• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jensa1973 skrev 2011-01-25 09:33:59 följande:
    Milesa mamma

Om du skulle rekomendera vad känns bäst för en barnfamilj då
    Karon el. Kamala

Vi söker inte lugnet, men inte heller det värsta ståhejjet

Kunde man köpa kaffepulver  i affären
    Ang. kaffe så finns det kaffe i många varianter, tex till bryggare/pressobryggare.

Kamala har jag bara kört igenom på den "stora" vägen, aldrig åkt in i själva byn (eller vad man ska kalla det) så jag vet inte vad som är bäst. Karon har ju lite kraftiga vågor vissa dagar och det kanske man har mindre problem med i Kamala. Men det är ju fullt med barnfamiljer här i Karon så det verkar ju omtyckt av just barnfamiljer. Just nu är jag lite trött på Karon/Phuket så fråga inte mig . Jag vill se nåt annat nästa gång.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi

Hej alla! Nu är vi hemma efter en mardrömshemresa. Barnen var jätteledsna mest hela tiden, somnade ofta precis innan vi var tvungna att väcka dem, min far och jag var trötta som grisar och grälade om det mesta. Men...vi hade tur med vår hemresa ändå. Vi bokade ju biljetterna 2 dagar innan hemresa och gjorde inga tillvall alls. Ändå fick vi sitta vid vägg med vagga till Lucas (han väger 11,5 kg ) och vi fick div saker. Kan rekommendera Air Berlin.

• Tullemi
    humlan l skrev 2011-01-27 15:51:30 följande:
    Tack för bra tips! Köpte en mjuklift idag via Blocket. Tänkte använda den både på golvet på flyget och eventuellt som säng på hotellen. Men undrar lite.... Ska man köra med eller utan bottenplattan? Borde väl inte fylla någon funktion om man inte hade tänkt bära barnet i liften?
    Jag hade kört utan. Den är säkerligen bara i vägen - jag menar: plattan kan ju lätt bli otymplig och den fyller ingen direkt funktion i detta fall som du skrev.
  • Tullemi
    hag7 skrev 2011-01-28 14:13:12 följande:

Tack för info ulligulli ! Ska kolla det , vad tror ni om att bo på karon med en 3 o 4 åring ?

Det är ju stranden som jag tycker är problemet med Karon. Det är ju höga vågor vissa dagar, eller ofta ett jättesug i vågorna även om de inte är stora. Det är lite jobbigt för de små då.
  • Tullemi
    hag7 skrev 2011-01-28 15:34:02 följande:
    Mileasmamma: visst brukar ni vara i Kata,Karon ? tips på bra boende o hur är prisnivån där ?
    Tips på bra utflykter därifrån ?
    Vi har varit i Karon, i stort sett inget alls Kata. Vi har alltid bott privat hos en man vi känner - ja inte hemma hos honom utan han hyr ut lägenheter. Boendet är relativt dyrt tycker jag ( i vårt fall) 12000 Baht/vecka. Med tanke på husets läge (en lång backe uppför berget, ovanför templet i Karon) så känns det ganska dyrt. Men det är ok standard, bra lägenheter, pool, bara ett fåtal lägenheter, lugnt område.
    Vi har inte varit på några arrangerade utflykter, utan bara hyrt bil och åkt runt. Det har varit roligt att se olika delar av ön.
    Reggae Bar (på berget ovanför Kata Noi) är en mysig plats att äta middag på vid solnedgången. Det ligger 2 restauranger bredvid varandra där men minns inte vad den andra heter.
  • Tullemi
    Thegran skrev 2011-01-28 19:20:17 följande:
    Tack :) Det är väldigt nytt än så länge...men vi hoppas att går bra hela vägen!

Ska kolla om jag kan boka med babycot direkt, tack för tipset!
    Ska maila Jorden igen så fort jag pratat med mina föräldrar och syster om vilka datum vi ska be dem bevaka.

vilka billiga resor du hittade!  var och med vilka var det?
    Åh, bebbe . Grattis!
  • Tullemi

Mina erfarenheter från vår resa som vi nyss kom hemifrån med 2 småbarn är väl si så där. Att kalla det semester är fel ord . Det var mer jobb än hemma, med dessa två relativt små. Jag är ingen hönsmamma alls, men man fick ju ha superkoll hela tiden. Det är konstiga hålor i gatorna (dottern fastnade med foten) , höga trösklar (Lucas rasade ut från ytterdörren, 20 cm hög kant ner), vassa kanter i poolen, skräp på stranden som hamnade i munnen på Lucas heeeela tiden. Vi var 6-7 ggr på stranden på 5 veckor, för det var så jobbigt med Lucas. Han ville gå/krypa runt i sanden och det var omöjligt att hålla honom med oss på handduk/solstolen. Han är väldigt aktiv ska väl tilläggas. Han var otroligt varm hela tiden, verkade må lite dåligt av värmen stundtals.
    Förra gången hade vi bara Milea (då 9 månader) och det var en dröm jämfört med att resa med 2 små. Nu vill jag inte avskräcka någon - alla barn är olika!!! Men jag tycker att vår semester kostade mer än den smakade, tyvärr.

