Inlägg från: Karolina75 |Visa alla inlägg
  • Karolina75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Ulrika333 skrev 2010-10-04 21:58:07 följande:
    Hej!
    Har inte läst hela tråden :). 
    Vi är 2 vuxna och 3 barn 3,6,8år som skall åka till thailand i en månad. MEN hur jag är kollar så hittar jag inget hotell där vi kan bo alla 5 i ett rum, max 4 personer, skall boka de 3 första nätterna här hemifrån och sen ta det som det kommer. Men vill ju inte boka 2 rum till oss hela vistelsen.... Är det någon som har tips på vart jag kan vända mig så  vi får bo i samma rum? Vi utgår ifrån Krabi och tänkte bo i ao nang de första dagarna.
    Vi letade också ett bra tag efter detsamma! Vi hittade familjebungalows eller två bungalows med connecting-door, men det blev så dyrt! Nu har vi bokat en pool-svit på "Laguna beach-club" på Koh Lanta, Klong Dao. Sviten är på 65 kvm, ligger precis vid poolen och 20 meter från stranden! Sviten finns filmad på deras hemsida, www.laguna-beach-club.com , Vi får betala 3000 bath per natt. Kanske går att hitta mkt billigare på plats, men detta var åtminstone billigare och i våra ögon mer prisvärt, än de prisförslag vi fick från andra ställen så här i förväg. Fast vi har ju inte varit där och har inga referenser för övrigt kring stället. Men nu blir jag nyfiken - hur mkt betalar ni andra för ungefär likvärdiga rum?!!
  • Karolina75
    Bonanza skrev 2010-10-11 22:32:19 följande:
    Hej, får jag ställa en fråga angående flygbiljetter?

Vi har börjat planera en månads vistelse i thailand i januari 2012, och jag surfar runt lite bara för att se vad flygbiljetterna ligger på för att kunna lägga upp en budget. Men jag blir lite förvånad, för jag tycker att jag hittar så pass "billiga" biljetter ändå. Vi är 2 vuxna + 2 barn + 1 bebis vid resetillfället, och jag har hittat biljetter för 20-25 000 för oss alla. Vad har ni betalt för era?

För är det så pass billiga biljetter man kan köpa så behöver 1-2 månader i thailand inte bli så hutlöst dyrt som jag har befarat.
    Vi betalade 8000 kr per biljett inklusive avbeställningsskydd + 300 kr för vår 1-åring. Då reser vi från Arlanda till Krabi, bra flygtider och inga byten. Vi har bokat flygstolar via fritidsresor. Vi kommer också att vara borta en månad.
  • Karolina75

En fråga om det här med att förpacka vagnen under flygresan - kan man få någon typ av emballage på flygplatsen? Om man nu kan det - är det någon som har erfarenhet av om det fungerar bra? Jag har ju sett tidigare i tråden att flera av er köpt vagnväskor - borde man köpa det eller går det bra utan?

• Karolina75

Tack för alla svar om förpackning av vagn och vagnväskor! Det måste nog bli till att köpa en väska då! Var har ni köpt era väskor? Passar de flesta modeller de flesta vagnar eller måste man köpa samma märke som på vagnen?!

• Karolina75
    Tullemi skrev 2010-10-16 21:36:21 följande:
    Vad för vagn tar du med dig?
    Thegran skrev 2010-10-16 21:46:37 följande:
    vi har köpt den här;
    www.pappaprylar.se/sunshine-kids-buggy-bag-su...
    vår chicco lite way får gott och väl plats, man måste dock ta bort framhjulen (tar inte ens en sekund) och det finns gott om plats för blöjor, flytväst eller så.
    En mutsy 4-rider. Alltså en vagn i "vanlig" storlek och ingen resevagn. Tack för tipset TessaG! Tyvärr tror jag dock inte vår vagn får plats i en sådan... Det kanske var därför man SKULLE köpa en resevagn;o)
    Mathilda03 o Maja06 skrev 2010-10-16 22:44:56 följande:
    Idag är det 1 månad kvar tills vi åker  Skrattande Skrattande ni må tro vi längtar (och börjar bli nervösa Flört!
    Den 16/11 bär det iväg.

