• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

winters skrev 2011-04-04 11:18:36 följande:

Usch, hoppas inte att det var någon här inne som avled i Krabi i helgen... Verkade som att det var något med duschen o elen, tycker alltid att deras innovativa eldragningar känns läskiga!

Hur har det gått för er som är där nu med översvämningarna, verkar som att det har lugnat ner sig nu?!

läste om det jag med, otäckt. Stackars vänner som var med på resan!
    Var ett hotell i Ao Nang va?
  • Thegran
    Näset skrev 2011-04-05 09:37:30 följande:
    Jag var supernöjd (men var det utan barn och hade inga barn så jag tänkte inte ur den aspekten), det var 1 år sedan jag var där.
    Havet blev fort djupt, inte alls långgrunt.
    Var nog vanligt med maneter som brändes för restarangen vid havet hade medel de la på om man brände sig (stod det på en skylt).
    Annars ett bra och trevligt hotell, lugnt och skönt och fin strand.
    De absolut flesta restauranger, och även många massagehyddor på stränderna har vinäger och annat att lägga på ifall någon blir bränd. Vet även att en del ställen har nån form av blad som ska fungera.

Maneter finns det gott om, men de där farliga är som tur var inte så vanliga.
    Vår första vecka i vintras var det iaf en 5 st per dag på vårt hotell som brände sig, men det handlade inte om något allvarligt utan folk som blivit brända av lösa manettrådar etc och fått märken på fot eller ben.
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2011-04-05 13:59:52 följande:
    men fy vad många maneter... Vi var just två veckor vid klong daistranden koh lanta o varken såg eller hörde om maneter dessa veckor. badade nästan varje dag en stund i havet. var ute på båtuflykter o badade utanför maya bay o koh maa utan några maneter i sikte. hade vi en himla tur? usch!
    det är nog färre maneter nu än r vi var där i nov-dec. Innan vinden vänder förs de inåt land.
    När vi var på båtutflykt i nov såg vi tusentals maneter, gick inte att hoppa i där vi tänkte snorkla.
  • Thegran
    ulligulli skrev 2011-04-06 22:57:19 följande:
    Vi märkte inte när vi bodde på Klong Dao i november, men däremot både både Klong Nin och på Kating Bay (Båda längre ner på Lanta)
    Vi fick höra att de på Klomh Dao bett alla båtar köra längre ifrån stranden för de hade sönder maneter och småbitarna spolades in mot land...

Vi märkte på både Klong dao och Long beach i november. och som sagt, de första två veckorna i nov blev väldigt många på vårt hotell, på Klong dao, brända i havet och fick doppa tår, fötter och badda ben med vinäger.

sen åker ju många båtar in mot stranden på klong dao också, varje morgon och em kommer det ju flera utflyktsbåtar och hämtar/lassar av folk.

• Thegran
    Mamma Tes skrev 2011-04-07 09:34:01 följande:
    Vad märkte ni? Det stickandet som jag talade om? Vi behövde aldrig badda med något och associerade aldrig det heller till maneter. Så fort vi gick upp ur vattnet så var det bra igen, då försvann stickningarna och svidet.

dels stickandet, men även lite mer brännande.
    min syster fick bl.a ett 5 cm långt rött märke, ett man som badade fick ett betydligt längre rött märke över låret och en liten kille fick en röd, flammig stortå bl.a  Märkena blev lite utbuktande, ungefär som när man blir bränd av en brännässla.
    av de vi såg var det väl mannen som blev bränd på låret som drabbades värst.
    De baddade med vinäger och la på, alt gnuggade med några gröna blad. Det var ingen fara alls för någon, och de var antagligen bara bitar av maneter de råkade simma på.

de där stickningarna du pratar om, de försvann precis som du skriver så fort man gick upp ur vattnet och sved inte heller efteråt. Vi fick höra att det kunde vara vattenloppor?
    Men det var alltså inte stickningarna som lämnade märkena.
  • Thegran
    Lanta skrev 2011-04-07 16:42:02 följande:
    Någon som varit på Koh Ngai (utalas och skrivs i bland Koh Hai) Jag var där i december förra året och bodde på Koh Ngai Fantasy Resort. Vill verkligen rekomendera både hotellet och ön. Barnvänligt! DE har flera familjealternativ. Jag la upp lite bilder i min blogg om någon är intreserad. Verkligen ett avkopplande ställe om man är trött på kommersen som finns på många ställen i Thailand nuförtiden.

