-
Hade faktiskt ingen aning om att man inte ska smörja in barn under 1 år! Jag hade min dotter insmörjd vid många tillfällen i somras och då var hon under 1 år... Jag har för mig att jag såg ett program på TV om att forskning visat att solkräm inte alls är så farlig som man under en period varnade för om man inte använde det jämt och ständigt?! Är det någon som är uppdaterad på rekommendationer? För övrigt har jag inte hittat några solskyddskrämer att köpa med spf 50 nu på hösten... Är det någon som vet något om de märken som säljs i Thailand?Heeso skrev 2010-10-26 21:25:22 följande:En annan sak: kommer ni att smörja in era små (under 1 år) trots att det står att de inte skall ha solkräm? vi kommer nog göra det ibland om vi "måste"...hellre det än att bränna dem. Dessutom är det rätt lustigt för läser man texten på norska eller danska så rekommenderas de från 6 månader vilket ju ändå måste betyda att barnen inte direkt "skadas" om de inte fyllt 1 år.
-
Hur mycket pengar räknar ni med att göra av med på mat ungefär? Vi kommer nog att äta på medelrestauranter, frukost, lunch och middag för två vuxna, en fyraåring och en 14 månaders. Brukar det finnas barnportioner som är billigare? Funderar på hur mycket vi ska växla i förväg...
-
När jag ringde vårdcentralen och frågade om ducoral till våra barn (1 och 4 år) så sa de att vi fick försöka ge dem det om vi ville, men de trodde inte att vi skulle lyckas lura i dem detAgnes och Ville skrev 2010-10-27 21:54:24 följande:
Får en 2 åring ta dukoral?
-
Tack för svaret! 4-åringen är väldigt kräsen så fort någon mat har sås på sig. Thai-maten består ju liksom ofta av ris med en sås... Men visst borde man väl kunna be om att få t ex ris och kyckling utan sås till typ samma pris? Eller är rätterna oftast färdigblandade?Piggelin78 skrev 2010-10-28 09:12:48 följande:Vi brukade äta lunch för ca 400-600 bath , middag för ca 500 - 800 bath. Vi är 2 vuxna och 2 barn(3 och 5). Många resturanger hade barnportioner som var billigare. Äter barnen thaimat så är den så billig i sig, så då behövs det inga barn priser. (Till er lilla kan ni tex beställa in en portion ris som brukar kosta 20-30 bath och blanda ut med er mat ,så blir det som en barnpotion. )
-
Den enda gången jag varit på Koh Lanta förut så var vi på Klong Nin, men då hade vi inga barn. Där vi bodde på Klong Nin var det fort ganska djupt när man gick ner i vattnet och mycket vågor. Dessutom var det väldigt stenigt (stora vassa stenar) innan man kom ut en bra bit. Men för övrigt så är Klong Nin det bästa stället jag varit på i Thailand! Men just stenarna och suget som blev av vågorna var den största anledningen till att vi inte valde klong Nin nu när vi ska åka med barn. Jag är också lite rädd för jämförelsen mellan Klong Dao och Kanarieöarna! Men nu har vi bokat Klong Dao...Anna1010 skrev 2010-10-28 14:46:31 följande:Lanta-frågor: Klong Dao eller Klong Nin med 2-åring?
Hej alla generösa resenärer härinne. Jag har hunnit läsa "ikapp" till sid 72 i tråden - tack för massor av bra info! - men nu måste jag ändå fråga... (läser vidare så snabbt jag kan, ursäkta ev dubbelposter)
Är det Klong Dao som gäller på Koh Lanta för bad med småbarn? Har förstått att Long Beach är svårbadad för småttisar - men får inte klart för mig hur det är på Klong Nin? Hade fastnat för ett par ställen där, och fått intrycket att Klong Dao är för... tättbebyggt/tättbefolkat för oss. Men blir velig när jag läser tips - grund strandkant utan vågor och till och med promenadmöjligt med barnvagn låter ju smidigt och trevligt. Och om Klong Dao läser man allt ifrån "Kanarie-öarna-känsla, blä" till "dödstristaste platsen i Thailand" (det senare låter som ett plus i min bok ;)). Undrar då också: är det stor skillnad på olika delar av Klong Dao?
Vi är ett par med en snart 2-årig dotter - säkert ganska stereotypa i det här sammanhanget? Har luffar-rest en hel del i Thailand, Indonesien, Indien, Latinamerika sedan tidigt 90-tal. Helst på "barfota-ställen", pris och läge prio över standard. Aldrig bokat boende i förväg. Men nu är vi äldre, bekvämare - och föräldrar :) Har läst en del om olika bungalow-ställen här, tar såklart tacksamt emot aktuella rekommendationer på boenden också!
