• Kavat

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-04-04 13:03:34 följande:
    Fast läkaren sa att jag skulle ge broccoli just för att höja järnvärdet?
    När jag var gravid åt jag broccoli istället för järntabletter och mitt värde ökade markant?
    Fast jag vet inte. trodde det var så att broccoli var bra för järnet.
    Tål hon nypon? Det innehåller med C-vitamin OCH järn. Mer c-vitamin än citrusfrukter liksom även svarta vinbär gör.

Hallon och blåbär ligger strax under citrus-frukter. Tänkte det är snällare(mildare mot magen och man brukar sällan reagera allergiskt mot iaf svarta vinbär, (hallon och blåbär.)

www.nyfikenvital.org/
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-04-04 13:22:15 följande:
    BVCbesök idag. Lillkotten hade bara ökat 70 g på 3 veckor....viktkurvan vek återigen av nedåt lite. Dock är han ju pigg och verkar må bra, så det är ju inte alarmerande. Undrar mest bara NÄR det ska börja gå uppåt....blir så ledsen när det liksom bara fortsätter att dala. Fick nästa tid för viktkoll 31/5....men jag sade ifrån. Vill ha en tidigare tid eftersom det ser ut som det gör med hans vikt. Så vi ska dit i slutet på april istället. Kändes bra.

Vi satt och pratade en del på BVCbesöket idag (en sköterska från barn-och ungdomsmottagningen satt med av någon anledning också) och jag fick dra hela historien med hur det varit sedan Leo föddes. Kändes skönt att få berätta allt, vi pratade också om att Tyra fått utökad dagistid pga att Leo mått dåligt och att hon blev ett litet "monster" pga detta. När jag sade att sedan hon fick gå mer på dagis, har vi äntligen fått tillbaka VÅRAN Tyra igen, så brast det. Storbölade inne på BVC, kände mig urdum.....Men jag tror att jag inte riktigt har släppt alla fördämningar ännu. Båda barnen har mått dåligt, på olika sätt, och jag har nästan ensam dragit det lasset eftersom det är jag som varit hemma med barnen. Maken har ju kunnat gå till jobbet och fått tid själv. Sköterskan frågade om JAG hade fått en hel dag eller en helg ensam utan barnen sedan Leonard föddes, och jag insåg att det har jag inte. Jag har varit med barnen i detta kaos VARJE dag i 7 månader.....inte konstigt att krafterna håller på att ta slut. Jag insåg nog inte själv hur TRÖTT och SLUT jag egentligen är.....
    Känns igen det där med att man lever i kaoset. Skönt att du fick prata av dig.

Jag var faktiskt hos frisören i nästan 4 timmar i fredags. Vilken lyx! Längsta tiden jag varit själv sedan i augusti då liten kom. Sen kom i och för sig maken oväntat dit med liten och en kopp lyxkaffe och bananer. Men de gick rätt snart. Underbart skönt att bli ompysslad!
  • Kavat

Skrämmselpropaganda. ... Men dock www.nyfikenvital.org/

Barnens dietist har inte sagt att liten mår kasst om han inte får järn... Och som sagt Neocate innehåller ju det också.
    Men det står inget om broccoli, ska se om jag hittar...

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-04 13:34:35 följande:
    Aldrig provat.. kanske värt ett försök.
    Gäller det även nyponsoppa eller ska det vara nypon?
    Det finns nyponmjöl att köpa (risenta) så kan man testa i mat tom om man har svårt att få i dem. Men här hemma funkar Sagolika nyponsoppa. ("Onödigt" med sojasläktingar i vissa andra som Ekströms..)

Broccoli är inte alls så järnrikt... 0,66 mg per 100g men 83 mg c-vitamin
    www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx

Jämfört med järn i nötkött 2,4 mg per 100 g kött
    www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx

Torkade nypon 100g innehåller 4,2 mg järn, 270 mg c-vitamin (dock är torkade högkoncentrerade och inte soppa..) !

Men sen är det ju hur näringsämnena tas upp osv, så siffrorna är ju inte hela sanningen.
  • Kavat

Angel, hur var utbudet på Ge-kås? Fanns det något som lillskruttan skulle kunna äta?

• Kavat
    Angel Gbg skrev 2011-04-04 19:07:46 följande:
    Älskade Kavat.... som det är du vet jag att du kan ta det på rätt sätt

HA HA HA HA HA HA HAHA HAHAHAHA!!!!!!

