• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Sthlm74 skrev 2011-02-09 15:36:02 följande:
    MissCh skrev 2011-02-09 14:15:14 följande:
    Vi åker till Koh Lanta i tre månader nu i mars, ska vara föräldralediga ihop och har tre barn. Vi har samma önskelista som ni :) Vi har hyrt ett hus av en svensk familj.
    Vi planerar också för en långresa till Thailand - troligen januari-mars 2012 (3 månader) - har tänkt vara föräldralediga ihop.
    Just nu kollar vi mest på Koh Lanta och försöker hitta ett vettigt boende. Vill gärna bo på Klong Dao och det måste finnas någon form av kök/pentry.
    MissCh; hur hittade ni huset ni ska hyra och var ligger det?
    Vi hittade det genom en annons på Blocket. Det är en av villorna på Southern Lanta, mitt på Klong Dao ungefär tror jag. 100 m2 med 2 sovrum, 2 badrum, kök, vardagsrum/gästrum i egen paviljong, trädgård, terass, luftkonditionering, ser jättefint ut. Vi bokade det ett år innan avresa...
  • MissCh
    mady skrev 2011-02-09 18:44:23 följande:

Funderar på att åka kring den 18/4 och stanna en vecka in i maj.

Vill ha lite tips och råd? Men först kan jag säga att vi är en familj med fem barn 4-15år. Vi vill ha lugnt men kunna åka och hitta shopping. Det ska finnas matställen att välja mellan. Bra strand, gärna närhet till snorkling. Blir tokig av dryga strandförsäljare.

Är det några ställen som vädret verkligen börjar bli sämre på så sent in på säsongen?

* Vart är ett bra ställe utifrån våra önskningar

* En bra sida för att kolla och boka hotell

* Någon som vet ett hotell med bra priser för stora rum som rymmer många

* Är det jobbig och lång resa från Phuket till Lanta

Hoppas jag kan få hjälp!

Koh Lanta? Eller Ao Nang, finns lite mer, och man får göra mer utflykter för vackra stränder och så.
    Svårt med många i rummen, även sk family suites etc är typ en extra säng. Ni kanske skulle hyra en lägenhet eller hus istället? Vi har hyrt en villa, blir billigare för oss än att bo på rum i resort, och mycket bättre.

Jag brukar kolla på sidor som agoda.se, sawadee.com, thailandhotell.se.

Tycker inte transfer är så jobbig om man bokar en minibuss eller så i förväg. Det är väl ca 4 timmar från Phuket till Lanta. Man kan flyga till Krabi också, då är det ca 2 timmar (men jag tror inte charterplanen går till Krabi i lågsäsong).

Vi ska själva vara på Lanta från mitten av mars till juni.
  • MissCh
    Sthlm74 skrev 2011-02-09 19:57:20 följande:
    MissCh; kan jag skicka ett mail till dig istället direkt? Så slipper jag ta upp hela tråden med specifika boendefrågor...
    Javisst, skicka ett meddelande till min inbox :)
  • MissCh
    mady skrev 2011-02-09 19:13:46 följande:
    hur var vädret då? Det är väldigt mycket dyrare att flyga till Krabi...
    Om det är väldigt mycket dyrare kan det kanske vara värt längre transfer istället. Förra gången var vi en vecka på Phuket först, innan vi åkte vidare till Ao Nang, då kändes det ju inte så långt förstås, det är ju skillnad när man redan rest en bit med flyg. En annan gång hade jag fått influensa som bröt ut på planet på vägen ner, då kändes transfern från Phuket till Krabi evighetslång!

Vädret, det är ju alltid svårt att säga. Vi har varit i Thailand två gånger innan i lågsäsong, men inte på Lanta. Vi har tyckt att det varit OK, men vi är inte så beroende av att ligga på beachen varje dag. Ju längre tid man är också, ju mindre känslig är man ju för "otur". Vi uppskattar också de lägre priserna och mindre trängseln i lågsäsong.
  • MissCh
    Berry85 skrev 2011-02-13 10:14:40 följande:
    Oj. Tre omgångar solkläder. Behövdes det? Jag har nu beställt en dräkt, sen har vi en solskyddsdräkt för honom att ha på land (det är alltså ingen dräkt han kan bada i) Jag kanske skulle köpa två solskyddsdräkter iallafall. Jag ville ha en dräkt med långa ärmar för jag vill självklart skydda så mycket som möjligt, men jag ville ha en heldräkt från zunblock och dom har ju trekvartsärmar. Jag hoppas att det duger. Jag kanske ska köpa en till dräkt med långa ärmar då. Jag tänkte använda solskyddsfilten till att täcka vagnen med så jag hoppas att det duger.
    Vi hade bara en omgång när vi var iväg i tre veckor. Det gick bra, det är acceptabelt att sätta på blöta kläder vid något tillfälle, de ska ju ändå hoppa i direkt. Sen hade vi vanlig liten baddräkt som de hade ibland om man till exempel badade på kvällen.
  • MissCh
    DecemberBebis skrev 2011-02-13 12:03:17 följande:
    nån som vet vad som är billigast , att boka hotell hemifrån eller att boka där nere när man komer ner , vi åker 28 okt så högsäsongen har inte dragit igång än..
    En tumregel brukar väl vara att om man vill bo väldigt budget så kan det vara lönsamt att ta det på plats, vill man bo lite bättre brukar det vara lönsamt att boka innan, oftast via någon agent. När vi skulle stanna längre på en plats i juni förra gången vi var i Thailand (dottern var sjuk) så fick vi betala mycket mer per natt än för de nätter vi bokat innan.
  • MissCh
    obelix skrev 2011-02-13 21:36:38 följande:
    Puffar lite för just denna frågan...
    Vet inte, men vi tar med ipad, den har 10 timmars batteritid.
  • MissCh
    MrsMuffin skrev 2011-02-14 08:23:15 följande:
    Måste fråga er "veteraner" hur ni hade gjort...vi reser nu på onsdag, dock har jag preciiit börjat tillfriskna från influensa. Har varit sjuk från förra veckan, ej fått provsvar än men de misstänker ngn form av influensa. Är ju gravid också i månad 6 ungefär.

