Inlägg från: Skumboll |Visa alla inlägg
  • Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

aprilfamilj skrev 2011-01-25 11:23:53 följande:
    Jo jag har som förstått att mito är klurigt.... Har inte läst på så mycket själv heller om det. Kanske är dags att göra det nu. 
    Ett tips, gör inte det! Det finns mycket hemska historier och det är inte vad man vill läsa som mamma...
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    nattis01 skrev 2011-01-26 09:28:43 följande:

Tvillan: hur gammal är din dotter? Intressant att du skrev att det finns barn som bara vägrar äta helt utan anledning. Får ni sond till er dotter på obestämd tid?

Vi var hos läkaren igår och det kändes ganska tungt. De antydde att hon kan sakna det hormon som ger hungerskänslor och då måste man lära dem att de ska äta. Hur gör man det med ett spädbarn? inte ens min treåring går att resonera med när det gäller att han måste dricka när han har ont i halsen...hon får i sig ganska lite vätska eftersom hon dricker sondnäring och endast ca 500 av den. Känns tufft att veta att det inte finns några marginaler.

Olivia har gått ner två kurvor och äter endast i sömnen vilket gör mitt liv till ett litet helvete eftersom jag aldrig vet när hon ska äta nästa gång. Hon äter kl 06 och kl 09 smat 21 och 22.30 (oftast) eftersom hon sover då men mellan 09 och 21 är allt mycket osäkert. Hon är ju så liten (snart 4 månader) att hon inte klarar att gå så länge utan mat. och jag känner mig handikappad eftersom jag har svårt att göra någonting under dagen eftersom jag måste mata så fort hon somnar. samtidigt finns det en risk att hon aldrig lär sig äta om man sätter sonden igen. så svårt...

Får jag bara fråga varför hon inte kan lära sig att äta med sonden? Är det din personliga åsikt eller är det något läkarna säger?

Jag har upplevt det precis tvärtom! Utan den hade sonen aldrig stoppat mat i munnen. Han har inte heller fungerande hunger/mättnadskänslor och det försöker vi lära honom genom att han "äter" samtidigt som han får sondmat, att det han stoppar i munnen gör honom mätt i magen. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Tvillan skrev 2011-01-26 10:40:59 följande:
    Skumboll: Nä, jag har också förstått att hudplattor/hudvänlig tejp bara hjälper på en del. Min pappa var sjuk länge i somras och hade problem med svåra utslag av all tejp han hade på magen. Då satte de något som hette Cavilon (som en spray tror jag) på huden först som skydd. Kan kanse vara värt att pröva? Man kan googla på det s¨får man träffar.
    Japp, sådan hudskyddsfilm har de lagt runt knappen när de har behandlat hans granulom med lapis. Fungerade jättebra! Önskar att någon hade nämnt det när han hade sonden i näsan också.... 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    caspersmamma 08 skrev 2011-01-27 23:10:55 följande:
    Vi är nu inskrivna på hab och dietisten där vill ta över Casper från våran dietist vi har nu på sjukhuset och jag har sagt från första mötet med hab att jag inte vill ha någon ny ang C matvägran för vi har redan så bra kontakt med läkare och dietist som verkligen lyssnar på oss och när man läser i den här tråden och andra också så förstår man att man ska hålla hårt i det man har.

jag fick kallelsen förre jul till detisten på hab så jag ringde direkt till hab för att fråga varför jag fått denna kallelse och att jag redan har en dietist, psykologen som vi pratar med då säger att hon vill bara träffa C så att vi kan berätta lite om honom bla bla bla, jag går då med på att träffa henne 
    Men igår när vi skulle träffa henne så ringer hon på morgonen och säger att hon ser i vår journal att vi träffade vår dietist den 14/1 och att vi nu är under pågående utredning ( han blir dålig i magen av vanlig mat) så kan vi flytta fram besöket oss henne så att han inte flyttas över under en utredning.

