jennnjenn skrev 2011-05-04 20:33:33 följande:
Hej, vilken underbar tråd! Jag har spenderat ett par dagar med att försöka läsa vad som skrivs men det tar ett tag att plöjja 800 sidor
Har på allvar börjat planera vår första thailandsresa och vi planerar att åka i januari 2012, 2 vuxna och 3 barn (16,2,1)
HAr lite funderingar och vore supertacksam för lite tipps
Vi kan inte bestämma oss för om vi ska vara borta 3-4 veckor, jag vill helst 4 veckor!
Vi tänkte boka charter nu första gågngen då vi aldrig varit i Thailand föut så det känns tryggast.
Det lutar åt att vi skall åka till Koh Lanta om jag har förstått det hela rätt så är det väldigt lugnt och skönt där vilket passar oss och småbarnen perfekt då vi gillar det lugnare tempot! Men jag är lite rädd för att det skall bli för lugnt och att man blir uttråkad. Nån som varit där en längre id? vad gjorde ni på dagarna?
Jag har hört mycket om att det är billigt att handla i Thailand, alltså kläder, accesoarer o dyl, kopior eller ej spelar inte mig nån roll ;) Men hur är shoppingen på Lanta? Vi funderar på att kankse åka till phuket med båt då vi läst att man kan shoppa mycket bra på marknaden i patong, och kankse övernatta på nått hotell i några nätter och sen tillbaka till Lanta. Tanken är ju att vi reser med tomma väskor och sedan fyller dem i thailand =)
Hur är priserna i Lanta, vad kostar det att äta middag 3 vuxna och 1 barn om man inte äter på resorten utan istället äter på restauranger som ligger i "byarna" för det måste väl finnas bra matställen utanför hotellområderna?
Har lästmängder av resebloggar som ni länkat till och blir avundsjuk av längtan, ser underbart ut!
Jätte glad att jag hittade denna suveräna tråd! =)
Ni lär inte bli uttråkade, det finns saker att göra om man vill det. Vi har dock upptäckt att vi alltid planerar en massa, men väl på plats blir vi bekväma och bara är...
Vi var på Lanta 5 veckor i vintras, och 2 veckor på andra orter. badade mest, lekte på stranden etc.
Mat kan du äta för 50 bath per person, eller mindre, om du så vill. Finns bl.a billig ställen i Saladan. The Family är bra. Går även att köpa kycklingspett för 20 bath hos moppevagnarna - goda!
Vi åt väl oftast för 80-200 bath per person, beroende på rätt och matställe.
Shoppingen på Lanta är ingen höjdare, eller det beror väl på vad man vill ha. T-shirts kopior, bl.a Billabong finns i överflöd. Flipflop o andra tofflor, enklare strandklänningar, adidaströjor, linnen etc får ni lätt tag i.
Det lite trista är ju att det är exakt samma varor i alla butiker, men så är det överallt i thailand...
vill ni shoppa skulle jag ta några dygn i Bangkok på vägen hem och besöka varuhusen. Hade med vår 2åring dit utan problem. Marknaderna gick inte, det var alldeles för trångt men speciellt MBK upplevde vi som rymligt och bra att shoppa i med barn.
läs gärna vår resblogg om du vill;
http://elsaithailand.wordpress.com/