• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

miaik skrev 2011-02-21 19:57:15 följande:
    Hej, jag har följt den här tråden lite sporadiskt ett tag och har en fråga till alla er kloka. Hur tidigt kan man åka till Thailand med en bebis? Vi tänkte stanna tre månader.
    Det finns ju olika för- och nackdelar. Vi funderade över precis samma sak, och bokade vår resa vid 4,5 månader. Vi tänkte att man vill att de första tre ska ha gått i alla fall, och så lite till... ja, nåt sånt. Lite stabilare etc. Vi ska också vara borta i tre månader. Hon blir 7,5 månader när vi reser tillbaka. Jag kan amma under hela resan, vilket är ett plus, och hon har troligtvis inte lärt sig krypa eller nåt sånt än under resan vilket gör det lite lättare både att resa och att skydda henne mot olika saker. Vi åker om tre veckor.
  • MissCh
    annaOmeja skrev 2011-02-22 14:55:14 följande:
    Vi är här nere nu med våran tjej som är 6 månader. Just nu ligger vi på sjukhus pga öroninfektion, hon vill inte ta antibiotiken, bara kräks upp den. Så då blir det via blodet istället, hon har haft lite hög feber, men det verkar som om den gett med sig. Kanske blir vi utskrivana i morgon, då har vi varit här i 2 dygn.

När vi åkte var hon 4½-5 månader, när vi planerade våran resa och även när hon skulle bli till :)
    så sa vi att hon inte skulle vara under 6 månader, nu blev det inte så. Det har gått jätte bra alltihopa, men jag skulle inte åka med en som är mindre än vad vi gjort. Fast det är ju bara vad jag och min man tycker.

Vår tanke var att stanna i tre månader, men vi känner att det räcker gott och väl med två.
    Tyvärr så kan vi inte boka om våra ombokningsbara biljetter som vi köpt med SAS, det finns inga platser kvar. Så vi kommer att få bekosta hemresan själva. Jätte tråkigt! 

Vad tråkigt, när ni har ombokningsbara biljetter.

Vår lilla som är 4 månader snart är också sjuk här hemma, och det är besvärligt med antibiotikan. Den är ju så äcklig! Hon har också kräkts upp den ibland, men för detmesta går det någorlunda, försöker varva med amning. Inte så populärt dock.

Vi ska vara borta i tre månader, men jag hoppas att det ska vara ok för oss eftersom våra större barn ska gå i skola/dagis och ha lite kompisar, och vi får lite vardagsrutin också.
  • MissCh
    madickenolisabeth skrev 2011-02-23 08:10:40 följande:
    Är på Koh Lanta sedan 5 veckor o läste att det är en del på väg som oroar sig för vädret. Gör inte det! på 5 veckor har vi haft 2 skurar. Det är visst 3-5 grader varmare än vanligt i år. Nu har vi haft lite moln i 3 dagar o det är perfekt med barn. Våra har fått gå lite utan solskyddströja, de blir rätt varmt för dem att alltid ha dem på. Solksydd 50 o lite moln är bra ibland :)

Koh Lanta är så perfekt för oss med barn! Funkar bra här. Här kan ni köpa blöjor, våtservetter, 2 sorters barnmat fr Heinz som är okej ( finns annat oxå men det verkar konstigt o är ofta i lite geleform), bra myggmedel för barn ( ett måste!), välutrustade apotek mm.

Åh, det låter ju toppen. Vi kommer om tre veckor... längtar nu. Vet du om det finns spraybalsam för barn eller ska man ta med det? Vi har två flickor med långt hår som tovar sig jämt...
  • MissCh
    Smilla75 skrev 2011-02-23 09:30:00 följande:
    Det finns överallt!
    Tullemi skrev 2011-02-23 09:42:13 följande:
    Jag har inte sett specifikt för barn, men spraybalsam finns
    Tack för svaren! Super att kunna plocka bort från packlistan.
  • MissCh
    Coors skrev 2011-02-23 11:15:35 följande:
    Har ni åkt med dom förrut?
    Fungerar de bra?

