Inlägg från: Cs mamma |Visa alla inlägg
  • Cs mamma

Allergitråden

Åhhhh så sugen jag är på att hitta alla sojaprodukter utan soja..... tänk grädde, matlagningsgrädde, köpeglass, små tetror chokladmjölk.... åhhhhh vad mitt liv skulle bli lättare

Vi ska på kalas imorgon så idag börjar imiterings SM igen =/ måste bara åka och handla lite först då vi har slut på Maizena stärkelse

Jag har en ägg, mjölk, mjöl, soja fri äggstanning.... ska leta så återkommer jag. Men jag vet att det är lite åt det hållet att man tar vad som passar Kokosmjölk, Imat, sojagrädde eller dyl och kryddar och reder

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma

Skriver en rad för jag vill känna mig "normal" vi ska på kalas imorgon så jag bakar och lagar mat som en galning.... det är väl "normalt" en söndagkväll för att man ska bli bjuden på mat och fika dagen efter eller??? *stööööön* Jag är verkligen kräkless på alla allergier just nu, försöker någon avlasta mig och bjuda över på mat/fika så stjälper dom snarare än hjälper för då måste jag imitationsbaka/laga mat och kan inte göra det jag är sugen på

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma

JPL

NÄL vill att man helst slutar 14dagar innan. C fick 3 dagar innan och hade dom förstått att det var så tätt hade dom inte tillåtit en testning för dom menar att det då är rätt meningslöst.... nu fick C kraftiga reaktioner iaf så... men det är inget som dom gör för det blir lätt att man då inte vet om det är negativt pga antihistamin eller negativt för att kroppen inte reagerar

• Cs mamma

Eli C reagerar inte med eksem om det yr i en lokal utan då är det sömn, humör och mage. För att få eksem så jag verkligen ser det och inte bara prickar och den torra huden osv krävs kanske mycket kontakt. Å andra sidan hade jag hellre haft torr hud vid mjölyr i lokal än att halva systemet slås ut och hon förvandlas till trött, gråtane astmatiskt monster

• Cs mamma

Om det bara blir värre och värre så har ni missat något som han är allergisk mot. Det säger all min erfarenhet! Hur noga vi än vad innan så spelade det ingen roll innan vi fann allt.

• Cs mamma

JPL Jag har för mig att det är ett minimum på 7 dagar men om dom ätit långvarit så rekomenderades det 14dagar. Sen ska man sluta smörja kortison om det var 48timmar innan man sätter och sen sista dygnet inte smörja något... Jag minns inte riktigt hur reglerna/rekomendationerna var som vi kom med akutakut remiss.

Från att NÄL får remissen (tänk på att det är VGregionen så egenremisser är möjliga) så tar det ca 6v i genomsnitt, oftast snabbare men dom arbetar på så fort dom kan för dom vet att dessa barn och familjer har det svårt.

• Cs mamma

Patchest!!!

Jag hittade nu ett papper från NÄL där det står.
    En vecka före testet får man inte ge några antihistamin- eller kortisontabletter, man får inte heller smörja med kortisonsalva på unerarmarna eller på ryggen.

Smörj inte med mjukgörande på underarmar och rygg samma dag som testet sätts.

För att testet skall bli tillförlitligt skall man tänka på följade.
    Bada, duscha eller tvätta inte ryggen. Detta gäller även sedan testlapparna tagits av och tills testavläsningen är gjord.
    Undvik att barnet blir svettigt, genom att t.ex. ha för varma kläder.
    Om möjligt undvik nötning eller skavning på testområdet.

(Hämtat från Patientinformation vid lapp-test (patch-test) som vi fått från NÄL)

• Cs mamma

Kavat: Jag har inget positivt att säga mer än välkommen i träsket. Min dagisrektor sa en gång " du får göra vad som helst utom flytta till Kba för där är dom omöjliga med resurs" så jag kan inte säga mer än lycka till! Du har dock fördelen att ni bor där så hela kostnaden går på Kba hur dom än gör... Vi har skickat in resursansökan som en akutansökan för 5v sedan och ännu inget svar, inte ett ljud, dom har inte ens pratat med dagis

• Cs mamma

Eli och Kavat: På dom papper vi fick från NÄL efter patchtestet står klart och tydligt att C reagerar på luftburet. Det står även att bord, stolar, underbord osv måste torkas noga efter varje måltid oberoende på om det allergiska barnet är där eller ej.

Kavat: Ring NÄL för ett patch eller be (om du litar på Kbas allergener) om att få göra ett nytt hos I. Jag skulle dock fråga ingående om vad dom använder i sitt patch för om man ser till forskningen internationellt så är Finland superlandet och NÄLs metod är en kopia av deras och nu ska Östra börja göra som NÄL så frågan är om Kba gör något som inte är så säkert eller hur det kommer sig att C knappt reagerade (fick dömt som neg) där men får starka resultat på NÄL.

• Cs mamma

Jo jag har sett men jag tänkte mer på om dom anser det var skillnad så kanske du inte vill göra om där.... som sagt C fick noll enligt Kba och full pott (vinner man något???) på NÄL och kanske vore det värt besväret för att få papper där det står klart och tydligt
    Alla barn måste använda play-doh gjord av specialmjöl
    och
    Man kan ALDRIG använda vanligt mjöl på förskolan

Svar på tråden Allergitråden