• Fru Z

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

11 dagar idag. Det var CTG-kurva och sedan var det en gyn-undersökning där de bla stack in en lång topps för att kolla om det var fostervatten som börjat sippra. Största delen av tiden var bara att vänta på att apparater och speciella rum skulle bli lediga.

Jobbigt att kroppen strular så. Du kan inte få någon tablett utskriven för att få igång mensen då? Fast det kanske inte finns något sådant läkemedel som går att använda då du ammar.

• Fru Z

Jemema, det låter som sammandragning. Det är ju inte farligt, det är kroppens sätt att träna inför förlossningen. Om du tycker att du har väldigt mycket sammandragningar så ska du försöka att ta det lugnare för då kan det vara så att kroppen tycker att du behöver vila. Det brukar avta då. Själv har jag haft rätt mycket sammandragningar under andra och tredje delen av graviditeten, men jag är även omföderska och då brukar det tydligen vara mer. Men om du tycker att det är obehagligt eller att det gör ont då tycker jag att du ska prata med din BM för att vara på den säkra sidan.

• Fru Z

Haha, grymtis. Ja, jag har ändrat taktik. Har inte tid att åka och föda barn nu Har förälskat mig i ett tyg (eg vaxduk) och tänker nu sy en ny skötväska att piffa upp vagnen med. Kommer att vara lite pyssel för jag har inget mönster att följa utan får hitta på efter hand. Få se hur resultatet blir. Så du kan vara lugn, imorgon stannar jag hemma och syr och pysslar istället

Grattis i förskott. Å om du skulle få för dig att åka in till förlossningen så ta med dig tårtan in där så kanske vi kan dela på den där

• Fru Z

Wiley, välkommen ut ur bubblan ett tag Jag känner igen det där med sömnen. Vår dotter var också likadan. Blev helt tokig efter ett tag. Vi konstaterade att hon hade problem med sin mage, magknip å så. Vi testade både semper droppar och minifom. Det är inte så lätt att vända dygnet till det rätta på så små barn. Försök bara att vila så mycket du bara kan när er dotter sover. Ta upp det med BVC också så kanske de kan stötta dig/er.

• Fru Z

Grymtis, trist att du mår sämre. Men å andra sidan både tyngd och tryck blir ju värre ju närmre vi kommer. Jag har haft små känningar av fogarna nu också (klagar inte - är tacksam över att det inte är värre), men det märks att det trycker på allt mer neråt. Har för mig att mitt SF mått låg på 38 när jag var inne i tisdags förra veckan. Ska du få åka in på extra koll eller?

Här är det lugnt som en filbunke. Har typ varannan dag bra och varannan dag lite sämre. Alltså jag är helt slut vissa dagar. Igår körde bäbisen på rejält och jag hade massor av sammandragningar, och något som borde vara förvärkar. Tänkte att nu drar det igång i natt, tack och lov. Men sedan var den helt lugn hela natten typ. Förstår mig inte på det här... Jaja, här är det nu 1 v kvar till BF. Börjar så smått att försöka planera dotterns födelsedag, som är nästa helg. Tydligen är inte farmor och farfar så sugna på att komma upp och fira sitt barnbarn förrän bäbisen dykt upp. Så vi får väl se vad som händer... Kan ju vara en positiv grej att gå över tiden mao, att slippa svärföräldrarna nästa helg... :-/ (Skämt å sido, är rätt less på att de inte kan prioritera och skämma bort sitt barnbarn lite. Å passa på när de har chansen. )

• Fru Z

Det där med att det är lugnt som en filbunke tar jag tillbaka. Senaste nätterna har det varit svårt att sova för det har kört på rejält i magen. Haft sammandragningar typ var 4:e minut i 4-5 h i natt. Med lite stickningar och något som kanske kan vara förvärkar. Men inget annat har hänt. Synd att man själv inte kan se progressen om det händer något eller om man bara får genomlida detta... Har iaf tagit modet till mig och ringt MVC nu och ska försöka att få till en tid för en bedömning om jag kan få bli igångsatt, om den inte behagar titta ut inom närmsta dagarna. Mitt "spöke" kring att spricka blir tyvärr inte mindre ju längre av att gå och vänta...

• Fru Z

Grymtis, du får väl be din svärmor komma över varje dag och göra en bedömning . Pratade med en kompis idag som gått över 2v nu hon hade varit inne på kontroll och hon hade inte öppnat sig ett smack. Snacka om tröstlöst.

• Fru Z

Laelia, säg till din BM hur du känner. Var ärlig. Mannen ger ju dig säkert det bästa stödet om du får ha med honom. Å att bli igångsatt på beräknad dag och då du är fullgången bör väl eg inte ställa till några problem (tycker jag). Du begär ju inget snitt juh. Det kan ju vara viktigt för dig att du är trygg under förlossningen.

• Fru Z

Laelia, vilken dum kommentar. Oavsett om ungen är "producerad" via ivf eller via vanlig väg så kan man väl inte styra exakta datum... ja, jag säger ju det. Vi får väl hoppas att bäbisen sköter sig och kommer ut när både mamma och pappa är hemma

• Fru Z

Laelia, jag hade bytt jag med. Jag gjorde ett byte denna omgången. Fick inte den jag ville från början, å den jag fick kunde jag inte lita på. Gav personen i fråga några chanser men insåg att det inte skulle fungera i det långa loppet. Ringde till MVC och sa bara att jag ville byta BM. Nu lyckades jag byta till den BM jag hade vid förra graviditeten som jag verkligen klickade med. Jag kan tycka att du har mer än väl med argument för att byta. Å du behöver inte säga varför du byter. Du har ju ändå knappt halva graviditeten kvar, oavsett om du inte ska träffa din BM så ofta så kan det ju vara bra att ha någon som du litar lite mer på och som hanterar situationen på lite annat sätt.

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4