• Mela78

Allergitråden

Snutten skrev 2010-08-01 21:09:22 följande:
    Jag känner igen mig i så mycket av det som du skriver. En del vänner vill/kan inte förstå. Tyvärr är det nog så att de träffar vi inte lika ofta längre . Det funkar helt enkelt inte. Jag har en ganska god vän som tar väldigt illa upp när jag tar med mig mat till Siri men hon har fortfarande inte lyckats laga något som hon tål. Jag tycker däremot att det går lite lättare nu när Siri är något älldre, iofs bara 4 men ändå. Hon stoppar inte allt i munnen och hon frågar ALLTID om hon får smaka om hon blir bjuden på något. Men det är jättejobbigt och man blir lika ledsen varje gång. Detta var väl inte till någon hjälp precis men du är inte ensam iallafall. Kram!
    Tack för kramen och att du berättar hur ni har det. Hur gör ni rent praktiskt när du säger att ni tar med er egen mat. Frågar ni innan vad andra ska äta och försöker göra samma?
    Och hur lyckas man (jag) lugna ned sig med tanke på kontamination osc?
    För våran del skulle det innebära att vi tar med till båda barnen och mig, eller bara dottern och mig. Sonen var så duktigt idag, han sa direkt att "det där är nötter, jag får inte äta det!", han är tre år bara och har koll.
  • Mela78
    Allrona skrev 2010-08-01 21:33:46 följande:
    Mela78 - nu är min dotters allergier ganska nya för oss men de gånger vi har varit på fika har jag tagit med mig eget fika till henne. När vi blev bjudna på mat så ringde jag upp och frågade vad det skulle vara för mat och förklarade att jag helst tar med egen mat till dotter så jag har full koll på vad hon äter. Värdinnan verkade inte alls ta illa upp och jag känner mig mindre besvärlig och det är enklare för mig än att försöka sätta in någon annan i hennes allergier.

Det är svårare med våra föräldrar som verkligen försöker göra allt rätt och hitta saker dottern kan äta. Här om dagen fick min dotter mat av mormor och när jag frågade vad det gula i maten var kom mamma på att hon ju hade haft i parmesan. Hon hade alltså tänkt från början göra mat dottern kunde äta men tyckte inte det smakade så mycket o hyvlade därför över parmesan och igår var mormor tvärsäker på att hon kunde äta glassen hon köpt men hon hade missat stabiliseringsämnet hon inte tål. Hon hade frågat i glassbilen efter soja och mjölkfri glass! Hon vill ju så väl så väl...
    Det som är problemet att vi nu pratar om släkt som är nära. Farmor, farfar, farbröder, mormor. Dessa är de vi träffar oftast och som står oss närmast. Vi träffar inte vänner över mat så ofta, har hänt två gånger sedan vi fått allergierna, ena gången tog vi med oss och den andra familjen har koll då de haft delvis samma allergier. Så med vänner har jag en annan förståelse om de inte kan eller vill kunna. Men släktingar som våra egna föräldrar? Nä, tycker detta är svårt idag. Gråter
  • Mela78

Tack alla för att ni delar med er.

Jag har försökt att intala mig själv att det är inte så mycket som dottern och jag inte tål (jämför lite med många av er andra här som har det jobbigare än oss, med fler allergier och sädesslage som vi ju tål). Kanske mest för att orka själv i vår vardag? Men det är nog för mycket för andra att hantera. Tror att jag ska försöka med att ta med mat till dottern och mig ett tag framöver. Måste bara komma över denna enorma känsla av besvikelse först, just nu vill jag aldrig igen åka och hälsa på någon. Det som gör det svårast just nu är att jag måste passa på min man och förklara för honom om barnens allergier inför alla dessa ifrågasättande släktingar.

• Mela78
    2små2stora skrev 2010-08-02 15:39:35 följande:
    Vi har nog tur med vår släkt de är jätteduktiga, bara min mormor på drygt 80 som kan sucka lite men inte mer än så. 
    Den delen av släkten vi ska träffa i helgen så är det 3 till som inte tål mjölk 2 av dem tål inte heller soja och har svårt med vete.

