• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

livet från ljusa sidan skrev 2010-10-15 22:07:59 följande:
    jja gud ja! Det var inte riktigt så jag menade, men liksom att man har badkläder för det mesta och drar på sig en strandklänning och går runt i men bikini under. Och bh och klänning och sandaler på kvällen? Då är jag inte helt ute och cyklar?
    du kan ju lämna in kläderna på tvätt där också :) ifall du vill använda samma plagg ofta menar jag.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-10-15 22:13:59 följande:
    Vi var på Inet härom dagen och jag stod och fingrade på en sån fin lite laptop, men min man sa näe...... Men en ny kamera skulle HAN ha minsann.....grrr
    orättvist! :) Men systemkamera är ju toppenkul! Det vill jag också ha, men jag vet att jag skulle vara för lat för att orka greja med iställningar så det blev bra kort ändå :)

Fast, det var inte bara för resan som vi köpte ny dator såklart..pluggar på distans och åker till universitetet 3-4 ggr per termin och då är det smidigt att ha en lite mindre att ta med sig.
  • Thegran
    Hanakana skrev 2010-10-15 22:14:43 följande:
    Har glömt bort myggen från förra resan... Tror det fanns ganska mycket då iaf. Hade långbyxor på kvällarna p.g.a myggen. Men i Phuket kanske det finns snälla mygg??? Förra gången bet myggen trots dubbla lager myggmedel.
    På Phuket härjar det lite dengue, men myggmedel bör ju räcka fint.
  • Thegran
    cillae skrev 2010-10-16 06:20:31 följande:
    Jag/vi har geller aldrig tagit Ducoral och vi har klartat oss bra.

Ang det här med att inköp innan resan, nu MÅSTE nu ju åka fler gånger när allt är köpt och vaccinationerna är tagna *blink blink* :) Jag insåg det nu att vi har inte behövt köpt en endaste grej nu de senaste gångerna, för det är redan gjort. Lite tråkigt på ett sätt, för förberdelsera är också roligt :-P NU var det "bara" att köpa bilj och fixa boende och....så var det klart liksom.

Och saronger finns i överflöd där, känns som det är Sarongernas land
    klart man måste åka igen! Vi planerar att åka redan i sommar igen :) Inväntar bara att Thai släpper sin sommarkampanj!
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2010-10-16 08:47:20 följande:
    var växlar ni då? kan man alltså gå förbi forex lite då o då o växla någon tusenlapp (svenska kronor)...
    forex är dyra att växla hos. kolla på www.vaxlingskontor.se för att se var du får mest bath för pengarna, just nu ligger handelsbanken i topp.
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2010-10-16 08:57:33 följande:
    Fast man KAN använda autofuktionen på systemkamera o få jättebra kort då med! det gör jag oftast (hustrun däremot pillar runt o ka det där). Titta gärna på att systemkameran ni i så fall väljer är snabb! den ska ta kort snabbt från det att du satt på den till du fokuserat (auto!) och tagit bilden! man missar så mycket härligt när kameran är långsam.
    Tack för tipsen, vi ska dock inte köpa någon systemkamera, iaf inte nu :) Måste hålla lite i slantarna ;)
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2010-10-16 09:05:25 följande:
    Tack tessaG! O det är inte så dyra avgifter att gå till banekn o växla att man gör ett msistag om man ströväxlar? Supersugen att börja göra just så, växla lite då o då när de ligger bra i kurs (eller vad vi TROR är bra i kurs!) o om man ska växla för någon tusenlapp så behvöer man väl inte förbeställa?
    Har ingen större koll på vad bankerna tar för avgifter, vi tar ut alla pengar på plats. Har lite bath kvar sen sist som vi tar med, och sen tar vi ut lite på flygplatsen i krabi.
    Så den frågan kan nog någon annan svara bättre på :)
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2010-10-16 09:22:17 följande:
    lagar ni thaimat själva? någon som har lust att ge mig några enkla recept? vore lite skoj att köra thaifredag här framöver. har nedräkning varje fredag fram till resan och det är...en bra bit dit
    Vi lagar mycket thai! På tal om thaimat, så kan jag rekommendera att gå en matlagningskurs i thailand, superkul!
    Här är två favoriter;

