• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

fröken frida skrev 2011-02-27 21:46:03 följande:
    Wihooo bara 11 dagar kvar nu

Vi är väl några här inne nu som åker snart?

Millans hustru: Du hittar säkert en del i stan. Här (i göteborg) har vårkläderna börjat poppa fram. Sandaler finns på Johanssons. Haha, typiskt du har tänkt på allt utan det här. Fortsätter de att växa så fort så länge När slutar dem
    Vi åker den 16 mars! Äntligen börjar det blir nära.

Ni andra som reser snart, har ni inte skrivit in er i avresetråden? Det är kul om man kan se vilka olika som åker när och vart, och vilka åldrar...
  • MissCh

Ja, man åker till Burma eller Malaysia, de tar en hela vägen fram och tillbaka.
    Jag har inte kollat på double entry, 60+60, men man kan alltså kombinera det med 30 dagars förlängning på ett immigration office precis som på ett single?

• MissCh
    Millans hustru skrev 2011-02-28 15:14:47 följande:
    tack för tips! ska kolla vidare! känner inte så många med äldre barn, de flesta samma ålder elelr yngre. men ska kolla ellos! jag förstår inte mig på trashmode o sjuåringar som ska gå klädda som minitonåringar, det är bara det som är mitt lilla problem...
    Håller med! Har en dotter som drar ca 128 - 134 nu, och det går ju inte att handla på Lindex längre till exempel :(
  • MissCh
    Millans hustru skrev 2011-02-28 22:52:50 följande:
    åh vad skönt att du också känenr så. jag gick runt idag o undrade om jag är för kräsen? men var sjutton ska man handla? Var handlar du tro?
    Jag kan tillägga att jag skickat ett mejl till Lindex för ett par månader och önskat en förändring, och sade att varken jag eller min dotter kan tänka oss att köpa ett enda plagg hos dem längre fast vi handlat mycket där innan...

På senare tid har jag handlat lite på webben, me&i, pomp de lux, hugin&mugin, och blandat med lite loppis och second hand. Hugin&mugin säljer ju förresten ut på 50-70% nu, och de brukar vara snabba, men det är kanske helt utplockat nu.

Det var kanske inga supertips, tyvärr...
  • MissCh
    Tullemi skrev 2011-03-02 07:31:43 följande:
    Men vad lustigt. Jag har aldrig hört talas om Pomp de lux så nu var jag tvungen att kika på deras sida och jag säger bara: UNDERBARA kläder . Tack för tipset!
    Vad kul Glad
    Om en timme ska jag åka och kolla på den nya vår/sommar kollektionen som släpps idag! Hittar jag något jag vill ha med till Thailand hinner jag precis beställa... men de kanske passar bättre tills vi kommer hem i juni, får se.
  • MissCh
    Hanakana skrev 2011-03-02 20:26:00 följande:
    Jag har några frågor - är det så varmt i Thailand, Phuket, nu (vi skall resa om några veckor)  att man inte behöver något långärmat (typ cardigan) eller långbyxor till kvällarna? Och finns det mycket myggor i Phuket-området kvällstid månntro???
    Man kan ha en tunn kofta över axlarna ibland typ, tycker jag.
  • MissCh
    Tullemi skrev 2011-03-03 09:24:05 följande:
    Ni som ska iväg snart: jag skulle vilja köpa en grej till min far via någon av er (absolut inget skrymmande) så om nån kan tänka sig att inhandla en liten sak - mot förskottsbetalning så klart - så säg till.
    Har inget emot att hjälpa till med något om det går. Men vi kommer inte hem förrän i juni. Eller vill du ha det skickat från Thailand?
  • MissCh
    Thegran skrev 2011-03-03 16:42:28 följande:
    Vi är veligast i stan.
    Biljetterna reserverade, boendet bokat (dock ej ännu betalt, så det går ju att ändra sig..)
    sen igår kom min pappa hem från gymmet, och berättade att två bekanta till honom fått denguefeber i Thailand nu i  vintas. Den ena höll på att stryka med.
    Vi VET ju att det finns dengue där och att det varit fler fall än vanligt sista tiden.
    Men när två inom bekantskapskretsen fått det samma år....ja, då börjar man väl fundera.

Vi kommer ju ha med en 5 månaders på resan. Och vår dotter som då kommer vara 3 år.
    En liten bebis tänker jag inte har samma immunförsvar som ett lite äldre barn.

Först började barnens morfar vela. Sedan började vi, och resten av sällskapet.
    Kanske ska vi ta något annat land nästa år, och vänta lite med vårt älskade Thailand ändå?

VART kan man åka, där sjukdomsbilden ser ut ungefär som här hemma?
    Å andra sidan ammas ju en 5 månaders bebis kanske. Då är den ju dels lite skyddad via mammans immunförsvar, och dels utsätts den ju inte för lika mycket via maten i alla fall. Kan inte heller krypa iväg och peta i sig saker på egen hand. Vår flicka kommer vara lite under 5 månader när vi åker, jag hoppas förstås att det kommer gå bra. Dengue är det värsta tycker jag också. Vi ska skydda henne med myggmedel, och så har vi köpt myggnät till vagn, babyskydd och spjälsäng :) Om hon blir sjuk åker vi till Phuket så att hon kan få vård på bra sjukhus om hon skulle bli sämre. Ja, så tänker vi... nu ska jag inte tänka mer på det :)
  • MissCh
    Baby Doll skrev 2011-03-04 12:54:39 följande:

Hej Har inte hunnit läsa här i tråden, men jag har en fråga, om det går bra :)

Vi funderar ¨på att resa till Thailand i vinter, och undrar om själva resan dit är besvärlig för småbarn? Vi har 4 små barn..

www.mybabydolls.blogg.se

Vi har rest med två små barn, och det har gått jättebra. Själva resan är ju också bara ett antal timmar, sen är det över i vilket fall ;)
    Vi tycker det är toppen med nattflyg, barnen somnade efter ett tag när det inte var så spännande längre, sov gott och vaknade lagom till frukost och sen var det dags för landning. Den här gången blir tyvärr dagflyg, vi ska åka med tre barn den här gången.
  • MissCh
    Millans hustru skrev 2011-03-04 12:33:52 följande:
    *Håller för öronen o nynnar* Dengue är en stor ångest men nu när vi snart åker kan jag helt enkelt itne lyssna på den oron. Däremot mottages tips tacksamt. är det ljusa elelr mörka kläder som skyddar bäst om kvällarna?
    Samma här :)

Tänk på att denguemyggorna är dagaktiva, så det är inte som med malaria att det är främst på kvällarna man skyddar sig. Jag har läst att de biter allra mest tiden efter soluppgång och tiden innan solnedgång. Myggmedel viktigt alltså, och jag kommer ha det även på vår lilla. Sen har vi köpt myggnät till både spjälsäng, vagn och babyskydd. Man ska tydligen känna igen den sorterns mygga eftersom den har ett karaktäristiskt utseende.
    Sen - fortfarande är sannolikheten låg - väldigt många åker till Thailand, och bara några får dengue. Dessutom går det ju oftast bra även om man skulle ha oturen att drabbas, även om man förstås inte vill utsätta sina barn för nåt. Trafiken är ju en större risk, det får man komma ihåg, och göra insatser för säkerheten på de områden man har möjlighet.

Trevlig resa!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)