• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

mulle08 skrev 2011-08-21 10:32:29 följande:
    Hej!

Aj då, då får man släpa med sig ett par paket hemifrån då!

Nej, jag tror inte det blir just Krabi Town. Vi var där för tio år sedan och trivdes då, men nu med barn så är det ju mer strandliv som lockar. Vi är öppna för alla förslag, men kommer troligen flyga till och från Phuket flygplats (ev hem från Krabi) så v tänkte på resmål inom rimligt avstånd. Första dagarna vore skönt att vara på Phuket så vi inte har så långt från flyget, men vi har aldrig varit där så vet inte vilken ort vi ska satsa på. Vet bara att det inte blir Patong, men annars vill vi har barnvänligt och gärna lite utbud att välja på när det gäller restauranger och aktiviteter. 

Sedan är det ju lättare att flytta på sig när vi kommit ur jet-lagen, så då tänkte vi kanske trakterna kring Krabi eller Koh Lanta. Några tips?
    Lanta är härligt! Vi älskar den ön :) Vill du ha tips om lanta svarar jag gärna!

Sen finns ju Ao Nang (det gillar vi inte) Koh mook, PhiPhi, Railey och alla andra ställen där om kring.
    Barnvänligt och utbud får ni absolut på Lanta. Ao nang upplevde inte vi lika barnvänligt.

Jag är lite sugen på Klong Muang, tänkte ta en avstickare dit i vintras men det blev aldrig av. Där finns väl dock inget utbud direkt...
  • Thegran
    Toivonen13 skrev 2011-08-22 13:35:42 följande:
    Åh vilken härlig tråd, den måste jag plöja mig genom så fort jag kan! :)

Vi ska till Thailand i november 3 v, har varit där många gånger innan, men detta är första gången med barn. Har en liten kille på 2 år drygt, så det ska bli spännande med flygresan, hrm..

Vi ska till Koh Lanta, vårt favoritställe i Thailand so far. Det är så lugnt och stilla där och så underbara stränder. Vi ska bo på Klong Dao Beach och har ordnat egen hämtning med minibuss med bilbarnstol via Lanta DIvers. Så det känns tryggt eftersom det kan vara lite si och så med minibussarna där, proppfulla och höga hastigheter typ...

Elektra: Har varit på Koh Chang och det var väl helt okej, ni kommer ju bo kungligt med den budgeten också, men tror kanske ändå att jag skulle välja en annan ö om valet var fritt. Inte så mycket restauranger att välja på och väldigt mycket "holiday-girlfriends" till unga (och gamla) killar tyvärr... Det förstör en del för mig iaf...
    Lanta är vårt favoritställe också :) Vi föredrar dock Long Beach, men Klong dao är mysigt det med!
    Lanta divers är toppen, det är helt klart värt pengarna att åka med dem.
    Vi var dit 6 veckor med en 2 åring i vintras, det gick finfint! Både flyget och resten av resan.
  • Thegran
    Toivonen13 skrev 2011-08-22 14:14:05 följande:
    Javisst är Lanta underbart! :) Gillar Long beach också, vi funderade på att bo där nu i november, men kunde inte släppa "vår" Klong Dao med alla favverestauranger. Kommer dock försöka åka på lite utflykter till andra stränder.

Skönt att höra att flygresan gick bra också. Några tips förutom DVD och böcker?

Vande sig eran 2-åring vid värmen eller var det jobbigt i början?
    Har ni testat Ling Uan (Fat Monkey) uppe vid vägen vid Klong dao? Eller papaya vid vägen vid Long beach? SÅ god mat!
    Vi bodde en månad (hela nov) på klong dao sist, trivdes helt klart men tycker om den lite mer slappa stämningen vid Long Beach så när min praktik var slut och vi inte behövde hålla oss i närheten av skolan så bytte vi strand.