Massaman
     4 portioner

2 st kanelstångar
    10 kardemummafrön
    5 kryddnejlikor

2 msk olja
    2 msk massaman curry paste
    800 gr nötinnanlår eller kyckling
    4 dl kokosmjölk (vi brukar ta mer)
    2,5 dl oxbuljong
    2-3 potatisar skurna i 2,5 cm stora bitar
    2 msk färsk ingefära eller galanga, riven
    3 msk fisksås
    3 msk palmsocker (går att byta mot ett par tsk strösocker)
    110 g rostade jordnötter
    3 msk tamarindpure

torrrosta kanel, kardemumma och kryddnejlika i en kastrull lr wok på låg värme. Rör om 2-3 min, tills det börjar dofta. Ta av från värmen

Hetta upp olja i en kastrull eller wok och fräs currypasten på medelvärme i 2 min, eller tills den börjar dofta

Tillsätt köttbitarna och fräs under omrörning i 5 min. Tillsätt kokosmjölk, buljong, potatis, ingefära, fisksås, palmsocker, 3/4 delar av de rostade jordnötterna, tamarindpure och de rostade kryddorna. Sänk värmen till låg och låt sjuda sakta i 50-60 min, tills köttet är mört och potatisen precis genomkokt. Smaka av och justera kryddningen om det behövs.

skeda upp i en serveringsskål och garnera med resten av de rostade jordnötterna.
    servera med eller utan ris.

...........................

Tom Kha Gai
    4 portioner

600 g Kycklingfile skurna i lagom stora bitar (gärna tunna)
    2 msk fisksås
    2 burkar Cocosmjölk (ca. 8 dl)
    2 stjälkar Citrongräs
    5-6 cm galanga eller ingefära
    1 Gul lök el. 5 små charlottenlökar
    körsbärstomater
    champinjoner 
    juice från en pressad lime 
    lime blad
    små chilipungar 3-5 st beorende på hur stark man vill ha

ha i lite kokosmjölk i wokpanna, låt det koka till bara oljan är kvar.
    fräs kycklingen i oljan. häll på kokosmjölk.

• Dela citrongräset i ca. 2 cm långa bitar, lägg ner det i pannan
    • Dela lökarna i ”båtar” och lägg i pannan
    • Dela galangan i extremt tunna skivor (prova med osthyvel, det brukar funka) och ner i pannan
    låt koka 5 min.

• lägg i svampen och tomaterna
    • ha i limejuice från en hel lime

låt sjuda 2-3 min

ha sen i limeblad (delade i bitar el strimlor) och chilifrukten (skuren i små bitar)

smaka av

servera med eller utan ris

• Thegran
    Tullemi skrev 2010-10-16 17:12:25 följande:
    Många reser med väldigt enkelt förpackade barnvagnar och vagnen har klarat resan utan smällar, men vi tar inte den risken. Har (och har haft) vagnväskor till 2 olika vagnar. Sist blev visserligen chassit lite snett ändå, trots väska, men det var endast en lätt vadderad väska. Denna gången har vi en rejälare väska.
    vi har en väska som knappt är vadderad, men vi vadderar den med blöjor :)
  • Thegran
    Karolina75 skrev 2010-10-16 17:01:57 följande:
    En fråga om det här med att förpacka vagnen under flygresan - kan man få någon typ av emballage på flygplatsen? Om man nu kan det - är det någon som har erfarenhet av om det fungerar bra? Jag har ju sett tidigare i tråden att flera av er köpt vagnväskor - borde man köpa det eller går det bra utan?
    har du en vagnväska kan du dessutom packa ner blöjor eller annat i den utan att vikten räknas :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)