Inlägg från: MiniPyret |Visa alla inlägg
  • MiniPyret

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Snartblirvitre skrev 2012-11-16 14:07:51 följande:
    Karolina75- jag har bara hört att Koh mook ska va jättefint:) men du..närhet till flygplatsen från Koh lanta? Som kag förstår tar de väl 3 timmar m buss från krabi till lanta? Har jag fått de helt om bakfoten? (hoppas!) åker på tisdag :)
    Vi brukar ta en taxi och om jag inte minns helt fel var vi där på 1 1/2 timme nu sist vi åkte. Fast jag vet att vi räknade med 3 h för att inte missa flyget
  • MiniPyret
    Thegran skrev 2012-11-17 12:54:20 följande:
    vi var en snabbis på Koh Mook förra resan, fin ö! gillade dock koh hai bättre men ska man stanna ett tag är nog koh mook att föredra.

Samma här, men peppar peppar har vi haft flyt varje gång!
  • MiniPyret
    Snartblirvitre skrev 2012-11-19 13:19:57 följande:
    Kom på två grejer: hur gör ni andra m flytvästen? Finns de till små barn att låna eller bör man ta me sig hemifrån?
    Och blöjbyten(bajsblöjor) byter man de på toan eller? De e ju minilitet utrymme på toan .. Hmm.. Börjar få lite resfeber kanske :p

Vi tar alltid med flytvästar till barnen, har knappt aldrig sett att de finns där!
  • MiniPyret
    Clear1 skrev 2012-11-26 20:45:18 följande:

Hej hej!

Har INTE läst igenom hela tråden, men undrar om någon ensam förälder har åkt till Thailand med ett barn under 2år? Några tips på var och när man kan åka?

(Har varit i Thailand 3ggr både norra Chiang Mai och luffat runt, och Phuket och den svängen, men tänkte inte på var det var barnvänligt och bra då..)

Koh Lanta har jag hört bra om, men ni som vet, vart är bäst för barn och en mamma? Hade INTE tänkt Patong och den svängen, utan mer natur och lugnare!!

Tack på förhand!         

Jag rekommenderar verkligen Lanta om du åker själv med ett barn. Allt är så lätt där och du lär lätt lära känna nya människor. Man är aldrig ensam!
  • MiniPyret
    Thegran skrev 2012-11-27 17:12:49 följande:
    Klong muan har vi spanat på länge, men aldrig åkt dit. varit jättesugen på det i flera år :) har förstått att det ska vara väldigt lungt. 
    om du åker dit så berätta gärna!

vi åker till Lanta igen nästa vinter och då kanske det blir av med Klong muang :) 
    Den har vi med spanat på. Någon som varit där??
  • MiniPyret
    Peak skrev 2012-12-12 12:32:58 följande:
    Är det någon som varit på Kata på senare år som rekommenderar det? Vi var på Phuket för många år sedan och jag tyckte Patong, Karon, Kata var "för mycket" redan då!? Men det är ju olika vad man gillar såklart!! Och tur är ju det! Jag skulle dock inte rekommendera några av mina vänner något av Patong, Karon, Kata...

Det där är ju så olika, kan bara tala för vår familj. Vi var på Karon och Kata för snart 2 år sen och vi åker inte tillbaks igen! Så rörigt och packat på stranden med alla solstolar som man betalade för...kunde likaväl ha varit på Mallorca.
    Efter 2 v i Karon åkte vi till Koh Lanta och äntligen kändes det som jag var i Thailand! 
  • MiniPyret
    cillae skrev 2012-12-12 14:19:09 följande:

Ja jag håller med...Men som sagt smaken är ju olika, men jag tycker det är hemskt där. Ändå är det 4 år sen jag var där sist, och då bara tre dagar på slutet.

Ang att smaken är olika så kan jag berätta om Koh Lanta, många skriver och tycker att man bara kan vara där några dagar/nån vecka. Vi gillar det som tusan, har rest runt i Thailand flera ggr, har varit på de flesta ställen. Först utan barn och sen flera svängar med barn. Men de senaste 4 gångerna har vi bara varit på Lanta, en månad tre ggr och 7 veckor förra julen. Jag tycker det är underbart där, lugnet, den mysiga stämmning osv. visst det är mycket svenskar där, men barnen hittar nån att leka med och vi gillar att snacka lite :) Vi ska åka  nu i feb, två månader på Lanta, ev att vi åker nån vecka på slutet då vi ska flyga hem från Phuket, i så fall blir det Khao Lak, ett ställe jag aldrig varit på. Det har hänt, bla sis att vi bokat några nätter på nåt annat ställe, den gånger Koh Bulone, för att jag så gärna ville dit. MEn när det började närma sig så kände vi att varför ska vi lämna denna underbara ö, bara för att se en annan strand,när vi vet att vi trivs här, så det blev inget.  