Vi funderar på att boka dom till och från flygplatsen men vi kommer vara 9pers, så då blir de typ bara barnen och 1-2 vuxna där och sen resten i vanlig taxi efter.
    Fast de kansek funkar då oxå, vill ju ha riktit stol till dom små.
    Vi har åkt med dem - det var toppen!
    Vi fick också låna flytvästar gratis till barnen för hela perioden vi var där.
  • MissCh
    Coors skrev 2011-02-23 16:18:42 följande:

Vi åker den 13mars.

Kanske man ska ta och boka taxin redan nu? Betalar man något i förskott eller allt där nere?

Är de säkert att de finns flytväst? Läste på hemsidan att dom hade 8st och de var först till kvarn som gällde?

Vi bokade vårat inklusive flytvästarna i god tid innan.
  • MissCh
    winters skrev 2011-02-23 17:00:48 följande:
    Pass, solskydd, simihjälpmedel, flytväst. Och att du planerar vaccinationerna i god tid.

Vi var där i november när Oscar var ca 14 månader. Enkelt för barn att bada, många utflykter nära med båt. Vi bodde på Ao nang villa resort som är toppen, bara att hoppa i plurret eller någon av poolerna och nära till olika restauranger.
    Och myggnät kanske, och rätt vagn...
  • MissCh
    Zvartaliljan skrev 2011-02-25 12:59:44 följande:
    inboxa gärna
    Mig också gärna, vi ska ju dit snart :)
  • MissCh
    MissCh skrev 2011-02-25 17:28:30 följande:
    Mig också gärna, vi ska ju dit snart :)
    Tack Mileas mamma!
  • MissCh
    madickenolisabeth skrev 2011-02-26 14:19:49 följande:
    Hej igen

Har inte varit inne på några dagar men här kommer lite svar på frågor jag fått
    Vi bor som sagt på Koh Lanta o är här i 12 veckor, vi bor i en av Southern Lantas privatvillor, har hyrt en genom Lantahideaways. Jätteskönt att ha gott om utrymme när man är här länge o det blev billigare för oss än att bo i bungalow ( beror förstås på var man vill bo men Southern passar oss perfekt vad gäller läge, tillgång till pooler, tennisbanor, gym, nära till det mesta etc)

Bärselen vi har är en Ergo o är ungfär samma som Butterfly som någon annan skrev om. Om ni ska ut o åka till öar eller andra utflykter där vagnen mest är i vägen är bärselen perfekt. Vi bär såväl 1,5-åringen som 4-åringen i den ibland. Var nyligen på Koh Hai o där finns det en djungelstig till andra sidan ön, jättemysig, men då är bärselen nödvändig.  Med en liten paraplysulke är man lite begränsad i framkomligheten så det är smidigt att bära dem i sele istället. Tex Saladan är massor av höga trottoarkanter som man ska upp o ner för, det funkar absolut med vagn men vi brukar föredra selen.

Spraybalsam finns, såg att nån annan oxå svarat. Det mesta finns faktiskt,  dock inte välling o barngröt ( finns nån knepig sockrad sort). Tyvärr är blöjor o våtservetter lika dyrt som hemma, men man slipper iallafall att släpa.  

Packa lätt, lämna på tvätt är jättebilligt. Leta upp ett ställe som hänger tvätten o inte tumlar, för vissa ställen sliter galet på kläderna. Apoteken är kanonbra ( dock har de ej rumpalvedon till bebisar). Det som behövs är några omgångar badkläder, solskyddskläder till de små, bra solhattar ( svårt att hitta till små!) och lite lätta tunna kläder.  Sköna skor som e lätta att ta av på på till de små, vuxna köper flipflop här för några tior. Tog med några fina sandaler som jag aldrig använt. Funkar inte här.... Skorna ska av o på hela tiden, antingen är det sand eller så tar man av dem när man går in i affärer eller restauranger för det gör man ofta här.

Thai skriver på sin hemsida att det e okej med vagn fram till gaten.

Trevlig resa ni som e på väg! 
    Tack för rapporten! Kul att ni trivs på Southern. Vi ska bo i villa B8... 18 dagar kvar nu...
    Vi har tre tjejer, en sjuåring och en fyraåring, och en liten bebis. Vi kanske ses därnere då!

Tack för alla tips :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)