• Mawe123

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hanakana skrev 2010-09-30 07:43:45 följande:
    Är det mycket maneter i mars/april även på Phuket? Då menar jag runt Kata Beach.
    Vågar nästan inte bada längre, är rädd för de där hemska maneterna. Och tänker
    på vår dotter, hon kan bara kasta sig i vattnet, tycker att det är så roligt att bada i
    varma vatten i andra länder...
    Om jag kände att jag inte vågade bada pga maneterna skulle jag nog skippa Thailand som resmål..
    Vi åker på sol och bad semester och kommer ha 3 barn och morfar med oss och alla kommer att bada varje dag både i havet och poolen. Tror det är större chans att det händer en olycka när vi går över gatan - men det kommer vi också att göra.

Förra året hann vi bara fram till vår hyrda villa på Lanta när sonen sprang in i glasdörren och skar sig riktigt illa, ett tag trodde vi att vi skulle förlora honom, men tack vara bra hjälp på platsen och lite tur -klarade han sig.

I våras här hemma ramlade han på cykeln och fick en svår fraktur på mjälten, var även då nära att förblöda, men invärtes denna gång, så vi förstod först inte hur allvarligt det var..

Han har varit med om två svåra olyckor inom ett år och jag tror inte att de går att planera bort, vi kommer att leva livet där nere utan större restriktioner. Tror dessa olycker gör att man vill leva mer fullt ut också..

Jag har bokat barnstolar i transfer vanen, jag tar med hjälmar att ha på tuktuken och jag tar med flytvästar till båtutflykterna - mycket mer än så känner jag inte att jag kan göra..
    William 000213, Lowe 070712
  • Mawe123
    Acefi skrev 2010-09-30 09:49:41 följande:
    Mawe123: Bodde ni på southern lanta när sonen sprang in i glasdörren?
    Yes!
  • Mawe123
    Smilla75 skrev 2010-09-30 10:15:16 följande:
    Svarar åt henne då jag vet att hon hyrde ett av husen bakom Southern, och gör det i år igen!
    tackar :)
  • Mawe123
    Acefi skrev 2010-09-30 10:31:33 följande:
    Var mest nyfiken då vi bodde på Chada feb -09 och hörde ryktas om en sån olycka och om att det skulle behövas en helikopter på ön. Det kanske rentav var er vi hörde talas om..?
    Absolut behövs en helikopter på ön..

hörde också att resorterna funderat på att gå ihop och betala för ett helikopter lyft från t ex phuket och sedan tillbaka till bankok hospital i phuket. Det skulle innebära att en resa då var betald i förväg och det bara skulle vara att ringa efter helikoptern. Den person som utnytjar den, troligen en skandinavisk turist har säkerligen en försäkring som betalar resan i efterhand och på så vis är även nästa helikopter lyft betald i förväg.

Men detta fungerar bara om den som behöver resan faktiskt har en försäkring som täcker transporten och det är det inte alla som har. Många svenskar bor i Thailand under långa perioder och väljer att inte förlänga de vanliga 45 dagarna på reseförsäkringen..

Det här är vad jag har hört.. och sjukvården på Lanta är väldigt enkel så vid större trauma är en snabb transport till krabi, phuket eller trang nödvändig.

Det var i vintras i december som vår son skadade sig.
  • Mawe123

Vi tar med cykelhjälmar och flytvästar till barnen. Två tennisrack ska också med och en bärbar dvdspelare och lite filmer, och vagnen såklart.

Vi har en ChiccoLiteway och den behöver man inte fälla ihop i tuken, den passar perfekt.
    Jag brukar bara lyfta upp sonen i knät och så får pappan hålla fast vagnen i "mittengången".

• Mawe123
    Dodisens mamma skrev 2010-10-02 12:29:58 följande:
    nu är det bara 6v kvar tills vi lyfter, snart dax för vaccination nr2. Vi fick avslag på ledighetsansökan från skolan för min 10årige son :-/ vet inte riktigt hur vi ska göra med det, bara strunta i det och åka ändå?

Är det fler här som ska eller har bott på kamala beach? vi reser med ving.
    Vi fick avslag för vår kille som går gymnasiet i vintras, men åkte ändå. Men vår då 9 åriga kille fick ledigt.
    För vinterns resa har vi inte fått svar än..

Hur länge ska ni vara borta?
  • Mawe123
    Dodisens mamma skrev 2010-10-02 13:02:16 följande:
    vi blir borta 2veckor både läraren och rektorn sa ja men högsta hönset i nämndhuset sa nej då vi i sverige har skolplikt och semesterresor bör ske på loven. Känner mig lite stresad över det men hoppas det inte blir någon påföljd, hans lärare kommer att skicka med honom skoluppgifter.
    Oj så fjantigt - två veckor kan de ju bli hemma av en riktig influensa Skrikandes

vi räknar med ett avslag på ledighets ansökan för sjuttonåringen i år igen, men tror att vi får igenom den på vår tioåring.
  • Mawe123
    Agnes och Ville skrev 2010-10-02 17:14:33 följande:
    Men man får ju ta ledigt för dom 10 dagar per år!!! Dåligt att dom inte får ledigt...skulle ha åkt ändå. Ni får väl ringa och sjukanmäla

Vi har fått hem den nya vagnen nu och vi är såååååååååå  nöjda! Vilken skillnad mot förra vagnen!
    Ja vi åker absolut ändå Solig

I år ska vi vara iväg 4 veckor men det blir bara 10 dagar på ledighets ansökan till skolan pga jullovet.
    Mitt samvete mår rätt gott också då jag vet att det brukar vara mycket klippa och klistra veckan före jul och det klarar de sig utan Tungan ute
  • Mawe123
    ulligulli skrev 2010-10-03 14:46:52 följande:
    Hej alla!

Hur gör ni med solskyddskrämer? Är det någon som vet om det finns bra utbud på Taxfreen? Ska man köpa på Arlanda eller Bangkoks flygplats?

Den här krämen har jag beställt till barnen. Har använt den varje gång vi varit borta och tycker verkligen den är jättebraGlad!

www.familjeapoteket.se/web/Barn_och_bebis/Ham...

Ha en bra söndag!

Ps. Bara 18 dagar kvar...
    Såg bra ut, hur är den i konsistensen, lätt att smeta ut, eller trögflytande och seg?
  • Mawe123
    Mitt livs lycka skrev 2010-10-03 16:31:20 följande:
    Har försökt kolla bakåt i tråden men nu har jag gett upp, jag hittar det inte...  Men visst var det någon härinne som bokat transfer från Krabi flygplats till Koh Lanta med Lanta Divers? Vad kostade det? Kunde man då få barnstolar i bilen? Hur stora bilar finns det? Kan man få EN bil som tar 4 vuxna och tre barn? Eller blir det två bilar? 

Någon som har svar på detta??   
    http://www.lantadiver.com/sv/Boende/Transfer-till-Koh-Lanta
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)