• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2010-11-27 14:02:32 följande:

Behöver lite utflyktstips från Ao Nang! Vilka öar måste man besöka, och vilka kan man hoppa över?
    vi åker till Ao nang på måndag.
    Är i Krabi town nu och det är billigt billigt billigt!
    Köpt fina myskläder till dottern för 39 bath styck på ett köpcenter i stan. 
    På tesco hittade vi jättefina linnen för 19 bath!
    billig mat överallt också!
    Railey om ni inte varit där! Chicken island etc är inget särskilt, men det är ju ofta korta turer och kan vara lite omväxling. Poda island är ganska fint, men inte som Railey. Maya beach kan man åka till, där är jättefint men knökat med båtar och turister på samma strand så det känns inte som någon naturupplevelse precis, mer om man vill ha sett stranden där The beach spelades in.
  • MissCh
    Thegran skrev 2010-11-28 01:23:54 följande:
    Packa ner flytväst till barnen om ni ska åka båt. Barnflytvästar finns knappt att få tag i! Vi är jätteglada över att vi tog med vår.
    har även varit väldigt glada för att vi tog med hjälm till dottern, som hon har när vi åker tuktuk.
    Vanlig cykelhjälm, eller någon annan hjälm? Det är verkligen mycket att tänka på...
  • MissCh
    Thegran skrev 2010-11-29 12:47:04 följande:
    Vi har vanlig cykelhjälm med.
    MissCh skrev 2010-11-29 12:37:06 följande:
    Railey om ni inte varit där! Chicken island etc är inget särskilt, men det är ju ofta korta turer och kan vara lite omväxling. Poda island är ganska fint, men inte som Railey. Maya beach kan man åka till, där är jättefint men knökat med båtar och turister på samma strand så det känns inte som någon naturupplevelse precis, mer om man vill ha sett stranden där The beach spelades in.
    Tack för tipsen! Railey ska vi till, det är redan bestämt :) Får se om vi tar det redan imorgon kanske.
    Förresten, första gången vi var på Railey hade vi inte koll på att det fanns mer än en strand, det var en sån där kortare båttur. Så missa inte det, det är bara några minuter att gå emellan :)

Det bästa för att åka till Railey är att bara gå bort till båtarna och betala för en överfart, och sen åka hem på samma sätt när man vill, tycker jag.
  • MissCh
    Thegran skrev 2010-12-01 02:16:04 följande:
    Lite råd.
    Dottern, 2 år, är lös i magen. Hon bajar ljusbrunt och väldigt löst, MEN enbart en gång per dag. Inatt vaknade vi och då var hela blöjan full. (igår bajade hon löst, men väldigt liten mängd)
    Eftersom hon bara bajar en ggr per dygn, så tror jag inte att det har med maten att göra.
    Kan det vara att hon håller på att få kindtänder eller så? Hon håller händerna i munnen och verkar lite irriterad.

Hon får två flaskor välling per dag, en morgon och en kväll.
    Äter ibland bra och ibland dåligt under dagen. Dricker ok.

vad tror ni?
    är det någon fara?
    bör det kollas upp, eller kan vi vara trygga med att hon får i sig vätska och bara bajar en ggr per dag?
    vätskeersättning, behövs det tror ni? gav henne lite nu på morgonen.
    Svårt att säga vad det är förstås. Kan ha med tänder att göra, men kan ju också vara maten även om hon inte blir magsjuk, mer att magen är ovan vid bakteriekulturen och inte fungerar exakt likadant. Jag tror det viktiga är att hon kissar ordentligt, så länge hon gör det så får hon ju tillräckligt med vätska. Allmäntillståndet får man hålla koll på också förstås. Hoppas det blir bättre snart.
  • MissCh
    Tullemi skrev 2010-12-03 12:50:04 följande:
    Kan nån tipsa om en bra valutasida på nätet? Vi ska dra bort 8500 Skr från vår boendekostnad (som anges i bath) och jag får olika bathomvandlingar på varje sida jag tittar på....
    Brukar alltid använda www.oanda.com
  • MissCh
    MissCh skrev 2010-12-03 17:10:28 följande:
    Brukar alltid använda www.oanda.com
    Gå på Currency converter sen...
    Den är också bra om man vill räkna i efterhand på saker i andra valutor, man kan se vad valutan var vilka datum som helst, ett datum eller över en period i snitt.
  • MissCh
    Dolphin skrev 2010-12-07 21:32:30 följande:
    Vart rekomenderar ni att åka på sommaren, bröllopsresa nästa sommar, nån gång mellan maj-okt? Vill egentligen helst åka till Thailand eller Malaysia men det är väl ostadigt väder då? Eller funkar det på någon av kusterna?
    Eller nån annanstans i världen ni kan rekomendera, EJ Europa? Vi kommer ha vår då 2 åring med oss så lite barnvänligt och fina stränder är ju önskemålet.
    Bali var jättefint! Inte lika vackra stränder som Thailand, men minst lika vackert i övrigt. Mycket god mat, billigt, mycket hantverk, och vad jag förstår rätt jämn temperatur över året. Vi var där på sommaren, i juli-aug, och det var ca 30 grader, som bra svensk sommar.

I Thailand kan jag rekommendera Koh Yao! Där ligger stränderna på östra sidan av ön, till skillnad mot Phuket, Lanta, Krabi, vilket tydligen gör att det regnar av mer, så det är förhållandevis lite regn där jämfört med andra ställen i regionen (så har jag uppfattat det). Vi var på ett ljuvligt vackert och enskilt ställe - Paradise Koh Yao - perfekt för bröllopsresa. Ganska dyrt, men ordentligt prutbart i lågsäsong.

Ett annat förslag är Vietnam och Hanoi / Halong. Har inte varit där själv men skulle gärna vilja åka...
  • MissCh
    Smilla75 skrev 2010-12-07 15:46:01 följande:
    Nej, burkarna var få och mkt dyra, bara Heinz i år och smaker som egg custard....räkna inte med att barnen äter det!
    Finns det några barnmatsburkar för mindre barn, som ska börja gå över från bara amning till mat också, typ enkla puréer?
  • MissCh

Jag har sett att flera skrivit att Southern Lanta inte är så trevligt, och att poolen är ofräsch. Aj då, vi har hyrt ett hus på Southern Lanta Residence, och då får man bada i poolena på resorten... Jag tänkte höra om någon vet om man kan bada i poolerna på någon av de närliggande resorterna om man betalar en avgift? Annars får jag hoppas att det är lite bättre på Southern när det är lågsäsong och inte lika mycket folk kanske.

• MissCh
    humlan l skrev 2010-12-08 10:18:20 följande:
    MissCH: Såg din fråga om barnmatsburkar till mindre barn och tänkte tipsa om en smidig liten mannick som jag köpt. Heter The Wean Machine och kostar 249kr på flera olika nätbutiker. Funktion som en lite större vitlökspress ungefär och med en uppsamlare och sked. Så lägger du i välkokta grönsaker, pasta, frukt och trycker, ut kommer ätfärdig pure! Vi tänkte ta med vår till Thailand till vår då 8 månaders bebbe så man lite enkelt kan göra måltider till honom. Så behöver vi inte ta med barnmatsburkar till alla måltider iaf
    Tack för tipset, låter ju super. Min bebis kommer vara mellan 4,5 och 7,5 månader, så jag ska satsa  på att amma så mycket möjligt, men det räcker ju inte hela vägen.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)