Inlägg från: Karolina75 |Visa alla inlägg
  • Karolina75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2012-11-16 17:12:51 följande:
    koh chang?

ca 5 timmar med bil från bangkok.

går att flyga inrikes en bra bit också om man vill det. 

Hej! Visst var det vi som sågs på Koh Lanta för två år sedan?!!! Är ni på g att åka till Thailand igen?! Tycker fem timmar till Ko Chang låter lite väl mycket... Lite krångligt med inrikesflyg med småbarn också. Jag minns flygningen till Krabi med dottern som var 1 då som urlång och urjobbig och hon sov max en timma på hela vägen. Låter inte lockande att i det läget tänka sig en flygning till
  • Karolina75
    Thegran skrev 2012-11-17 12:51:37 följande:
    Aha, är det du :D Ja, vi åt på southern ihop en kväll :)

Ja, vi åker till Koh Samet, Koh Chang och sist Bangkok om precis två veckor. Numera har vi två barn med oss :)

Är ni på väg?

Till krabi åker man ju inrikesflyg också, ja om man inte åker charter vill säga :) så resan till koh chang är nog rätt lik den till lanta :)

nu valde vi bort inrikesflyget och åker bil från bangkok mot koh samet och sen mot koh chang(båt sista biten). Tycker det känns smidigare med barnen, de kan sova bort bilresan :) dessutom skulle bara inriksflyget kosta oss 4000 så då tyckte vi att vi lika gärna kan åka lite bil :)

Kul att ni ska iväg igen! Hur länge blir ni borta den här gången? Hur gammal är minstingen? Var du gravid redan när vi sågs på koh Lanta? Kommer inte ihåg om jag bara misstänkte det, om du sa det, eller så var det inte alls så Jag väntar barn 2 feb så det är först nästa vinter vi tänker ge oss av. Då kommer min mans pojke, som var med sist, gå i skolan så då blir det våra två gemensamma barn som följer med.

Tycker fem timmar i bil känns länge också, men säkert inte helt oöverstigligt Vi tog flygstolar med charter sist och flög då direkt till Krabi från Arlanda. Men så är det ju en bit att ta sig till Arlanda också... Det vi framförallt funderar på den här gången är att landa lite på Koh Lanta någon/några veckor och sedan ta oss vidare någonstans.
  • Karolina75
    nellang skrev 2012-11-18 21:48:19 följande:
    Ni som varit på Koh Lanta, kan man köpa strandlekssker där? Typ hink o spade? Åker på tisdagen och i resväskan samsas 2åringens grävmaskiner och mina dykgrejer.

Absolut - överallt
  • Karolina75
    Ville och Agnes skrev 2012-11-19 08:02:14 följande:
    Ni som åker med barn runt ett år...hur har ni gjort med maten?

Hade först inte tänkt att ha med mig burkar utan att han skulle äta vanlig mat.

Men pratade med en kompis som har en i samma ålder, dom är där nere nu och hon hade tagit med sig.

Hur ska jag göra???

Fick ett förslag i den här tråden inför vår resa med en 1-åring för två år sedan och det var att förutom välling och gröt ta med blåbärssoppa och nyponsoppa på pulver. Det var inte så dumt som mellanmål någon gång ibland då det var svårt att få i vår dotter så mycket mat i värmen.
  • Karolina75
    Norken skrev 2012-11-19 10:33:29 följande:
    Någon som vet om man kan göra dagsutflykt till Koh Mook från Lanta eller Lipe? Vill dit, men det verkar vara fullt på många ställen. Eller är det för långt för att bara åka över dagen?

Någon som har tips på 1 dags utflykter annars från Lanta eller Koh Lipe??? Både vad gäller småöar eller på "fastlandet".

Vår bästa utflykt när vi var på koh Lanta var en heldag med longtailbåt till Buu buu island (eller om det stavades med "o"). Riktig paradisstrand där vi nästan var ensamma och ändå fanns det en restaurang och några få bungalows!
  • Karolina75

