• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Matillin skrev 2010-12-14 19:05:00 följande:
    Låter bra det för Aonang åker vi till på fredag

Har du några bra tips på hotell?
    Jag skulle också välja Ao Nang många gånger hellre än Kata :)
    Det är bra att bo vid den sidan som är närmast Railey, alltså längst åt vänster som någon uttryckte det. Vi bodde på Golden beach resort, det var bra, Ao Nang villa precis bredvid och verkar också bra. Precis vid havet, där man kan bada, nära "stan" och båtarna...

Railey är helt underbart tycker jag. Vi bodde där i fem nätter sist. Bara ca en kvart från Ao Nang, lätt att åka dit. Men det är ju olika. Min syrra tyckte Railey var lite långsamt, vackert men mycket folk och händer lite, sade hon... Hon gillar Ao Nang bättre. Men hon har inte barn, för oss var Railey underbart.
  • MissCh
    Pie de limon skrev 2010-12-17 14:02:59 följande:
    Miss Kaos: Självklart äter Thailändska barn också men vi har endast kommit igång med enklaste rotfrukter än så föredrar detta framför ris, bröd etc...Dessutom vill jag ej ge lokal mat  mer än tex frukter som vi själva har skalat ändå eftersom sonen  ej är vaccinerad mot Hepatit A.
    Många barn i Asien får den infektionen och går igenom den och är sen immuna men jag önskar inte Lillen den på resan. 
    Jag har samma funderingar. Min bebis kommer vara mellan 4,5 och 7,5 månader när vi är där, och inte vaccinerad då. Dessutom är det ju känsligare för så små att få magsjuka över huvudtaget, blir snabbt uttorkade och så.
    Jag har nog tänkt att satsa på att inte ge henne något av den lokala mat, förutom kanske ris och sånt (som kokat länge). Utöver det banan och annan frukt som man skalar själv, och själv koka grönskaker och mixa. Men allra mest amma så mycket som möjligt så länge som möjligt, inte börja med några smakportioner för 6 mån i alla fall, vilket jag skulle gjort om vi varit i Sverige. Och ha med lite burkar och välling. Hoppas det ska funka.
  • MissCh
    lillsussan skrev 2010-12-18 12:42:50 följande:
    Känner mig lite orolig för att så många skriver att Lanta är "svensk-ö". Vi åker m ett barn, men vi har fått med kompisar till Lanta som reser utan barn och de tror jag inte tycker lika kul med massvis med svenska turister och barn.

Kan man göra utlfykter till delar av ön som är mindre turistigt eller kanske öar och fina badvikar omkring som är lite lugnare?

Usch nu känner jag ångest över detta.
    Men man kan ju åka till många underbara ställen från Lanta. Railey tillexempel, och sen finns det ju ett antal mer "ovanliga" öar söder om Koh Lanta, som Koh Muk etc. Jag har inte varit på dem, men tänker att det ska bli roligt att passa på att åka till dem när man är på Lanta. Dessutom kan man ju åka till andra ställen än Klong Dao på Lanta.

Du kan ju tala om hur du känner för dem, och även säga att det finns många möjligheter. Så att du slipper gå och känna oro för det när ni åker dit menar jag. Och de kan ju åka fler rundor än ni om de vill antar jag. Dessutom, om ni åker tillsammans är de väl intresserade av umgås tillsammans under sköna, vackra och avslappnade former och miljöer. Det blir säkert jättebra!
  • MissCh

OK, nu tänkte jag försöka ta tag i myggproblematiken... Jag är mest rädd för dengue när vi åker till Lanta, och vill försöka skydda så mycket som möjligt mot mygg. Speciellt vår minsta som är några månader, eftersom dengue är farligast för små och gamla.

Så om någon vet svaret på, eller vill diskutera någon av följande myggfrågor så är ni välkomna!

1) Kan man köpa myggnät på Lanta till att ha till sängar? Finns det även till spjälsäng/vagn i så fall, och är de impregnerade?

2) En del skriver om spray, vad är det för spray och var kan man köpa den?

