Inlägg från: MiniPyret |Visa alla inlägg
  • MiniPyret

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

cillae skrev 2012-05-30 19:08:37 följande:

Vad kul! När ska ni åka då? Är det Sanuk du menar att han ska gå på? Vi skrev till dom med och fick plats där med, men vi valde Lilla Svenska skolan. Men vad jag har hört så är båda bra. Våra kompisar var där nu i vintras och deras dotter gick 6 v på sanuk, hon går i ettan. Dom var supernöjda.

Ja, det stämmer. Det är den svenska skolan vid southern lanta.
    Vi bodde där nu i mars och var och tittade på båda skolorna. De verkar jättebra båda två.
    Valet blev enkelt för oss då lilla skolan hade så tokigt att man inte fick börja och sluta när man ville.
    Vi åker ner i slutet av januari och hem i början av mars. 

• MiniPyret
    cillae skrev 2012-05-31 06:50:50 följande:
    Jo jag vet, men nu hade vi tur att det passade oss med de intagningveckorna som dom hade, annars hade det ju inte gått.

Det är lite synd att dom gjort så, har för mig att de sa att de började med de förra året.
    Förstår tanken, men det är ändå svårt för familjer att åka just en bestämd vecka.

Men mig spelar ingen roll, de verkar suveräna båda två !

• MiniPyret
    cillae skrev 2012-06-01 06:51:26 följande:
    Ja jag hörde också att dom börjat med det förra året och att dom tyckte det var bra. Det kan det säkert vara, men svårare för oss som ska åka. Men som du säger, båda verkar bra och huvudsaken att man fått en plats på nån av dom. Hur ställde dom sig till det på er skola hemma? Här var det inte helt lätt, har mailat och sen skrivit en "formell framställan" som det så fint hette till skolområdeschefen här i komun då det var han beviljade sånt här "fullgörande av skolplikt på annan ort" fick det beviljat till slut. Så skönt!! Nu är det bara sonens blivande lärare som ska informeras och jag hoppas att hon är positiv till det, det krävs ju ändå en del av läraren hemma.

Nä, vad tråkigt att det var så knöligt för er att få det beviljat. Här gick jag bara in till rektorn och frågade och fick grönt på en gång, hon var jättepositiv!
    Det enda är att vi inte får med oss skolpengen, men det är ju typ bara 9 kommuner i hela Sverige så det var jag beredd på! 
  • MiniPyret
    hag7 skrev 2012-06-06 21:42:49 följande:
    ok va bra då kanske sonen o dottern kan gå där, nån som vet om man kan ta med skolpengen dit o isåfall hur man gör el har dom minimum ántal veckor man ska gå där?

Det är bara 9 kommuner ( har jag för mig) som låter skolpengen följa med. Du måste ha ditt barn i skolan minst 4 veckor
  • MiniPyret
    Neosmama skrev 2012-06-26 20:25:37 följande:
    Vi har bokat med Qatar. 17 jan till 18 mars, vi fick betala 22900 gör två vuxna en 3 åring och en bebis. Jag va oxå lite skeptisk till Qatar innan vi bokade, men jag googlade en del innan och nästan alla verkar vara supernöjda med dom. Mellanlandningen i Doha känns okej tycker jag, då 3 åringen kan springa av sig lite :) och mellanlandningen i KL är bara en teknisk landning, dvs man sitter kvar i planet för att nya passagerare ska på eller tankning av planet.
    Vi ska också åka med dem. Har alltid åkt med Thai innan, men Qatar ska visst vara ännu bättre!
  • MiniPyret
    Grön03 skrev 2012-07-01 13:21:56 följande:
    Hej hej,

Hoppar in här med lite frågor om Karon/Kata Glad

I början av december ska jag, min sambo, hans föräldrar och våra två barn som då är nästan 2 och 4 år, åka till Phuket, närmare bestämt till Karon Beach Resort Family Wing. Vi har aldrig varit i Thailand innan och har nu lite funderingar som vi hoppas att ni kan hjälpa oss med Glad:

Är det någon som bott på Karon Beach Resort Family Wing, som kan berätta lite om det?

Sen ligger hotellet vid södra delen av Karon Beach, det står att det är 250 m till Kata centrum. Är det nån som vet hur långt det är till Kata beach? Har hört att den ska vara lite lugnare än Karon..? Är det smidigt att ta sig till Kata Noi?

Hur är det på Karon/Kata i december? både vad det gäller väder och sen med höga vågor och strömmar i havet?

Sen vill jag så klart ha alla era tips vad gäller shopping, restauranger o så vidare i Karon/kata!Flört Vi är ju som sagt totala nybörjare på Thailand!!

Stort tack på förhand! 
    Vi var i Karon förra året. Sanden är fin, tyvärr blir vågorna enorma där emellanåt. Det är solstolar i mängder och man ligger rätt så trångt. Var rätt dyrt att hyra dem. Kata är mycket lugnare på stranden, men den är inte alls lika fin. Däremot mycket mindre vågor. 
  • MiniPyret
    älskarlivet81 skrev 2012-07-01 14:04:27 följande:
    Vi vet inte alls hur vi ska göra med resa.. Hur vi än tänker kommer vi inte under 38-39000 för 2 veckor... :(

Vart i Thailand vill ni? Vi ska vara borta i 5 veckor och betalar för 2 vuxna och 2 barn ca 34000:- med flyg, transfer och boende. Ordnar då allt själva, reser inte charter!
  • MiniPyret
    DecemberBebis skrev 2012-07-02 12:40:40 följande:
    visst finns här några inbitna koh lanta älskare ?

vi har varit på flera andra ställen i thailand , men aldrig koh lanta.
     nu är nästa resa i december bokad dit, vi kommer vara ett större sällskap i blandad ålder  , har hört en massa ros om lanta , men även lite ris , att det tex är FÖR lugnt... vi åker 4-22 december och kommer bo på klong dao.

tips på utflykter man absolut inte får missa ? både för barn, ungdomar och vuxna ? 

har hört en massa bra om matlagningskursen som time for lime håller , den är det måste    

Vi ska dit för tredje året i rad, vad vill du veta? Du kan skicka mig ett meddelande om du vill så kan jag berätta lite
  • MiniPyret
    DecemberBebis skrev 2012-07-02 12:44:06 följande:
    en annan fråga , min stora tös kommer första skolan ( "nollan" ) efter sommaren .

har hört att i nollan har man ingen skolplikt = ingen fara att få ledigt

men så säger en av personalen på dotterns förskola , att har man tackat ja till en plats i klassen så råder det visst skolplikt ??!! och att skolan blivit mycket hårdare med ledighet , och det är MAX 10 dagar per läsår som man får ledigt...

nån som vet hur det är , eller det kanske är olika från kommun till kommun ?  

Vi fick ledigt, inga som helst problem här då de inte är skolplikt
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)