snorpan02 skrev 2011-05-20 11:53:50 följande:
Hej
Kasa jag måste få fråga dig några frågor för nu har jag suttit o läst bakåt i tråden igen
och du tycks ha fått informationen om att man inte kan få mola vid IVF, jag själv fick
2 st embryon tillbaka i februari i år iVF och fick ändå partiell mola, vad har din läkare vid Huddinge sagt?
Och så måste jag fråga om du bytte metod från långa till korta någon gång? Jag är ju nämligen 41 år och är väldigt stressad av den här molan som kom ivägen för vårt 3e försök. Visserligen har jag turen att ha 2 underbara barn men min sambo har inga egna.
Känner mig alldeles villrådig då alla läkare säger olika. En av läkaren på Sös sa att mensen kan man få tillbaka ganska snabbt efter skrapningen medan den andra som ringde mig sa att nej värdet måste ha gått ner nästan till nollför att den ska komma tillbaka. Vilken läkare har du gått till på SÖS?
Hursomhelst nu har det gått 7 veckor efter skrapningen och mitt värde är nere på 23 (Jippi eller?) och mina blödningar har äntligen upphört, 2,5 mån efter första "missfallet" och 7 v efter skrapning (Jippi) så nu är
det bara att invänta mensen och därefter vänta på nästa IVF i höst, Sophiahemmt tar absolut inte emot mig förrän 6 månader har gått och inte en annan klinik jag pratat med heller pga molan. Nu blir det återbesök på måndag och då hoppas jag allt ser tipptopp ut.
Trevlig helg och grattis till din graviditet
Kram
Vad tråkigt att höra att du råkat ut för mola! Min mola var en naturlig graviditet, men jag misstänker att jag fick ett kärnlöst ägg pga alla hormoner jag fått i mig under stimuleringen till IVF. Problemet för oss ligger i spermierna, inte hos mig, jag har barn sen tidigare. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att ett IVF befruktat ägg ska kunna bli till en mola, det finns enligt forskningen bara tre sätt att mola uppstår: 1) två spermier befruktar ett ägg= triploid, tre uppsättningar DNA i kärnan, 2) två spermier befruktar ett kärnlöst ägg, båda dna kommer ifrån mannen, 3) en spermie befruktar ett kärnlöst ägg, men dubblerar sitt eget dna. Att någon av dessa tre scenarior skulle uppstå vid en IVF har jag svårt att förstå. Var det ett fruset återförande? Kan det vara så att ni även lyckades befrukta ett ägg naturligt sammtidigt?
tillbaka till dina frågor: På huddinge har de inte sagt så mycket, molan har skött från SÖS. Eftersom jag fick en komplett o värdena inte sjönt så bra ville de förbjuda mit ett år. Tog upp det m Gyorge på huddninge som tog beslutet att vi kunde köra igen 4 månader efter det att värdena var godkända. Du har ju partiell, så det finns ingen annledning att de skulle vilja hålla dig längre än 6 mån,
OM du inte får en platå eller värdestegring. Leila Shatti var det som opererade mig på SÖS, jätte rar, men kanske inte så erfaren på Molor. Hon var tvungen att rådfråga och läsa på varje gång jag hade frågor, men tog sig alltid tid för mig.
Att mensen inte kommer tillbaka förrän värdena är minus är INTE sant. Min mens kom som vanligt, om något mer oregelbunden, ca 5 veckor efter operationen. Mina värden låg då över 2000. Under 4 månader hade jag alltså mens, även om jag hade fått plus på gravtesten. Jag har läst om flera här som haft samma upplevelse.
Jag gjorde den långe metoden först, mot min vilja. Det försökte blev bara blaj, massa problem o 2 ägg till mig dock med bara en synlig cellkärna per ägg. Efter den omgången blev jag alltså gravid naturligt, molan. Eftersom det bara finns ett sätt att få en komplett mola = kärnlöst ägg, tror jag att alla hormoner man stoppade i mig gjorde så att äggen blev missbildade sen. Min sambo har ett ackrosom fel, så vi gör ICSI, hans spermier ska inte kunna ta sig igenom äggets yta. Att två spermier gjorde (återigen, enda sättet att få komplett) det tyder ju på att äggskalet inte var som de ska.
Jag trode faktiskt jag var ensam om att vara både ivf'are och mola patient, men tydligen är vi hela tre stycken här inne nu...
Vet inte om du fått svar på dina funderingar...? Du kan alltid inboxa mig annars, ska försöka förklara så gott jag förmår. Lycka till!!!