• Mela78

Allergitråden

Allrona skrev 2011-06-27 22:39:56 följande:
    Egentligen inte. Min dotter hade bara mjölkallergi konstaterad när vi var i thailand. Vi beställde oftast ris med stekt ren kyckling till henne och det funkade bra överallt.
    Så det var inga problem när ni gjorde specialbeställning? Tror du att risken för kontamination är stor, eller har de kunskap/respekt för allergier som du uppfattade det?

Vet inte om jag är helt knäpp som en överväger denna resa med alla dessa allergier i kombination med stor okunskap om språk, seder odyl... (kan ju så klart engelska)
  • Mela78
    tes 75 skrev 2011-06-28 07:05:16 följande:
    för oss skulle det vara för bökigt och nervöst,
    jag skulle inte kunna slappna av angående kontaminering ...
    Allrona skrev 2011-06-28 06:20:19 följande:
    Mela - hon var ju bara 1 år när vi åkte. Dessutom hade hon reaktion hela tiden eftersom vi inte hade fått bort allt hon var allergisk mot. Så vi har eg ingen aning om hon fick i sig lite mjölk. Men just mjölk är ju inget thailändarna använder i sin mat så det är ju en enkel allergi att resa dit med.

Däremot är ju thailändare väldigt hjälpsamma. De har troligen inte så stor kunskap om allergier men jag är övertygad om att de kommer göra allt för att hjälpa er. Försök få tag i en lapp på thailänska med allergierna då engelskan ofta är dålig. Vi hyrde hus och hade restaurang på området där vi ofta åt. Tanten som lagade mat där lärde sig ju vad S inte åt så där var det inga problem. Vi lagade även en del mat hemma som S åt innan vi gick ut och sen fick hon typ pommes eller nått att tugga på när bi andra åt. Men hon var ju som sagt bara 1 år.

Jag tror det kan funka bra. Vi tvekar inte att boka en ny resa, vi har ju inte lika mycket allergier som er att ta hänsyn till men vi kommer absolut åka igen
    i maten, 
    Allrona skrev 2011-06-28 06:20:19 följande:
     De har troligen inte så stor kunskap om allergier men jag är övertygad om att de kommer göra allt för att hjälpa er. Försök få tag i en lapp på ... med allergierna då engelskan ofta är dålig. 

Jag tror det kan funka bra. Vi tvekar inte att boka en ny resa, vi har ju inte lika mycket allergier som er att ta hänsyn till men vi kommer absolut åka igen
    Jag är mycket mycket noga här hemma med barnens mat, tar aldrig risker med något. Så vi vet inte hur pass allergiska, eller rättare sagt hur pass allergisk dottern är mot vissa saker. Som ägg tex, det enda som visar sig på blodprov har hon inte fått i sig sedan hon fick det via bröstmjölken om man bortser från två gången då jag "provocerat" genom att dutta lite på ryggen vilket lett till reaktion båda gångerna.

Att inte kunna slappna och känslan av att utsätta barnen för onödiga risker är just det som tar emot. Vi åker till Malaysia om vi åker,  har en känsla av att vi ev. kan få ett erbjudande som lockar väldigt just nu. MEN det är det här med barnens allergier...
  • Mela78
    The Luckiest skrev 2011-06-28 11:38:26 följande:

Förlåt du kanske redan sagt det men hur gammalt är ditt/dina barn?

Vi åkte 2 månader till Thailand men då var dottern bara 7 månader när vi åkte. Så jag ammade lite samt hade med mig typ allt i burkmat. Vi hade tänkt ställa in resan när vi fick reda på dotterns allergier men allergidoktorn pushade oss att vi skulle åka. Jag är så glad att vi gjorde det!

Hur som helst vi skrev ut lappar celiaki.se/Jag-vill/resa/Okort/ där finns iofs bara några av dessa allergier men då fick vi det på thailändska iaf!!

Är barnet/barnen allergiska så att de reagerar via luft?

Dottern som har de flesta allergierna är drygt två år, sonen fyra år. Sonen verkar inte reagera via luft, dottern vet vi inte. Men tror inte, om hon reagerar luftburet så är det mot rå ägg eller om hon skulle vara nötallergiker utan att vi känner till det.

