• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2011-03-20 16:39:44 följande:
    vilken av skolorna ska barnen gå på? Hade praktik på den ena i nov :)
    Hej, de har börjat på Sanuk nu i måndags och ska gå terminen ut. Vilken var du på? Vi fick först platser på Lilla där vi sökt först (den är ju billigare och båda verkar bra), men det blev nåt strul med platserna och så fick vi på Sanuk istället. Det verkar bra hittills!
  • MissCh
    Melodina skrev 2011-03-23 16:43:32 följande:
    Regnar det just nu i Thailand? Svajiga väderprognoser... *orolig*
    Är på Koh Lanta. Det regnar ganska mycket här tyvärr. De som varit här länge berättar att regnet höll på ovanligt länge i höstas. I början av januari kom uppehållet, och det var jättefint till och med februari. Nu har det visst regnat varje dag i två veckor, oftast är det ju skurar del av dagen, men idag har det regnat på morgonen och förmiddagen redan för första gången på länge, och sedan igen på kvällen efter några timmars uppehåll på eftermiddagen med moln och soldis. Men vi hoppas på bättring :)
  • MissCh
    Jonsi skrev 2011-04-08 00:07:22 följande:
    Jag har köpt Sunmate i flera år eftersom de är de enda jag hittat med långärmat och långbent. Är supernöjd. Dock köpte jag badskor därifrån inför långresan till Thailand i vintras, och de var av dålig kvalitet. Men kläderna har jag inte märkt att de färgar på nåt sätt. De senaste vi köpte var röda.
    Vi har också haft flera set därifrån och använt flitigt, har aldrig märkt att de färgat av utan vi har varit nöjda.
  • MissCh

Hej, är det någon som kan hjälpa mig med lite snabb input om Phuket?
    Vi är på Lanta och ska plötsligt åka till Phuket om en timme (har fått en tid på BAngkok hospital för en dykfråga imorgon kl 8). Så vi tar båten från Lanta via Phi Phi. Är det någon som kan tipsa om ett trevligt hotell med pool i mellanklassnivå som ligger bra till i förhållande till sjukhuset? Jag vet inte ens var sjukhuset ligger, och inte heller var båten kommer in... har inte alls researchat på Phuket, hade inte tänkt åka dit. Vi är två vuxna med två barn plus en bebis. Och någon som kan tipsa om en trevlig aktivtet att passa på att göra om man åker till Phuket med barnen och bara är där en dag?
    Tack på förhand :) 

• MissCh
    Tullemi skrev 2011-04-15 07:43:28 följande:
    Ett stort shoppingcenter ligger nästan granne med sjukhuset.
    Mileas mamma: tack för alla tipsen! Min mobil dog sen så vi var inte uppkopplade på vägen hit. Nu är vi i Phuket town och har hittat ett billigt centralt hotell - 2 st deluxe rum med connecting door för 1600 baht, dock ej frukost. Vi är i närheten av Robinson köpcenter, men det är inte det du tänker på, va? Är det Central Festival som ligger vid sjukhuset? 

Zoo är en bra idé, det blir det nog imorgon.

Eventuellt tar vi en natt till i Phuket sen, och åker hem fredag. Funderar på om vi ska åka till Kamala, och se Fantasea showen. 

Vattenland låter kul, men lite långt, vi är bara här kort.

• MissCh

Hej i tråden,
    Ett tag sen jag var här nu. Tänkte bara titta in. Vi är fortfarande kvar på Lanta, har varit här i snart sju veckor nu, och vi stormtrivs. Just nu börjar ganska många ställen stänga för säsongen dock, lite tråkigt, men det var vi beredda på. Istället känner man rätt väl till vilka andra som är kvar, och vilka ställen som har öppet. Om fyra veckor slutar skolan, och då har vi ett par veckor att resa någon annanstans, har inte bestämt vart än :)

• MissCh

Hej! Är det händelsevis någon som är på väg till eller är på Lanta, med barn? Har ett par stycken här som gärna vill leka, de flesta kompisarna har åkt hem. Vi är kvar på till den 31 maj, och första veckan i juni i Ao Nang. Därefter några dagar i Railey.

Förresten, jag har inte möjlighet att vara inne så ofta, så jag följer inte alla inläggen i tråden. Några har skickat frågor och annat direkt till min inbox, det är bästa sättet. 

• MissCh
    Flamma skrev 2011-05-16 20:51:14 följande:
    Jo, det har jag tänkt mej, men då behövs det kanske typ 2 strandoutfits och 2 kvällsoutfits per skalle? Plus badkläde, givetvis . Eller är man snål då? Vi är rätt normalstora allihopa, så vi kanske köper lite där med...
    Kan säga att jag tog med för lite kläder till barnen... Några ombyten var var inte tillräckligt. De spiller på sig och man tvättar ju inte varje dag trots allt, plus att det blir blött och sånt. Har köpt lite här och bett min mamma skicka ner några fler av deras plagg hemma! Så det kan bli på det hållet också. 
  • MissCh
    Peak skrev 2011-05-22 09:12:04 följande:
    Nån här i tråden som har bott i Thailand en längre tid? Jag drömmer om att spendera några månader i höst/vinter i Thailand och har lite funderingar över det...
    Vi är på Koh Lanta nu, har varit här sen mars och reser hem i mitten av juni. Vi hoppas på lite längre tid nästa gång. Hör gärna av dig om du har specifika funderingar.
  • MissCh
    Lilla Gny skrev 2011-05-22 16:15:51 följande:
    Hej!

Vi kommer att spendera 8 veckor i Thailand nästa år (januari-mars) med en 5 månaders bebis och en 4- åring. Skulle verkligen behöva råd och tips angående följande...
    -Finns det bra gröt/barnmat till bebisen att köpa?
    -Hur snabbt/smidigt går det att ta sig från sydvästra Thailand (Krabi/Ao nang)  till sydostliga delen (Koh Samui)?
    -Bästa grejerna att ta med till bebisen?
    -Saker man kan klara sig utan?
    -Bästa resmålet/hotellet ni besökt?

Hoppas att någon vill ta sig tid att svara!
    Några saker vi tyckt varit bra att ha med:
    - långärmad solskyddsdräkt
    - flytväst
    - myggnät till babysängen
    - långärmade tunna kläder och byxor (sol på dagen, mygg på kvällen)
    - strumpor (fötterna sticker ofta ut i solen i vagnen)
    - babyskydd (i bil och minivan, samt  använder som babysitter lite)

Att klara sig utan:
    - stor vagn, vi använder alltid sulkyn

Koh Lanta är bra, särskilt när man har en fyraåring också, för här finns potentiella kompisar. 
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)