www.boendekohlanta.se/2011/04/ta-en-utflykt-t.../

Stranden

Kaffe med utsikt

Japp, var där nu i nov :) Dock bara över dagen, tyvärr. Nästa resa blir det helt klart ett eller ett par nätter där! Så fantastiskt vackert och lungt.
    Är det fantasy resort som ligger för sig självt, på vänster sida om piren? (om man står på piren med näsan mot land)

den resorten vi var vid var iaf jättefin, har för mig att den hette fantasy resort men kan minnas helt fel.
    bodde 4 pers där just då, de hade rätt lungt o skönt med andra ord ;)
  • Thegran
    Lanta skrev 2011-04-08 13:19:47 följande:
    Tror att det blir till höger om piren
    ok, på "långa stranden" alltså? :)

vi var vid en liten ministrand bredvid :)
  • Thegran
    fröken frida skrev 2011-04-08 21:55:00 följande:
    Absolut inte. De har varit toppen. Även hållt färgen bra. Vi har haft hela dräkter. Lång ärm och trekvartsben. Köper dock lite större storlek och då blir benen lite längre på första resan De är så elastiska ändå så man kan ha dem både till lite mindre och lite större barn (tycker jag). En annan sak jag gillar med dem är att de är lite höga i halsen så det blir inte värsta glipan där. Haha, låter som att jag får betalt för att göra reklam åt dem men det känns roligt att kunna tipsa om något (underskattat) när man själv har varit så nöjd.
    fast, om testet visar att de skyddar så pass dåligt skulle inte jag våga köpa de iaf, hellre lägga någon hundring mer och få en från sunblock. De har ju dessutom rea allt som oftast. Jag köpte bl.a ett zunblock set för halva priset på deras hemsida, och ett för typ 70 kr på GeKås förra sommaren. Kappahl skickar ju ofta ut rabattkuponger om man är medlem i deras klubb, då kan man också komma riktigt billigt undan.

nu vet jag inte riktigt när testet är gjort, men har kläderna inte ändrats sedan dess skulle jag hellre satsa på ett som hamnat i den högre skalan i de tester som gjorts.

sen är jag iof testnarkoman när det gäller det mesta jag köper, iaf som gäller barnet ;)
  • Thegran

Njae, Dr och southern ligger inte alldeles bredvid varandra. Det är en del restauranger o några resorter mellan. Men det är inte långt att gå om man går på stranden.

Vi bodde på DR i en månad nu i november, så svarar gärna på frågor om någon undrar något.

• Thegran
    jennnjenn skrev 2011-05-04 20:33:33 följande:
    Hej, vilken underbar tråd! Jag har spenderat ett par dagar med att försöka läsa vad som skrivs men det tar ett tag att plöjja 800 sidor Tungan ute 

Har på allvar börjat planera vår första thailandsresa och vi planerar att åka i januari 2012, 2 vuxna och 3 barn (16,2,1)

HAr lite funderingar och vore supertacksam för lite tipps Solig

Vi kan inte bestämma oss för om vi ska vara borta 3-4 veckor, jag vill helst 4 veckor!
    Vi tänkte boka charter nu första gågngen då vi aldrig varit i Thailand föut så det känns tryggast.
    Det lutar åt att vi skall åka till Koh Lanta om jag har förstått det hela rätt så är det  väldigt lugnt och skönt där vilket passar oss och småbarnen perfekt då vi gillar det lugnare tempot! Men jag är lite rädd för att det skall bli för lugnt och att man blir uttråkad. Nån som varit där en längre id? vad gjorde ni på dagarna?
    Jag har hört mycket om att det är billigt att handla i Thailand, alltså kläder, accesoarer o dyl, kopior eller ej spelar inte mig nån roll ;) Men hur är shoppingen på Lanta? Vi funderar på att kankse åka till phuket med båt då vi läst att man kan shoppa mycket bra på marknaden i patong, och kankse övernatta på nått hotell i några nätter och sen tillbaka till Lanta. Tanken är ju att vi reser med tomma väskor och sedan fyller dem i thailand =)

Hur är priserna i Lanta, vad kostar det att äta middag 3 vuxna och 1 barn om man inte äter på resorten utan istället äter på restauranger som ligger i "byarna" för det måste väl finnas bra matställen utanför hotellområderna?

Har lästmängder av resebloggar som ni länkat till och blir avundsjuk av längtan, ser underbart ut!

Jätte glad att jag hittade denna suveräna tråd! =)

Ni lär inte bli uttråkade, det finns saker att göra om man vill det. Vi har dock upptäckt att vi alltid planerar en massa, men väl på plats blir vi bekväma och bara är...
    Vi var på Lanta 5 veckor i vintras, och 2 veckor på andra orter. badade mest, lekte på stranden etc.
    Mat kan du äta för 50 bath per person, eller mindre, om du så vill. Finns bl.a billig ställen i Saladan. The Family är bra. Går även att köpa kycklingspett för 20 bath hos moppevagnarna - goda!
    Vi åt väl oftast för 80-200 bath per person, beroende på rätt och matställe.

Shoppingen på Lanta är ingen höjdare, eller det beror väl på vad man vill ha. T-shirts kopior, bl.a Billabong finns i överflöd. Flipflop o andra tofflor, enklare strandklänningar, adidaströjor, linnen etc får ni lätt tag i.
    Det lite trista är ju att det är exakt samma varor i alla butiker, men så är det överallt i thailand...

vill ni shoppa skulle jag ta några dygn i Bangkok på vägen hem och besöka varuhusen. Hade med vår 2åring dit utan problem. Marknaderna gick inte, det var alldeles för trångt men speciellt MBK upplevde vi som rymligt och bra att shoppa i med barn.

läs gärna vår resblogg om du vill; http://elsaithailand.wordpress.com/
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)