De populäraste sakerna vi hade med på flyget var sådana där små häften med flyttbara klistermärken. Finns ofta på leksaksaffärer och bokhandlar, kanske även ICA Maxi och sådana ställe. Hade en med bamse med oss, den grejade hon mycket med.
    Sen hade vi med en plåtask med magnetfigurer i och olika bakgrundmiljöer. Beställde den på hikmet eller lekmer, minns inte vilket och det mobila bredbandet är så segt att jag tyvärr inte kan kolla upp det just nu...
    den gillade hon också jättemycket iaf!
    Hade även en rittavla med.

Vår dotter hade inga som helst problem med värmen. Det var faktiskt inga problem med någonting. Hon anpassade sig lätt och smidigt till värmen, tidsskillnaden etc.
  • Thegran
    Toivonen13 skrev 2011-08-22 17:52:28 följande:
    Jättebra tips, tack! ska verkligen köpa såna saker att pyssla med på flyget.

Har inte ätit på nån av de ställena, ska skriva ner dom och prova! Har bara ätit en gång på stranden på Long beach och så på 99 bahts-buffén som är precis vid nerfarten till LB. Gott!

Förstår att det kan vara olika, men hur var vädret när ni var där i nov? Vi brukar åka i jan-feb annars, men det är så himla hett då, känns inte så sjysst mot sonen. Nov kändes lite, lite svalare kanske..     

har massa mattips, hojta om ni vill ha fler :)
    Papaya ligger iaf strax efter Bayern, som förövrigt har Lantas i särklass bästa pizza om man vill ha sånt nån kväll :)

Vi har varit på Lanta ett par gånger under okt. nov och början av dec. Vi tycker att vädret är bra. Har ofta haft en skur varje dag men sen fint väder. Inte så jättemånga dagar med strålande sol, utan mer disigt. Men molnigt väder är faktiskt att föredra, då blir det inte lika varmt!
    Vi störs inte av skurarna heller, utan tycker att det rätt skönt med en regnskur då och då. De håller oftast inte i sig så länge och när de är över kan det ofta spricka upp en del.

Vi planerar nästa resa under samma period som vanligt, dvs nov :) Kommer dock vänta ett år och åka 2012, eftersom jag är höggravid just nu och sambon vill inte åka med ett spädbarn.

• Thegran
    Majomajo skrev 2011-08-27 13:59:00 följande:
    Drömde inatt att vi var på Koh Lanta. Där var bara en massa höghus-hotell, ful strand och äckligt vatten. Fullproppat med folk. Typ Bulgarien el liknande. Kan någon lugna mig och säga att det är bättre än så?
    Jag kan lugna dig, ingenstans på Lanta är det massa höghushotell :)
    inte är det fula stränder eller äckligt vatten heller. Inte de finaste stränderna i Thailand, men helt klart fina och härliga!

Proppat med folk har vi aldrig upplevt att det är heller.

och det bästa av allt - du slipper alla solstolar som står i rader på stränderna! Just den biten måste vara det härligaste med Lanta :)
  • Thegran
    Majomajo skrev 2011-08-27 16:21:07 följande:
    Å vad skönt! Det visste jag ju egentligen. Men har nog hakat upp mig på det där "inte de finaste stränderna" Vi ska bo på Noble House. Bara drygt 2 mån kvar nu!

Ni kommer få det jättebra! Noble House har vi inte bott på, men varit en del på då vi träffade vänner som bodde där. Har bott på en av grannresorterna däremot.
    Klong dao är jättebra när man reser med barn, väldigt långgrund och stort utbud på restauranger. Enkelt att gå på stranden och välja något mysigt ställe att äta, eller sätta sig vid någon strandbar och ta en shake.

