KEL08 skrev 2010-12-29 10:40:29 följande:
Fick en underbar julklapp av svärfar i julklapp! Han vill bjuda barn och barnbarn på en 2 veckors resa till Thailand. Vad säger man?! Nu till dilemmat.. Varken jag eller sambon är nå vana att resa och speciellt inte med 2 små barn, snart 9 månader och 2,5år.
Jag har så ont i magen hela tiden nu för vi vet inte hur vi ska göra.. Kommer vi ångra oss om vi inte åker osv osv.. Jag kan tycka att barnen är för små för en så lång resa. Tänker jag fel?
Sen så stressar svägerskan oss en hel del också, ringer i princip varje dag och frågar om vi bestämt oss. Förstår ju självklart att man måste boka och så. Men vi kan inte bara säga att vi följer med :(
Anledningen till att svärfar bjuder oss är antar jag att han är svårt sjuk i bukspottkörtelncancer. Och han vill åka nu när han är "pigg". Men då spelar dom bara på dåligt samvete känner jag. Vi kan inte följa med "bara" för att. Eller?
Och visst, vi kommer aldrig att komma till Thailand annars.. F*n, det är så svårt!!
Det ställer dom kollat på ligger 2 timmar från Phuket och 3 timmar från Krabi tror jag. Då är det ju först 11-12 timmars flyg sen buss sen båt och sist en biltur tills vi kommer till hotellet. Hur funkar allt när det är charter? JAg är helt nollställd!
Och det är så svårt att få fram hur vi känner! Vi är ju så osäkra. Kommer det att kännas som semester eller?
Yngsta barnet kommer väl vara 9-11 månader när vi åker, är det för litet? Är så mycket jag funderar över och inte vet jag hur vi ska lösa allt heller....
Snälla, ge mig några andra vinklar på detta så jag kanske kan bestämma mig!!
Hejsan! För det första är det ju självklart att ni måste bestämma en sak helt själva, det handlar ju om era barn och en resa är ju en stor sak. Har du provat att tala om att du känner dig stressad och behöver tänka igenom det hela?
Jag har rest i Thailand med mina två barn som var 1,5 och 4,5 år då, med min man, mina föräldrar och min syster. Vi åkte reguljärt, och åkte själva runt till fyra olika ställen. Jag tycker det var toppen att vara i Thailand med barn! Det är enkelt att leva, resa, maten är god, människorna snälla osv. Den här gången ska vi åka i tre månader och mest vara på ett ställe, vår minsta kommer vara 4,5 månader - 7,5 månader, lite mindre än de flesta verkar vara när de åker. Så jag har lite samma funderingar, men tror att det kommer gå fint och vara värt det.
Är det charter så brukar ju alla transporter ingå, och det är ju på väldigt ordnade ställen också. Själva resan tycker jag har gått jättebra med barnen även om det är långt. Jag funderar mer på säkerheten på plats. Man kan göra några enkla insatser för att minska de största riskerna tänker jag, och avstå från att fundera över konstiga saker som kan hända som är väldigt osannolikt. Till exempel se till att ha med flytvästar till barnen om man ska göra båtturer, hålla sig till flaskvatten i alla lägen även tandborstning, ha med lite svenska produkter att komplettera med till bebisar.
Jag tycker bara ni ska åka om ni själva vill det, men man kan ju prova att se om man kan övervinna sina rädslor när man tänker på det. Det är ju väldigt vanligt bland svenska barnfamiljer att åka till Thailand, och de flesta brukar uppskatta det mycket, så det kan ju vara något fint och roligt för er om ni väljer det.
Om du bestämmer dig för att åka kan du säkert få massor av hjälp med förberedelser och funderingar i den här tråden till exempel.