• Mela78

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-02-27 10:29:39 följande:
    Tack.
    Jag var och läste en hel del när amanda var mindre, då hon rosslade och pep i 2 mån. Nu försöker jag undvika det för ju mer jag läser ju mer inbillar jag mig saker. Letar liksom efter symptom om jag kan för mycket om vad de ska ha för symptom.

Idag verkar lillan bättre, hon har varit på golvet endel och verkar gladare, skrattar och ler t.o.m endel. men hon knastrar fortfarande och blir anfådd till och från så sofort min sambo vaknar ska vi åka till halmstad. Tänkte pappa och storebror kan få gå på badhuset medans jag åker till sjukhuset med lillan så slipper ju de vara med om vi bara blir hemskickade.
    Bra att du åker in. Även vi fick åka några vändor innan vi fick hem läkemedel. Tror vi va till akuten två gånger trots att det egentligen nog krävs tre besök innan de skickade remiss till barnmottagningen som skrev ut inhalationsläkemedel till sonen. Men då var sonen dålig vid akutbesöken, tog flera timmar att häva anfallen vid båda tillfällena, var på håret att vi blev inlagda.
    Tänk även på att när de har det sådär jobbigt med andningen behöver de extra mycket kcal. Det går åt massor med energi till att bara andas när det gått så långt att de har indragningar och det knastrar. Näringsberika maten lite extra så gott ni kan.
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-02-28 12:03:34 följande:

Fasen! Tror inte airomiren funkar.
    har gett henne 2 doser nu men hon knastrar fortfarande. kanske till och med mer än innan. ska testa igen vid kl 14 annars får vi väl åka tillbaka igen. suck och stön.

och sen.. hur klarar ni av att ge inhalationer dagligen?
    jag blir så ledsen av att våldsmedicinera amanda. hon blir verkligen GALEN såfort masken kommer för ansiktet.

Den masken som sonen har låter lite när man andas i den. Så vi brukar kalla det för att vissla i masken. För att höra ljudet måste man vara tyst, ett bra sätt att få vår son att andas lugnt istället för att kämpa emot. Vi räknas visslingarna så han vet hur länge han behöver andas i masken. Han fattade fort att inhalationerna var bra för honom, han var väl dryga året när han började säga till att han behöver "vissla i masken". Nu när han är ca 3,5 år säger han ibland till innan vi märker på honom att han behöver.

• Mela78
    mithrandil skrev 2011-03-01 20:13:18 följande:
    Tack!
    Men vad hade du gjort? Gått till en läkare till, struntat i att medicinera och gå på sista läkarens ord eller hade du medicinerat efter vad vc läkaren ordinerat?
    Jag skulle medicinerat så som läkaren på VC ordinerat och sett till att träffa den läkaren igen, och/eller någon annan barnläkare för en second oppinion.
  • Mela78
    Tibell skrev 2011-03-07 20:34:57 följande:
    Hon har nämligen stått och trampat på 73 cm i 4 månader upptäckte jag nu :-0
    Låter inge vidare, hur gammal är hon nu?
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-03-07 20:50:00 följande:
    Haha.. ingen fara. Jag blir själv irriterad på att de hela tiden ska gå emot allt man säger och ber om.
    Jag kanske ska ta mig till nån privat vård iaf. är ju inte ett dugg nöjd med varberg ändå och privat kanske är enklare att få hjälp ifrån.

precis som du skriver så ser ju jag också den plötsliga tillväxten som ett klart tecken på att det är mjölkfri kost som gör det, men de säger att det är förtidigt att säga. först efter 2mån från mjölkfri start kan man se om det gjort någon skillnad. Vi har ju fått tid för ny mätning 2 mån efter, men om jag ska hålla på och provocera och så under den tiden så kanske det ger missvisande resultat ändå.

och ja, de tycker jag ska ge välling eller gröt.. precis som de sa från början. Men nu har hon ändå enbart ätit välling när hon varit sjuk så jag vill inte spä på med ännu mer välling. Kanske ska ringa samma dr igen och säga att jag SKA ha och trycka på extra om glutenintolerans.
    Jag hade samma problem med att få ut "recept" på mjölkfri ersättning. Läkarna tyckte att dottern gott och väl kunde äta välling, att hon var tillräckligt stor/gammal för det och behövde minnsann ingen ersättning. Då var hon endast 4,5 månad gammal. Vad jag ångrar att jag inte ställde mer krav och fick ersättningen. Det hade underlättat så mycket inser jag nu med facit i hand! Jag har fått vända mig ut och in för att få en någorlunda fullgod kost till dottern. Det visade sig att hon hade många fler allergier än bara mjölk som jag vid den tidpunkten konstaterat. Hoppas för er skull att du orkar stå på dig och kräva ersättning till er dotter!
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-03-08 11:59:16 följande:
    Hur gör ni andra med matlagning?
    Lagar ni samma mat till alla eller lagar ni annan mat till barnet som är allergiskt?
    Nästan alltid samma mat. Ibland gör jag två såser, tex bea som jag inte tycker om äggfri får dottern egen och vi andra äter vanlig. Och när vi äter färdigköpta hamburgare eller köttbullar äter jag en annan sort än resten av familjen.
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-03-08 20:09:43 följande:
    Jag börjar tro att jag inbillat mig allt det här om amandas såkallade mjölkallergi...
    Du har fått många bra svar, vill bara tillägga att er dotter är i den åldern där den första separationsfasen brukar visa sig vilket kan te sig som mycket gnäll mm. Ibland är humörpåverkan annat än allergiorsakat, även fast vi som föräldrar till allergiska barn hela tiden måste tänka i allergibanorna för att inte missa något.
  • Mela78

Hur är det mer er. Är ni "nervösa" när andra lagar mat eller bakar till er med allergi eller era allergiska barn?

Vi ska på kalas i helgen och värdinnan efterfrågade recepttips. Vet att hon har rätt så goda kunskaper och erfarenhet av allergi, dock inte samma som våra, varför sitter jag här och är nervös över egentligen? 

• Mela78
    trållmor skrev 2011-03-10 22:04:26 följande:
    Åhh, jag får citera igen Det här blir nog det sista inlägget från mig ikväll, för fl vill inte ha mig här

Som svar på din fråga så är jag jättenervös faktiskt. Jag dubbelkollar och frågar, och försöker smyga med det
    Skönt att höra faktiskt! Jag har varit öppen denna gången med att jag är nervös och att jag gärna dubbelkollar om de inte är helt garanterat säkra.
Svar på tråden Allergitråden