• Kavat

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-04-10 10:12:43 följande:
    Amanda har ätit vetemjölsvälling 2 kvällar.
    Idag var avföringen hård, lite hårdare så är de bara små harpluttar och så har hon spytt ett par gånger, bara ytterst lite åt gången. Snälla sig att vetemjöl är en "sträng" produkt så att det inte måste vara allergi/intolerans?

Hon har tidigare kunnat äta nån liten smörgåsbit eller kanske lite spagetti utan att bli hård i magen.
    Jag är inte rätt person att svara på det här med mina erfarenheter. Eller rättare sagt jag skriver inte det du vill höra.

Som jag skrev i går. Jag tror inte barn är gnälliga och jobbiga barn bara för att. Jag tror det hänger ihop med veten.. Väntade bara på att du skulle skriva att du gett något nytt om jag ska vara helt ärlig...

Men ta bort och få henne ok och gör ev om om du är osäker....
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-10 12:57:58 följande:
    Åh.. äppelmos, det lät ju gott.
    Hon har dock aldrig ätit äpple? Kanske kan funka med päronpure? Fast äppelmos låter ju godare.

Hon äter varje 2-2,5 timme på dagen. dietisten tyckte vi skulle lägga in ytterligare ett mål för att hon sa att vi måste få bort nattmål. men vet inte vart jag kan lägga det.

7 - Välling/Gröt
    9.30 - ersättning (mellanmål som vi även försöker börja ge frukt eller smörgås och så)
    11.30 - lunch
    14 - ersättning (samma som 9.30målet)
    17 - middag
    19 - välling

ELI 79: Nja, gnällig och klängig tar jag nog inte enbart för allergi, även om tanken far dit först.
    Nu håller hon även på att få en tand och har varit sjuk i en månads tid med diverse mediciner så det är ju  kanske inte konstigt om hon är ur fas. Sen är hon ju 9mån + lite så hon är ju mitt upp i separationsfas också.

sonen har varit gnällig och skrikig sen bara några dagar så där har jag alltid tänkt att han är ett tjurigt och gnälligt barn, men amanda är (när hon är frisk) en underbart glad tjej. Därför blir det nog lite extra jobbigt när hon är tjurig.
    Kör med päron som du vet att hon gillar och tål! Och kanske Carlshamns risdryck i?

Min kille äter ungefär så här, han är 8 månader nu:

05 ammar
    09 Välling 180 ml Neocate med rismjöl och olja. Ibland äter han bara hälften.
    12 lunch ca 5-6 istärningskuber med mat (nötkött, potatis, palsternacka, Carlshmans mjölkfria flytande margarin) ammar eller neocate efter.
    15 välling 180 ml Neocate med rismjöl och olja, ibland äter bara han hälften.
    18 middag, samma som lunch, ammar eller neocate efter.
    19 ammar
     ammar en ev. två gånger per natt nu. Beror på hur han mår i övrigt och hur många gånger han vaknar...

Jag försöker att ge neocate dagtid men beror på om jag är hemma, fått med mig mat till honom osv. Ibland kan han bli hungrig tidigare än jag tänkt, när vi är iväg osv och då är det smidigt.

Jag försöker också ge så mycket jag bara kan på dagen.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-04-10 20:58:32 följande:
    Kör med päron som du vet att hon gillar och tål! Och kanske Carlshamns risdryck i?

Min kille äter ungefär så här, han är 8 månader nu:

05 ammar
    09 Välling 180 ml Neocate med rismjöl och olja. Ibland äter han bara hälften.
    12 lunch ca 5-6 istärningskuber med mat (nötkött, potatis, palsternacka, Carlshmans mjölkfria flytande margarin) ammar eller neocate efter.
    15 välling 180 ml Neocate med rismjöl och olja, ibland äter bara han hälften.
    18 middag, samma som lunch, ammar eller neocate efter.
    19 ammar
     ammar en ev. två gånger per natt nu. Beror på hur han mår i övrigt och hur många gånger han vaknar...

