Allergitråden
Vet inte om jag är helt knäpp som en överväger denna resa med alla dessa allergier i kombination med stor okunskap om språk, seder odyl... (kan ju så klart engelska)
Förlåt du kanske redan sagt det men hur gammalt är ditt/dina barn?
Vi åkte 2 månader till Thailand men då var dottern bara 7 månader när vi åkte. Så jag ammade lite samt hade med mig typ allt i burkmat. Vi hade tänkt ställa in resan när vi fick reda på dotterns allergier men allergidoktorn pushade oss att vi skulle åka. Jag är så glad att vi gjorde det!
Hur som helst vi skrev ut lappar celiaki.se/Jag-vill/resa/Okort/ där finns iofs bara några av dessa allergier men då fick vi det på thailändska iaf!!
Är barnet/barnen allergiska så att de reagerar via luft?
Haha ja men de 90 kg blev mindre o mindre för varje dag o när vi skulle åka hemmåt hade vi inte så farligt mycket trots ganska mycket shopping, så visst vägde barnmaten en hel del.!! Hoppas ni kan åka på er resa!!
Har precis fått reda på en hel del information. Om vi får erbjudandet, och om vi bestämmer oss för att åka finns det en malaj med en allergisk dotter (med liknande allergier som vår dotter dessutom) som lovat hjälpa oss på plats. Med rekommendationer på restauranger och maträtter som fungerar när vi vill äta ute, och hjälp att sammanställa allergikort på både malajiska och engelska för att ytterligare underlätta beställningar samt som stöd när vi ska handla mat i matvaruaffär. På det lokala sjukhuset finns det dessutom en allergolog som tar emot förutom lokalbefolkningen även turister/gästarbetare mm!!!
Vet inte hur hårda kraven egentligen är för att få adrenalinpenna, du kommer säkert få säkrare svar av någon mer erfaren här. Har för mig att för att få adrenalinpenna ska man ha fått anafylaktisk chock-reaktion. Och efter er son fick det av spår av borde han kunna vara en av de som alltid ska ha en med sig.
Vår son har också cashew och pistageallergi. Har åt en åttondels cashewnöt ur en nötblandning strax innan han skulle fylla två. Låg ett par pistage i blandningen, så pistageallergin utvecklade han på den enda gången på spår av. Läkaren kallade hans reaktion för anafylaktisk reaktion, ej chock. Vi har ingen adrenalinpenna i dagsläget, har inte heller efterfrågat sådan, än.