Hur hade ni gjort? Får vi alla pengar tillbaka om vi avbokar nu??? Eller vad händer? Hade ni skickat man o barn själva..??? Jag mår bättre men är matt och ganska svag. Skall bo på ett hotell med doktor (Sunwing resort) men funderar ändå... Vore JÄTTEtacksam för svar vad som gäller med betalning osv. Är så ledsen. Vi har inte rest med barnen nån gång och knappt själva heller...och så händer detta.
    Du får säkert avboka om du har ett läkarintyg. Säger du till läkaren du varit hos att du känner dig dålig fortfarande och inte orkar får du säkert ett intyg. Då brukar man nog kunna avboka hela familjens resa och om det är charter resa någon annan gång, eller om det är reguljärt så får man ju pengar av försäkringsbolaget, beroende på försäkring förstås, men jag är osäker på hur det gäller för familjen. Självrisker tillkommer förstås. Jag skulle ringt och rådgjort lite där du bokat resan, man behöver ju inte bestämma med en gång för det.

Jag åkte en gång när jag just började få influensa, fast jag visste ju inte att det var just influensa då, men jag hade 10 fruktansvärda dagar av 14 i Thailand. Men du har ju redan haft ditt värsta förmodligen, det är väl en fråga om ork mycket då. Man kan ju vara ordentligt trött ett tag efteråt.
  • MissCh
    MrsMuffin skrev 2011-02-14 08:23:15 följande:
    Måste fråga er "veteraner" hur ni hade gjort...vi reser nu på onsdag, dock har jag preciiit börjat tillfriskna från influensa. Har varit sjuk från förra veckan, ej fått provsvar än men de misstänker ngn form av influensa. Är ju gravid också i månad 6 ungefär.

Hur hade ni gjort? Får vi alla pengar tillbaka om vi avbokar nu??? Eller vad händer? Hade ni skickat man o barn själva..??? Jag mår bättre men är matt och ganska svag. Skall bo på ett hotell med doktor (Sunwing resort) men funderar ändå... Vore JÄTTEtacksam för svar vad som gäller med betalning osv. Är så ledsen. Vi har inte rest med barnen nån gång och knappt själva heller...och så händer detta.
    Jag skulle förresten inte skickat man och barn själva i alla fall, då skulle jag hellre följt med och tagit det lite lugnt. Det kan vara acceptabelt att resan inte blir 100% som man tänkt sig, men om jag känt att jag inte skulle orkat nånting nästan så att semestern inte blir bra alls skulle jag tänkt att man får bita i det sura äpplet att skjuta på resan hela familjen. Det är ju en satsning man gör tillsammans som familj i tid och pengar och relationer tänker jag.
  • MissCh
    MrsMuffin skrev 2011-02-14 15:10:53 följande:
    Läget är som så att jag är - vad det verkar - helt feberfri, äter och dricker som vanligt. Är trött och "sliten". Det värsta måste väl vara över (ta i trä...)???

Vi har bestämt att ta en dag i taget, försöker att dricka mkt vatten och äta bra samt SOVA. Detta är vår bröllopsresa och det skulle kännas...crap att ställa in, minst sagt.

Så j-vla typiskt.
    Man kan ju få följdsjukdomar efter influensa, men det är ju inte det vanligaste scenariot. Vill ni gärna åka och det verkar vara ganska bra skulle jag nog åkt om jag orkat. Jag förmodar att det gått tillräckligt lång tid för att man inte ska tro att de andra bryter ut med samma inom de närmsta dagarna?
    Sen tror jag sova och vila ger absolut bästa återhämtningen för kroppen. Lycka till !
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)