• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Lycka 1 skrev 2011-03-03 07:36:25 följande:
    En fråga till TessaG!

Hur var frukosten på DR Lanta? Är det buff'e?
    Vad fanns att välja på?
    Bröd, musli, jucie, mjölk, kaffe och frukt finns på buffén, det andra beställer man in med hjälp av frukostkupongerna som man får.
    finns bl.a äggröra, stekt ägg, korv, bacon, skinka, kokt ägg (stod dock inte med på kupongen, men gick att få ändå) ost (stod inte heller med, men ber man om det så får man), bananpannkaka, yoghurt och säkert något mer som jag har glömt.

Frukosten är väl ok. Jag är inget fan av rostbröd eller ägg och bacon och sådant. Men sambon gillade det.
    dottern åt mest plain yoghurt och korv till frukost.
    när vi tröttnade för mycket gick vi iväg och åt frukost på Faim de Loup uppe vid vägen, helt underbara smörgåsar.

vet att några köpte eget bröd och tog med till frukosten, det var helt ok att göra så om man ville ha något som inte fanns.
  • Thegran

Vi är veligast i stan.
    Biljetterna reserverade, boendet bokat (dock ej ännu betalt, så det går ju att ändra sig..)
    sen igår kom min pappa hem från gymmet, och berättade att två bekanta till honom fått denguefeber i Thailand nu i  vintas. Den ena höll på att stryka med.
    Vi VET ju att det finns dengue där och att det varit fler fall än vanligt sista tiden.
    Men när två inom bekantskapskretsen fått det samma år....ja, då börjar man väl fundera.

Vi kommer ju ha med en 5 månaders på resan. Och vår dotter som då kommer vara 3 år.
    En liten bebis tänker jag inte har samma immunförsvar som ett lite äldre barn.

Först började barnens morfar vela. Sedan började vi, och resten av sällskapet.
    Kanske ska vi ta något annat land nästa år, och vänta lite med vårt älskade Thailand ändå?

VART kan man åka, där sjukdomsbilden ser ut ungefär som här hemma?

• Thegran

Vi har avbokat boendet, men har bestämt oss för att ha kvar biljettbevakningen och avvakta.
    Får se när bebisen är född och se hur vi känner tror jag...
    men är vi minsta osäkra stannar vi hemma, eller åker någonannanstans. Thailand finns ju, som tur är, kvar.

det är just de där denguemyggorn som får det att snurra lite i skallen. Risken är ju inte så stor att just vi drabbas, men när två bekanta (från samma lilla stad) drabbas samma år, så känns det lite otäckare.

• Thegran
    hag7 skrev 2011-03-04 06:36:33 följande:
    TessaG:Va tråkigt , varför avbokar ni ? MaWe123:Hur gamma är den son som boxas o var hittar man info ?
    För att vi blivit nojiga.
    Min pappa, som ska/skulle med på resan, kom hem härom dagen och hade träffat på två bekanta han inte sett på ett tag.
    BÅDA hade haft denguefeber nu i vintras, smittade i Thailand, den ena så illa därann att han höll på att stryka med.

Jag är inte den som är orolig i vanliga fall. Men, vi kommer ha en 5 månaders med oss, och så vår dotter som då kommer vara 3 år.
    Ett så litet spädbarn har ju inte samma motståndskraft som ett lite äldre barn.

jag vet att risken är liten, men när två bekanta från samma lilla håla blir sjuka samma år, då börjar man tänka.
    OM något skulle hända barnen, så skulle jag aldrig förlåta mig själv om jag har funderat och tvivlat, men åkt ändå.

Just nu resonerar vi som så att Thailand finns kvar om något år också.
    Vi åker nog någon annanstans hela familjen istället.

Men, vi har inte avbokat biljetterna. Den reservationen får stå kvar så kan vi bestämma oss helt när bebisen väl är här.
  • Thegran
    mady skrev 2011-03-03 22:03:21 följande:

beslutsångest så det står härlga till.

Vi flyger till Phuket och sen då?

