• Mela78

Allergitråden

miracle maker skrev 2011-03-18 08:13:55 följande:
    Igår kväll blev dottern illröd i rumpan efter att ha druckit päronMer. Ska man tro att det berodde på päronet, citronsyran el surhetsreglerande medel??
    Jag skulle gissa päronet som mest troligt, börja med att utesluta/provocera det. Citronsyra finns överallt i kroppen, tillverkas av kroppen i citronsyracykeln i energiutvinnings syfte.

• Mela78
    Kavat skrev 2011-03-18 14:52:47 följande:
    Men citronsyran i mat är gjord av "mögel", så den är konstgjord. Det var en artikel om det häromsistens i Allergia.
    Så man kan vara allergisk mot det citronsyra som finns i mat? Förvånad
    Då har jag lärt mig något nytt idag och tar tillbaka mitt tidigare svar!!!
  • Mela78

Har inte läst på länge här och som vanligt har mycket skrivits, hinner inte läsa ikapp.

Vill bara dela med mig. Jag har varit väldigt nervös för att äta mat på restaurang med barnen, har varit så rädd att det ska bli fel och att jag faktiskt tycker att det är skämmigt att rabbla upp en evighetslång tål inte lista med allergener som måste undvikas. Men i helgen tog jag mod till mig, uttrustad med ett dietkort utefter dotterns allergier gick vi på restaurang och valde ut en rätt på menyn som verkade vara enkel att anpassa. Frågade sedan om de kunde anpassa rätten till dotterns allergier och gav det inplastade kortet till servitrisen. Dottern fick god mat, vi andra likaså. Fick väldigt bra bemötande och både serveringspersonal och kökspersonal var glada för det inplastade dietkortet som de fick ta med sig in i köket för att kontrollera att maten passade dottern.
    Jag använde denna sida för inspiration förutom allt jag läst här i tråden

http://www.levamedallergi.com/Content/Live/mittAllergikort.pdf
    http://www.levamedallergi.com/

• Mela78
    ViFrånLandet skrev 2011-04-18 21:36:14 följande:
    Vad roligt att läsa! Glad Lilleman är ju bara drygt 1,5 år ännu men vi hoppas så klart kunna ta med honom ut och äta när han blir äldre, då ska jag göra som du - tack för tipset!
    Dottern har nyligen fyllt två år, hon var så duktig på restaurangen. Även vår fyra åring var riktigt duktig, satt stilla nästan hela tiden fast han gärna ville undersöka hela restaurangen istället för att äta. Tungan ute Har saknat att kunna äta ute ibland, jag och maken gick ut och åt minst en gång i månaden innan vi fick barn. Dietkortet kommer att underlätta livet för mig iallafall! Var så bra att personalen kommenterade hur bra det var för de också.
  • Mela78

Va länge sen jag kikade in här, hoppas ni alla har det bra!

Undrar vad ni har för erfarenhet av allergiförskola. Är det värt att dela på barnen om barnen är olika mycket allergiska och åka närmare två mil med det allergiska barnet till allergiförskola (dock hyffats nära ena förälderns arbetsplats)? Tänker sen inför skolstart, blir stort steg för det allergiska barnet som inte gått på förskola tillsammans med någon i överflytt från förskola till skola... Har i dagsläget inga stora problem med förskolan, men är orolig för framtiden då dottern verkar reagera mer och mer nu senaste månaderna. Antingen nya allergier eller så slarvar förskolan.

Har för mig att någon berättat i tråden om något barn som reagerat på antihistamin/allergimedicin. Vilken medicin var det och vet man vad i medicinen som barnet inte tål? Misstänker att dottern kanse reagerar på Tavegyl. Och eftersom hon verkar reagera även på vitamintabletter funderar jag på om det kan vara persika (arom) som båda innehåller...

• Mela78

Har någon här erfarenhet av att resa lite längre bort, Asien tänker jag främst på?

• Mela78
    annakoh1209 skrev 2011-06-27 14:31:39 följande:
    ja jag undrar också det  angående piggelin
    men det kan ju inte vara det för min 2åring kan dricka oboy utan problem så är nog inget med soja på han. mn 5åringen reagerar helt klart på något mer än mjölk, päron o parfym
    Fast det är sojalecitin i Oboy, inte alla som reagerar på det om är allergiska mot soja. I Piggelin är gummi arabicum (?), en baljväxtbaserad tillsatsämne som en del sojaallergiker reagerar på. 

Vår dotter tål sojalecitin, men inga baljväxtbaserade tillsatsämnen. Hon är dessutom mycket känsligare mot de baljväxtbaserade tillsatsämnena än soja! 
  • Mela78
    Allrona skrev 2011-06-27 14:49:53 följande:
    Vill förtydliga att Melas inlägg inte fanns där när jag började skriva mitt
    Blev väldigt lika svar där!
  • Mela78

Frågar igen om någon här har några synpunkter, upplevelser (egna eller någon som ni känner) om att resa/leva i Asien med allergier, tänker främst sydostasien, som ni kan dela med er av? (Allergier: ägg, cashew, pistage, soja, baljväxter, tillsatser, skaldjur, lax och en rad frukter o dyl)

När jag Googlade runt ang. ovanstående snubblade på ett par ställen över information om att kakaoallergi skulle kunna vara en korsreaktion på nötallergi (inte att förväxla med att det kan finnas nötter eller spår av nötter i choklad)? Kan detta stämma? Sidorna med denna information var inte alls speciellt tillförlitliga, och har inte kunnat hitta något om detta på tillförligtliga sidor. 

Svar på tråden Allergitråden