• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

jennnjenn skrev 2011-05-04 22:31:17 följande:
    Vilken underbar reseblogg, var tvungen att läsa hela kunde inte slita mig! Ni verkar verkligen ha haft en fantastisk resa, efter denna läsning är jag helt såld! Lite nyfiken på hur ni planerat resan, bokat allt hemmifrån själva? Jag har ju ingen aning om hur det skiljer sig i pris på att boka ensam elelr via bolag, men vår resa för hela familjen med ex fritidsreor skulle nog hamna på runt 80k.. en aning saftigt kan jag tycka men samtidigt så vill vi ju verkligen göra denna resan.Jag tycker det verkar väldigt krångligt att boka och fixa med allt när man inte varit där innan och känner till hur allt fungerar.
    En dags budget på 1000 skr om dagen för 2 vuxna och 3 barn, är det realistiskt?

Tack som tusans för ditt svar och länken till din fantastiska blogg! Nu känns det som att det kankse räcker att göra som ni gjorde, en avstickare till Krabi och Ao Nang. Verkade vara bra shoppingutbud där.
    Vad kul att du gillade bloggen :)
    Ja, resan var toppen på alla sätt och vis.
    Vi bokade allt själva.  Flyget bokade vi så fort biljetterna släpptes. Boendet för första månaden, samt hotellet i Bangkok bokade vi också hemifrån långt i förväg. Vi fick ett så bra pris på boendet första månaden att vi slog till direkt, 50 % rabatt.
    Övriga boenden bokade vi när vi var i thailand, vi använde oss av agoda, sawasdee och booking och bokade ett par dagar i förväg.

krabi är ingen vidare shopping, och inte Ao nang heller...i krabi finns ju dock tesco som är rätt roligt, samt nattmarknaderna. Men vill ni shoppa är det nog Bangkok ni ska till :)
  • Thegran
    jennnjenn skrev 2011-05-04 22:31:17 följande:
    Vilken underbar reseblogg, var tvungen att läsa hela kunde inte slita mig! Ni verkar verkligen ha haft en fantastisk resa, efter denna läsning är jag helt såld! Lite nyfiken på hur ni planerat resan, bokat allt hemmifrån själva? Jag har ju ingen aning om hur det skiljer sig i pris på att boka ensam elelr via bolag, men vår resa för hela familjen med ex fritidsreor skulle nog hamna på runt 80k.. en aning saftigt kan jag tycka men samtidigt så vill vi ju verkligen göra denna resan.Jag tycker det verkar väldigt krångligt att boka och fixa med allt när man inte varit där innan och känner till hur allt fungerar.
    En dags budget på 1000 skr om dagen för 2 vuxna och 3 barn, är det realistiskt?

Tack som tusans för ditt svar och länken till din fantastiska blogg! Nu känns det som att det kankse räcker att göra som ni gjorde, en avstickare till Krabi och Ao Nang. Verkade vara bra shoppingutbud där.
    det är förövrigt jättelätt att boka och fixa på egen hand! Thailand är ett land som är väldigt lätt att resa i.
    allt från flyg, boenden och transport på plats är inga som helst problem att ordna själv.
  • Thegran
    cillae skrev 2011-05-15 18:15:53 följande:
    Antingen tar du en bil eller minibuss (privat eller delad) direkt på flygplatsen eller så förbokar du med tex www.kohlanta.se eller med www.lantadiver.se eller så bokar du med hotellet om du bokat i förväg. Lantadiver och koh Lanta. se har bilbarnstolar, kostar ca 2500 THB enkel resa med egen minbuss från flygplatsen till Lanta. Jag skulle säga att det är för kort med tre nätter på Lanta, vi har varit där fem ggr de senaste fem åren, och vi har varit allt ifrån en vecka till en månad, de senaste tre ggr har vi varit där i en månad, vi trivs superbra där. Kan ju vara sisådär med vädret den perioden, men likväll toppenväder. Vi åkte till Ao nang i dec pga av att det regnade så  mycket och det finns inte så mycket att göra på LAnta när det regnar, men Ao nang gillade vi inte alls, ok för några dagar. Men det var bökigt att ta longtail med barnen och allt som skulle med när man ville till nån strand och dessutom så mycket trafik. Men smaken är som baken :)
    ¨tycker precis som ni, Lanta är toppen men Ao Nang kan man gärna skippa :) fast för vår del var det nog mest skräddarna och den omysiga stämningen som fick oss att åka därifrån och tillbaka till Lanta igen.
  • Thegran
    DecemberBebis skrev 2011-05-15 17:56:00 följande:
    vi landar på krabi flygplats 29 okt , hade tänkt börja några nätter på koh lanta , har läst en massa om olika transportsätt , vad är smidigast med 2 barn ?? vårt flyg landar 8.20 .
    och så till nästa fråga , är det för lite med 3 nätter på koh lanta ??
    vi ska vidare till ao nang sen..

