Thegran skrev 2011-03-03 16:42:28 följande:
Vi är veligast i stan.
Biljetterna reserverade, boendet bokat (dock ej ännu betalt, så det går ju att ändra sig..)
sen igår kom min pappa hem från gymmet, och berättade att två bekanta till honom fått denguefeber i Thailand nu i vintas. Den ena höll på att stryka med.
Vi VET ju att det finns dengue där och att det varit fler fall än vanligt sista tiden.
Men när två inom bekantskapskretsen fått det samma år....ja, då börjar man väl fundera.
Vi kommer ju ha med en 5 månaders på resan. Och vår dotter som då kommer vara 3 år.
En liten bebis tänker jag inte har samma immunförsvar som ett lite äldre barn.
Först började barnens morfar vela. Sedan började vi, och resten av sällskapet.
Kanske ska vi ta något annat land nästa år, och vänta lite med vårt älskade Thailand ändå?
VART kan man åka, där sjukdomsbilden ser ut ungefär som här hemma?
Å andra sidan ammas ju en 5 månaders bebis kanske. Då är den ju dels lite skyddad via mammans immunförsvar, och dels utsätts den ju inte för lika mycket via maten i alla fall. Kan inte heller krypa iväg och peta i sig saker på egen hand. Vår flicka kommer vara lite under 5 månader när vi åker, jag hoppas förstås att det kommer gå bra. Dengue är det värsta tycker jag också. Vi ska skydda henne med myggmedel, och så har vi köpt myggnät till vagn, babyskydd och spjälsäng :) Om hon blir sjuk åker vi till Phuket så att hon kan få vård på bra sjukhus om hon skulle bli sämre. Ja, så tänker vi... nu ska jag inte tänka mer på det :)