MEN - missa inte de andra stränderna! Klong dao i all ära, men det är ändå det minst mysiga stranden på Lanta. Bara man åker till stranden bredvid hittar man mysigare matställen och finare strand, och även lägre priser. Åker ni ytterligare en strand längre bort så kommer ni till en ännu mysigare strand med många annorlunda och härliga restauraner. Testa Beebees, där kan ni äta i trädkojor, i små kryp in på stranden eller vid vanliga bord. Den stranden är dock ingen vidare badstrand, väldigt stenig men väl värd ett besök för att känna på en härliga lugna stämningen och äta maten.
    Finaste stränderna finns längst bort på ön, nationalparken är härlig och vacker.

Det blir dock aldrig de photoshopade resebyråbildernas skönhet, men fantastiskt fint ändå.
     Åker ni om två månader åker ni väl i slutet av okt/början av nov? Då kan det hända att vinden inte har vänt ännu.

Ni kommer hur som helst få en jättebra semester, och förhoppningsvis blir ni lika förälskade i ön som vi är.

Om ni vill kan ni kolla vår senaste resa här; www.elsaithailand.wordpress.com
    spenderade 4 veckor på Klong dao och 2 veckor på andra ställen.

• Thegran
    Martha skrev 2011-08-30 17:16:12 följande:
    Mmm det är ungefär så vi räknat oxå. Tror när vi spart fram till avresa (vi har auto på överföringar varje månad) då har vi runt 20000 när vi åker.

se till att ha en rejäl buffert, ifall det går åt mer än beräknat.

det är aldrig kul att behöva tänka på pengar på resan :)

• Thegran
    hag7 skrev 2011-08-31 16:58:08 följande:
    Vi åker till Koh lanta i december o vill ha massor av tips på utflykter mm vad får vi inte missa vi kommer ha med oss 3 barn i åldern 3,4 o 16 år.
    Koh Hai/Koh Ngai är härligt att åka till. Stanna gärna en natt.
    16 åringen kan nog uppskatta Emerald cave vid Koh mook, man simmar 80 meter genom en kolsvart grotta och kommer ut i en fantastisk lagun med kristallklart vatten och potatismjöl sand. Går att kombinera med Koh Hai då öarna ligger granne med varandra. Man kan ta en longtail från Old town till Koh Bubu och Koh Talabeng, det hade vi tänkt sist men det blev aldrig av (vi tänker och planerar så mycket innan, men blir så bekväma på plats...)
    Dyka kan ju vara kul för 16 åringen också!

Annars så kan man tex boka en taxi för en dag och åka till old town, sea gipsy town, nationalparken etc.
    Kan ju vara kul att utforska ön :) I old town finns en lekpark som de små kanske uppskattar.
    Har ni trädgård kan man köpa fantastiska hängmattor på Hammock house.

Man kan rida elefant, snorkla, paddla kanot, fiska, gå matlagningskurser m.m Det finns massvis med resebyråer på ön som kan hjälpa er att boka det ni vill ha. Många taxichaufförer kan ordna allt åt en också bara man pratar med dem. De brukar ha nån släkting eller kompis som har en båt eller liknande och som vill tjäna lite pengar.

Givna utflyker är ju också att besöka de övriga stränderna på ön!
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-08-31 17:59:06 följande:

Har du tips på nått boende på Kho Hai/Ngai ?

tyvärr inte, vi bodde aldrig där. Men skulle vi bo där skulle jag välja resorten som ligger alldeles vid piren där man kommer in. Den såg jättefin ut, och när vi var där bodde det två personer på hela resorten :)
  • Thegran
    Dynah skrev 2011-08-31 22:55:09 följande:
    Fick höra av någon som varit i Thailand för 4 år sedan, att det var ont om bra barnstolar på restaurangerna där. Stämmer detta? Vore skönt om det fanns riktig barnstol med bygel så att man kan få äta i lugn och ro.
    Det finns knappt. I vintras hittade vi några varianter med bygel, men det var på ytterst få ställen det fanns.
    Ta med er en resestol, typ in the pocket baby eller sack n´seat. Eller bind fast barnet med någon rem :) Vi hade med en rem som vi tagit från en babypulka.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)