• Mawe123

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hanakana skrev 2010-10-15 21:41:33 följande:
    Törs man åka utan att ta Dukoral månntro? Vi har tagit Dukoral inför vår förra Thailandsresa, och även när vi åkte till Turkiet förra sommaren. D.v.s till sådana länder där man riskerar att bli väldigt magsjuk. Jag kom inhåg att jag fick jättedålig mage senast jag tog Dukoral, jag fick riktiga magsmärtor, och fick springa på toaöetten hela tiden. Nu undrar jag om det är värt att ta Dukoral inför resan. Kanske kan man skippa det denna gång... Nån som har åkt till Thailand utan att ta Dukoral? Blev ni magsjuka där då?
    Thegran skrev 2010-10-15 21:45:13 följande:
    har inte tagit dukoral, och har inte blitt magsjuk.
    skippar det den här gången också.
    samma här
    William 000213, Lowe 070712
  • Mawe123
    Hanakana skrev 2010-10-15 21:53:46 följande:
    Ja, vi funderar allvarligt på att skippa Dukoralen denna gång. Inte värt den hemska magplågan jag fick med enorma magsmärtor...

Jag kom inte ihåg hur vi gjorde förra Thailandsresan, men kan man ha is i läsk på restauranger? och äta grönsaker typ sallad? Sköljer de salladen med flaskvatten? Hur är det med glass, då menar jag typ mjukglass eller kul-glass man skopar upp. Och vanligt bröd? De som serverar tar väl i brödet med sina händer, man vet väl inte hur rena de är om sina händer...

Nej, nu blev jag helt nojig. Vet knappt vad man törs äta eller inte där
    Jag åt allt, sallad, glass, isdrinkar - you name it - och min mage var aldrig i olag.

Däremot lyckas jag aldrig åka på chartervecka till grekland utan att få turistmage, varför har jag ingen aning om..
  • Mawe123
    Thegran skrev 2010-10-16 20:26:54 följande:
    Någon som vet om hur utbudet på badshorts är på Lanta, herrmodell (eller iaf med långa ben) i motsvarande vår strl M?
    På Lanta finns det mest billiga kopior, som vi köpte massor av, men makens 17 åriga son hittade en liten mini outlet inne i saladan där de sålde, vad vi uppfattade som äkta märkeskläder, lite dyrare, men betydligt billigare än i sverige.

Ni behöver således inte jaga shorts här hemma innan avresa, utan det går bra att hitta det man behöver på plats. Just short finns det en uppsjö av.
  • Mawe123
    Thegran skrev 2010-10-16 21:43:31 följande:
    Tack för svaret!
    Frågar dig med, om man som jag har strl M, tror du man hittar passande badshorts då? (herrmodell går finfint!)
    det bör väl finnas? :)
    Jepp, tror absolut att du kommer att hitta, både vid "torget" på klong dao och inne i saladan.

Ser att vi har samma vagnväska, gillar den då den slukar mycket - men bilden är missvisande då vår väska har mjuka och inte såna stela sidor som fotot visar.
  • Mawe123
    Tullemi skrev 2010-10-17 09:50:12 följande:
    Vi har ju som sagt runt 60 dagar kvar och jag har redan tvättat Mileas sommarklänningar och lagt dem i "Thailandslådan". I den ligger även solkrämer, solkläder, simprylar, miniapotek, barnens duschkrämer (hittade inga bra i T sist) och en hel del mer . Jättekul ju!!!
    Vilket datum åker ni?
  • Mawe123
    Tullemi skrev 2010-10-17 10:27:25 följande:
    Den 20 dec.
    Då är vi bara ett par dagar före, lämnar sverige den 14:e dec.
  • Mawe123
    Tullemi skrev 2010-10-17 10:49:03 följande:
    Gott . Ska bli skönt att åka iväg över jul och nyår, men samtidigt kommer jag sakna resten av familj och vänner just under denna tid. Men det ska nog gå bra
    Vi åkte hem på julafton förra året, hade beställt transfer från klong dao klockan elva, satt vid julaftonsfrukosten och var tystlåtna och sentimentala och hade packat allt klart. Så pep min telefon till och jag fick ett sms från fritidsresor, flyget var försenat. aldrig att jag blivit så lycklig över en försening Solig

Jag ringde och bokade om transfern till klockan tre, så gick vi ner till stranden tog ett långt julaftonsdopp i havet och tittade på alla semesterfirare som sprang runt i tomteluvor.

Gick en promenad bort till Gong Grit och åt en sista Räkcoctail och drack ett sista glas semester vin..
    hade alldeles underbara bonus timmar, men då på vägen tillbaka till southern, bestämde vi att nästa år då skulle vi minsann stanna över jul och nyår Tungan ute
  • Mawe123
    Millans hustru skrev 2010-10-20 18:57:45 följande:
    Boeing 767 är det tydligen vi ska åka i. Osäker nu på hur vi ska göra...
    Vi satt på rad 6 förra året, perfekta platser.

Logga in på tuifly och kolla vilka alternativ som är lediga, när åker ni?
  • Mawe123
    Millans hustru skrev 2010-10-21 19:40:44 följande:
    Finns billiga sommarklänningar för en sexåring också, på koh lanta tro? Långt kvar till resa men så härlgit att fundera!!
    tror jag absolut Solig
  • Mawe123
    Smilla75 skrev 2010-10-24 09:25:27 följande:
    Vi köper städning av våra lägenhet, 65 kvadrat, cirka 1 gång vecka för 300 baht.
    Frukost äter vi oftast hemma, köper färskt bröd i bageriet i närheten. Blir lugnast så med alla barn som ska till dagis osv, hinner inte gå ut. Helgfrukost äter vi ute. Har bra kök men utöver att koka något ägg till kidsen och kaffe till oss så lagar vi ingen mat. Däremot hämtar vi ofta middag när det regnar och äter hemma.
    Vem beställer ni städningen av?

I vintras ringde jag MajBritt såfort jag ville ha städat, men det skulle vara smidigare att ha direkt kontakt med företaget..
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)