Självklart är smaken så himla olika. Klong Dao verkar trevligt! Jag har bara svårt att få ihop bilden av en strand där det alls existerar stora svenska charterhotell med min bild av det stilla barfota-livet. Hoppas dock att ni kan övertyga mig om att jag har fel? Isåfall åker vi nog dit om några veckor :)
Jättetack på förhand,
/Anna
-
Vi ska bo på Laguna Beach-club på klong Dao. Vi har inte hört någon annan som varit där, men tycker att det ser bra ut på deras hemsida. Vi bodde på Lanta nature-beach resort när vi bodde på klong Nin. Hotellet var ett toppenställe! Vi hade rum direkt på stranden. Vi bodde där i februari 2008. Förhör du baraAnna1010 skrev 2010-10-28 23:26:47 följande:Tack Karolina för bra svar! Det låter som om det är ungefär samma bad-läge som Long Beach då... Äsch :) Var ska ni bo på Klong Dao? (Och var bodde ni på Klong Nin, och när?)
Ursäkta förhöret... ;) -
Vi blev erbjudna hepatit B som en del i vanliga vaccinationsprogrammet vid 3 månader, 5 månader och 1 år (jag tror det var ytterligare en till dos vi ett år i varje fall...)! Vi fick visserligen betala lite för den, men de sa att de flesta valde att lägga till den!resemamman skrev 2010-10-31 22:02:09 följande:Jo, Hepatit B kan man ge till bebisar. Det ingår i vanliga vaccinationsprogrammet i många länder och ges då vid 3 o 5 månader. Här i Sverige får man det om man har släktingar i riskområden och reser dit. Vi fick Hepatit B till vår bebis nu inför vår Thailandsresa, men det är nog ovanligare att bvc går med på det "bara" för en nöjesresa.
-
Det var jag som hade bott på Nature Beach Resort på Klong Nin! Vi bodde i deras dubbelrum på andra våningen med delad balkong nästan rakt ut över havet och en trappa direkt ner på stranden. Vi var fantastiskt nöjda med vårt rum, toppenläge, fräscht, billigt och trevlig personal. Vi var helt euforiska över stället! Jag har dock inte varit inne i någon av deras bungalows. Jag minns att en av killarna på hotellet sa att dubbelrummen var mer prisvärda, men det kan ju ha varit något han bara sa... Vi reste inte med barn då vi var där. Ett minus om man åker med barn kanske kan vara att det inte finns någon pool, men det var inget vi tänkte på då. Mitt minne var att stranden var väldigt stening och att det kunde gå höga vågor. Vi åkte i februari och det var typ bara vi och två, tre sällskap till som bodde där då. Vi hade kilometerlång strand nästan helt för oss själva - en väldig frihetskänsla! Den här gången väljer vi Klong Dao, rätt eller fel, det återstår att se... Det kommer definitivt bli utflykter till Klong Nin i varje fallAnna1010 skrev 2010-10-31 23:06:19 följande:Nya frågor... :) Någon av er Lanta-resenärer som bott på Summer House på Klong Dao?
Och/eller Nature Beach Resort, Klong Nin? Jag har för mig att någon av er tipsade om det, men lyckas inte söka fram när i den drygt 400 sidor långa tråden... :)
Min huvudsakliga fundering är ju huruvida en nästan-två-åring kan bada/plaska i vattenbrynet eller om det inte funkar på Klong Nin, och det därför är bättre att satsa på Klong Dao.
Känns besvärligt det där att man måste betala (allt) i förskott, med bokningstjänsterna åtminstone - normalt brukar man ju kunna boka hotell utan att göra det. -
Ni som är på Ko Lanta nu: Ser ni några denguefeber-mygg (svart-och-vitrandiga)?! Dessa mygg är min största oro!
-
Vi åker på tisdag! Har packat idag. Velar och velar kring vagn. Vi har en begagnad ganska sliten emmaljunga sittvagn som vi funderar på att ta med istället för vår Mutsy 4-rider som vi använder i vanliga fall. Då gör det ju inte lika mycket om den blir skadad vid flygresa eller av saltvatten. Det är inte riktigt lika bra liggläge på den och den är ju helt klart större och klumpigare... Men då törs vi ju använda oss av flygbolagets packpåsar för vagn och behöver inte köpa en dyr prampack! Hur skulle ni andra gjort?! Vi ska vara borta fyra veckor.
Vad gäller pengar så har vi räknat med typ 700 kr/dag för 2 vuxna, en 4-åring och en 1-åring. Är det lite? Vi har ett ganska lyxigt boende för 700 kr/natten. Vill ju inte leva supersnålt när vi ändå betalat såpass mycket för ett gött boende!