• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • kasa01
    wass skrev 2011-05-11 12:05:41 följande:
    Ingen som har hört något från Epelino?
    Ärligt talat tror jag inte hon lever längre... Efter att hon försvann härifrån stängdes hennes blogg ner. Hon gick ju igenom två tuffa omgångar med cellgifter, inläggning, intravinöst, tappa håret o hela baletten... Det sista hon skrev var att cencern kommit tillbaka, o sen ingenting. På ett år! Hon startade ju både denna tråden och den förra, finns ingen annledning till att hon inte skulle komma hit o berätta om hur det går. Har sökt på nätet också, men ingenting... Gråter
  • snorpan02

Hej
    Kasa jag måste få fråga dig några frågor för nu har jag suttit o läst bakåt i tråden igen
    och du tycks ha fått informationen om att man inte kan få mola vid IVF, jag själv fick
    2 st embryon tillbaka i februari i år  iVF och fick ändå partiell mola, vad har din läkare vid Huddinge sagt?
    Och så måste jag fråga om du bytte metod från långa till korta någon gång? Jag är ju nämligen 41 år och är väldigt stressad av den här molan som kom ivägen för vårt 3e försök. Visserligen har jag turen att ha 2 underbara barn men min sambo har inga egna.

Känner mig alldeles villrådig då alla läkare säger olika. En av läkaren på Sös sa att mensen kan man få tillbaka ganska snabbt efter skrapningen medan den andra som ringde mig sa att nej värdet måste ha gått ner nästan till nollför att den ska komma tillbaka. Vilken läkare har du gått till på SÖS?

Hursomhelst nu har det gått 7 veckor efter skrapningen och mitt värde är nere på 23 (Jippi eller?) och mina blödningar har äntligen upphört, 2,5 mån efter första "missfallet" och 7 v efter skrapning (Jippi) så nu är
    det bara att invänta mensen och därefter vänta på nästa IVF i höst, Sophiahemmt tar absolut inte emot mig förrän 6 månader har gått och inte en annan klinik jag pratat med heller pga molan. Nu blir det återbesök på måndag och då hoppas jag allt ser tipptopp ut.
    Trevlig helg och grattis till din graviditet
    Kram

• SuperMajjsan

Hej på er!

Usch, jag har också tänkt så mycket på Epelino, och hoppas att allt bara blev för mycket, att hon inte orkade vara med någonstans.. sannolikheten att man inte klarar sig som följd av en mola, men det är klart att den finns..

Lavinia: Jag tycker verkligen att att du ska få en second opinon oavsett vad din vanliga läkare säger, det hade jag gjort. Om hon känns så osäker så känns det ju inte som att man vill lita på något hon säger.
    Ang kontrolltid och gravförbud så kan man ju faktiskt göra som man vill, även om hon säger att du måste kollas längre men att en annan läkare som du får mer förtroende för tycker att det är ok att köra från aug eller när det nu kan tänkas bli så är det ju bara att köra då. Tycker jag, samt att undertiden man försöker bli gravid på nytt kan man ju gå och ta prover..
    Det föreslog min läkare, att jag fick börja försöka redan 8 månader efetr skrap, men att jag gick och testade mig upp till ett år om jag inte hade blivit gravid, mest eg för statistik tror jag faktiskt, men det tyckte jag kändes ok.
    Skönt att allt nu är borta! Fasiken, stort lycka till och vi hoppa satt du snart kan joina oss 'gamlingar' i nya tråden
    Kram på dig!

och ha en fin helg alla!

• Anonym (vraket)

Gud vad olika allas berättelser är här. Någon finns kanske inte längre med oss, en annan hade inte mola alls. Man kastas verkligen mellan hopp och förtvivlan här.

Det är lite som i min vardag känns det. Jag kan känna en press nästan från min omgivning att eftersom proverna sjunker så ska man vara så glad och tacksam. Visst det är jag absolut, men samtidigt är man ju oxå inte alls glad. Detta skit har ju drabbat mej lik förbannat... Ngn säger -"Men det var ju jättebra att det sjunkit så"
    ... -"Jo, det är det väl..." (fast egentligen är det inte alls bra)!!!! Jag har ju fått världens ovanligaste sjukdom.

Det är en konstig känsla, att vara tacksam samtidigt som jag är skitförbannad på livet. Jag har så svårt att förlika mej med att jag drabbats av detta. Ibland blir jag så oerhört ARG. Men det finns ingen att vara arg på.

