• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Saga09
    Sephiroth skrev 2011-05-02 19:54:49 följande:
    Grattis igen!!

Är det någon kvar i tråden som känner för att hålla liv i den? ;)
    Absolut :)
    Jag får väl erkänna att jag när jag har tid här på FL läser mer än vad jag skriver... hmmmmm
  • Saga09
    Knubbe12 skrev 2011-05-03 15:15:01 följande:
    Förresten - tänkte fråga hur sömnen fungerar för era små? Arvid vaknar ofta tycker jag. Han ligger fortfarande i vårt sovrum, men strax är det kanske dags att låta honom börja sova i sitt eget rum. Han bökar runt i sängen, gnorkar eller gråter och så får vi gunga sängen och ge honom nappen. Han verkar dock pigg på morgnarna, så han har förmodligen ändå fått hyfsat med sömn, men det känns ibland som att vi vuxna knappt hinner somna riktigt djupt mellan uppvaken. Vet inte om det är drömmar som stör honom, eller vad det kan vara.
    Saga sover jättebra. Visst ibland kan hon vakna någon gång på kvällen men det är ganska ovanligt ändå. Hon somnar vid 19.30 ungefär och sen sover hon till 07 dagen därpå när vi ska till dagis. Är det helg kan hon sova till 9 utan några problem... helt galet ju.

Hon sover i eget rum sedan nästan 1år tillbaka nu och det har aldrig varit något problem även när hon sov inne hos oss.
  • Saga09

Saga är också inne i nån sån där extrem envis och testa gränser period.

Får hon inte som hon vill med mig skriker och gapar hon och tårarna sprutar. Kastar och slänger med det mesta hon kommer åt. Och vill pilla på ALLT...

Hon pratar en massa nu med - så charmigt men man har ju märkt att man får passa sig för vad man säger för hon upprepar allt hon hör.
    Just nu är hon igång med att räkna... siffran sju går ju inte men hon skrålar glatt på.. ett två teee fyyyyla em sek åtta tiio... fem...hahaha.
    Har lite svårt att förstå att hon blivit så stor.. hur gick det till? Glad

• Bubba80
    Sephiroth skrev 2011-05-02 19:54:49 följande:
    Grattis igen!!

Är det någon kvar i tråden som känner för att hålla liv i den? ;)
    Klart vi ska!!!!  Vore helt klart trist att lägga ner nu...

Är just nu oxå inne i en riktigt massiv period. Kört inskolning på dagis för fulla muggar o igår började jag jobba igen... så nu gäller det att få ihop vardagslivet Ärligt talat så är jag helt slutkördObestämd Tar nog ett x antal veckor att komma tillbaka in i rutinerna där igen...

E sover peppar peppar riktigt bra. Vaknar nån gång varje natt men går oftast lätt att söva om med nappen Han sover också i eget rum o har väl gjort det ca ½år el något mer är det nog...  

Han är ju väldigt aktiv  (påtalades även fr fröknarna på dagis då de har svårt att hinna med hans hyss) med påhitten och gör verkligen själ för sitt namn. Idag hann dock fröknarna inte med Så lilla älsklingen har stupat o fått sin första dagisskada... En bula med sår i pannan... tur att det inte vart värre iaf

Han har oxå ett väldigt humör o kastar saker, bits o nyps. Som tur är har dessa utbrott än så länge bara skett i hemmiljö. Fick förklarat för mig att det ofta är sådant småsyskon tar till?? Vet inte om det kan stämma?

Däremot äter han väldigt dåligt nu i en period... Kan kanske bero på att det är så mycket nytt som händer runt omkring? Vad tror ni?

Emil pratar inte så jättemycket faktiskt... eller jo han kan ju ganska många ord iaf. Det som jag däremot tycker är jätteskönt nu är att han förstår mycket och svarar genom att nicka eller skaka på huvudet Så det går ju att ha nån form av konversation iaf

Oj vad Saga är duktig som börjat räkna ha ha vilken sötnös

Oj nu ropar sängen visst Ögonen går visst i kors snart...