Samma här, vi åker i januari igen till Lanta. Blir tredje året i rad och vi är mellan 4-5 veckor varje gång. Tröttnar inte!
  • MiniPyret
    Karolina75 skrev 2012-12-12 22:04:50 följande:
    Cillae och Minipyret m fl: Ni som verkligen gillar koh Lanta och åkt dit flera långa resor, vilken strand väljer ni då? För mig blir det visserligen tredje gången på Koh Lanta i februari, men känner mig ändå lite osäker på vilken strand som skulle vara bäst att välja med barnen 3 och 6 år gamla. Var senast på klong Dao och där är det ju verkligen barnvänligt och vi hittade ett fantastiskt bra hotell så nu har vi preliminärbokat det även för en stor del av den här semestern. Men vi kan ju ändra oss ännu... Älskade Klong Nin då jag var där med en kompis och utan barn, men vågorna där kan ju vara långt ifrån barnvänliga. Longbeach är ju också mysigt, men inte heller helt barnvänligt gällande havet, åtminstone inte den gången vi var där. Vad atmosfären avser så tycker vi nog egentligen minst om klong dao men att andra faktorer väger upp. Kanske har ni andra hittat någon bättre kompromiss?!

FÖr oss blir valet enkelt och det är Klong dao beach. Det beror på att vi har barn och det är bekvämast för oss alla. De har lätt att hitta vänner och det är långgrunt.
    Men vi brukar  åka över dagen till andra stränder ibland för att få lite variation.
  • MiniPyret
    Smilla75 skrev 2012-12-13 18:13:37 följande:

Vi har varit på Klong Dao i fyra år men i år hyrde vi hus på Long Beach. Stranden är så mkt bredare på Klong Dao och bara där kan man köra barnvagn. Men negativt att det är väääldigt långt till vattnet om man hänger någonstans i skuggan, som bara finns på få stället. Stranden är vackrare på LB, mer "thailand". Fler svenska barnfamiljer på KD och närmare Saladan. Inga super matställen på stranden enligt oss, ngt det finns gott om på LB. Man måste välja och får försaka något.

Absolut, det är lång grunt! Men vi gillar inte att det är så djupt på Long beach för barnens skull. Men vi åker dit ibland och är där då det som du säger är väldigt fin strand där!!!  Vi har hittat flera ställen med suverän mat på Klong dao beach. Sen har tyvärr våra barn aldrig hittat någon att leka med på long beach och på klong dao beach leker de jämt! Men som sagt det är så olika vad man är ute efter och jag tycker det är så skönt att kunna gå in till saladan!

Det är för himla tur att vi alla inte gillar samma, då skulle det bli trångt!  
  • MiniPyret
    daniels baby skrev 2012-12-17 09:12:42 följande:
    Hej igen alla! tog en paus härifrån men nu är jag tillbaks med frågor!
    Vi kommer åka i Mars istället för jan/feb, å det blir Lanta. Det känns som att det är bäst för barnen (2 å 4 år)
    Ang hotell: känns som alla lite finare är snor dyra. vi hade inte alls den uppfattningen när vi va på Samui i maj men detta ställe kanske är mer poppis å nu åker vi i högsäsongen. men anyway, har ni tips på bra hotell?
    VI är inne på att boka DR Lanta. vet att några härifrån bott där? berätta allt ni orkar snälla=)
    VI vill ha bra frukost, fint rum å nära till matställen utanför då vi är beroende av take away.
    Tips?? 
    Åker ni i mars så sjunker priserna. Dyrast är dec-februari.
    Jag rekommenderar southern lanta, vi stormtrivdes där och bor man en längre tid så går ju priset att få ner lite.
    Suverän frukostbuffe!! Höjdpunkten varje morgon!  
    Jag har hört många som bott på DR lanta, men jag har själv inte bott där, vet bara hur det ser ut.
    Nobel house har vi också trivts på, men det är dyrare än Southern Lanta .   
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)