Om vi bestämmer oss för att åka kontaktar jag barnens läkare för att få Epipen eller liknande till barnen som säkerhet. Och kommer att bo i stor stad med nära till sjukhus.
    Finns en bok som jag tänkt beställa, oavsett om vi åker  http://www.bokia.se/no-thanks-im-allergic-4326246
    Om den är så bra som det verkar kan den underlätta resande framöver en hel del!

Vad  har er dotter för allergier, och vilka kände ni till när ni åkte?
  • Mela78
    The Luckiest skrev 2011-06-29 10:32:08 följande:
    När vi åkte uteslöt vi de flesta sädesslag (utom majs), mjölk,soya (ägg-men det var hon inte allergisk mot) vi gav ju henne heller inga nätter eller liknande pga hennes ålder. Vi gav henne frukt men märkte där att det är mycket hon inte tål i fruktväg. Men så hade vi som sagt det lättare eftersom hon åt bukrmat. Vi hade 90 kg packning med oss ;)
    Tack för att du delar med dig.
     90kg!?! Det är en hel del att släpa på!

Om ni har fler synpunkter och erfarenheter är jag tacksam för att  ni dela med er!

Gör ett nytt försök med denna fråga:
     När jag Googlade runt ang. ovanstående snubblade på ett par ställen över information om att kakaoallergi skulle kunna vara en korsreaktion på nötallergi (inte att förväxla med att det kan finnas nötter eller spår av nötter i choklad)? Kan detta stämma? Sidorna med denna information var inte alls speciellt tillförlitliga, och har inte kunnat hitta något om detta på tillförligtliga sidor. 
  • Mela78
    The Luckiest skrev 2011-06-29 20:34:22 följande:

Haha ja men de 90 kg blev mindre o mindre för varje dag o när vi skulle åka hemmåt hade vi inte så farligt mycket trots ganska mycket shopping, så visst vägde barnmaten en hel del.!! Hoppas ni kan åka på er resa!!

Har precis fått reda på en hel del information. Om vi får erbjudandet, och om vi bestämmer oss för att åka finns det en malaj med en allergisk dotter (med liknande allergier som vår dotter dessutom) som lovat hjälpa oss på plats. Med rekommendationer på restauranger och maträtter som fungerar när vi vill äta ute, och hjälp att sammanställa allergikort på både malajiska och engelska för att ytterligare underlätta beställningar samt som stöd när vi ska handla mat i matvaruaffär. På det lokala sjukhuset finns det dessutom en allergolog som tar emot förutom lokalbefolkningen även turister/gästarbetare mm!!!

• Mela78
    Suri skrev 2011-06-30 19:59:22 följande:
    En liten orolig fråga till expertisen. Vår 2,5 åring fick en anafylaktisk chock när han ätit bananchips på lösvikt (naturgodis). Det visade sig efter provtagning att han är jätteallergisk mot cashew och pistage som chipsen antagligen hade spår av. Då han fick så kraftig reaktion av "spår av" kan man förmodligen vänta sig en ännu kraftigare reaktion om han äter chashew eller pistage + att kroppen känner igen ämnet snabbare nästa gång. Ska jag be om en sån där penna? Vi åker till Gotland snart och är där i stuga 40 min från Visby. Skall vara där i 3 v. Skall till läkaren på måndag och ville bara få lite råd och höra vad ni tycker. Vad ska man fråga om? Jag är nog lite chockad fortfarande, fattar inte hur dålig han blev... Stackarn.

Vet inte hur hårda kraven egentligen är för att få adrenalinpenna, du kommer säkert få säkrare svar av någon mer erfaren här. Har för mig att för att få adrenalinpenna ska man ha fått anafylaktisk chock-reaktion. Och efter er son fick det av spår av borde han kunna vara en av de som alltid ska ha en med sig.

Vår son har också cashew och pistageallergi. Har åt en åttondels cashewnöt ur en nötblandning strax innan han skulle fylla två. Låg ett par pistage i blandningen, så pistageallergin utvecklade han på den enda gången på spår av. Läkaren kallade hans reaktion för anafylaktisk reaktion, ej chock. Vi har ingen adrenalinpenna i dagsläget, har inte heller efterfrågat sådan, än.