Vi ska avsluta med 4 dagar i Karon

Var helt inne på lugnet i Khao Lak och den korta resan från flyget. Nu börjar jag vela och funderar på Kho Lanta.

Vet vare sig ut eller in.

Skicka på mig  plus och minus och gärna tips om bra boenden till humana priser=)

Ser ju ett stort minus med Lanta pga den långa resan dit. Ena dottern är dock såld på Lanta och tycker inte alls att Khao lak låter bra=(

Så tips mottages!

fast, vi tycker inte att resan till Lanta är så jobbig. När man väl är av flyget och sätter sig i minibussen är det mysigt att kolla ut på omgivningarna och resan går rätt fort - runt två timmar.
  • Thegran

Såg att någon frågade om Kaw Kwang, har aldrig bott där själv men det är jättefint. Har dessutom bara hört positivt om det, alla som bott där verkar älska det!

Det är lite "off", det är en bit till andra restauranger och sådant men är man medveten om det trivs man nog.

Southern har vi varit och ätit vid. Hysteriskt, och då var vi ändå inte där under peak säsongen.Men många verkar ju trivas, så det kanske inte är så illa ändå.
    Vi träffade dock på rätt många familjer som bott där och sedan bytt boende.

• Thegran
    Smilla75 skrev 2011-03-04 15:51:10 följande:

Denguefebern är ju främst på Lanta. Vi har varit där i sju år utan att drabbas men förra året besökte jag Dr Salarin 5 ggr med min 8 månaders (en maghistoria) och varje gång jag satt där och väntade var det någon svensk som diagnostiserades med dengue! Helt galet. En man hade varit där i 10 dagar och redan insjuknat. Men detta var i november och då är ju inte regnsäsongen helt över. Kan man åka lite senare tror jag risken är obetydligt.

Vi har alltid åkt med bebisar (3 stycken) under den tid vi varit föräldralediga och inte drabbats av något särskilt allvarligt men bakteriefloran, som är en helt annan, verkar slå ut känsliga bebismagar rätt fort och nästan alla barn vi träffat under 1 år har varit febersjuka i flera dagar.

Njae, Phuket har haft väldigt mycket denguefall i år. Läser Phuket Gazette (tidningen) i mellanåt och myndigheterna åkte tom runt till privata bostäder för att kolla så de inte hade stående vatten som myggorna förökar sig i.
    (typ regnvatten som samlas i nån tunna eller så) De har även sprayat för att få bort myggor, så visst finns det på fler ställen än Lanta...

Men, jag menade inte att skrämma nån. Vi var i Thailand nu i nov-dec och tänkte inte ens tanken på denguefeber.
    Trafiken är, som någon skrev, det som är störst risk. Vi hade 6 jättehärliga veckor i landet vi älskar och ständigt längtar till.
    Antar att det är min graviditetet som gör mig lite "känsligare", tidigare hade jag nog mest ryckt på axlarna och tänkt att det händer inte oss.

Ville bara ventilera mina tankar och känslor, inte skrämma upp någon.
  • Thegran
    MissCh skrev 2011-03-04 15:56:45 följande:
    Hmm...vi ska vara på Lanta, och vi är kvar i maj, då regnar det igen...

Dr Salarin - är det dit man går om man blir sjuk på Lanta? Var ligger det någonstans?
    Dr Salarin har mottagning längs med huvudvägen vid Long Beack.
  • Thegran
    Thegran skrev 2011-03-04 15:59:15 följande:
    Dr Salarin har mottagning längs med huvudvägen vid Long Beack.
    haha, beach, såklart.
  • Thegran
    MissCh skrev 2011-03-04 16:52:29 följande:
    Haha, jag vet inte varför, men det kändes lite bättre när jag läste att dengue finns i hela thailand och inte mest lanta dit vi ska... Knäppt, för det hjälper ju egentligen inte :)
    Kan glädja dig ytterligare med att berätta att de där två karlarna pappa känner inte blev sjuka på lanta :)

Åk, och NJUUUUUUT! Lanta är paradiset på jorden.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)