• Kavat

Allergitråden

lolo21 skrev 2011-03-28 10:41:47 följande:
    Oj ja det låter tufft för dej att äta så speciell kost! Har ni fått utslag på test eller har ni märkt reaktioner "bara"? Vet att med Wille så fick vi aldrig utslag på test, men han var ju lika allergisk för det.. Åh detta strul med neocate, jag minns det alltför väl! Hoppas ni får den snart o att ni kan få till ett bra avslut på amningen.
    Glömde ju säga hur vi tänkt. Jag har ju varit hos de andra barnens allergiläkare och haft dietistkontakt rättså mycket så visste ju innan han kom att risken fanns att han skulle vara lika allergisk som sina syskon och jag ville ha en glad och nöjd bebis så när han började få eksem, blåsor och andra tecken på allergi så plockade jag bort saker allt eftersom. Skrev matdagbok dagligen i fem månader och till och från än i dag.

Vi gjorde rast nyligen och det visade inget och jag är inte förvånad, med tanke på de andra barnen. Men hade gissat att det skulle visa på torsk och kanske ägg. Men ägg äter vi inte alls hemma och inte torsk heller, så det är väl egentligen inga problem att utesluta det de andra barnen inte tål. Men sen tillkommer ju vitlök, chili och lite annat som vi märkt stora reaktioner på. Sen tror inte jag själv att han är allergisk mot allt, men jag har helt enkelt inte orkat försöka med vissa saker då jag inte har behov av att äta det nu. Nu försöker jag hålla min kost konstant och utöka hans..

Jo, angående smakisar och så, så har jag väl varit extra försiktig med mat till honom. En vecka per födoämne. Och alltid rena saker först. Alltså rent rist t.ex och inte Sempers risvälling osv. Något lärde jag mig i alla fall med mellansonen.
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-03-28 18:00:34 följande:

En snabb fråga... Lilleman är tokförkyld med hemsk hosta (som blev något bättre med ariomir) och har härligt löst bajs Obestämd Han har inte ätit annat än päron och kanske 0,5dl risgröt på hela dagen men dricker massor (vatten, morotsdryck och pärondryck) och det gör ju inte avföringen hårdare direkt... Tips på stoppande jag kan ge honom?! (blåbär tål han inte, så det går bort)

Ris, majs och omogen banan är stoppande.

Mogen banan brukar vara lösande.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-28 20:42:53 följande:
    Kavat: behöver du neocate?
    Vi har 6 lådor hemma om du har panik!
    Tydligen var posten här idag, jag hörde aldrig någon som ringde på dörren men barnen sprang ut. Och sen åkte bilen utan att ringa på så jag trodde de ställt paketet som det stod på anvisningen.. Men nej, de har åkt med paketet för att skriva en avi att de sökt mig kl 12.45! Demon

Så det finns på posten... Suck!

Men tack!
  • Kavat
    lolo21 skrev 2011-03-29 20:52:04 följande:
    Hej
    Nu får ni gärna hjälpa mig att klura ut vad min lilla Lova kan ha reaktion på. Jag helammar. Ikväll har hon skrikit och gråtit massor, och verkat haft ont i magen som det var innan vi slutade med mjölk. Vad kan hon reagera på tro? Hon har vart röd på ögonlocken hela dagen o det har blivit värre under kvällen, nu har hon röda prickar under ögat också. Igår åt jag rotruktssoppa med tomapuré i, kan det vara det tro? Idag har jag ätit broccolisoppa med purjolök, grönsaksfond och i-mat. Åt en äggmacka för ca 4 tim sen, kan det vara ägg, men det har jag ätit massor innan utan att hon reagerat? Det enda "nya" som jag kan se det, är broccoli och tomatpuré, och då känns väl tomatpuré mer troligt? Tänkte visa upp hennes ögon på BVC i morgon om det inte blir bättre under natten. Läskigt just vid ögonen.
    Broccoli, ägg, purjo ja det är mycket som kan ge prickar/rödhet. Allergisk reaktion så är det ju ägg som är vanligast gissar jag. Och en allergi kan uppstå när som helst, utan att du märkt det tidigare.
    Tomatpuré? Äter du aldrig ketshup eller rå tomat som grönsak?
    Imat är havre, äter du det annars?
    Grönsaksfond, kan väl vara vad som helst i. Har du ingredietnser? Selleri? (Finns även i Heinz ketshup om du äter den.)
    Spånar bara...

Hoppas hon blir bättre snabbt!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-30 21:13:05 följande:
    usch usch.. amanda börjar bli rejält skrikig här hemma igen.
    Sover som en kratta och låter pipig och knastrande nästan hela dagarna (igår och idag)
    Äter nästan ingenting och hade gått ner 150g på några dagar.

är det antibiotikan tror ni som gör henne lite kass?
    Man kan väl känna sig "sjuk" när man äter det? (har själv aldrig gjort det så jag vet inte)
    Lilleman tål inte Kåvepenin. Ery-max funkade och något annat har vi inte testat... Så visst kan de bli dåliga av penicillin också!
    Men mår hon kasst dessutom så, hur vet man vad som är vad?

