Inlägg från: elinaehn |Visa alla inlägg
  • elinaehn

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

förra året vi åkte köpte vi på plats nån myggolja från baby johnson, grön liten flaska tror jag? får vi tag i den igen i khao lak, seaview tror ni? den var jättebra!

• elinaehn
    winters skrev 2012-02-06 12:27:46 följande:
    kan du absolut, har nog sett den på de flesta apotek o supermarkets! vi fick även någon citronolja som man spejade på när vi var på en restaurang vid stranden, var fantastiskt bra, ångrar att jag inte letade upp den i affären sedan, stod 150 baht på flaskan.

toppen!!
  • elinaehn
    MissKaos skrev 2012-02-08 18:38:16 följande:
    HEMMA!
    Haft en fantastisk semester
    Några små missöden, bla bränt mig på en äcklig Svart/röd manet.. Blev sår. Och en gubbe trillade i poolen på min son som plaskade runt i badringen. Kunde slutat illa men gick bra. Det, + 1dags magsjuka/pers är olyckorna. Resten: Sol, god mat, för mkt chips. Kall öl, glass, superduper poolanläggning och en trevlig strand. Inga tjocka kläder och en unge som har älskat att bada och gräva i sanden och att kolla på apor och vattenfall. Och bli målad i ansiktet osv osv.
    Mao: Solbränna (som flagar lite) och byxor som inte passar och ett STORT smile samt ännu lite sommarvarm i kroppen sådär, och jetlagad... Kom hem kl 4 imorse Unge herrn (som ju blev 3 därnere) ville åka tbx idag.

åh mestadels låter det härligt! usch för manet o olycka dock. Vart var det ni var nu igen?
  • elinaehn

Någon som SETT delfiner vid similan? läser på om de öarna lite o det står att de finns därikring??? fins en möjlighet att vi snorklar o möter delfiner? hade varit så fantastiskt men inget jag hört någon säga så det verkar ovanligt elelr?

• elinaehn

tror du speedboat verkligen ger de förutsättninganra? läser om en trip till similan o de skriver man kan se dem på vägen ut om man har tur. blir lite mistänksam. har sett delfiner utanför teneriffa en gång o det var så fantastiskt, så jag skulel gärna uppleva det ihop med dottern.

• elinaehn

lite nyfiken på hur mycket semesterläxor era barn som går i ettan får? vår fia har fått ordentligt mycket. frågad eom hon ligger efter eller nåt, nej det är lugnt, hon ska bara göra det som alla ska göra. Jisses det är inte lite att göra när man går i ettan!! men lite skoj, nu kommer jag få mycket mer insikt om vad hon gör. hon berättar så lite.

• elinaehn
    winters skrev 2012-02-10 16:51:36 följande:
    vi såg delfiner vid similan när vi bodde på liveabord där 2010, där simmade vi med en sköldpappa oxå som kom så många gånger att vi blev alldeles bortskämda! dock har jag inte upplevt ngt liknande med speedboat över dagen, klart man kan ha tur, men oftast får man nog vara där för att öka chanserna!

åh gjorde ni!!
  • elinaehn

vad brukar ni ta med för pyssel på planet och till hotellet till era typ sjuåringar? mp3 och nintendo och ritgrejer har jag men nåt mer litet plock vore skoj att överraska med?

• elinaehn
    ulligulli skrev 2012-02-10 19:33:58 följande:

Vi har precis varit i Indien 5 veckor och vår son missade 19 dagar i skolan. Vi fick oxå med oss ganska mycket läxor.
    Vi satt 1 timme nästan varje dag efter frukost och var klara med de vi skulle göra efter mindre än 2 veckor.
    Kände att han lärde sig jättemycket när vi var borta, så vi höll på hela resan för att visa skolan att man kan vara borta och faktiskt inga komma efter utan tom. lärde sig mer...

Tror inte att barnen får lärarens odelade uppmärksamhet 1 timme på knappt en vecka i skolan hemma:)   

+ att jag tror att barn lär sig en massa annat av att resa. Tex. så umgicks vi en familj ifrån England i nästan 2 veckor som hade en son i samma ålder så vår son lärde sig en hel del engelska även fast deras lekar var ganska tysta och kroppsspråket användes mycket:)         

åh vad kul! jag har börjat förbereda olika uppgifter på papper till fian att använda hemma o sen ta med. skolan har bland annat givit läxa på saker att nöt ain inom matematik och det känns ju bra! vi ska jobba med klockan också. och skriva dagbok osv. hittade en sajt, lektion.se tror jag den hette där jag kunant plocka ut matteövningar så vi enkelt nöter sånt som läraren skrivit vi ska öva. kul! min fantasi när det gäller "hur" vi ska öva är ibland lite begränsad.

ja och förutom det du besrkiver så tänker jaga tt det är en social träning, fian är med i de äldre barnens motsvarighet till bamseklubb tex. Och att resa ger ju förutom upplevelser anledning till att tänka kring en mängd olika ämnen som är lärorika för livet!  
  • elinaehn
    CallGirl skrev 2012-02-10 21:16:14 följande:
    Våra barn är 7 resp 4 år. Vi ska vara borta 4,5 veckor och har reserutten Koh Lanta- Koh Ngai- (Krabi 1 natt)-Laos-Bkk

Vi har inte fått läxor ännu men jag räknar med att det blir en del. Dels vanliga läxorna dels det som de ska göra på lektionerna.

fick ni ledigt så länge? jag upplevde att vå veckor var på håret för att skolan skulel gå med på då min flicka varit ledig för en begravning två dagar i höstas. (vilket är helskumt att det räknas tycker jag!)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)