Hej! Jag är nu i akut behov av tips på bra ställen att åka till i Thailand! Jag skrev inlägg i tråden för ett par veckor sedan och skrev då att vi skulle åka till Thailand under vår föräldraledighet under januari 2014. Nu är hela vår livssituation totalt förändrad då vår dotter föddes död för drygt en vecka sedan. Vår sorg är akut, men när allting lagt sig lite grann så vill vi göra en längre resa tillsammans med den familj vi har idag. Vi tänker oss att åka i mitten/slutet av februari om det går att hitta direktflyg till Krabi då. Vi är två vuxna, vår 3-åriga dotter och mannens 6-åriga son. Vi vill vara borta sammanlagt 3 veckor och kan tänka oss att byta boende en gång. Vi söker efter lugn och ro, barnvänliga stränder, ett rum/bungalow/lägenhet med hög standard, hellre åt det lyxiga hållet än det mest prisvärda, där vi vi slipper trängas för mycket. Inget dubbelrum med extrasängar alltså utan gärna ett mycket rymligt rum, svit eller två rum ( i samma bungalow/lägenhet). Vi har skickat en bokningsförfrågan för någon av sviterna på ett hotell vi bott på tidigare, Laguna beach club, på klong dao, koh lanta, men inte fått något svar. Helst skulle vi kombinera ett boende där (som vi vet är bra) med något nytt för oss på rimligt avstånd. Eftersom vi inte fått något svar så vet vi dock inte än om det överhuvudtaget är möjligt och i så fall ser vi oss om efter andra platser (inte klong dao).

Tack på förhand om någon har något tips!

• Karolina75

Tack för ert deltagande<3 CamillaD: tråkigt att höra att du gått igenom samma sak. Det du skriver om att vänta får mig att fundera väldigt mkt på om vi gör rätt som åker. Vi har preliminärbokat flygbiljetter som vi i så fall ska bekräfta på fredag. I så fall åker vi 13 feb. Är rädda att inte få några direktflygsbiljetter till Krabi om vi inte bestämmer oss omgående. Vill liksom bara bort från allt och vara med min familj. Men jag är rädd som du säger, att resan bara ska kännas bortslösad.

För övrigt håller jag på att kolla upp era förslag, framförallt förslagen på Railey. Har varit där en gång förut och gillar det också. Phuket eller Ao Nang vill vi inte till. Försöker också hitta något juste hotell på Koh Mook, Koh Lipe eller Koh Nga, men det verkar generellt vara ganska låg standard på hotellen där. Hittar ett fint ställe på Koh Mook, Salvigian beach resort (eller något liknande) fast då tyckte jag priset kändes ganska hutlöst istället... Är inte så här kräsen i vanliga fall, men just nu orkar jag inte med någon back-packer style på resan även om det annars har sin charm. Är det någon som känner till något om boende på någon av dessa öar får ni gärna hojta! Kram

• Karolina75
    Smilla75 skrev 2012-12-08 22:06:21 följande:

Charlies är nog trevligare på Mook, de har helt nya bungalows för familjer i år som är mkt trevligare än de gamla.
    Intressant att det finns nya bungalows för familjer på Charlie! Vi har tittat på de vi hittar bilder på och även läst recensioner och kritiken är just att det är väldigt slitet och vi tycker det ser ut som dubbelrum med extrasängar. Vet du om det finns några bilder på deras nya bungalow någonstans? Har du varit där eller har du hört talas om det?

• Karolina75
    Camilla D skrev 2012-12-08 23:17:38 följande:
    Karolina75: Det behöver ju inte blir samma för er som för oss, men jag ville bara delge våra upplevelser. De ställen vi besökte efter hans död är än idag förknippade med sorg och tårar för mig. Jag var så trött så trött på de små semsestrarna vi gjorde den sommaren att jag inte var något roligt sällskap för min familj och inte orkade njuta eller ha kul. Vilade och sov mycket och min man och barnen gjorde saker ihop. För oss passade det bättre att vänta med en utlandssemester tills det värsta lagt sig, så hade vi en mysig och fin familjesemester ihop.
    Men som sagt, alla är olika, känn dig för vad du orkar. Antar att ni ha en begravning att planera (eller är den redan gjord) och många svåra och tuffa beslut och en jobbig tid framför er. Behöver du någon att prata med eller har några frågor så hör av dig!
    Kram!
    Jag hade önskat det fanns en mall att gå efter så man visste... Men jag suger i mig av andras erfarenheter. För oss kommer i så fall den här resan bli 2.5 månader efter att vår flicka föddes. Jag föreställer mig att det är något senare än vad ni gjorde era mindre sommarresor, men det beror ju på när i maj detta ofattbara inträffade för er... Att vi kastar oss i väg så pass omgående handlar både om en intensiv längtan att vara med familjen, att komma bort ifrån snön, att det är praktiskt utifrån mitt arbete då det ändå finns en vikarie på mitt jobb som skulle haft min tjänst under den tid jag skulle varit föräldraledig och att det blir sämre väder i Thailand om vi väntar längre. Men visst tvekar jag... Mycket. Begravningen kommer förmodligen inte hinnas med förrän efter jul. Har föräldradagar för födsel av dött barn fram till början av januari. Sen kanske jag blir sjukskriven, men det har jag ingen aning om för tillfället. Jag är väldigt glad att du delar med dig av dina erfarenheter och jag förstår att det är olika för alla, men utan egen erfarenhet av något liknande har jag ingen aning om hur jag fungerar 2.5 månader senare...
  • Karolina75
    Smilla75 skrev 2012-12-09 21:54:40 följande:

Min syster hyrde just en sådan och var nöjd men jag har inte sett dem. Just nu är hon på Jum men jag ska höra mig för när hon kommer till Lanta.
    Jag har skrivit till Charlie beach resort, men inte fått något svar...
  • Karolina75
    Norken skrev 2012-12-09 22:59:41 följande:
    Karolina75: jag beklagar verkligen! Usch så hemskt och jobbigt :(
    Jag har ingen erfarenhet själv av så stor sorg, men håller med lite vad som skrivs tidigare. Fundera verkligen igenom denna resan, ni har kanske ut mer av den senare. Kan ni inte ta en enklare och billigare resa nu, typ en charter på en vecka eller två. Massa kramar till er!!!!
    Tack för omtanken! Har vänt och vridit på saken nu fram och tillbaka. Vi tror att det som skulle kunna vara till tröst för oss just nu är att se vår dotter och min mans son bada, bygga sandslott och skratta. Att vi dessutom slipper laga mat gör inte saken sämre... Min förhoppning är att miljöombytet ska kännas som nystart, men det återstår förstås att se...
  • Karolina75
    salta katten skrev 2012-12-10 13:36:52 följande:
    jag har bott och ska bo på Bundhaya resort på Koh Lipe. De har enklare bungar och de med högre standard.  Vi har bokat Garden family bungalow, de har högre standard
    Tack för tipset! Jag har kollat in dem och de finns med bland möjliga alternativ för oss!
  • Karolina75

Cillae och Minipyret m fl: Ni som verkligen gillar koh Lanta och åkt dit flera långa resor, vilken strand väljer ni då? För mig blir det visserligen tredje gången på Koh Lanta i februari, men känner mig ändå lite osäker på vilken strand som skulle vara bäst att välja med barnen 3 och 6 år gamla. Var senast på klong Dao och där är det ju verkligen barnvänligt och vi hittade ett fantastiskt bra hotell så nu har vi preliminärbokat det även för en stor del av den här semestern. Men vi kan ju ändra oss ännu... Älskade Klong Nin då jag var där med en kompis och utan barn, men vågorna där kan ju vara långt ifrån barnvänliga. Longbeach är ju också mysigt, men inte heller helt barnvänligt gällande havet, åtminstone inte den gången vi var där. Vad atmosfären avser så tycker vi nog egentligen minst om klong dao men att andra faktorer väger upp. Kanske har ni andra hittat någon bättre kompromiss?!

• Karolina75

Någon skrev om nya familjebungalows på charlie beach resort på Koh Mook. Efter sådär en månad har jag nu fått svar av dem efter att ha kontaktat dem. De säger att det inte finns familjebungalows men att det finns bungalows med "conecting door" via terassen. Antar att det betyder två bungalows som sitter ihop med samma uteplats. Hade ni vågat bo så med en 3 och en 6-åring?! Min man tycker att det nog inte spelar någon roll om rummen binds ihop mellan uteplatsen eller via vårt vardagsrum som hemma, men jag vet inte... Är det någon som har erfarenhet av att bo så? Det är så svårt att hitta rum för fyra personer annars om man inte vill bo som packade sillar!

• Karolina75

Tack för tips! Det stod dock specifikt att det var terassen som var "conecting". Kanske kan babywatchen hjälpa om vi lyckas ställa in den bättre än vi gjorde när lillan var bebis Då skrapade det i den med jämna mellanrum så vi vaknade hela tiden utan att vår dotter var vaken... Har också börjat titta på andra ställen på koh lanta att bo på som kombination till klong dao. Ett förslag är klong nin och "lanta beach resort". Har bott på klong nin för ett antal år sedan utan barn och älskade atmosfären, men är väldigt osäker på barnvänligheten... Minns att det fanns en del sten på stranden och att det var höga vågor... Någon som har erfarenhet av att åka med barn dit? Förslag på boende? Tar även gärna emot förslag på barnvänliga justa boenden på long beach! Känns som att det är just boende vi har hakat upp oss på. Vill bo frächt, inte för trångt, inte för dyrt och på något mer exotiskt ställe än klong dao (som vi valt pga toppenboende tillsammans med barnvänligheten). Helst skulle vi vilja till någon närliggande ö, men hittar inte det perfekta boendet!