Jag skulle ta alla nätter på Lanta :)

Eller, om man vill se det, tre nätter i Ao Nang och resten på Lanta.

Mellan Lanta och Ao nang kan man förövrigt ta sig smidigt med färja.

• Thegran
    Flamma skrev 2011-05-16 20:34:52 följande:

Fy, har packpanik här hemma . Vet inte hur många ombyten barnen ska ha? Vi ska vara där i 2 veckor.

Meya är 14 månader & Melvin 6 år.

Vi åker på tisdag , typ snart... ...

ta inte för mycket, det går att lämna in på tvätt :)
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2011-05-17 19:11:16 följande:
    har itne koll på vart ni ska. men när vi åkte till koh lanta så lämnade vi in tvättp å ett ställe när ahotellet (fanns på hotellet också men kostade mycket mer o vi ville dessutom hellre gynna en familj som hade eget företag). vi lämnade in tre gånger, sista gången var inför hemresa. Jag skulle packa kläder för en vecka, o tvätta, räkna med två dygn då du lämnar iväg tvätt...
    man brukar kunna boka express tvätt också, till en lite högre summa, och då få tillbaka tvätten samma dag :)
  • Thegran

Och vi som tycker att ao namg har noll mysighetsfaktor :) vad olika det kan vara. Phuket är nog dock inger för oss heller...

• Thegran
    Love5 skrev 2011-06-12 22:28:39 följande:

Jag har en fråga om flytvästar, framför allt till barnen. Vi åker till Phuket om två veckor, kommer att bo på Kata, men planerar en utflykt till Phi Phi Islands under ett par dagar. Är det klokast att ta med sig flytvästar till barnen hemifrån? Longtail-båtarna som man blir hänvisad till vid Phi Phi lär väl inte ha några västar man kan låna? Hur är det med båten från Phuket till Phi Phi, finns det lånevästar på de båtarna? Våra barn är 2, 7 och 11 år gamla.

ta med! flytvästar i barnstorlek är svårt att hitta på plats.
  • Thegran
    WeraNicole skrev 2011-06-15 20:51:29 följande:
    Var i Thailand 2 månader nu i vår när vi båda var föräldrarlediga och reste runt i Thailand och Singapore,. Gillade Huahin, Phiphi och Kamala beach bäst och föll inte alls för Ko Lanta som vi har hört så mycket gott om. Kanske var vi där fel tidsperiod (april månad).

Överlag tycker jag Thailand var ett lätt land att semestra med barn i, inte för att det finns bra barnmat och barnvagnsvänliga trottoarer men just därför att Thailändarna är så otroligt barnkära och har ett helt annat tålamod och sätt mot barn.

Vår dotter växte något enormt under vår 2 månaders resa och vi kommer troligtvis göra om det under nästa föräldrarledighet.

Om någon undrar något kan ni gå in på min blogg som jag startade till vår resa, sök under kategorin Thailand!

sakomdu.blogspot.com 
    tror att jag har jobbat med din syster en gång i tiden :)
  • Thegran
    WeraNicole skrev 2011-06-15 21:12:20 följande:
    Jaha! där ser man i Uppsala?
    yes, uppsala hunddagis. för en sådär 9 år sen eller så :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)