Jag försöker att ge neocate dagtid men beror på om jag är hemma, fått med mig mat till honom osv. Ibland kan han bli hungrig tidigare än jag tänkt, när vi är iväg osv och då är det smidigt.

Jag försöker också ge så mycket jag bara kan på dagen.
    Skulle även skriva att jag tycker inte hon äter så lite... Men det är ju olika. Min kille följer medelkurvan precis just nu.

Vår dietist sa angående mellansonen att han kanske behöver äta nattetid för att han inte blir mätt och för att han lättare ska somna om och hon tyckte faktiskt att även om det fanns en liten risk att de växer sämre om de äter nattetid så är det bättre att han åt då för att få i sig näringen även på natten. Då var han över ett år när det diskuterades, kanske 2??? Minns inte riktigt.

Det som är jobbigt när de äter på natten är att de kan äta sämre på dagen av den anledningen och att sömnen blir sämre. Men blir de inte mätta dagtid så kan de ju vara hungriga på natten...

Men sen har alla mina ätit när de haft ont i magen... Fram tills nu när lilleman snart är 4, då äter han ingenting istället...
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-04-10 21:03:55 följande:
    Skulle även skriva att jag tycker inte hon äter så lite... Men det är ju olika. Min kille följer medelkurvan precis just nu.

Vår dietist sa angående mellansonen att han kanske behöver äta nattetid för att han inte blir mätt och för att han lättare ska somna om och hon tyckte faktiskt att även om det fanns en liten risk att de växer sämre om de äter nattetid så är det bättre att han åt då för att få i sig näringen även på natten. Då var han över ett år när det diskuterades, kanske 2??? Minns inte riktigt.

Det som är jobbigt när de äter på natten är att de kan äta sämre på dagen av den anledningen och att sömnen blir sämre. Men blir de inte mätta dagtid så kan de ju vara hungriga på natten...

Men sen har alla mina ätit när de haft ont i magen... Fram tills nu när lilleman snart är 4, då äter han ingenting istället...
    Med andra ord. LITA PÅ DIG SJÄLV och gör det som är bäst för er och barnen!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-11 09:14:46 följande:
    Åh tack! Får testa det. Förhoppningsvis smakar den bättre då.
    Igår drack hon maizena utan att protestera. Kan hända att jag haft för litet napphål. Tog det största igår och då slukade hon hela flaskan.

cocco: Tackar! den ska jag definitivt testa.
    Hejja! Hoppas det vänder. Min lille dricker numera gärna välling. När mellansonen drack gick den inte ner utan mixad banan i...
    Sen verkar hon ju matvägra när hon fått i sig något hon inte tål, i och med att hon gick ner i vikt med mjölk. Och är hon då dessutom förstoppad så kommer det ju upp och blir fullt för det inte kommer ut. Så tycker inte att det låter så konstigt om hon inte äter så bra..

Tänkte skrivit också att gillar hon plockmat? Glömde skriva det men vi brukar alltid försöka ge lite kokt potatis i bitar, ris eller vad vi nu äter så han kan äta lite själv också och vi får äta lite mer i fred.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-11 09:54:11 följande:
    Natten gick jättebra!! Efter att hon väl somnade, sov hon faktiskt för första gången utan att vakna var 15min under hela förnatten och stannade i sängen efter kl 5. vaknade för mat vid 1 nångång och sen sov hon till 6.30.
    Tittade efter precis nu och liten tand har spruckit igenom litegrann.

Hon ville ju inte sova förmiddagslur och när hon väl somnade efter mycket körande i bilen efter vi lämnat Alexander på dagis så vaknade hon alldeles för tidigt men hon verkar gladare än igår.

tackar som frågar!
    Vad skönt! Hoppas det fortsätter så här då framöver så hon är lite nöjdare och sover ok.

Tänder verkar göra ont att få. Min lille sover också sämre innan den bryter ut, men å andra sidan så brukar de inte bli förstoppade av tänder utan mer tvärtom..?