Skulle vi styra upp någon träff på Koh Lanta? Hade väl vart skoj? Glad
    Åker vi med samma flyg måntro?! Vi ska visst vara borta mellan precis samma datum enligt avresetråden! Vi åker från Arlanda - gör ni också det?! Är gärna med på en träff! Kanske kan vi höras av när vi är framme så är det lättare att veta vad vi ska bestämma?!

Var inne idag på fritidsresors sittplatsbokning men alla bästa sittplatserna verkade redan vara bokad så det kan nog kvitta nu...
  • Karolina75
    hag7 skrev 2010-10-17 19:50:31 följande:
    Ni som ska åka till Lanta var ska ni bo . behöver ha tips då vi ev ska åka i mars.Kommer att ha med en 2 o 4 åring.
    Vi ska bo på Laguna beach-club.
    livet från ljusa sidan skrev 2010-10-17 11:14:52 följande:
    Jag hade satsat på en prampack, dels kan man ha den till måånga olika vagnar och sedan tror jag att det är bra andrahandsvärde! Det är så jag tänker iaf :)

Någon som visste om betapred och om det bara finns på recept?
    Tack för tipset! De ser ju riktigt bra ut, men kostar ju därefter också... Försökte hitta någon på Blocket eller tradera, men det såg dåligt ut... Men det är kanske som du säger, att man skulle kunna ta ett ok pris för den om man säljer den sedan...
  • Karolina75
    livet från ljusa sidan skrev 2010-10-17 22:12:34 följande:
    precis! har letat som en tok på blocket men på en månad har jag inte hittat en enda i hela sverige...

Hittade en tjej som hyrde ut för 200kr veckan i våras men den annonsen har antagligen gått ut, funderade på om man kanske kunde gjort så iom att vi bor nära en stor stad? men det är ju lite risky eftersom den som hyr likagärna kan strunta i att lämna tillbaka...
    Hittade nu ett företag som heter Airshells som hyr ut väskor. Det verkar bl a finnas på Arlanda om du reser därifrån?! Det är SAS som gör reklam för dessa väskor, men jag förstår inte riktigt om man bara får hyra dem om man åker med SAS eller om det är möjligt för alla att hyra?! Ska kolla vidare imorgon. Väskan såg i varje fall säker ut och det kostade 149 kr för en vecka och sedan 60kr per vecka extra.
  • Karolina75
    ulligulli skrev 2010-10-18 07:16:46 följande:
    Man kan boka dessa väskor på nätet och hämta på Arlanda och några andra väskor. Finns för paraplyvagn, barnvagn och tvillingvagn.

www.sas.se/sv/Allt-om-resan/Airshell/
    Tack för infon!
    Tullemi skrev 2010-10-18 10:36:55 följande:
    Det var nån här i tråden som skrev att airshellen var jätteklumpiga. Nån som minns det? Att t.o.m vissa bolag inte ville frakta dem.
    Åh, ska nog kolla tillbaka i tråden lite! När detta diskuterades var jag förmodligen inte riktigt framme vid så praktiska frågor mentalt än;o)

Någon som vet var man kan köpa en billig cykelhjälm för små barn? Eftersom vi bor en bit ut på landet så har vi sällan nytta av cykel så vi kommer enbart att köpa hjälmar för att använda en månad i Thailand om vi åker Tuk-tuk...
  • Karolina75
    Thegran skrev 2010-10-24 18:53:08 följande:
    Imorgon är det EN VECKA kvar tills vi åker. Helt sjukt.
    Vi bokade i februari, och trodde aldrig att tiden skulle gå men snart är det ju dags!
    Får med hela familjen första två veckorna, ska bli kul att visa dem våra favoritställen!

Ska börja packa i veckan :)
    Vad härligt!!! Fortsätt gärna rapportera hit om du känner att du har tid och lust! Vi kan väl höras här via forumet om en träff på Lanta sen?! (Vi åker om ca tre veckor).

Ha en underbar resa:o) 
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)