Ha det gott så länge
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Mamma till världens finaste Filip & Emil ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Knubbe12

Arvid räknar också, eller han rabblar i alla fall siffror/ordningstal, men ännu är det knappast så att han kan associera till vad det innebär. De arbetar mycket med matematik på hans förskola Flört 

Han har också börjat knuffas och slänga saker, och trots att det är tredje barnet har vi aldrig upplevt detta tidigare. De äldre syskonen har aldrig betett sig på det viset, så vi är inte riktigt vana att hantera sådant på "hemmaplan", så det är lite kämpigt just nu. Ett helt normalt beteende i den här åldern, men det skapar så mycket konflikter och stress. Han är enormt tjurig och nu är han inne i en period då precis alla saker är hans...
    I dag när jag hämtade honom från förskolan skulle han dessutom varken ha på sig skor eller mössa och sedan hade jag tydligen valt fel napp också. Det slutade med att jag fick bära ut honom till bilen skrikandes och spänna fast honom trots att  han protesterade. Han kör bara sådana grejer med oss än så länge, men det är väl bara en tidsfråga innan han börjar testa pedagogerna.

Hm.. Kanske är det dags för oss att vänja lillskrutten att sova i eget rum. Vem vet, han kanske skulle sova lugnare då?! Det är jag som har velat vänta pga att jag vill ha honom nära mig då jag är upp flera gånger per natt och kontrollerar att han andas. Iofs ligger hans rum vägg i vägg med vårt sovrum, så det är ju inte direkt långt dit... Vet inte riktigt vad hans ständiga uppvaknanden beror på. Storebror sov likadant i hans ålder, medan storasyster sov något lugnare. Här är det ca 20.30-06.00 som gäller. + diverse uppvaknanden då. Hade varit skönt med en sovmorgon till 7 Tungan ute

• Fatima89

hejhej. jag kikar in lite då o då... skriver dock inte ofta.
    Vad stora era börjar bli. tiden går fort.

Yad har presis börjat säga mamma och baba. tror att det kom för några veckor sedan.
    Och för yngefär 2veckor sedan har han börjat förstå ord som kom och tack tack.
    Förstår mer stora shester än ord.  Allt går så otroligt snabbt nu <3
    Hur stora är era nu (vikt + längd)  

Stora nyheten här är att Yad börjar på dagis efter sommaren =D mammas stora kille <3

• lupin84

Tackar för era grattis!

Det går bra här hemma... börjar väl så smått få in lite rutiner!

Theo sover ca 19-7 i eget rum.
    Han är ca 87 lång och väger ca 13-14 kg

Theo 090911 Tim 110423
  • Fatima89

härligt med rutiner, det knasiga hos mig är att, vad jag mins så var det ett himla jobb att få in rutiner på stora killen fick ta en timma i taget och i veckan....
    men med yngsta så börja han sova kl 7 tillsammans med storebror direkt (års ålder)....
    och sover hela natten, till o med längre änn storebror, (lillebror dricker en flaska välling kl 00)

jag vet inte hur lång yad är, men vet att han presis gått förbi 10kg.. härligt, ett stort steg

• Bubba80

Vad härligt att Yad  ska få börja på dagis Han kommer säkert tycka det är jättekul

Emil är 86 lång o väger nästan 12 kg

lupin: vad härligt att ni börjar få lite rutiner allt blir så mycket enklare då...
    Förresten vad tycker Theo om sin lillebror?

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Mamma till världens finaste Filip & Emil ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • lupin84

Theo är inte så jätte intresserad. Vill ibland hålla, dock ingen längre stund.
    Han har fullt upp med allt annat!
    Vil gärna trösta och ge nappen då Tim blir ledsen.

Theo 090911 Tim 110423
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3