• Mawe123

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vad har ni andra köpt för solskyddskräm?

Jag har en flaska Garnier spf50, och tänkte komplettera med en spf30 och en spf10-15.

Vilket märke ska jag välja, vad har ni köpt? vill gärna att den ska vara lätt att smörja in och inte så seg i konsistensen.

William 000213, Lowe 070712
  • Mawe123
    Thegran skrev 2010-10-30 07:42:39 följande:
    vi använder eucerin spf 50, på sprayflaska. Tycker den är super! Finns även med lägre faktor.
    på vår Willys sålde de ut faktor 10 - 15 för 50 kr i veckan, men det var så gott som slut sist vi var dit. Men, kolla om någon affär nära dig kanske också säljer ut sina solkrämer, en hel del gör ju det nu.
    Tack för svar, tror jag ska försöka beställa på nätet - risken finns väl att butiker som Åhlens har ställt bort solskyddskrämerna nu..

Solglasögon - har ni köpt såna till barnen? Om ja, länka gärna till några som sitter bra Glad
  • Mawe123
    Thegran skrev 2010-10-31 19:00:29 följande:
    ujuj, nu är det bara 12.5 tim kvar tills vi åker mot Arlanda!
    Hunden är lämnas till hundvakten, allt är packat, kläderna vi ska ha imorgon är framlagda, kylen tömd, hela lyan storstädad och ja..bara datorn som ska läggas ner i väskan :)

Äntligen!
    Ha en underbar resa Solig
  • Mawe123

Har kollat lite på T efter myggnät och följde detta som gick ut i lördags
    http://www.tradera.com/Myggnat-Spider-dubbel-impregnerat-auktion_340244_120938499

De säljs rätt billigt på T, skulle hellre köpa där än på vaccinationscentral.

Vi har använt spira tablett i eluttaget, precis som vi gör här hemma på somrarna och det har fungerat bra,
    men sonen reagerar kraftigt på myggbett så jag funderade på ett nät, men på dessa behöver man borra upp en skruv i taket -vilket jag inte känner mig bekväm att göra.

I somras åt han aerius dagligen för att förebygga myggreaktionen och det fungerade bra här så vi kommer att köra på det i thailand också.

• Mawe123

Om jag kände som du MiniPyret, skulle jag ta med en enkel sulky, ska den bara användas på kvällen fungerar en utan suflett också.  Känner ni att den inte behövs -så kan du kanske lämna kvar den -donera den till någon thailändskfamilj..

Jag tar med vagn till min 3½åring, mycket för att han ska kunna sitta och mysa till det lite i sin vagn på kvällen när vi är på restaurang - kommer att ta med en bärbar dvd också med lååång batteritid, så blir han otålig och vi vill sitta kvar ute en stund får han se en film i vagnen.

• Mawe123
    Heeso skrev 2010-11-02 21:30:30 följande:
    Är oxå nyfiken på rollen
    Jag med Drömmer

vi kände av de små maneterna ett par gånger när vattneet var lite grumligt, men barnen märkte det aldrig och klagade inte. Sen när det blev bättre väder och vattnet var helt klart var problemet med de små sticken borta.

En i vårat sällskap hade stora problem med både sandloppor och mygg så jag vill gääärna veta namnet på rollen om den kan hjälpa honom!
  • Mawe123
    Anna1010 skrev 2010-11-04 10:08:28 följande:
    Vi fick det rätt bestämda rådet att ta hep B. Av en vaccinationsläkare som i övrigt avrådde från typ allt, så hon verkade inte i första hand vara ute efter att kränga så mycket vaccin som möjligt... :) Men det vet man ju aldrig. Och som med all läkar-business är det väl sannolikt att de verkligen tycker olika på olika ställen också. Men hep B har fler smittvägar än A såvitt jag förstått. Eller så är det mest läkemedelsföretags-båg alltihop...

Har sett att både Twinrix och Dukoral hårdsatsar på tv-reklam just nu, förresten :)
    Vi har nu beslutat oss för att hoppa dukoralen.

Förra året började det barn på dagis här med hepatit B, därför erbjöds alla barn vaccin mot det av kommunen. vi valde då att tacka nej till det erbjudandet och själva bekosta en twinrix vaccinering då vi önskade skydd mot både a och b för hela familjen.

Dukoral funderade vi inte ens på förra året, och jag vet inte hur mycket sanning det ligger i att kolera fallen i Thailand ökar drastigt.. så jag tänker inte ta det i år heller.
  • Mawe123
    Millans hustru skrev 2010-11-04 09:32:13 följande:
    visst kan jag få tag i vabnligt schampoo o balsam samt duschkräöm t.ex. på koh lanta? någon som vet prisnivå för sånt där? är det hutlöst dyrt kanske det är värt för oss att ändå ta med för ett par veckors resa...
    Finns säkert ett begränsat sortiment på små butiker och 7eleven efter huvudvägen, lite mer att välja på finns det på Lanta Mart inne i Saladan.

Minns inte att det var hutlöst dyrt, jag köpte utan att grubbla mer över det :)
    Heeso skrev 2010-11-04 13:27:21 följande:
    En fråga: Kan man köpa vin på Lanta? typ rosé eller så. Hade varit trevligt att ha på balkongen på kvällarna...funderar på att köpa med en bag in box på flyget men bara om det inte finns att köpa...
    Det finns vin att köpa, men det är ganska dyrt, tror en flaska jacobs creek - det vita, kostade ungefär lika mycket som här hemma..

De gör ju något eget typ vin, som är billigt, men inte så gott. Så jag beställde in vitt vin när jag åt fisk och skaldjur, inte så billigt som nästan allt annat..
    ..men betalar man 20kr för en stor räkcoctail så kanske det är värt 45kr för vinglaset till Flört
  • Mawe123
    winters skrev 2010-11-04 15:23:46 följande:
    Nu har jag inte kollat på alla banker, men vi har Handelsbanken och det är kolumnen Sedlar säljes du ska kika på, det är 0,229 i dag, härligt att det är på väg nedåt, vi ska beställa till kontoret i morgon om det nu går, men vi är kunder hos de, så då verkar det väl som det.
    Visst vet du att du kan beställa via internetbanken, kostar 50kr i rekavgift, men det kan det kanske vara värt att slippa gå förbi banken.

Växlingsavgiften på kontoret är också 50kr.

Det är enkelt att se kursen och jämföra dag för dag inne på beställningssidan om man simulerar en beställning men inte genomför det.

Kurserna brukar ändras vid elva tiden på dagen.
  • Mawe123
    Heeso skrev 2010-11-04 16:22:38 följande:
    Då har de ju liknande dealer på de olika bankerna. SEB tog 40 kr i växlingsavgift och inget betalt om man hämtade ut det på ett kontor. Så jag tog kontoret här i vårt lokala centrum. I annat fall kostade det 60 kr för rek brev för att få det hem så totalt alltså 100 kr. Så samma summa som för HB. Fast då verkar ju HB har något lägre kurs så det blir något billigare för er som har dem som bank Men det är ju marginellt i det stora hela.
    Ja på handelsbanken kostar det 50kr att växla på kontor och beställer man via nätet så är kostnaden också 50 kr, alltså inte 100kr totalt.. Så är det på mitt kontor i vart fall.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)