• Kavat

Allergitråden

tes 75 skrev 2011-04-02 15:33:07 följande:
    hur gick det med sagogrynsgröten?
    Bra! Lite förvånad faktiskt.. Hm. Jag får nog återkomma om jag kommer fram till något smart, men känner inte att det stämmer riktigt här heller...

Var också inne på kokos ett tag, men nu har jag ätit idag, hemmagjorda chokladbollar och kokos i såsen och än är magen platt som en pannkaka - not - men inte svullen i alla fall!
  • Kavat

Jag var hos frissan i går och hon sa att lecetin i schampoo är från vete!!! (och det står ej utmärkt, vete?)

Stämmer detta, någon som vet?

Försöker hitta orsaken till att båda mina blir sämre när de badat.. Men hittade inte lecetin i schampot vi använt...

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-04-02 22:46:12 följande:
    Alrro: jo det kan det nog vara också, vet inte säkert men nåt som är i tex ketchup, sylt och godis reagerar han på iaf. Blir illröd inom någon minut.
    Och det är inte färgämne i sylt.. Som jag skrev...
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-04-02 21:53:06 följande:
    Helt klart glukossirap E reagerar på med kinderna men inte NÅT symtom på vete i övrigt. Äter normalkost nu och sover 11 timmar per natt, bra i magen, inte uppblåst, bra humör... Men kinderna blir illröda så fort han äter t ex godis eller sylt med glukossirap i. Märkligt! Eller?? Vad är det mer i glukossirap? Bara vete??
    Skönt att veta. Men du, testade du som jag skrev så VET ni väl att det är det i alla fall..?
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-04-02 20:39:28 följande:
    Ja då var det rätt tydliga symtom då..

Tilde mår nog inge vidare hon heller =/. Hon gnäller HELA tiden. Både jag och min man sliter snart av oss håret i ren frustration. Hon kan knappt be om ett glas saft utan gnäll på rösten !
    Idag kom vi fram till att hon gråter mer än skrattar.
    Visst kan det ha med åldern att göra ( blir 4 om nån månad ) men detta känns inte normalt. Det är samma visa varje dag och jag får ångest så fort hon drar igång. Vi försöker trösta så gott vi kan när hon är ledsen och försöker verkligen "se" henne och hennes behov. Har testat att prata med en väldigt övertygande och glad röst utan resultat. Har testat att ignonera utan resultat
    Förutom allt gnäll så ligger hon också ofta på golvet och gnäller. Klagar på magont flera ggr om dagen ( ibland kan det gå någon dag mellan dock ).
    Idag i samband med mat ( pasta och köttbullar )
    Är konstant förstoppad. Har de senaste månaderna krävt klyx flera ggr. Sista veckorna nästan varannan dag.
    Är också väldigt blek och mörk under ögonen.
    Har ökat 500 g i vikt på snart 1 år och växt kanske 2.5 cm.
    Vi har läkartid i början på Maj och ska kräva glutenprov. När vi fått svar på det ryker sädesslagen i hennes kost till att börja med..
    För såhär kan vi inte ha det. Hon ska inte behöva må dåligt..
    En månad är lång tid. Begär ett glutenprov redan nu. Det bör vem som helst kunna ta på måndag. Det drar alltid ut på tiden och skulle det vara gluten så kommer hon ändå behöva käka onödigt lång tid till... Mår hon så dåligt redan nu så kommer hon må ännu sämre om en månad förmodligen och ja, då kanske hon behöver käka gluten ytterligare en månad om det skulle visa sig högt på transglutaminans (gluten). Så ring på måndag, eller åk in i morgon och ta på akuten typ. Vänta inte, snälla....
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-04-02 22:58:01 följande:
    Det dumma är att hennes "riktiga" läkare inte finns tillgänlig just nu. Men de måste väl kunna hitta någon annan som bara begär att ett prov ska tas?
    Ska prata med gubben min hur vi ska göra. Han ser ju redan mig som hypokondriker och sa något i stil med för några dagar sen " Men nu kan väl inte barnen har fler allergier eller ?? ".
    Detta var efter när jag talade om hur jag upplever att Tilde mår.
    Gnället märker han såklart med. Det bara går inte att ignonera eftersom hon gnäller hela tiden.
    Vikten kan han ju knappast blunda för heller ?? Nu vet jag iofs inte hur mycket 4 åringar ska väga men på 3 års kollen vägde hon prick 14. Idag vägde hon 14.5 med kläder på..

Det märkliga med det hela är att det enda hon faktiskt vill äta är just smörgåsar och pasta..
    Innan vi ( eller rättare sagt du ;) ) förstod att det var mjölk hon inte tålde vägrade hon allt som hade med mjölk att göra och klöktes av yoggi,
    Det känns ju som att hon borde göra samma sak även nu ?
    I morgon blir det klyx igen, Hon har inte bajsat på 3 dagar =/
    Vem som helst kan ta ett glutenprov. Säg som det är att hon inte går upp och ni är oroliga och vill testa att ta bort sädesslag så fort som möjligt. Men att ni behöver kolla gluten NU. Akuten eller vilket ställe som helst kan ta det provet. Måste inte vara hennes läkare, bara det blir taget..
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-04-02 22:47:54 följande:
    W har ätit denna gröt utan några problem alls 
    www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products...