Sök hjälp igen om hon inte blir bättre. Hellre en gång för mycket än för lite! Kram!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-31 20:20:20 följande:
    Nä det tror jag inte. Har även haft i socker.
    Men det jag glömde tillägga är att hon pruttar mycket och skriker ett bra tag innan hon tillslut somnar.
    Fast på morgonen äter hon den bra.
    Bara funderingar. Mina har varit väldigt bestämda med vissa saker, bara jag som inte fattat..
    Liten gör sådär med när han är mätt eller när vällingen är för varm (jag har tyckt den varit lagom men han vill ha svalare tydligen..) Eller om det rinner för fort (för lös välling eller för stort hål). Vad jag tror i alla fall. För har jag kylt den eller bytt napp har han oftast ätit.

Testa att göra risgröt och se om hon hellre äter från sked? Eller plocka ris själv?

Har svårt att tänka mig att hon får magont direkt av vällingen, men det ska jag låta vara osagt, för allt kan hända. Men vad åt hon målet innan?
    Hur är magen annars, lös, förstoppad eller ok?

Min lille pruttar också en del men inte att han verkar ha ont av det. Jag tror att det blir när han sväljer luft när han ammar eller äter.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-02 09:12:46 följande:
    Ni som är glutenintoleranta.. kan ni äta vetestärkelse?
    Jag har inte kunnat det hittills. Men jag har ju DH och får klåda.
    Däremot de som har celiaki och inte på huden brukar klara vetestärkelse. Men om jag står ut med klådan så ska det inte vara farligt för magen typ, men man ska ju må bra också. Annars ska man ju som glutenintolerant äta strikt utan då magen tar sådan stryk av varje intag som i förlängningen kan ge andra sjukdomar.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-04-02 09:28:08 följande:
    nu hände det igen. jag fick svullen mage & yrsel & en massiv trötthetsattack efter scones bakade på rismjöl, pofiber, bakpulver, risdryck (Carlshamn) & Carlshamns fasta mjölkfria. med Milda smörgåsmargarin på. det måste ju nästan vara kokosoljan? (för jag antar att det vegetabiliska fettet i Milda är kokosfett? (bara oljorna är specificerade)
    Läskigt. Lita på dig själv säger jag.

Jag har märkt att jag blir knasigare och knasigare i magen ju mer saker jag tar bort typ. Alltså vet inte men känns som att orsaken är att magen svullnar ju ensidigare jag äter pga att jag äter mer av det jag äter. För lite fibrer och för mycket ris, potatis, tycker jag mig också se en kombo med. Men jag vet inte.
    Bra test här till frukost sagogrynsgröt. Hade inget annat hemma som är  utan majs... Återkommer om jag svullnar.

Det jag tänkte tillägga att nu kansk man har fått hederlig ibs. Alltså att magen är så skör och äter man för mycket kolhydrater så kanske magen svullnar? *svammlar*
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-04-02 10:38:04 följande:
    hm. ja, så kan det ju också vara förstås, att magen reagerar på ensidig kost. men å andra sidan svullnade inte magen upp av middagen, som var kokt ris, broccoli & kyckling (med bara salt & peppar på), men däremot efter kakan med mjölkfritt matfett i. kan ju iofs vara potatismjölet också.. och magen svullnade upp som 17 häromdagen av EN vindruva! 

apropå fiber, kan man göra nåt med fibrex när de enda mjölsorter som står till buds är ris-, potatis- & teff? det känns som om t ex scones med fibrex i skulle göra att de bara blev ännu svårare att få att hålla ihop.
    Du använder inte bovete eller hirs eller?

För jag har börjat byta ut mjölet av ovanstående till flingor. Brödet blir bra mycket luftigare och fibrexen funkar ju på samma sätt. Men vet inte hur mycket man vågar ta dock. Jag har bara haft en dl på två limpor..
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-04-02 12:17:50 följande:
    Kavat : hur var din stora tjej innan ni tog bort sädesslsgen ??
    Hon slängde sig ner på golvet ett par gånger per dag och klagade på magont. Hon sa det nog minst 10 gånger per dag. Inte alltid att hon la sig på golvet men det var nog ett par vändor ner på golvet per dag för hon sa att det inte gjorde lika ont då. Och då åt hon alltså i stort sett bara enbart vanlig havre.
    De gånger hon åt vete )pasta, bröd osv) så hade hon hemska illaluktande diarréer.
    Hon vägrade ju själv äta vissa saker, så fick hon välja så valde hon sädesslagsfritt bröd osv.
    Men vet inte helt säkert att det inte är glutenintolerans heller då hon inte alls är lika känslig som sin lillebror. Fast å andra sidan, vem är det.
    Hon är även mörk under ögonen och jätte trött. Det blev bättre men har varit sämre igen det senaste, så det hörde inte helt i hop. Eller så är det något annat hon inte tål också...?
Svar på tråden Allergitråden