• Karolina75
    Anne69 skrev 2013-01-08 09:28:37 följande:

Fantastisk strand och det går jättefint med barnen. Men det stället är rätt sunkigt.....vi var där 7 nätter i mars. Och vi bodde ändå i deras nybyggda bungalows längst framme vid poolen och havet. Jag kommer gärna åka till Klong Nin igen men kommer då att bo på Miami, som ligger vägg i vägg. Kolla det - det är obetydligt dyrare men lite fräschare.
    Tack - det ska jag definitivt kolla!
  • Karolina75

Nu har vi äntligen fått svar från Miami beach resort som någon tipsade om på klong nin, men alla familjerum var upptagna... Stället såg annars väldigt bra ut. Är det någon som har fler tips på fräscha familjerum/bungalows på klong nin?! Vi vill gärna ha pool.

• Karolina75

Hej! Jag har tidigare varit med i tråden inför våra två långresor med barn till Thailand. Nu återkommer jag då vi planerar en tredje resa i januari. Det har varit värdefulla tips jag fått här och jag kan nog hjälpa till med ett och annat tips själv också vid det här laget. Vi har tidigare varit på koh Lanta och koh Hai. Vi har varit jättenöjda med våra resor och våra boenden, men vi vill gärna variera oss lite, åtminstone vad gäller boende. Funderar på Lanta igen ev med kombination av koh Mook, koh Kradan eller kanske återigen koh Hai. Är det ngn som bott på "Slow down" på klong dao på Lanta? Erfarenheter? Vilka är era bästa tips på boende för 4 pers (varav en bebis) på koh lanta? Gärna ngt bra förslag på klong min, klong dao eller long beach. Vi vill att det ska vara frächt, ha pool och inte vara för stimmigt. Bästa förslag på boenden på de andra nämnda öarna?

• Karolina75
    HaltaLotta skrev 2014-02-21 22:59:50 följande:
    Tips till mig också?

Planerar att ev resa till Thailand feb./mars 2015 med fyra barn äldsta 10 yngsta 15 månader.

Aldrig varit på långresa förr öht utan bara charter inom Europa.

Vill komma så billigt undan som möjligt o behöver tips på typ allt vart ska man åka? Hellre lugn o ro än massa turism. Hur ska man bo? Hur gärna hus/ lägenhet. Flygbolag? Boka när? InternetSidor att rek

Ang bokning?

Det ska alltså va billigt, enkelt och helst inte charter. Tänker oss 2-3 veckor.

Nån som orkar delge

Tips?

mammaochspecialpedagog skrev 2014-02-21 22:47:43 följande:
    Hej på er Thailandsveterander!

Jag och maken har rest en del i Thailand innan barnen föddes,nu kan vi inte hålla oss längre utan vill iväg hela familjen. Barnen kommer att vara 3,5 och 6 år- vi planerar att åka mars/april 2015.

Hur långt innan är det vettigt att boka biljetter? Vi kommer troligen att resa med Emirates via Dubai- ngn som har erfarenhet av dem?

Förhoppningsvis kan vi vara borta 3 veckor, i värsta fall bara 17-18 dagar. Vad ska man välja? Samui var vi inte så nöjda med och Phuket är uteslutet. Funderar på Ao Nang och att ta sig ut till ngn av öarna lite som man känner för det. Åka båt med våra tre små känns dock lite läskigt, vi är familjen otur med stort O- händer alltid olyckor och eller sjukdom så det känns lite riscy att vara långt ifrån ett sjukhus. Hade tänkt ta Bangkok på vägen hem och stanna där 2-3 dagar.

Vad gäller boende, det känns viktigt att det är hyfsad standard med tanke på barnen. Hur är ett 3 stjärnigt respektive 4 och 5 stjärnigt hotell med thailändska mått?  

Vad är era bästa tips och smultronställen?

Jag gillar Koh Lanta bl a för att det är enkelt att ta sig dit om man flyger till Krabi. Två ggr har vi bott på Laguna beach club på klong dao. Jättefrächa rum i varierande storlek till bra priser för att ligga direkt på stranden. Lugnt vid poolen. Lugn och fin del av stranden.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)