• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

lillsussan skrev 2010-08-08 14:34:57 följande:
    ÅÅh så härligt detta såg ut. Är det smidigt att ta sig till Railay från Phukets flygplats?

Försöket hitta Koh Kho Khai i mina böcker men icke. Ligger det norr eller söder om Khao Lak?
    Ja, Railey är väldigt nära Ao Nang. Man kan åka båt eller bil från Phuket. Vi bokade en riktig minivan med luftkonditionering och bilbarnstolar från Phuket till Ao Nang vid båtarna. Det var ca 3 timmar har jag för mig, och sedan tar man longtailbåt ca 10 minuter därifrån till Railey, det finns inget sätt att åka bil dit :)

Koh Kho Khao är en ö som ligger ca 2 mil norr om Khao Lak tror jag det är. Vi hade bokat på det här hotellet:
    www.thailandhotell.se/region/hotel.php sen blev det ändrat pga av att vi reste i lågsäsong och just då var det en av de regnigaste platserna... istället bokade vi på Koh Yao som har väldigt lite regn den perioden. Men en vän som rest runt sade att de hade betalat minst där av de fyra ställen de varit, men ändå ätit godast och varit mest nöjda Glad Det är i och för sig över två år sen, men efter tsunamin.
  • MissCh

Förresten, om det är någon som behöver solskyddskläder (badkläder) till lite större barn, så har jag råkat införskaffa lite för många set från Sunmate... sånt händer mig jämt, är en sån shoppinggalning ibland Skrattande

• MissCh
    Smilla75 skrev 2010-08-08 20:36:25 följande:
    Jag behöver ett extra set tvådelat stl 110. Hör av dig om något sådant finnes!
    Nej tyvärr, de här var i 128 och 134...
  • MissCh
    lillsussan skrev 2010-08-09 22:39:20 följande:
    MissCh: Vilket hotell bodde ni på när ni var på Railay - något att rekommendera alternativt andra boenden där?
    Vi bodde på Sand sea resort. Det var relativt enkla men OK trevliga bungalows. Poolen var jättemysig, och restaurangen precis mot havet jättebra. Men man kan gå på vilken restaurang som längs stranden i och för sig, utom till frukosten då. En nackdel var att det var höga palmer där det trillade ner kokosnötter ibland, en natt var det en som smällde till riktigt rejält i taket! Det måste vara livsfarligt om man får en sån på sig. Jag skulle hellre bo nånstans där de plockat bort kokosnötterna från palmerna... På östra sidan är det inte så fin strand, och där är mest backpackerställen, så ta något av dem på västra, jag tror flera kan vara bra. Hela halvön, med tre stränder, är väldigt liten så det är inte långt nånstans, tror det tar typ 10 minuter att gå mellan sidorna.
  • MissCh
    lillsussan skrev 2010-08-10 12:11:43 följande:
    Såg jättefint ut. Bodde ni i Deluxe Air Condition eller vad hade ni?
    Jag är inte 100% säker, men jag tror det var det (tittade på bilderna på nätet, och det såg ut så).
    Om du vill kan jag leta fram bokningsinfon hemma sen, men den är ju från 2008 så den är kanske ändå inte aktuellt nu.
  • MissCh
    Thegran skrev 2010-08-10 16:08:02 följande:
    enligt vår vacc.klinik är det enbart mot kolera
    Jag har också alltid fått information att det ger ett partiellt skydd mot en del andra magåkommer också. Jag brukar ta det eftersom det ändå minskar risken en del (har för mig att det är 30-40% skydd eller nåt?) Men pga att risken ändå är såpass stor även om man tar det brukar de inte direkt rekommendera det, jag tycker dock att det är värt det.
  • MissCh
    YlvaD skrev 2010-08-10 16:25:40 följande:
    Hej!

Vi ska bo på denna resort en vecka och sedan två veckor på Chada (Agnes älskar Bamseklubben) sedan vidare till Khanom.

Var stranden ok? Har läst att den var stenig...

// Ylva
    Jag tyckte stranden var jättebra! Det är sand, lagom långgrunt och vågigt. Det är lite små sten och snäckor som barnen gick och samlade. De hade alltid badskor när vi badade, det är möjligt att man upplever det som ett problem annars, jag minns faktiskt inte så detaljerat. Om du vill kan jag skicka några bilder. Vi badade också mycket i poolen.
    Stranden på östra sidan är ju däremot inte bra för bad alls. Den tredje stranden på ön är trevlig att besöka, med härliga klippor och mysiga grottor på vägen dit.
  • MissCh
    timoa skrev 2010-08-15 20:40:13 följande:
    å, vad gullig du är, tusen tack !
    det där med båtar är nog inte för oss (alltså inte om det är varje dag), å då låter kamala bättre.

vet du/ngn annan kanske om Sunwing Resort & Spa Bangtao Beach är bra?
    När vi var i Ao Nang tror jag inte vi åkte iväg med longtail en enda dag, eller kanske en. Vi tyckte det var toppen att bada i poolen, och även i havet vid den delen av Ao Nang som vi bodde på (precis vid havet för övrigt). Men vi åkte runt till fler ställen och fick de där supervackra stränderna på andra ställen. Men man kan ju åka någon dag, och stanna andra om man vill. Eller varför inte kombinera en vecka Ao Nang och en vecka Railey som bara är en kvarts båtresa bort och riktigt supervackert och lugnt! Det är ju så svårt att säga vad andra ska välja, vi tycker ju alla olika och är ute efter olika saker, men själv skulle jag välja det långt före Phuket.
  • MissCh
    Alyssa skrev 2010-08-15 12:43:59 följande:
    Jahapp, här blev man ju total ignorerad! Tack för hjälpen...
    Man svarar ju mest om man ser inlägg där man har någon erfarenhet eller något tips att komma med som kan tillföra något. Därför kan det ju vara så att de som läser och skriver just då inte har det, och sen när det sjunker lite längre bak i tråden är det lätt att man inte ser det. Så det kan vara värt att prova igen.
    Och det är ju inte en frågepanel, utan bara lite folk som pratar med varann :)

Värst vad mycket kommunikation det varit i helgen annars. Vi har varit borta över helgen, och det finns verkligen massor av nytt!
  • MissCh

Alyssa - hur länge ska ni vara på Lanta? Vi kommer vara där samtidigt förmodar jag, för vi är där mitten mars till mitten juni :)

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)