• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

MrsMuffin skrev 2011-02-06 19:50:28 följande:
    Nicke Nyfiken: Vi funderar på Phuket Phantasea (?) och lite allmänt jox (jox= elefantridning...typ). Barnen är ju ganska små, så några dykutflykter eller bergsklättringar är icke aktuellt. Om 10,000 räcker vore det fantastiskt, har du tid/ork att skriva ned ungefär vad en middag kostar ute??

TACK!
    Ni ska till Phuket förstår jag. Det är inte alltid billigt att äta där, men det finns så klart olika prisnivåer. Vi brukade äta (3 vuxna/1 barn) för i genomsnitt ca 2000 baht/dag och då åt vi på ganska enkla ställen. Ingår i de pengarna gör tex nån öl och ibland glass till efterrätt.

En dag körde vi lite vilse med hyrbilen och var jättehungriga så vi åt på första bästa ställe, vilket blev nån fancy resort. Då kostade lunchen över 4000 Baht. Vad vi skrattade på väg därifrån, hur tokigt som helst ju Jag har aldrig varit på nåt liknande ställe innan: toapapper vikt till en solfjäder, handlotion i toksnygg flaska på handfatet, alla bugade och vi blev runtkörda i nån sorts golfbil, fuktiga små servetter tilldelades i varenda byggnad vi gick in i. Och där satt vi och lunchade i våra simpla turistkläder (tror t.o.m att min pappa hade en sån där vidrig Singha T-shirt) .
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi

Vi brukar ha med en startsumma i Baht, motsvarande ca 2000-3000 Skr, sen tar vi ut allt eftersom i en bankomat. Dock kostar det 150 Baht/uttag plus att vissa banker tar en avgift. Men vi tyckte att det var enklast att göra så här istället för att släpa med sig massa cash. Tog ut 20.000 baht varje gång.
    Vi är ganska slösaktiga när vi reser och gjorde av med ca 20.000-25.000:- på 3 veckor.  Men då ingår mat, dryck, shopping, hyrbil...ja allt. Vi gjorde dock inga arrangerade utflykter.

• Tullemi
    MrsMuffin skrev 2011-02-06 21:14:37 följande:

Aha..kanske enklast då att växla in en mindre summa och sedan ta ut allt eftersom.. Gillar inte att släpa på en massa kosing. Tack för tipsen Mileas mamma!! 150 baht är ju inte mycket, är nog värt den mindre avgiften.

Har precis bokat en sulky åt vår treåring (han fyller i vår) hos Ving, frågan är om det är en rejälare varant. Storebror är precis fyllda fyra och vi kan nog inte begära att han skall orka gå överallt JÄMT. Funderar på att ha köpa med en ståbräda åt honom, men vet nån om de där brädorna fungerar på små paraplysulkys..???

Vi hade med ståbräda till vår vagn, men det var omöjligt att använda. Gatorna är ju gropiga, trottoarkanterna är jättehöga på vissa ställen, sen finns det någon slags avloppskant längs gatan som är hålig. Så var det iaf i Karon/Phuket, heeeelt omöjligt.
  • Tullemi
    MrsMuffin skrev 2011-02-06 21:24:26 följande:
    Då får storebror gå, helt enkelt... Lika bra det kanske. Tusen tack för alla tips...snart bara nio dagar kvar. Svårt att fatta. Wiiii!
    Var det Kamala ni skulle till?
  • Tullemi

Lejonmamma: vi brukar dela Bahten med 4. Tex: 1000 baht är ca 250 Skr. På en höft, inget exakt mått

Barnmaten har klarat sig bra i resväskan, men om man är orolig så rulla in varje burk i en blöja. Däremot har vi inte tagit med barnmat ut på restaurangerna, utan antingen har barnen ätit innan hemma (vi hade lgh) eller så äter dom av oss/egen rätt (pasta o.dyl) men de är oftast väldigt hjälpsamma så de värmer nog om de kan. Men de har inte alltid micro verkar det som.

Vi har gjort som ni med kläderna: tagit med för en vecka eller så och sen lämnat in på tvätt. Mycket smidigt.

Vi klarade oss på ett set per barn när det gäller solskyddskläder.

• Tullemi
    Lycka 1 skrev 2011-02-08 17:44:39 följande:
    Ja dom var billiga!