Ja, du får väl göra om provoceringen framöver...
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-11 10:35:31 följande:
    Kavat: Nä, förstoppningen beror nog inte på tänderna. Förra gången hon fick tänder blev hon lös i magen snarare än hård. Men angående humöret har jag nog nästan övertygat mig själv om att hon är mitt uppe i separationsfasen. Jag kan inte gå nånstans utan att hon blir tokig och inte ens pappa funkar.

Angående vikten så gick hon ju ner även att hon aldrig matvägrade på den tiden. Hon åt alltid bra fram tills att vi slutade med mjölken, förutom när hon var sjuk. Winnergård sa att hon gick ner i vikt för att hennes tarmar var så skadade att de inte kunde tillgodogöra sig näringen hon fick i sig.

Skulle aldrig ha uttalat mig förut. nu är hon sitt vanliga tjuriga jag om jag inte sitter på golvet med henne i famnen.
    Så trött på den där ungen. nu får hon lägga av.
    Ah, jag fick för mig att hon inte åt så bra innan ni började med mjölkfritt också... Sorry.

Jo, när magen är skadad kan de gå ner/inte gå upp.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-04-11 11:52:45 följande:
    Måste fråga er...vi hade en patienten förra veckan som var glutenintolerant och sedan hade det blivit fel på hennes beställning av mat. Vi skulle fixa nåt annat åt henne. Vi har en ssk på avd som har glutenintoleranta barn så hon gav patienten mat (jag blev så osäker eftersom jag inte är säker på just glutenintolerans)...

Patienten själv visste inte riktigt vad det var som hon tålde och inte...hon sa "jag äter ju glutenfria varor"...hmm jo men allt står ju inte glutenfritt på.

Kan glutenintoleranta äta maltextrakt eller maltodextrin eller är det olika för olika personer? Patienten själv hade som sagt ingen aning.
    Hur är det när det står stärkelse på mat? Kan glutenintoleranta äta det? Det ska väl stå inom parentes om det går över glutenvärdena som är tillåtna va??
    Ja,ja ja, normala glutenintoleranta, som jag tar för givet att hon är eftersom hon inte hade koll ,  tål allt det du skriver. Är det vete/gluten i måste det märkas (precis som du skriver. Åtminstonde när det gäller gränserna för glutenintoleranta...
    Hon tål med andra ord glutenfritt = vetestärkelse och förmodligen även havre.

Jag är ju väldigt känslig och det har med att jag har den sorten som även sätter sig på huden därav att jag inte kan äta något av ovanstående, men tål matodextrin (vad jag vet. Det brukar dock vara maja oftare än vete.)
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-04-11 12:49:32 följande:

Hej!

Var hem till svärmor igår, var där 1-1,5 timmar innan det var dags för mat... Vilket visade sig vara smörgåstårta med räkor! Eftersom vi redan varit där så länge var det bara att se glad ut och se det som en provocering. Han somnade utan problem men knölade massor på förnatten, var orolig liksom, så till slut tog vi upp honom och gav honom mer Nutra och han somnade om men sov sedan oroligt och vaknade några gånger under natten. Inget konstigt egentligen då han håller på att få ytterligare tänder, inte heller några nässelutslag eller andra symtom så jag tänkte "yes, då var det inte räkorna förra gången ändå", lämnade honom på dagis och åkte till skolan... Men för en stund sedan ringde de och sa att G troligtvis har ögoninflammation på båda ögonen, ena ögat fick han knappt upp och det andra var otroligt geggigt (inte sett det själv än, han sov när de ringde och ska ringa när han vaknat igen)... Så min fråga: kan man bli geggig i ögonen som allergireaktion, ca 12 timmar efter? Nässelutslagen kom ju inte förrän morgonen efter förra gången, om det nu var pga det... Hoppas så klart det bara är en vanlig inflammation men allergimorsa som man är tänker man ju alltid på just allergi Flört