3) Någon som vet hur man gör för att impregnera myggnär själv? På vår vaccinationsmottagning sade de att man kan göra det i andra länder, men inte i Sverige. Är det en impregneringsprodukt som inte går att köpa i Sverige helt enkelt (kan be min syrra i London skaffa i så fall).

4) Hur tänker ni kring myggmedel på bebisar? I Sverige ska man inte använda produkterna på barn under 2 år, och ingen vill rekommendera något annat heller när jag frågar. Men man väger ju risk mot risk, och det är ju skillnad när man är i ett dengueområde jämfört med svensk sommar, tänker jag. Jag har sett att det ska finnas en myggolja för barn från 6 månader att köpa, men min bebis kommer vara 4,5 månader.

5) Finns det andra bra produkter mot mygg, eller smarta sätt att skydda sig / barnen?

Tacksam för input!

• MissCh
    Lisa79 skrev 2010-12-21 10:26:12 följande:
    Tjoho!
    Om 5 dagar sticker vi iväg, jag, min man, våra 3 barn 8, 4, 4 år och min mamma..
    Första veckan ska vi vara i Krabi, Ao Nang och andra veckan på Koh Lanta.
    Det ska bli såååå underbart skönt!.-)
    Någon som kan rekomendera ställen, utflykter osv. som vi bara inte får missa?
    Railey är absolut bästa utflykten från An Nang tycker jag! Och närmast. Poda island är ok också.
  • MissCh
    annaOmeja skrev 2010-12-26 12:48:18 följande:
    Vi åker nu den 9/1 med våran tjej som då är 5 månader. De enda vaccinationer vi kan ta är de som ingår i vårat vaccinationsprogram här hemma med bvc. Du kan tidigast ta mpr spruta vid 9 månaders ålder och för hepatit a vid 6 månaders ålder.
    Vad är mpr? När jag ringde vaccinationsmottagningen om vår flicka som kommer vara 4,5 månader om hepatit så sade de också att det var från 6 mån, men när jag ringde infektionskliniken på sjukhuset så sade de att de vaccinerar barn under ett år med gammaglobelin som räcker i 3 månader, och att jag skulle komma med henne strax innan vi åker. Olika besked...
  • MissCh
    Tullemi skrev 2010-12-29 09:59:36 följande:
    Tjingeling fran Karon. Nu har vi antligen fatt var barnvagn - tog bara 8 dagar, bu. Hoppas alla har det gott!
    Oj då, vad trist! Men ni ska ju vara där länge :) Hoppas ni får det härligt nu!
  • MissCh
    KEL08 skrev 2010-12-29 10:40:29 följande:
    Fick en underbar julklapp av svärfar i julklapp! Han vill bjuda barn och barnbarn på en 2 veckors resa till Thailand. Vad säger man?! Nu till dilemmat.. Varken jag eller sambon är nå vana att resa och speciellt inte med 2 små barn, snart 9 månader och 2,5år.
    Jag har så ont i magen hela tiden nu för vi vet inte hur vi ska göra.. Kommer vi ångra oss om vi inte åker osv osv.. Jag kan tycka att barnen är för små för en så lång resa. Tänker jag fel?

Sen så stressar svägerskan oss en hel del också, ringer i princip varje dag och frågar om vi bestämt oss. Förstår ju självklart att man måste boka och så. Men vi kan inte bara säga att vi följer med :(

Anledningen till att svärfar bjuder oss är antar jag att han är svårt sjuk i bukspottkörtelncancer. Och han vill åka nu när han är "pigg". Men då spelar dom bara på dåligt samvete känner jag. Vi kan inte följa med "bara" för att. Eller?
    Och visst, vi kommer aldrig att komma till Thailand annars.. F*n, det är så svårt!!

Det ställer dom kollat på ligger 2 timmar från Phuket och 3 timmar från Krabi tror jag. Då är det ju först 11-12 timmars flyg sen buss sen båt och sist en biltur tills vi kommer till hotellet. Hur funkar allt när det är charter? JAg är helt nollställd!
    Och det är så svårt att få fram hur vi känner! Vi är ju så osäkra. Kommer det att kännas som semester eller?

Yngsta barnet kommer väl vara 9-11 månader när vi åker, är det för litet? Är så mycket jag funderar över och inte vet jag hur vi ska lösa allt heller....