Ni som redan hunnit vara i Thailand nu. Har ni använt badskor till barnen?
    Min dotter är 3½ år. Behöver hon badskor?
    Vi har inte haft det iaf. Vi hade det första resan med barn, men det var så jobbigt att få på dem (10-månaders bulliga fötter ).
  • Tullemi
    smurfen08 skrev 2011-02-09 10:32:48 följande:
    Hoppar in ny i tråden! Vi ska till Bang Tao (Phuket) och på Sunwing resort i början på mars. Fråga.. blöjor... ska man släpa med sig eller finns det att köpa inom nära avstånd? Någon som vet?
    Om det finns nära er kan jag inte svara på, men köp storpack på Carrefour (stormarknad) inne i patong när ni åker dit (för det kanske ni gör nån dag/kväll)
  • Tullemi
    fröken frida skrev 2011-02-09 17:38:26 följande:
    Wihooo Nu är det bara 4 veckor innan vi åker!!! (Till Kata 2 veckor)Cool Är ifull gång och fixar och planerar packning. Kunde inte låta bli att shoppa lite sommarklänningar idag heller, fast det finns väl mängder där? Eller hur är det? Kan man shoppa fint i Kata eller är det Patong som gäller då? Vad får man inte missa??? *LÄNGTAR*
    Det beror lite på vad du söker. Det är mycket same-same i både Kata och Patong, men i Patong ligger ju tex Jungeceylon där det finns "riktiga" butiker (alltså ej kopior) men jag tyckte inte att det var speciellt billigt tyvärr. Jag hade nästan lite shopping-abstinens när vi kom hem från Thailand. Jag var besviken på utbudet och framförallt priserna. Hade trott jag skulle fynda mer
  • Tullemi
    fröken frida skrev 2011-02-09 20:00:13 följande:
    Vad är det här som är same-same? Jag har tänkt mig lite roliga toppar och klänningar, bikinis kanske, snygga smycken? och inte minst converse Converse, då är det Jungceylon som gäller eller? Finns det fina klänningar, skjortor osv i Kata eller är det mest billabong shorts och Nike tshirtar? (fejk)
    Jag är lite kass på Kata eftersom vi endast varit i Karon (Patong och Central Festival), men gissar att utbudet är detsamma. Bikinis finns massor, T-shirt/shorts i mängder (märkesfejk), klänningar/toppar i lite blommiga-somriga-strandiga modeller. Men jag ville köpa riktiga märkeskläder till bra (billiga) priser och det var svårt att hitta. Gjorde ett fynd i Phuket Town (träningskläder adidas) och jag kunde säkert snokat fram fler fynd om det inte vore för att vi alltid gick i samlad trupp: 3 vuxna och 2 barn(minst ett grinigt) . Converse ska ju finnas. Tror det var "Winters" som köpte i Khao Lak för...tja 750 Baht eller nåt. Hon får rätta mig om jag har fel. Några sådana priser såg jag aldrig, men letade inte direkt heller (avskyr passformen på Converse).
    Summan av detta inlägg: har man tid och ork (å lite tur) så kan man säkert fynda.
  • Tullemi
    Hanakana skrev 2011-02-09 21:58:03 följande:
    Finns det inte några bra kopior på t.ex Ed Hardy tröjor, Converse och Armani herrjeans och Crocs?
    Till lite mer humana priser? Har inte lust att köpa äkta varor på Jungleceylon till nästan samma pris som här hemma i Sverige... När vi var i Turkiet för ngn sommar sedan fick man t.ex Ed Hardy tröjor för ca 75 kronor och då var det BRA kopior. Jeans (t.ex Armani och G-star) köptes för ca 400 kronor och de var också BRA kopior... Det måste väl vara billigare i Thailand än i Turkiet??? Annars blir jag lite orolig... Har lagt undan flera tusen kronor just för att få kunna shoppa loss i Thailand.
    Crocs-kopior finns i mängder. Riktiga kostar ca 1000 Baht, kopior kostar betydligt mindre men det är skillnad på dem också (lite hårdare plast i kopiorna). Såg G-star T-shirts, min man köpte 2-3 st för ca 50kr/st. Vet inget om byxor, det var så varmt så ingen orkade åla i sig i ett par jeans
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)