Vi får väl se hur det blir med knatten om han också blir allergisk. Undrar om de kan reagera med allergi redan i magen? 
    mummy40 skrev 2010-08-02 15:51:11 följande:
    Min son är då född allergisk, reagerade redan efter några timmar.På sitt 4e levnads dygn såg han helt brännskadad ut i ansiktet,  och BVC sa att det var hormonplitor, vlket det ju inte var...
    2små2stora skrev 2010-08-02 16:09:06 följande:
    Börjar fundera lite då J som är allergisk föddes tillväxthämmad med ca 20% och denna lilla är också tillväxthämmad.
    Har ätit mjölkprodukter hela graviditeten. 
    Jag märkte stor skillnad redan från de första veckorna på mina två graviditeter. Jag mådde illa och var trött med sonen, men det var ändå normalt illamående. Med dottern kunde jag knappt ens tänka på mat eller dryck utan att få kväljningar. Och mycket av det som jag reagerade starkast på under graviditeten är hon nu allergisk mot.
  • Mela78

K Kavat och andra.
    Lite tråkigt att höra att andra också måste kämpa för att få en hållbar matsituation när man är borta. I min lilla värld i mitt huvud är det så självklart att man försöker anpassa så att alla ska må bra, även om det skulle innebära merjobb. Men uppenbarligen är det inte riktigt så det fungerar för alla andra.
    Har pratat med maken, igen. Och han förstår nu i efterhand att det han säger blir fel. Vi fortsätter att diskutera hur vi ska göra i fortsättningen. Vi har inom en rätt så snar framtid flera tillställningar med mat inplanerade, så vi måste snart komma fram till en plan som känns ok.

• Mela78

Ska vid nästa besök efterfråga Yosa Mat & Dipp! Hoppas hoppas hoppas de kan ta in den!

• Mela78

Tack Miralicia för sammanställningen! Blev så ivrig så jag glömde hälften!

• Mela78

Undrar om det finns någon barnförsäkring som täcker allergier? Någon som sökt och fått ut något?

• Mela78
    Tvillingmamma2007 skrev 2010-08-06 22:57:44 följande:
    Hoppar in i tråden...skall äta mjölkfritt för att se om min son som helammas reagerar på mjölk eller ej men jag tycker det är en djungel! Läser och läser på förpackningarna och känner mig så osäker om det inte står mjölkfritt på men det är det ju inte så ofta det gör hmmm. Vi hade tänkt äta solberghs godingar (varmkorv) med bröd imorgon te x på förpackningen kan jag inte utläsa att de ska innehålla mjölk men mjölkfritt står ej heller och nu när jag kollar på deras hemsida så står det att godingar innehåller mjölkprotein! Nån som vet om just denna produkt? Sen tänkte vi även äta tacos i helgen och vad jag förstått så ska både tortillas och hårda subs funka liksom tacomixen och guacamolemixen? BAra skippa gräddfilen och osten då i sånt fall. Riktig novis på detta kan jag säga hoppas nån kan förbarma sig över mig! ?
    Här: utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider
    och i de andra länkar i trådstarten finns det mycket bra information för dig att läsa.

Det går relativt fort att komma in i tänket. Känner igen det där med att läsa på innehållsförteckningar. Ibland kommer jag på mig att jag säkert läst samma innehållsförteckning fyra gånger men ändå vara osäker på vad varan innehåller.
  • Mela78
    Erre skrev 2010-08-07 20:05:25 följande:
    reagerar man mot köpespizza (luftburet) om man är äggallergisk? eller är oddsen större att det är mot ben & jerry?
    Kan inte komma på vad i köpepizza som skulle innehålla ägg gömt. Men glass är (speciellt hemmagjord) gjord på ägg. Så jag skulle gissa glassen, du har inte kvar/kan inte hitta innehållsförteckningen på nätet för att bli mer säker?
Svar på tråden Allergitråden