Jahapp, misstänkte väl de. Fattar inte varför de envisas med att alltid ägg i glutenfritt och mjölk i äggfritt osv.. Hur svårt kan det vara att tänkta till liksom!?
    Allergivänligt, in my ass, med andra ord om man är allergisk mot mer än en sak...
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-04 13:03:34 följande:
    Fast läkaren sa att jag skulle ge broccoli just för att höja järnvärdet?
    När jag var gravid åt jag broccoli istället för järntabletter och mitt värde ökade markant?
    Fast jag vet inte. trodde det var så att broccoli var bra för järnet.
    Det är väl bara att konstatera att läkare inte har full koll på mat. Det är dietistens uppgift...

Tack Cocco!
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2011-04-05 10:44:06 följande:
    Sitter och skrattar elakt och tror jag utvecklats till en fullblodssadist.

Har varit på Martin Olsson Grossen och hittade en balsamvinäger jag ville köpa men som innehåll "stärkelse". Frågade personalen som glatt beslutade sig för att det inte kan vara så svårt att ta reda på.... ja ni förstår.... Efter 10samtal och hänvisningar fram och tillbaka så är informationen ännu inte framme men personalen beslutade sig tappert för att dom SKA ha fram svar!!! Jag fick lämna mitt namn och nummer och dom skulle jaga livet ur dom så att säga. Jag skrattade rätt hysteriskt när personalen får ett utbrott och svär något i stil med "hur jävla svårt ska det vara att ta fram vad en vara innehåller? Vill ni att folk ska dö eller vad av en allergisk reaktion" Jag fnissade och berättade att välkommen till min värld =) Hon undrade även (funderar om hon var sk snäll så hon var dum) om det var någon annan vara jag funderade över så jag tog med henne in i ena hörnet av butiken och pekade.... börja här och sen går du igenom varje vara i butiken.... det tar dig nog lite tid.... Hon trodde jag skämtade att det endast var den leverantören som slarvade och inte märkte ut men jag slog bort den inställningen med att säga att jag gladeligen!!! tar emot fakta om vad varje stärkelse, glukossirap osv i hela butiken är från.... Hon har ännu inte gett upp även om hon nu inser hur svårt det är för oss och vem vet, kanske kommer denna lilla "pitbulldam" (sagt med mycket kärlek) kunna förändra hur iaf en gross ser på innehållsförteckningar .... jag vill inte vara hennes chef när hon kommer och berättar om sitt nya uppdrag

Underbart!

Och jag svor lite på Ica Maxi igår igen! Hur svårt kan det vara att ta till sig information om att det är idioti att ställa särnärmärkta prokter under vetemjöl!!!! Demon
    Jag har pratat med ansvarig för "mjölerna" men inte fasen har han ändrat. Vad gör man? Det borde vara olagligt att ha det placerat så och hm, ja, det var ett fint vitt damm över alla kartonger med maizena, potatismjöl mm igår....
    Kan man kontakta chefen?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-05 13:01:43 följande:
    Pratade med barnallergimott som vi går på med Amanda för att få testa alexander.
    Men de ville/kunde inte ta emot honom. vart vänder man sig då?
    Kan man allergitesta på vanlig vc eller måste vi till barnmottagningen?
    Japp, de kan testa på vc och på barnmottagning. Föresten så har den bästa läkaren som finns flyttat till din stad.
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2011-04-05 21:09:54 följande:
    Just idag vill jag bara gråta... vi pratade med sjukhuset och allergisköterskan.
    Cs medicinering just nu *suck*

Seretide (normala inte mite) 3ggr/dag
    Atrovent 2ggr/dag
    Lomudal GI (inhalerat) 4ggr/dag
    Ventoline 2mg/ml minst 4ggr/dag
    Koksalt 2-4ggr/dag

och som pollensässongen börjat kommer nu även
    Ariues
    Nasonex (eller vad fan den nässprayen heter)
    Ögondroppar som ska köpas imorgon
    Tavegyl till kvällen som inte arius räcker och det förhoppningsvis hjälper henne sova...

Suck... min lilla älskade vandrande apotek

Till det kommer att hon nu pga pollenskiten inte klarar stenfrukter, avokado, banan verkar bråka, och med tanke på den redan rätt begränsade kosten + vägran att dricka Neocate ens så slår jag mig snart knäpp..... över ett kilo ner =/

Peppa tack!
    Du får tänka på att snart är det sommar och sol och varma bad! Stor stor kram till dig och gullungen! Hjärta
Svar på tråden Allergitråden