Tidsomställningen funkade kanon på ditävgen. Nu, väl hemma så funkar det ganska bra, men Lucas har blivit sjuk och kräks och har feber, Jag har blivit förkyld och är fortfarande jättetrött. Några dagar till så är allt som vanligt

• Tullemi
    Thegran skrev 2011-01-29 09:14:51 följande:
    låter inte som att ni hade nån höjdar semester, var tråkigt! kommer det alltså dröja till nästa resa?

oj, låter som att ert boende inte var ultimat med barn. Vassa kanter i poolen? Det har vi faktisk aldrig stött på. Av de 6 boenden vi hann med under sista resan, var det bara ett som inte var direkt barnvänligt. Hade det inte varit för en livsfarlig balkong och en skitig pool hade det dock varit bra. Sen är ju iof så gott som alla hotellgolv väldigt hala om man är blöt, förstår inte varför de ska envisas med sådana golv. Men det löser man ju rätt lätt genom att torka barnen ordentligt innan man "släpper lös dem" :)

vår tidsomställning fungerade bra. Inga problem alls vare sig när vi kommit dit eller hem. Dottern ställde utan problem om sig omedelbart. Hade bra flygtider, som gjorde att det liksom blev automatisk tidsomställning :)
    Poolen tillhör ett privatägt hus så de har nog inte satsat på nån barnvänlighet, antar jag. Vi gjorde hål på vår luftmadrass när vi flöt emot en av kanterna (så ni kan tänka er).
  • Tullemi
    annojb skrev 2011-01-29 12:54:15 följande:
    Tack för din ärlighet! :O)
    Jo, befarar just detta, att det kostar mer än det smakar men å andra sidan reser vi med endast 1 barn och vi är totalt 5 vuxna att hjälpas åt.
    Dottern är en känslig själ och har varit en riktig nattstrulare... först den senaste månaden som hon börjat sova stabilt om nätterna. Är därför väldigt oroad över hur hon kommer att anpassa sig till först + 6 h och sedan tillbaka - 6 h... får hoppas på det bästa!
    du skrev att vägen hem var mardrömslik... var det pga att barnen skrek mkt och isf, vad tror du man kan göra för att underlätta (mat, kex, leksaker etc)?.
    Och hur tyckter du att Lucas verkar ha tagit hela resan? positivt? blivit mer "mammig" sedan ni kommmit hem eller dylikt?
    Varm tack för ditt svar! :O)
    Väl hemma så tyckte jag att båda barnen blev gladare och mer sig själva igen. Men nu har ju Lucas blivit riktigt dålig så det är svårt att säga. Är han lika dålig inatt så kommer vi ringa sjukvården imorgon bitti.
    Milea pratar om Thailand och det var mycket hon tyckte var roligt, men hon hade varit nöjd med en betydligt kortare resa..när en 3-åring säger "jag vill hem till Partille"....ja då är det nog lite för lång semester.
    Lucas hade nog kunnat vara utan semestern (nu låter jag som vår tråkiga vaccinationsläkare) men lite kul har det säkert/förhoppningsvis varit för honom också.

Resan var jobbig för Lucas ville a.b.s.o.l.u.t inte sitta still. Han ville upp och gå. Inga leksaker var bra, vi bar och vi bar men det var inte heller bra. Han sov otroligt lite, likaså Milea (dagsflyg, brrrr). Sen var ju jag och min pappa JÄTTEtrötta själva (sov knappt nåt natten innan avresa) och det hjälpte ju inte ett dugg. Barnen kände säkert av vår trötthet och stress. Nattflyg, säger jag bara!!!
  • Tullemi
    Smilla75 skrev 2011-01-29 14:06:40 följande:
    Det finns en risk att han fått salmonella, campolybakter och allt vad det heter. Min son som var ca 9 månader när vi var en månad i Thailand i november blev sjuk efter två veckor. Feber och dålig mage. Vi fick ju vara inne med honom dygnet runt. Tog några veckor efter hemkomst innan han blev bra. Läkaren i Sverige tog mängder av prover men de gav inte utslag för något. Vänd dig till vården i morgon om han inte är bättre.
    VI fick dock tillbaka 12 000 kr från försäkringen pga hans sjukdom så det var ju himla roligt. Nu har vi bokat biljetter till kommande november.

Jag delar en hel del av dina erfarenheter av att åka med små barn, vi har ju tre stycken som är under 5 år gamla.
    Du, tanken slog mig faktiskt: salmonella. Men brukar inte det smitta ganska rejält, borde inte vi fått det också? Får nog ta och googla lite. Lucas är helt avslagen trots suppar och vätskeersättning. Och han har inte kräkts upp den än iaf  *håller tummarna*.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)