Inlägg från: ulligulli |Visa alla inlägg
  • ulligulli

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

pumbalumba skrev 2012-11-07 20:25:03 följande:
    Vi behöver ta ledigt 11 dagar. Barnen går i 2:an, 4:an och förskoleklass. Det är ju inte så att det är nationella eller något annat just då.
    Har ni lämnat in ledighetslappen? Jag tror inte ni kommer få ledigt, så det kanske är bättre att sjukskriva barnen 1 dag och ta ledigt 10 dagar istället?
    Fick det tipset av en vännina som är lärare för det är sååå svårt att få mer än 10 dagar:( 
  • ulligulli
    Snartblirvitre skrev 2012-11-08 09:45:54 följande:
    Ni som har mindre barn, eller förresten alla barn, dricker de dukoral innan resan? Kommer inte ge min 1åring då jag VET att han inte kommer dricka det. Hur gör ni för att undvika smittan? Min son älskar frukt så de blir svårt att hålla från honom..
    Vi har aldrig druckit dukoral och inte heller blivit sjuka. Lite orolig i magen har vi blivit ngn dag men inget värre än det:)
    Känns som det bara kostar pengar och skyddar bara 50% mot turisdiareé. 
  • ulligulli
    Grön03 skrev 2012-11-08 14:58:15 följande:
    Jag skulle gärna vilja fixa mina naglar i Thailand, (vi ska till Phuket, Karon) Nån som vet om man kan ta manikyr och ev. nagelförlängning där? och vad det skulle kunna tänkas kosta?

jag gjorde mina naglar på en salong i Jung Ceylon i Patong för några år sen och de är de snyggaste och hållbaraste naglar jag haftGlad.

Så ska ni dit någon dag så rekommenderar jag verkligen att gör dem där. Kommer tyvärr inte ihåg vad stället heter men det ligger på gatuplan.
  • ulligulli
    Grön03 skrev 2012-11-08 18:19:13 följande:

Åå, dit vill jag hitta Skrattande Kommer du ihåg vad det kostade ungefär?
    Nej, tyvärr inte. gjorde fransförlägning samtidigt som också blev jättefintGlad

Kommer ihåg att det inte var dyrt iallafall. Under 1000:- för båda och då var fransarna betydligt dyrare än naglarna:)

Gjorde naglarna på MBK i Bangkok ett år senare och de blev inte alls fina och höll inte hellerSkrikandes
  • ulligulli
    MaMaS skrev 2012-11-08 22:00:29 följande:
    Fast man kan ju bli sjuk av annat än frukt =) Den gången min sambo blev jätte sjuk var det av maten och inte frukten. 
    Jo, men när vi var i Thailand för några år sedan blev våra vänner som ätit Dukoral sjuka och inte vi. Vi åt på samma ställe varje måltid... Vi åt i små stånd på marknad, gatan mm., men de vågade inte.
    Jag tror det handlar mest om otur:( 
  • ulligulli
    Lovesmammi skrev 2012-11-11 23:06:13 följande:
    Nu har vi bokat 2 nätter på koh kradan. Ngn som varit där? Blir nog även klong ning på lanta ngr nätter, ngt tips på boende där? Är det värt att åka dit?
    Jag tycker Klong Nin är jättemysigt. lite mer ¨laid back¨ än framförallt Klong Dao.
    Vi ska bo på Lanta Miami i år och hoppas det blir bra!

För 2 år sedan bodde vi på Lanta Il Mare, men det tyckte vi inte var så bra:( 
  • ulligulli
    Ville och Agnes skrev 2012-11-14 19:00:50 följande:
    Elinaehn....hahaha...precis så tänker jag med ang fläckarna Tråkigt om de inte går bort! Har en tjej på 4 och en kille på 1 år så det spills en hel del här med
    Jag brukar köpa en ¨portions¨ Vanish nere i Thailand som jag lämnar med när jag lämnar in tvätt. Än så länge har det funkat.
    Det ända som är hänt är att min bikini kom tillbaka helt söndertvättad, de hade skrubbat den med en skurborsteFörvånad 
  • ulligulli
    Badfantasten skrev 2012-11-15 09:19:49 följande:
    Tips är att vi ofta tänder rökerlser/runda spiralrökelser som doftar typ citron. Funkar super bra. Finns både att köpa här och i Sverige för att minska myggbett. Köper på mig ett lager när jag kommer åt dom, även myggljus har jag hittat. Skonsamma för hela familjen att tända när vi sitter utanför bungalows.
    Visst menar du citronella ljus och rökelser? Det finns myggmedel med det i Thailand som är helt naturliga och funkar bra!
  • ulligulli
    Peak skrev 2012-11-15 15:38:58 följande:
    härligt med bra väder trots att det ser ut som regn på varenda prognos!

Är det billigt med myggmedel i Thailand, och är de bra? Jag får myggbett som 5-kronor när jag är där oftast!

Någon som har tips på simproppar, sonen fick öroninflammation sist vi var i Thailand, han var mest under ytan tror jag! Köpte på apoteket nu, men när vi provade var de för stora! Några tips?
    Dessa köpte vi (strl Small och sonen är 6 år)
    www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukte...2

Det finns både bra och dåliga myggmedel i Thailand, men jag brukar även äta Clarityn varje morgon så tycker inte myggorna om en lika mycket:)

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)