• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

winters skrev 2011-07-25 20:17:28 följande:
    I know, det är ju något man bara inte kan tacka nej till! Skrattande Jag är föräldraledig med vårdnadsbidrag nu, så jag är ledig jämt, men mannen kunde inte vara ledig från jobbet annat än vid jul i år, så det fick bli då! Är sååå härligt att ha en resa att se fram emot, och att det är lite närmare vid bokningstillfället, förra gången fick vi vänta i 11 månader! Skrattande

Ni som var där vid jul, har ni tips på några lätta smidiga julklappar att ta med till en kille på strax över 2 år? Vill så gärna få tag på ett sådant hoppdjur som vi såg på några ställen förra året, men då hittade vi aldrig var thailändarna hade köpt dem... Tror inte att han fattar så mycket av presenter då, men några paket vill man ju fixa, antingen hemma eller på plats.
    vi köpte hoppdjur sist, på Lanta fanns det i princip på varenda affär bara man kom utanför själva centrum. Speciellt på affärer som var inhysta i något ruckigt, stort, skjul med lergolv :)

vi hade problem att lyckas få dem förstå att vi ville ha en utan luft i, men på ett ställe förstod dom så där köpte vi och tog med hem och fyllde i luft med kompressor.
    dottern leker fortfarande rätt mycket med sitt hoppdjur faktiskt, var en riktigt bra köp :)
  • Thegran
    winters skrev 2011-07-25 20:17:28 följande:
    I know, det är ju något man bara inte kan tacka nej till! Skrattande Jag är föräldraledig med vårdnadsbidrag nu, så jag är ledig jämt, men mannen kunde inte vara ledig från jobbet annat än vid jul i år, så det fick bli då! Är sååå härligt att ha en resa att se fram emot, och att det är lite närmare vid bokningstillfället, förra gången fick vi vänta i 11 månader! Skrattande

Ni som var där vid jul, har ni tips på några lätta smidiga julklappar att ta med till en kille på strax över 2 år? Vill så gärna få tag på ett sådant hoppdjur som vi såg på några ställen förra året, men då hittade vi aldrig var thailändarna hade köpt dem... Tror inte att han fattar så mycket av presenter då, men några paket vill man ju fixa, antingen hemma eller på plats.
    andra presenter är ju tex kritor, målarböcker, vattenfärg, såpbubblor, "magnetleksaker", böcker och andra smågrejer som är lätta att packa ner.
    nån film också kanske?
  • Thegran
    Tullemi skrev 2011-07-25 20:29:35 följande:
    De gillar ju det mesta i den åldern ...tacksamt!
    Hur mår du Tessa? När kommer pyret?
    Beräknad 27 sept! Går in i v.32 på ons :) tjock, osmidig, trött pga lågt HB, och grymt öm i revbenen (bebis har en tendens att ligga och trycka ut sig mot revbenen och böka runt) men annars finemang :)

tackar som frågar! :)

ja, tvååringar är enkla att köpa klappar till :) Badleksaker är ju en rolig också förresten, om ni stannar där en stund efter jul och inte hunnit köpa allt sådant redan...
  • Thegran
    Dynah skrev 2011-07-27 08:38:59 följande:
    Vi åker med Fritidsresor och ska bo på Blue Village Exotic – Khao Lak Seaview FFFF. Första gången för oss i Thailand och jag är über-entusiastisk!  Vad jag förstår ligger vårt hotell också vid Nang Thong-stranden.
    100 Bath är idag 21 svenska kronor, det måste betyda att det typ är nästan gratis med tvätt???!!
    tvätta är nästan gratis ja :) på många ställen iaf. en del hotell, bl.a i Bangkok och Ao nang (och säkert på fler ställen med) tar dock 60-100 bath per plagg, då blir det inte lika billigt. Så ska man till BKK kan det vara bra att ha tvättat allt innan :)
  • Thegran
    Dynah skrev 2011-07-27 10:52:47 följande:
    Är i valet och kvalet om vi ska lägga till halvpension på hotellet. Det kostar 5000,- extra och innebär middag på hotellet. Frukost ingår redan. Vi reser med småbarn så det kanske är praktiskt att ha maten fixad redan, å andra sidan har jag hört att det är bättre att äta ute. Vad föreslår ni?
    Nejnejnej, ät ute!!! Frukost är bekvämt att ha (vi åt dock på andra ställen rätt ofta ändå, man tröttnar på hotellens frukost efter ett tag, iaf om man är borta en längre period)
    Halva nöjet med att vara i thailand är ju just maten och att ha middag på hotellet förstör nog faktiskt en hel del av semestern - eller, det skulle det iaf göra för mig. Visst kan man äta där någon eller några gånger, men tjusningen är ju att prova olika restauranger, hitta vilket ställe som har godast av just DEN rätten och variera sig beroende på vad man vill äta :)
  • Thegran

Nu är det olidligt. Vi lever med Lanta närvarande varje dag.
    dels genom facebook där vi har kontakt med vänner på ön, och dels genom tankar och prat.
    Åh vad jag vill åka NU.

Vi har iaf enats om att vänta till nov 2012. Dels pga bebisens ålder och dels pga pengare. Eftersom vi la nästan 100 000 på resan i vintras, känns det faktiskt lite dumt att åka redan i vinter även om den resan inte alls skulle hamna på samma summor...

• Thegran

Asat, vi var borta 6 veckor. I de 100 som vi la ut ingick allt, även resevagn, bärbar dvd, vaccinationer och annat sånt.

• Thegran

I Bangkok bodde vi på Centre point, petchburi. Ligger nästan mittemot platium. Super hotell! Rummet var mer som en lägenhet, med kök och soffgrupp. Fräsch pool, jättebra frukostbuffe och personal som hela tiden passade upp på en.
    Nära MBk med taxi. Tog väl 30 min till flyget.

• Thegran

Nu är vi farligt nära att boka en resa trots allt...
    hittat jättejättebilliga flyg med turkish i februari. Mellanlandning i Istanbul visserligen, men inte några mardrömslånga.
    för två vuxna, ett barn med eget säte och ett barn i famnen skulle vi kunna åka för 17000 kr.

shiiiiiiiiit!

• Thegran
    Millans hustru skrev 2011-08-02 11:15:01 följande:
    oj oj o hur gammal är liten då? vi satt bredvid en familj med en typ fyramånaders o en treåring då vi åkte hem. det gick jättefint för dem. o ni vet ju precis hur det är, både resan o att vara på plats. så ni vet ju vad ni ger er in på. utom att ni inte vet litens personlighet förstås. men vad spännande!!
    Lillen beräknas komma 27 sept, så ca 5 månader.
    dottern kommer vara strax över 3 år.

sitter och surfar runt på boenden för fullt...både hus och resorter...
    kommer säkert sluta med att vi bokar om jag känner mig själv rätt ;)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)