• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jensa1973 skrev 2011-02-24 15:30:04 följande:
    Vi har ju bokat med Jorden och tror att det är en biljett på båda resorna

vi har 2,05 i BKK
    2.05 ska hinna, utan större problem.
    Ni hinner nog tom sitta ner o vänta en liten stund också.
  • Thegran
    CBN skrev 2011-02-24 17:30:27 följande:
    Nu sitter vi och spanar på nästa års Thailandsresa. Men satan vad dyrt det blir när dottern fyllt 2. Och det kommer hon att göra innan eller under resan då hon är född tidigt på året.
    Bara att pröjsa och se glad ut
    Ett litet tips, fyller hon två år under resans gång kan hon åka som infant om ni flyger med Thai. men då får ni ju ha henne i famnen.
  • Thegran
    Zvartaliljan skrev 2011-02-24 20:38:52 följande:
    vart ser man detta? Står det någonstans på deras hemsida? Min son fyller 2 den 30 december o det vore ju skoj o stanna över nyår...

Vi kommer förmodligen flyga till bangkok 8 december, någon med tips på vart vi ska ta vägen? Vi tänkte röra oss neråt mot krabi/koh lanta men skulle vilja ha några stopp längs vägen och jag tar gärna emot tips. Har en konst- och arkitekturintresserad man och själv älskar jag naturliv. Ingen av oss vill vara bland en massa turister och stadsliv...
    nånstans på hemsidan står nog åldrarna, vet dock inte var såhär på rak arm.
    Men ring direkt till Thai och hör, eller med bolaget du bokar genom.
    Som jag har förstått måste man boka genom "en riktig" resebyrå, och inte tex travelstart eller annan nätsida för då kan man enbart fylla i barnets ålder vid hemresa, som då blir 2 år och då blir det eget säte och högre pris automatiskt.

Vi bokade genom Jorden resor, de informerade direkt om att hon kunde åka både som infant eller med eget säte. På våra biljetter skillde det 6000 kr om hon skulle ha eget säte...

Var förövrigt inga som helst problem att ha henne i famnen hela resan. Hon lekte lite i början och sov sen gott större delen av både dit o hemresan.
    På vägen hem blev vi erbjudna ett ledigt säte, men det var några rader från våra platser så vi tackade nej.
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2011-02-24 21:09:20 följande:
    men nu så har jag fått svar av Jorden 

Eftersom ni reser med Thai hela vägen och om det är pga dom det blir försening
    så står dom för ombokning tills nästa lediga flyg osv.

Så jag hoppas att det gäller även om det är förseningar på Arlanda, vad nu de beror på...

NU en annan sak jag kommit på. Vilken försäkring är det liksom som gäller.
    Vi har ju hemförsäkringen och personförsäkringarna i olika bolag.
    Tänkte skriva ner viktiga telefonnummer...
    Men jag fattar inget alls jag...

Imorgon ska vi växla in våran burk med femmor och tior som vi samlat, samt hämta ut valuta..
    Snart är allt nerpackat också, längtar gör jag iallafall!!

Räknade ut att imorse skiljde det endast 55 grader mellan hemma och Phuket... shit jag har aldrig åkt utomlands på vintern så det kommer nog kännas märkligt..
    Hemförsäkringen gäller medan du är i thailand, när du sen kommer hem till sverige tar personförsäkringen över - sa hon på mitt hemförsäkringsbolag.
  • Thegran
    Zvartaliljan skrev 2011-02-24 21:15:06 följande:
    Jordenresor, är de billiga? I jämförelse med t.ex travelpartner och budjet.se
    Har ingen koll på de sidor du anger, men har inte upplevt att de lagt på mer än något annat bolag. Fick precis samma pris från 4 olika ställen när vi kollade runt så, vi lät servicen avgöra.

Jag tycker dessutom att det är guld värt att boka via en "riktig" byrå - som man kan ringa till och ha en riktig dialog med.
    Sen tycker jag deras personal är helt outstanding, jag har aldrig stött på så proffsiga och serviceinriktade människor någonsin.
  • Thegran
    Zvartaliljan skrev 2011-02-24 21:30:18 följande:
    Jag skickade en bokningsförfrågan nu Förhoppningsvis vill de ge ett sällskap på 9 vuxna och 6 barn ett bra pris
    Har aldrig hört talas om mängdrabatt på flygbiljetter :) men vem vet :)
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-02-25 00:00:45 följande:
    Vi kommer att åka till Koh Lanta o vara där hela tiden ,har inte bokat boende än men det lutar åt Klong Dao stranden.Vi var där i mars 2010 men då bodde vi på Prae o den stranden passade inte oss.
    Det är bara att du hör av dig när ni har bestämmt er så kanske vi kan träffad där.
    Köper man resa genom ticket så kan man ta en tilläggsförsäkring som kostar 450 kr/per men då får man tillbaka pengarna oavsett anledning till avbokningen.
    Nyfiken på varför ni inte gillade Long beach?
    Tänk vad olika det kan vara - vi älskar Long beach. Tycker att Klong dao är helt ok, men inte i klass med Long beach :)
  • Thegran
    Emelie80 skrev 2011-02-25 10:03:26 följande:
    Ni som varit i Bangkok med barn, vilket hotell bodde ni på?

Vi ska åka 2 vuxna och en 10 månaders och behöver lite tips....
    Vi har boende i Khao Lak och ska flyga från Phuket på morgonen. Räcker det med en natt i Bangkok eller det blir tight med transport o så till och från flygplatsen??

Vi är inga shoppingfreak, men vill besöka shoppingcenter och någon sevärdhet...

Tror inte jag behöver meddela att jag aldrig varit i Bangkok... Har noll koll =)
    Vi bodde på Centre Point, Petchburi. Jättebra! Stort rum, runt 50 kvadrat m soffa, litet matbord, kök etc.
    Toppenfrukost, litet lekrum som dottern älskade, fräsch pool, personal som passade upp på en hela tiden.
    Ligger snett mitt emot Platinum.
    Shoppade mest på MBK, dit tar det några minuter med taxi.

Vi var där 3 nätter, tyckte det var lagom med tid.
  • Thegran
    Ancilla skrev 2011-02-25 15:55:55 följande:
    Sist så bodde vi med våra två barn på Bayok (tror det stavas så) . Det är Bangkoks högsta byggnad. Vi åt frukost på våning 74, helt otrolig utsikt. Shopping finns precis utanför dörren. Lite krångligt med olika hissar till olika väningar med det gick bra. Det som är bra med det hotellet är att det är nära tll tågstationen som går till flygplatsen. Man kan också åka tåget till shoppingcentra. Frukosten var ENORM med¨ALLT som finns i matväg.
    Bayoke Sky heter det tror jag :)
  • Thegran
    Mitt livs lycka skrev 2011-02-26 17:48:36 följande:

Funderar starkt på att testa att åka till Thailand nu i sommar  - har enbart varit där vintertid tidigare. Hur billiga flygbiljetter bör man kunna hitta om man åker i sommar?

Har hittat biljetter för 7300 kr/person men Thai men vet inte om man skulle kunna hitta ännu billigare? Någon som vet?

åker ni innan 30 juni kan ni åka för runt 5000 kr till BKK, med Thai.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)