigt det ser ut, har kopierat från Blå Myrans blogg, där kan du hitta mer idéer.

• Mela78

Jag lät margarinet vara framme i rumstemperatur ett litet tag så att det inte längre var stenhårt, men ändå fast. Är inte så haj på bakning.

• Mela78

(en massa svordomar)
    Tror vi har nu provocerat med E 414 bara för att vi inte tänkte.
    Orkar INTE med reaktion nu! Känner mig helt kass, hur kan vi missa att läsa innehållsförteckning på saft? 

• Mela78

Var idag och skulle köpa vitaminer och omega-3/6 till barnen. Vågade dock inte köpa då jag upptäckte att e-vitamin oftast är utvunnet ur soja. 

Hur pass allergiska är era barn mot soja som ändå tål vitaminer och omega 3/6? Vilka tillskott ger ni era barn? Nallarna har diskuterats nyligen kommer jag ihåg, men hittar inte vilket omega 3/6 som diskuterades i samband med nallevitaminerna.
    Dottern tål inget i sojaväg, speciellt inte E- 410-417 eller sojasås. Enda som hon inte reagerat på är sojalecitin vad vi vet. Är det troligt att hon tål vitaminerna? 

• Mela78
    Tibell skrev 2011-01-31 17:49:17 följande:
    Nu har vi varit iväg hos astma/allergiläkaren. Det var tänkt att vi skulle göra pricktest men listan blev så lång att de tog blodprov istället.
    Vi pratade lite om de senaste reaktionerna och vilka födoämnen vi vet att hon inte tål. Hon tyckte det lät som att veteallergin var värst, hon klassade den som kraftig?Hon gillade inte de våldsamma kräkningarna och magkramperna som kommer när hon fått i sig en liten större mängd ( typ 2x2 cm stor smörgås ). Hon gillade inte heller att astman triggas igång varje gång hon får i sig vete. Hon gillade inte heller att hon verkar reagera luftburet ( med kraftiga hostanfall ) på vete när hon redan är försämrad i astman.Och hon gillade inte heller den gigantiska mage som blir vid en liten större mängd ( samma som vid kräkningarna ) Så hon beodrade något test som skulle kunna visa om hon kan reagera med anafalytisk chock på både vete och nötter tror jag det var.
    Isåfall skulle vi få en epipen ( ?? ) Men det tror jag inte ska vara någon fara =)
    På det stora hela kändes det riktigt bra. Jag till och med frågade läkaren vad som händer om alla tester visar negativt. Om hon trodde att jag var hypokondriker då men hon skrattade bara och sa att det ofta inte visar sig på tester, hon går efter vad jag säger. Snacka om skön läkare!!
    Så nu är det bara att vänta på provsvaren, kommer bli lååånga 2-3 veckor.

Finns det något barn här i tråden som visat negativt på ALLA tester ?? Och som också är multiallergisk.
    Jag är så rädd för hur jag kommer reagera om alla tester är negativa. Jag kommer känna mig som världens största hypokondriker!!
    Va härligt att ni fått träffa en läkare som verkar vettig och som ni känner er ok med!
    Här visar prick/blodtest negativt på soja, mjölk, baljväxter trots att hon inte tål/tålde dessa. Positivt på ägg på blodprov, negativt på prick. Resten av allergierna är ej testade. Läkare tyckte att eftersom dessa allergier inte verkar vara så allvarliga och ej heller så vanliga livsmedel = lättare att undvika så räcker det med vad vi säger. 
  • Mela78
    ELI 79 skrev 2011-01-31 18:29:58 följande:
    älsklingen: skönt att ni fått en läkare som lyssnar på er!
    E har ju visat negativt på alla tester vi tagit. Alla sädesslagen, mjölk, soja, ägg...hmm tror de tagit nåt mer också men inte som jag kommer ihåg nu.
    Han är ju allergisk mot mjölk och vete som vi vet, men jag vet ju inte om han är allergisk mot de andra sädesslagen också eller om han "bara" är väldigt känslig mot vete och det är kontaminationen av vete han reagera på.

Såg ju ut såhär efter 1/4 dl havreflingor...

Svårt när testerna inte visar något just i detta fall, å andra sidan så kan han ju inte äta det, men ibland vore det ju ändå bra att kunna säga just vilket sädesslag han inte tål.

I dag när jag kom till dagis så deklarerade fröken att han återigen hade lekt med play-do leran (samma fröken som förra gången hade låtit honom äta den t o m) men att hon hade kommit på sig själv efter en stund och tvättat hans händer. Han är lite röd om kinderna (var jättefin om kinderna i går...) så nu får vi se vad som händer. Hoppas hon kom på det snabbt och han inte hann få något i sig
    Va trist med sådan miss! Det är ju er son som får betala priset tyvärr. Har inte lyckats följa tråden ordentligt på sistone, hur fungerar det i övrigt med er sons förskola?
  • Mela78
    ELI 79 skrev 2011-01-31 18:48:55 följande:
    Jag tycker ändå det fungerar bra. De har egen kokerska och henne har jag pratat med och gett information både muntligt då och sedan skriftligt. Hon frågar om hon är osäker och är noga att lägga hans bröd t ex i plast så de inte kommer i närheten av de andra barnens bröd. Han har ett eget skåp (inne på avdelningen) där han har sina produkter t ex knäckebröd och sånt.

Problemet är väl att de aldrig haft någon så känslig och så allergiskt barn där förut. De är därför inte direkt medvetna om vad små saker kan göra...t ex att han tar i lera och sedan stoppar det i munnen (vi misstänker ev även viss luftburen allergi men inget vi direkt är säkra på än).
    3 av 4 pedagoger är väldigt noga men den 4.e (hon som gjort misstagen med degen båda gångerna) verkar tänka först efteråt...

Eftersom jag själv inte riktigt vet hur känslig han är så har jag lite svårt att sätta krav. Jag har sagt att han måste ha en egen smörbytta och att han inte får leka med nåt med vete i. Jag vet dock inte hur vi ska komma ifrån allt
    Just nu är han grinigaste ungen. Inget är bra och han vill inte nåt. Grinat och varit tjurig sedan dagis...så vi får väl invänta natten och se suck Mammig som tusan men ändå  är inget bra...
    Ja, det låter som att ni har goda förutsättningar för att det ska bli bra på förskolan om det bara är ovana (både hos er och personalen) och detta med lekleran och en av fröknarna som strulat. Hoppas att det sista faller på plats allteftersom ni upptäcker var er sons gränser för vad han tål går.
Svar på tråden Allergitråden