• Fru Z

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

Bejbi, vad underbart! Det bästa man kan höra och med den inramningen dessutom!

• Fru Z

Bullen, hoppas att solen som skiner så härligt just nu kan ge dig lite extra energiboost.

Här njuts det för fullt. Härligt att vara mammaledig sådana här dagar då solen strålar. Kommit ut på första riktiga långpromenaden idag också, så jag känner mig extra nöjd. Här förflyter livet på väldigt bra just nu. Lite mycket bärande bara så ryggen börjar klaga nu. Tur att jag har en vän som är en hejare på att massera så jag ska boka in mig hos henne några dagar till. Senast jag var där så kändes det som hela ryggen var ett stort blåmärke i 3 dagar efteråt Håller nu på att förbereda för lillfisens barnvälsignelse som är om drygt 2 v. Vill givetvis piffa till döttrarna och mig lite extra så jag håller på att sy lite nya kläder till oss tre. Riktigt skoj. Nästa vecka får jag ta och starta att förbereda maten och godsakerna. Tänkte bla göra muffins som kommer att stylas som små skallror, få se om jag lyckas få till det bara

• Fru Z

Katja, grattis å välkommen hit. Nu hoppas jag att du stannar här länge, länge! Lycka till den 29:de Kram!

• Fru Z

Wiley, det är mitt sätt att njuta av livet lite extra Inte lika lätt att komma iväg och träffa vänner nu när man har två småttingar att ta hand om - å hinna med vardagsfixet också.

Jobbigt med nästäppa. Nu börjar det lätta här för lillfisen. Men hon har varit förkyld länge. När det var som värst så lät jag henne ligga på min axel och sova. Jag sov halvsittandes. Det hjälpte en hel del. Hoppas att det lättar lite för er så ni iaf får bra sömn under natten.

• Fru Z

Aurora & Wiley, det är hemskt vad man bitvis har i bagaget och som gör att man har svårt att glädjas med andra. En annan har ju ibland lite små tillbaka gångar och känner som man gjorde under barnlöshetstiden, så jag förstår att det är svårt att alltid kunna styra över sina känslor. Men jag hoppas att era nära och kära snart kan glädjas med er och dela ert stora.

Wiley, jag vet inte hur god kontakt du haft med din syster innan. Men har du försökt att ringa henne och fråga hur hon mår? Alltså, ibland kan ju människor reagera väldigt speciellt och till slut så slår det knut på dem så att de inte ens vågar ringa själva. (Ursäkta om jag lägger mig i, har def inte någon som helst koll på hur mycket jag klampar in. Hoppas att du tar det på rätt sätt.)

Aurora, kul att även du har kommit in hit. Nu är det målsträckan kvar innan ni når ert efterlängtade mål!

Hoppas ni haft en skön helg i det härliga solskenet. Nu längtar jag till kommande vecka då det tydligen ska bli ännu varmare och skönare. Gött!!!

• Fru Z

Kul att det är sådan fart här i tråden. Gällande nojjighet så var jag inte alls lika nojjig graviditet nr 1 men nr 2 då var det värre tyckte jag. Visst det gick på ett sätt snabbare med nr 2 men just allt man lärt sig under grav nr 1 gjorde sig påmind då, och allt som kunde gå fel nojjade jag mig ännu mer över under nr 2. Snacka om att man är olika

Wiley, ja mensen kan komma så tidigt. Är olika från person till person. Jag fick min förra gången då jag började trappa ner på amningen. Men det är väldigt olika när den dyker upp har jag förståt.

• Fru Z

Aurora, att läkaren är med under nästa MVC-besök det var ngt nytt. Har inte hört om det innan. Vet du vad de ska göra då? Här får man bara träffa läkare om man har ngt prolem med sin graviditet.

• Fru Z

Laelia, stackare! Var oxå så grymt trött vid båda mina graviditeter. Jag blev sjukskriven bla för det, men i kombination med foglossning. Jag fick ersättning från FK fram tills 3v innan BF. Första 2v betalar din arb.givare sedan dröjer det ca 1 mån innan du får veta om FK beviljar eller ej, men de bet retroaktivt. Jag var 50% sjukskriven. Sov 12h per dygn, men var ändå trött. Hade inget dåligt järnvärde heller, fick tom sluta med järntabl. mot sluttet   Tips! se till att sjukskrivningen är minst på 50% annars kommer FK inte bevilja den. Fick avslag på min 25% då de tyckte att jag inte var så dålig då. En annan läkare bekräftade det sedan att det är lättare att få igenom en 50% sjukskrivning än en 25%ig. Sjukt!

Katja, var oxå så grymt trött i början. Alla hormoner som ska ställas till rätta i kroppen. Kämpa på! Om illamåendet lir för jobbigt finns det tabletter att ta mot det. Men först måste du ha testat de receptfria som finns på apoteket. Ju tröttare jag var destå mer illamående, var en ond spiral. I bästa fall så lättar det runt v 14-16. Jag fick dock tillbaka mitt illamående ca v 20 fast det är ovanligt har jag förståt.

• Fru Z

Katja, vilket skrämselskott! Men vad underbart att du har fått tjuvkika på mästerverket.Nästa vecka som du ska titta på tickande hjärtan då

• Fru Z

Katja, jag som trodde du bodde i Tibro. Förstår inte vad jag fått det ifrån. Men kan du inte skriva dig på bostadsorten så att du kan välja Falköping istället?

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4