• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi funderade på sack 'n seat, men hoppar det och så får han sitta i sulkyn om det inte finns barnstol.

Spjälsäng har vi på hotellen, håller med om att det blir väldigt stort o tungt att ta med...

I dag har jag handlat all välling, gröt mm som ska med, vad mycket grejs det blev! Skrattande Får fördela det lite mellan bagagen tror jag, sist i Thailand kom min väska bort några timmar, men det kändes lite nervöst. Efter det packar vi alltid lite olika kläder och grejer i de olika väskorna så att ingen ska vara strandsatt!

Oscar 091001
  • winters

hoppas att det löser sig tessa, vad trista nyheter så här innan resan! men ni gör helt rätt i att vända det till något bra, plugga i thailand låter ju härligt värre! Skrattande

Oscar 091001
  • winters
    Heeso skrev 2010-10-30 22:31:34 följande:
    Ok, får bege mig till ett baybyproffsen snart

Alltså, han har varit hos sin optiker (han köpte nya glasögon i våras) och hämtade sitt "recept". Det var nåt papper där hans värden stod, dvs vilken styrka han behöver på glasögonen...fråga mig egentligen inte för jag har själv inte glasögon. Men då behöver man ju inte göra själva synundersökningen i Thailand utan bara visa upp detta och sen köpa bågar. Han tänkte ev köpa ett par solglasögon med sin styrka.

En annan sak: hur gör ni med mobiltelefon???? Hittade nåt på Fritidsresors hemsida som heter LandNCall...man kunde köpa 2 simkort...så man kunde ringa varandra. Jag är inte så beroende av att kunna ringa Sverige men att nå varandra när man är där nere....Det ingick i alla fall 3 timmars telefontid för samtal fr Sverige samt 1 ytterligare simkort med 30 min telefontid inom Thailand...vad göra? Eller köper ni simkort där nere??? typ kontantkort?
    Vällingdoserare finns på Ullared och kostar cirka 15 kr, en mycket bra investering! Skrattande

Vi hade tänkt att köpa SIM-kort på plats, men nu har vi ändrat oss och ska beställa från LandNCall. Min man ville ha kvar sitt nummer och så väljer vi paketet med fri samtalstid från Sverige. Jobbet ska ändå betala så det blir bra. Och skulle vi behöva ringa hem är ju 1,30 kr eller 2,60 kr per minut väldigt bra, samt att kunna surfa för 1 baht/minut. Verkar vara thailändska Telenor man ringer med oxå, så det ska väl funka bra hoppas jag! Kan ju tyvärr inte rapportera eftersom vi åker med samma flyg! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters

Ha en jätteskön resa Tessa, ska läsa bloggen och se hur ni har det! Skrattande

Oscar 091001
  • winters

Åh, jag har nästan lite resfeber nu, fast det är två veckor kvar, är det för att ni ska åka nu Tessa?! Skrattande

Nu har jag precis beställt SIM-kort o refillkort från LandNCall, då kan alla nå oss på våra vanliga nummer och vi tar emot samtal gratis från Sverige. De kan dessutom ringa det Stockholmsnummer som våra telefoner kommer att bli vidarekopplade till så det blir ju billigt och bra för alla parter!
    Får hoppas att det kommer nu och att det funkar bra, men det är ju via Fritidsresor, så det ska väl vara nemas problemas.

Vi har vaccinerat Oscar med Havrix, Twinrix hanns inte med iom hans ettårsdag och alla andra vacciner och pauser som skulle vara. Det gick jättefint, han fick lite feber, dock inte hög och var lite hängig o klängig i nån dag, så det gick över all förväntan.

Chicco Liteway har vi som sulky, vet dock inte hur den hanterar sanden, men det känns som en bra vagn här hemma med liggläge, bra solskydd och väldigt smidig att köra!

Vi har köpt med oss gröt o välling för hela vistelsen, några få barnmatsburkar i plast, några mellanmål samt blåbärssoppa o nyponsoppa i pulver, tack för det tipset i tråden!

Oscar 091001
  • winters
    Ledilnaan skrev 2010-10-31 20:53:51 följande:
    Någon som kan svara på min fråga?
    Grundvaccinering av polio, stelkramp mm
    MPR, ges väl från 9 månader
    Något mot Hepatit A o ev Hepatit B, t ex Havrix eller Twinrix om de inte bara ammas

Sedan från 2 års ålder kan man välja att ta Dukoral mot kolera mm. Men det råder lite delade meningar om det hjälper eller inte! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Pernilla75 skrev 2010-11-01 16:13:13 följande:
    Jag håller tummarna för att dom har fel den här gången också. :)
    Hahaha, med tanke på hur deras prognoser var i somras i Sverige har de garanterat fel även nu! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters

Att köpa SIM-kort i Thailand är inte dyrt för er som inte vill flytta med er era svenska nummer och få ett 08-nummer som alla kan ringa till och inte behöva betala något för de inkommande samtalen för Sverige.

Här är en länk till sådana SIM-kort som vi har köpt från Sverige (LandNCall), det är thailändska Telenor, dtac Happy SIM:
    http://www.happy.co.th/index.php?option=com_content&view=article&id=93&Itemid=49&lang=en

Som ni ser kostar de 99 baht och då ingår 35 baht att ringa för, så det är ju inte jättekonstigt om de delar ut de gratis på flygplatsen som en reklamkampanj! Skrattande

Oscar 091001
  • winters
    Lejonmama skrev 2010-11-02 13:19:03 följande:
    Dock hette den Hong Island, men det måste ju va samma.. 
    Koh betyder väl just ö? Skrattande
    Oscar 091001
  • winters

Nu har vi druckit Dukoral och thailändska SIM-korten har anlänt!

Dukoralen smakar liknande en C-vitaminbrustablett men med lite mer medicinsmak. Barn skulle dricka hälften, bara 0,75 dl, så det borde väl inte vara omöjligt att få i de.

Allt verkar bra med SIM-korten så nu kan vi sprida vårt 010-nummer så att alla kan nå oss billigt och vi inte behöver betala något mer, smidigt! Ska bli så skönt att inte behöva stressa igenom samtal till över 20kr/minut utan smala på hur länge vi vill! Skrattande

Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)