Jag sa inget till henne men vad är det dom inte fattar jag vill inte ha någon ny dietist eller att de ska ta över C matproblem, de får gärna bolla över förslag på vad vi kan göra men de läkare och dietist som kännt C sen han var nyfödd de känner jag mig tryggast med.
    Tycker läkaren och dietisten på sjukhuset att det är okej att ni går kvar där? Jag menar, så att det inte är de som försöker fösa över er till hab...
    Om det inte är några problem för nuvarande dietist så får du nog vara extremt tydlig, kanske skriva ett mail och be hab bekräfta att de förstått. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Preppy skrev 2011-01-28 14:13:06 följande:
    OT, skumboll, jag känner mig utestängd :(( jag kan inte titta på dig här på FL och inte på sy-bloggen heller.
    SNYYYYYYYFT jag saknar dig.....
    Åh, vännen, det är inte meningen. Jag släpper in dig här....  men jag skickar dig ett mail om varför jag stängt bloggen!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2011-02-04 14:46:11 följande:
    Hej hej.
    Har skrivit här inne förr,men ente på länge.
    Behöver lite tips från er refarna ang matvägran och vad man ska få i en son som ej just ätit något sen december?
    Igår på barnkliniken där vi går så visade det sig att sonen endast växt 1,5cm och gått upp 600g i vikt på ett år,alltså i max under kant då... vad får ni i era barn då de total vägrar allt?   Jätte kul att ens idas servera honom mat,då det alldrig ens tittas på,men nåde den som tar bort han tallrik!    sonen blir 3år nästa v.
    Svårt, finns det något som han tycker är riktigt gott? Chips, kakor, efterrätter av något slag? Dricker han bra annars? Om matvägran är mer "bestående" så kanske näringsdrycker skulle vara något?
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    aprilfamilj skrev 2011-02-12 08:54:06 följande:
    Nån fler vars barn har problem med kräkningar utan anledning? Elina hade en period på 3 veckor kring jul som hon kaskadkräktes. Kunder ju knappast vara magsjuka då det var till och från i 3 veckor. Sen har det ju börjat nu igen... Någon som känner igen?  
    Japp! Eller utan anledning vet jag inte, vi och läkaren tror ju att det är något som ligger bakom kräkningarna men det är inte magsjuka bara för att han kräks.
    Fram till S var två så kaskadkräktes han säkert 10-15 gånger om dagen. Sedan tog vi bort sondmaten och gav vanlig mat i sonden istället och då lugnade det ner sig lite. Istället har han kräkanfall som kommer i skov, utlöses ofta av någon infektion, vaccinering, narkos eller liknande men även av stress och för mycket intryck. Då kräks han extremt de första dagen/dagarna och så glesas det ut, kan hålla på allt från ett par dagar upp till några veckor. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    aprilfamilj skrev 2011-02-12 14:35:48 följande:
    Okej, då kan det säkert vara nått sånt för Elina också. Inget kräk idag än så länge iaf. Men då har jag iof knappt fått i henne nått heller... 
    Hoppas verkligen att medicinen ska göra susen nu så hon inte hinner tappa så mycket i vikt. Hon går ju så himla fort ner... Gör era barn också det?
    Ja, det gör han. Är han lite förkyld så går han ner ett halvkilo på någon dag, trots att han får fulla mängder mat. 
    Innan han fick knappen så försökte vi utan sond, då gick han ner 2,5 kilo på 10 dagar. Så han dyker med rakertfart. Upp går det däremot lååååångsamt!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    nattis01 skrev 2011-02-22 19:04:08 följande:
    var hos läkaren idag med O på återbesök. hon har ått upp i vikt ok, det visste jag eftersom jag tryckt i henne sondnäring så fort hon somnat. Känner dock att det blir ganska ohållbart att mata i sömnen men läkaren är helt emot sond. hon menar att O inte kommer att bli någon storätare men att hon kan hanka sig fram och att hon kan ligga på minuskurvor så länge det är inom normalvärdet...jag vill inte heller ha sond men i längden fattar jag int hur man ska orka...vad tycker ni?
    Jadu, ett "alternativ" är väl att inte mata henne i sömnen utan bara försöka på dagarna, det kommer ju resultera i att hon går ner i vikt och att hon inte kommer må så bra (jag vet att det är rätt brutalt att göra så) men det kanske är så man måste göra för att tydligt visa sjukvården att det INTE fungerar.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    nattis01 skrev 2011-03-01 13:21:48 följande:
    Idag var jag på ätträningen och där bestämdes att O från torsdag ska börja äta var fjärde timme och inget på natten. Hon ska vara vaken vartannat mål och äter hon inte så får hon vänta fyra timmar till. Inget matandes varje gång hon sover alltså. De tyckte att hon skulle få lov att sova under vartannat mål de först 2 dagarna eftersom det annars inte kommer att gå, tänk er själv så många timmar utan mat. dietisten tyckte dock att hon kunde få sova under fler mål och mer än två dagar (veckor)eftersom det blir svårt att vända så snabbt...vad tycker ni? Problemet med dietistens råd blir hur jag ska få henne att sova vid exakt rätt klockslag. Är skitnervös, hon kanske blir dålig och det är såååå hemskt. Skumboll: det blev lite som ditt råd ändå..
    Jag förstår helt och fullt att det känns jättejobbigt och att det känns makabert att "svälta" henne på det viset. Jag önskar dock att jag hade fått det rådet mycket tidigare, då kanske någon hade fattat och ingripit mycket snabbare! 
    Se det från den ljusa sidan, nu gör du ett ärligt försök att mata på dagarna precis efter läkares och dietistens regler, fungerar det inte kommer de att se det tydligt och kanske förstå problemet på ett bättre sätt så att man kan göra något mer för henne än att bara hoppas att det löser sig. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Tvillan skrev 2011-03-11 15:46:28 följande:
    Hej på er.

Flora - välkommen! Jag förstår din oro om din pojke är så liten. Låter osannolikt att läkarna låter det bara "passera". Har ni övervägt att sondmata en period för att få upp honom lite i vikt?