Hur har det gått? Kom ni fram till något?
  • Kavat
    MariaWe skrev 2011-04-11 13:42:24 följande:
    Hej alla!
    Vet att jag skrev  här en gång för lääänge sen, när sonen hade gjort sin första allergi utredning (tror att han var runt 8 månader då). Han påvisade då allergi mot vete, mjölk och jordnötter. Den dumläkaren jag hade då tyckte att jag kunde fortsätta ge vete (iom att han var så lite allergisk mot det). Men eftersom jag seadn tidigare visste mjölk (märkte det när han ammade) och jag sökte för att han började att kräkas när jag sluttat amma och han fick Enago, så slutade jag självklart med vetet i alla fall.
    Läkaren har sen fått mig att försöka introducera mjölk igen vilket jag inte gjort eftersom vi hamnade så efter med maten. Visste inte vad jag vågade ge honom. Dessutom fick vi träffa en helt värdelös dietist, så det blev ingen hjälp därifrån heller.
    Efter en längre tids diarré bestämde jag mig för att söka igen. Var så nervös för att det var gluten. Dock följer han sin vikt- och längdkurva perfekt, därför känns det som att jag inte blir tagen på allvar.
    Har iaf precis fått provsvaren från den allergiutredningen. Han är inte allergisk mot gluten och vetet har sjunkit, vilket känns jätteskönt! Men hans allgi mot mjölk har ökat, liksom den mot jordnötter och han har även blivit ganska rejält allergisk mot soja. Dessutom är han lite allergisk mot hund och vi har två stycken!
    Nu behöver jag tips och råd (känner mig helt gråtfärdig)! Mjölk tänker jag inte försöka introducera, förrut fick han soyayoughurt till mellis, vad ska jag ge honom nu? Vad ska vi göra med hundarna, avvakta ett tag? Har själv varit lite hundallergisk, med det verkar ha vuxit bort eftersom jag aldrig har några känningar längre. Utvecklade dock inte den allergin förrän i 14-årsåldern.
    Törs jag ge honom bönor? Eftersom det är släkt med soja och jordnötter.
    Det han äter är Nutramigen, Barnmat (farmargryta och kyckling-och grönsaksgryta), korv, glutenfritt bröd, corn flakes, Wasa Husman, pommes, saftsoppa och frukt. Han vill inte ha ex glutenfri pasta och potatis. Känns ganska torftigt och enformigt....

PS: Han är 19 månader nu!
    Lurigt med pälsdjur.. Min dotter visade också lite mot hm, nu minns jag inte om det var katt eller hund när hon var 2 år. Men hon har aldrig haft problem med andning, ögon osv så vi avvaktade och vi har aldrig märkt att hon reagerar trots att testet påvisade det (lågt värde). Det är 3 år sedan och vi har nya katter och nya hund hos mormor och morfar och alla har hittills funkat samt alla andra djur som hon har kommit i kontakt med.

Sen har jag även hört att man kan tåla sina egna djur men inte andra... Så ja, du, det är svårt att göra sig av med sina familjemedlemmar så jag hade nog avvaktat till ni har total koll på maten och sett hur/om han reagerade då. Ni kan inte lämna bort dem tillfälligt?

Angående soja, baljväxter mm måste man prova sig fram. Det är vanligare att man tål hela ärtor och bönor än guarkärnmjöl verkar det som om man går på barnen här i allergitrådarna. Man kan tåla ärtor men inte bönor och tvärtom, så man måste testa sig fram.
    Jag hade nog gjort så att jag tagit bort allt och testat med en sak i taget och då börjat med det som ni helst vill att han ska kunna äta. Äter man glutenfritt är det ju en stor fördel om guarkärnmjöl funkar t.ex då det finns i så mycket av det glutenfria. Det mesta är ju med vetestärkelse eller guarkärnmjöl så tål man inget av dem så är ju inte urvalet så stort...

Kolla även saftsoppan om det är guar i?

Undrar också vad det är för cornflakes, Kelloggs är inte godkända för glutenintoleranta t.ex... Och då ännu mindre för en veteallergiker.

Ricedream verkar också en del reagera på av veteallergikerna i tråden.

Men man får ju testa sig fram och se vad som funkar.
Svar på tråden Allergitråden