• Mela78
    Suri skrev 2011-07-01 10:07:06 följande:
    Tack Mela 78 för ditt svar. Det är så läskigt tycker jag med nötallergi (även om de eg är frön). Vi har fått direktiven att han inte får äta några nötter eller jordnötter, ni med? Nu
    Är man ju med honom jämt, men sedan när han vill gå hem till kompisar själv och leka kommer jag att vara jättenojjig. Vet inte om jag vill ha penna heller.. Den kommer att stressa och oroa mig mer, men sedan tänker jag hur det kommer att kännas när man står där utan, när den beövs?
    Vi har fått "rådet" att det är upp till oss om vi vill ge sonen andra nötter, mandlar o. dyl. Han är ju inte allergisk mot andra än C och P, men nötter kan tydligen i överlag innehålla spår av andra nötter utan att det mer specifikt än att det kan förekomma nötter. Så vi har valt att hålla riktigt strikt, inga nötter el. likande, inte ens spår av. V lär barnen vad de är allergiska mot, och att ALDRIG ta emot mat som inte helt uppenbart är ok utan att fråga om det innehåller något de är allergiska mot (tex dricka mjölk är ok, men inte saft som kan innehålla allergen de inte tål). Sonen har nu blivit rätt så duktig på detta! Dottern börjar nu förstå att hon inte kan äta och dricka allt som andra kan.
  • Mela78
    Maddisen80 skrev 2011-07-01 20:12:39 följande:
    Min dietist sa att sojamjölk att de innehåller baljväxter de visste inte jag de vill inte han att jag ska äta eller dricka eftersom jag är känslig mot de med.
    Tål du ris? Finns rismjölk eller risdryck som det egentligen heter. Om du är känslig mot sädesslag har jag för mig att man kan reagera på Ricedreams risdryck, finns andra sorter som ska gå bra vid känslighet mot sädesslag.
  • Mela78
    Maddisen80 skrev 2011-07-01 20:16:48 följande:
    Vet inte om jag tål risdryck men man kan ju prova ,men hur är de med quatly havredryck?
    Den är helt ok också, min dotter föredrog den framför risdrycken. Hade helt hunnit glömma bort den. Den ska även vara ok för glutenintoleranta. Finns Oatly iMat, motsvarighet för matgrädde, som är en mycket användbar produkt. Inte vispbar med blir god i mat. Och det bästa istället för mjölk i kaffe och te enligt mig.
  • Mela78
    Kavat skrev 2011-07-01 20:38:04 följande:
    Äsch då. Trist att glömma. Men har du tid att träffas på måndag om du ändå är "här"?

Här är det inte så bra, men nu är det i alla fall semester. Solig.

Liten är superprickig, men jag fattar verkligen inte varför. Han har heller inte sovit så bra, men han har haft feber tidigare i veckan också... Men det är INTE 3-dagarsfeber-prickar.. Det ser ut ungefär som fisk och mjölkprickarna han har haft tidigare fast de är inte runt halsen, bröstet, utan mer rumpan och benen. Ja, lite överallt men värst runt rumpa och baksida ben. Funderade på om det var kontakt med något, då han satt och badade nakenfis igår i badbalja ute (med sand och gräs i vattnet). Annars så borde det ju inte vara under blöjan, eller bara där kiss/bajs kommit emot. Men det är liksom ingen direkt skillnad på under blöjan och benen...
    Men han har ju inte sovit heller.. Och det är säkraste sättet att se om han fått i sig... Alltså att han inte sover, vill somna, är svårsövd osv... Både dagtid och kvällstid. Annars somnar han lätt och utan protester...

Nytt är vindruvor, men det trodde jag var "säkert". Jag har ätit vindruvor och druckit druvjucie och lite vin utan att han blir prickig så jag har ju tidigare sett samband där med. Att han blir prickig även vid amning alltså.. Och han kan ju tuggat i sig "vad som helst". Jaja, det visar väl sig... *Tar en paus med vindruvorna*
    Dottern blir som någon mellanting mellan "prickig" och eksemig på lår utsida/baksida/lite på framsida samt på skinkorna av stabiliseringsämnena e410-414, 417 och kakao. Sover illa, svårt att somna, gnällig, vill bli buren/sitta i knä. Och så får hon oftast diarrée, men nu i veckan var första gången hon inte fick diarrée vid reaktion på ett av dessa ämnen.
Svar på tråden Allergitråden