Men den var slut när jag skulle handla, köpte då denna
    www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products...

och för varje kväll har han fått mer och mer ont i magen för att ikväll skrika hysteriskt 
    Ta bort och testa en sak i taget?
    Det är ju både vanligt vetemjöl och vetekli i den andra förutom då att han kan blivit mer känslig mot mjölk? Har han inte ätit mjölkfritt tidigare?
    Och så då frukterna, men det gissar jag att han tål?

Dinkel är vattenlösligt, det är inte vanligt vete. Så det finns de som tål dinkel men inte vanligt vete, eller att de reagerar mer på vanligt vete åtminstonde. Dinkel passerar i kroppen medans vanligt vete lägger sig och kläggar igen tarmarna.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-04-02 23:05:24 följande:
    Okej, jag vill inte starta något bråk Flört men jag är faktiskt helt säker på att det fanns det i vissa sylter (syltar? hur sjutton böjer man sylt) för några år sedan. Jag vet att jag stod där i affären och läste innehållsförteckningen och tyckte att det var så sjukt att man fick lov att ha i färgämne för att ge sylten en sjyst färg. Det var hallonsylt och antagligen var väl inte hallonen tillräckligt röda?! Av den anledningen började jag köpa endast ekologisk sylt och gör det än idag. Men nu när jag letade på de vanliga hemsidorna, bob och Felix så verkar inte de ha det i sina sylter(?) åtminstonde, kanske är det borttaget sen jag kollade då.
    Det är lugnt.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-04-02 23:10:54 följande:
    Hur hanterar ni detta gnäll ?
    Våran dotter har hållt på minst ett halvår nu och vi försöker härda ut men nu är vi snart på bristningsgränsen båda två.
    Det var riktigt länge sedan vi såg våran glada och pigga lilla tös.
    Precis som jag skrev tidigare gråter hon mer än skrattar,, och det känns hemskt =/
    Idag blev hon alldeles likblek vid lunchen ( pasta och köttbullar ) och klagade över ont i magen. Hon hade nästan ätit färdig och fick lov att gå från bordet och gick direkt och la sig på soffan och bara "va"

K Kavat : Okej. Tack för hjälpen!
    Gråter

Alltså det är skitsvårt. Ibland försöker man trösta och tänker att det är ju inte deras fel, men ibland orkar man ju bara inte mer pch ryter till att nu får du sluta gnälla (det hjälper inte... ) Vårat humör blir ju också lidande när det gnälls hela tiden.

En tanke, kan ni inte ta bort havre åtminstonde och se om det gör skillnad? Nu går hon ju på dagis så det är kanske svårt, men havre får man ju ta bort själv och påverkar ju inte glutentesterna.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-04 12:02:57 följande:
    Var på VC med amanda precis. ville kolla upp hennes hb.
    det hade sjunkit från 105 - 93 på en vecka och några dagar.
    Dumhuvudet läkaren sa att det inte var någon fara, att vi skulle åka hem och invänta tillväxtkontrollen på barnmott om 2 veckor. På barnmott när jag ringde förra veckan sa de att värdet skulle vara 100 eller mer.
    Man blir ju jätteorolig. inte kan man väl vänta 2 veckor?
    Ring barnmottagningen och kolla med dem!
    Visst ger du väl lite mat nu eller?
    Enbart burkmat? För de innehåller ju sååå lite kött, så om du gör egen eller berikar burkarna med mer kött så får hon ju i sig mer järn.
    Sen borde hon ju vara ok så länge hon äter Neocate tycker jag eftersom de kan leva på enbart det. Men mer kött som du vet funkar säger jag.
    Lever är ju bra, men det finns ju en hel del annat i leverpastej (som lök som du kanske bör undvika nu när magen är så känslig) så det är om du köper och gör själv leverpuré?

Cocco, har du något annat tips?

Jag kokar nötfärs som jag puréear med mixern till så slätt jag kan tillsammans med Carlshamnsmjölkfria flytande margarin och Carlshmans risdryck (man kan ta kokvattnet också) och så gör jag samma sak med potatis och palsternacka (om ni vet att det funkar?) och fryser in det i antingen iskuber eller i plastbågare så att jag kan ta ut en lagom mängd när han ska äta. Det är inte så gott att äta upptinat potatismos men med palsternacka och/eller sötpotatis är det godare smak och så gör ju flytande margarinet lite smak också.

Jag hinner inte göra special mat till honom och till oss varje dag. Däremot får han smaka ris och potatis t.ex när vi äter och sitta och plocka med.
Svar på tråden Allergitråden