Jag går i alla fall o pratar med en kurator nu. Det är nog bra. Ska få mitt första läkarsamtal efter skrapningen nästa vecka. Måste göra en lista över vad jag ska ta upp. Ngn som har ngt tips? 

Kram till er alla. Tänk att ni finns där ute, det känns ibland overkligt! :) 

• Anonym (vraket)

Lindah6: Gud vad fantastiskt att du kunde bli gravid ändå! Synd att det slutade i mola dock. Varför blir det så? Jag får uppfattningen när jag läser här att det är många som gjort IVF som är drabbade av mola. Har det ngt samband? Man undrar ju? Ändå är det vanligare i asien, där gör de nog inte spec mkt IVF. Ngn som vet om det är tjejer som fått mola o därefter gör IVF eller är det tvärtom? Man är ju rädd att man inte kan bli gravid igen liksom. Jag hade ju ett missfall innan molan...

• Lindah6

Jaa det känns bra att jag vet att jag "kan " fakstikt bli gravid ändå, Att det inte är "fel" på mig. Olyckligt att jag kämpat i 4 år att bli gravid och när jag väl lyckas så slutar det med en SKIT MOLA som drog ner mej väldigt långt ner... Ursh. 
    Man känner att man lever =/ Medan andra människor lyckas så lätt med din dröm att få ett kärleks barn.
    Blir oxå nyfiken det här med molan vid IVF.. är det någon som fått mola 2 gånger ? asså när man blivit av med den och blivit gravid och gått den igen ?

Kram till er alla.... 

• miam85

hej 

det verkar inte som att ngn fått mola två gg. har inte läst om ngn det drabbats.

Det är positivt:)

kraaaaaam 

• Anonym (skräpmola)

Hej tjejer

Lavinia, jag håller helt med kasa o supermajsan! Det är din kropp och det är bara du som kan bestämma när du vill försöka bli gravid igen (eftersom du har turen att inte vara beroende av ivf såvitt jag har förstått). Prata med olika läkare o hör vad de säger, uppföljningstiden är ju för att de ska kunna se att molan inte kommer tillbaka o nu bör de väl ändå kunna vara rätt säkra på att allt är borta!

Jag tror tyvärr ni har rätt om Epelino... vi kommer nog aldrig få veta vad som hände men har jättesvårt att tro att hon finns kvar ibland oss o bara har stängt sin blogg mm utan att meddela varför.

Till dig vraket vill jag bara säga att jag förstår precis hur du känner. Jag var också fruktansvärt arg på att molan drabbat mig och hade i början jättesvårt att vara glad över att mitt hcg sjönk snabbt. Det är först nu som jag kan vara glad och tacksam över det, när resan är över för min del. Kom ihåg att du inte är skyldig din omgivning att hålla någon sorts sken uppe, om du orkar, försök förklara för dem hur du känner. Om du inte orkar, strunt i det, var arg och be dem som inte kan acceptera det att dra åt skogen. + molan så har vi ju alla dessutom förlorat det barn vi trodde att vi bar på, det försvinner inte bara för att provsvaren ser bra ut.

kram

• kasa01
    snorpan02 skrev 2011-05-20 11:53:50 följande:
    Hej
    Kasa jag måste få fråga dig några frågor för nu har jag suttit o läst bakåt i tråden igen
    och du tycks ha fått informationen om att man inte kan få mola vid IVF, jag själv fick
    2 st embryon tillbaka i februari i år  iVF och fick ändå partiell mola, vad har din läkare vid Huddinge sagt?
    Och så måste jag fråga om du bytte metod från långa till korta någon gång? Jag är ju nämligen 41 år och är väldigt stressad av den här molan som kom ivägen för vårt 3e försök. Visserligen har jag turen att ha 2 underbara barn men min sambo har inga egna.

Känner mig alldeles villrådig då alla läkare säger olika. En av läkaren på Sös sa att mensen kan man få tillbaka ganska snabbt efter skrapningen medan den andra som ringde mig sa att nej värdet måste ha gått ner nästan till nollför att den ska komma tillbaka. Vilken läkare har du gått till på SÖS?