Snälla, ge mig några andra vinklar på detta så jag kanske kan bestämma mig!!
    Hejsan! För det första är det ju självklart att ni måste bestämma en sak helt själva, det handlar ju om era barn och en resa är ju en stor sak. Har du provat att tala om att du känner dig stressad och behöver tänka igenom det hela?

Jag har rest i Thailand med mina två barn som var 1,5 och 4,5 år då, med min man, mina föräldrar och min syster. Vi åkte reguljärt, och åkte själva runt till fyra olika ställen. Jag tycker det var toppen att vara i Thailand med barn! Det är enkelt att leva, resa, maten är god, människorna snälla osv. Den här gången ska vi åka i tre månader och mest vara på ett ställe, vår minsta kommer vara 4,5 månader - 7,5 månader, lite mindre än de flesta verkar vara när de åker. Så jag har lite samma funderingar, men tror att det kommer gå fint och vara värt det.

Är det charter så brukar ju alla transporter ingå, och det är ju på väldigt ordnade ställen också. Själva resan tycker jag har gått jättebra med barnen även om det är långt. Jag funderar mer på säkerheten på plats. Man kan göra några enkla insatser för att minska de största riskerna tänker jag, och avstå från att fundera över konstiga saker som kan hända som är väldigt osannolikt. Till exempel se till att ha med flytvästar till barnen om man ska göra båtturer, hålla sig till flaskvatten i alla lägen även tandborstning, ha med lite svenska produkter att komplettera med till bebisar.

Jag tycker bara ni ska åka om ni själva vill det, men man kan ju prova att se om man kan övervinna sina rädslor när man tänker på det. Det är ju väldigt vanligt bland svenska barnfamiljer att åka till Thailand, och de flesta brukar uppskatta det mycket, så det kan ju vara något fint och roligt för er om ni väljer det.

Om du bestämmer dig för att åka kan du säkert få massor av hjälp med förberedelser och funderingar i den här tråden till exempel.
  • MissCh
    KEL08 skrev 2010-12-29 11:22:26 följande:
    Sitter och kollar på alla trådar jag hittar om Thailand nu.. Får bara en större klump i magen :( Vill ju åka fast ändå inte.. Hur förklara?? Svårt svårt läge!
    Så sa svägerskan om charter också, men hon är ju van resenär också. Hon kan inte sätta sig in i hur vi känner såklart. GAHH!! Blir galen!

Det jag känner är att om vi åker så vill jag inte hålla på och göra massa utflykter som innefattar båtar och bilar osv. Ev. blir det Koh Kho Khao, nåt ni känner till?? Bilderna ser ju helt underbara ut och jag skulle lätt kunna mysa runt där i 2 veckor utan problem.

Svägerskan är en rätt så dominant person och ska bara ha sin vilja igenom.. Vi var till Åbo i somras på en weekend. Där skulle det letas efter den bästa restaurangen osv. Då var sonen 3 månader och jag ammade vilket inte kändes så roligt på en central trång krog... Så nu känner jag att det får vara nog!
    Hon säger hela tiden att det kan ju vara sista resan med pappa osv. Då spelar hon ju på dåligt samvete igen.. Så fult och lågt gjort! Vi VILL ju åka, men vi är så osäkra!!!
    Har läst dina olika nya inlägg. Ja, det där med dåligt samvete får du försöka hålla ifrån dig, och istället fundera över om NI vill åka. Och om ni gör det så får du kanske tala om för din svägerska hur du känner och vad ni tänker er kring aktiviteter, restauranger etc. Förhoppningsvis kan hon förstå det. Hon är kanske bara en ivrig och dominant personlighet, men menar väl. Kan själv vara sån ibland :)

Ja, det är ju svårare när det kommer hastigt på, och ni behöver kanske lite tid att vänja er. Ni har ju också tid att förbereda er både kunskapsmässigt, praktiskt och mentalt innan resan om ni tar ett beslut att satsa på det. Sen tror jag att det mesta låter krångligare och farligare än det är - det är ganska smidigt att resa med barn i Thailand :)

Hoppas ni kommer iväg och får det härligt. Fortsätt du att ventilera dina funderingar här och ställ frågor om du vill.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)