Hursomhelst nu har det gått 7 veckor efter skrapningen och mitt värde är nere på 23 (Jippi eller?) och mina blödningar har äntligen upphört, 2,5 mån efter första "missfallet" och 7 v efter skrapning (Jippi) så nu är
    det bara att invänta mensen och därefter vänta på nästa IVF i höst, Sophiahemmt tar absolut inte emot mig förrän 6 månader har gått och inte en annan klinik jag pratat med heller pga molan. Nu blir det återbesök på måndag och då hoppas jag allt ser tipptopp ut.
    Trevlig helg och grattis till din graviditet
    Kram
    Vad tråkigt att höra att du råkat ut för mola! Min mola var en naturlig graviditet, men jag misstänker att jag fick ett kärnlöst ägg pga alla hormoner jag fått i mig under stimuleringen till IVF. Problemet för oss ligger i spermierna, inte hos mig, jag har barn sen tidigare. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att ett IVF befruktat ägg ska kunna bli till en mola, det finns enligt forskningen bara tre sätt att mola uppstår: 1) två spermier befruktar ett ägg= triploid, tre uppsättningar DNA i kärnan, 2) två spermier befruktar ett kärnlöst ägg, båda dna kommer ifrån mannen, 3) en spermie befruktar ett kärnlöst ägg, men dubblerar sitt eget dna. Att någon av dessa tre scenarior skulle uppstå vid en IVF har jag svårt att förstå. Var det ett fruset återförande? Kan det vara så att ni även lyckades befrukta ett ägg naturligt sammtidigt?

tillbaka till dina frågor: På huddinge har de inte sagt så mycket, molan har skött från SÖS. Eftersom jag fick en komplett o värdena inte sjönt så bra ville de förbjuda mit ett år. Tog upp det m Gyorge på huddninge som tog beslutet att vi kunde köra igen 4 månader efter det att värdena var godkända. Du har ju partiell, så det finns ingen annledning att de skulle vilja hålla dig längre än 6 mån, OM du inte får en platå eller värdestegring. Leila Shatti var det som opererade mig på SÖS, jätte rar, men kanske inte så erfaren på Molor. Hon var tvungen att rådfråga och läsa på varje gång jag hade frågor, men tog sig alltid tid för mig.

Att mensen inte kommer tillbaka förrän värdena är minus är INTE sant. Min mens kom som vanligt, om något mer oregelbunden, ca 5 veckor efter operationen. Mina värden låg då över 2000. Under 4 månader hade jag alltså mens, även om jag hade fått plus på gravtesten. Jag har läst om flera här som haft samma upplevelse.

Jag gjorde den långe metoden först, mot min vilja. Det försökte blev bara blaj, massa problem o 2 ägg till mig dock med bara en synlig cellkärna per ägg. Efter den omgången blev jag alltså gravid naturligt, molan. Eftersom det bara finns ett sätt att få en komplett mola = kärnlöst ägg, tror jag att alla hormoner man stoppade i mig gjorde så att äggen blev missbildade sen. Min sambo har ett ackrosom fel, så vi gör ICSI, hans spermier ska inte kunna ta sig igenom äggets yta. Att två spermier gjorde (återigen, enda sättet att få komplett) det tyder ju på att äggskalet inte var som de ska.

Jag trode faktiskt jag var ensam om att vara både ivf'are och mola patient, men tydligen är vi hela tre stycken här inne nu...
    Vet inte om du fått svar på dina funderingar...? Du kan alltid inboxa mig annars, ska försöka förklara så gott jag förmår. Lycka till!!!
  • snorpan02

Hej Kasa
    Tack för att du tog dig tid att svara, har precis kommit från återbesöket på SöSoch det såg bra ut, frågade om det här med mola och ivf och det hon sa kunde ha hänt var nog alternativ 3 som du skrev dvs en spermie har dubblerat sig men jag säger som du det låter otroligt att det kan ske men hon sa att tyvär var det möjligt, dock inte speciellt vanligt. Jag har gjort långa metoderna båda gångerna, inget frysförsök. Kan väl hålla med om att kunskapen om mola inte är så specielt stor känns det som men de atr sig tid att försöka svara och de hör av sig vid varje blodprov vilket känns väldigt proffsigt.

Det här med blödningarna trodde hon berodde på att jag hade en väldigt förstorad livmoder vid skrapningen så iom att jag blödit sen den 2/3 tills förra veckan, var att det kanske har funnits rester kvar trots skrapningen.
    Nu såg hon bara att slemhinnan var välgigt tunn dvs ingen mens på g och hjon trodde inte jag hade fått ngn riktigt mens sen skrapningen.
    Hursomhelst nu är jag nere på 23 och det är bara att vänta till sep/oktober och hoppas att jag får göra den korta metoden och att allt går vägen då.

Kram

Svar på tråden Mola/Druvbörd