Själva har vi haft några riktigt jobbiga veckor. Maja fick sin knapp för två veckor sedan.  Operationen gick bra men hon har haft väldigt ont i knappen efteråt. Vi fick t o m sätta tillbaka nässonden ett tag eftersom det inte gick att röra knappen. Smärtan har blivity bättre men nu har vi oerhörda problem med att hon kräks. Igår gjorde hon två riktiga tömningar och idag har hon kräkts upp hela lunchen som pappa E slitit en timme med att sonda i henne. Hon har vuxit ok ett tag men nu blir det ju bakslag där också. Är det någon som har några tips hur vi skall göra med kräkningarna så tas de tacksamt emot!!! Hon står på 10 mg Nexium kan tilläggas. Hon har kräkts en del tidigare också men slutade med det när hon blrjade med Nexium. Just nu känns det ganska tröstlöst...

kram till er alla!
    Magmunnen kan påverkas av en gastrostomioperation, och då kan barnet börja kräkas igen. Antagligen har de dragit magsäcken så mycket när de fäst den på insidan av buken. Oftast går detta tillbaka efter ett tag och barnet slutar kräkas. 
    Får jag fråga vad ni ger för mat?
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Tvillan skrev 2011-03-14 11:41:41 följande:
    Här hos oss går livet i sondandets och kräkandets tecken tyvärr. Allt kretsar kring att få i Maja det hon behöver vilket inte har lyckats.

Skumboll: Ja, operationen har helt klart haft en mycket negativ inverkan på Majas kräkande (hon hade en i princip kräkfri period på 1.5 månader innan). Vi hoppas innerligt att det blir bättre när dte läkt mer för nu är det nästan ohållbart. Vi sondar varannan timme (1,5 dl per gång utdraget på 30-35 min) och det tar m a o större delen av dagen. Trots dte kräktes hon upp nattmålet i natt...suck...Vi ger Neocate ADVANCE ca 70 % och 30 % Nutramigen 2. Tidigare har hon bara stått på Nutramigen 2  men vår nya dietist menar att den aboslut inte är fullvärdig för en 1,5-åring vilket nog stämmer. Tyvärr skall sägas för vi har sett att Maja har kräkts mer även tidigare när vi växlat in Neocaten. Just nu vet vi ju inte riktigt om det bara är operationen eller även Neocaten som gör att hon kräks mer... 

Är det någon av er som har erfarenhet av att sonda med pump på natten? Hur funkar det? Sitter den fast (slangen) hela natten eller kopplar man loss den? Dietisten är inne på att vi nog måste överväga det eftersom vi inte får i Maja den mängd hon behvöer (om det inte vänder snart och kräkningarna minskar vill säga).

Tacksam för alla goda råd!!!

kram från en trött mamma
    Hoppas det ger med sig snart! 
    Några tips på vägen, låt det alltid gå minst tre timmar mellan målen. Magen hinner aldrig lugna och återhämta sig när man matar så ofta (vi fick bassning från vår dietist när vi matade varannan timme). Hur gärna man vill få i barnet mat så måste magen få lite lugn och ro!
    Det andra jag skulle göra, oavsett vad dietisten säger, är att sluta med neocate. Jag har aldrig sett sonen kräkas så mycket som han gjorde när han fick neocate. Antingen hade jag gått över till nutran (eftersom den funkade bra för er innan!) eller så hade jag försökt ger lite vanlig mat i knappen. Nu är ju inte fokus på att det ska vara fullvärdigt, fokus måste ju ligga på att utrota kräkningarna. 

Vi ger inte mat med pump, under bra perioder matar jag för hand på nätterna. Däremot under dåliga perioder då han kräks, som nu, så ger vi vätskeerättning på natten med pump. Kopplar på den 2-3 timmar efter senaste måltid och så får den gå hela natten, ca 50 ml i timmen. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Kul med lite aktivitet här inne.... och några av de gamla dessutom! *vinkar*

Michi: Attans att det inte funkade att dra in medicin och näringsdrycker, 2,5 kilo är ju en del att tappa när man inte har något att ta från! 

Piiiip: Vi har ju pratat om det där om As rädslor lite innan, och det vore väl vettigt om de åtminstone kunde utreda honom så att man vet säkert. S avskyr ju när det blåser och regnar, han har en stickad mössa (sommar som vinter!) som han drar ner för hela ansiktet för att det uppenbarligen känns väldigt obehagligt. 
    En fråga - kräks han när han får sådär ont i huvudet?
    Jag mailar dig, jag har något roligt att berätta förresten!

April: Vikten måste ju stå i proportion till längden så det är ju svårt att bara säga vikten. S är drygt 3,5 och är drygt 100 lång (103 skulle jag tippa på) och väger 14,8, smal som en sticka. Nu har han stått still i vikt i två års tid. 
    Det är ju inte så bra att hon går ner såklart, funderar de på att stoppa tillbaka sonden igen? Hur går det med utredningen, kommer läkarna fram till något?

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Preppy skrev 2011-03-29 10:58:31 följande:

Skumboll: Hej!!! Jo han kräks ofta när han får så ont. Jag vet inte om det beror på att han skriker så mycket eller om han får så ont att han mår illa. Svårt att fråga honom. Han är ju helt omöjlig att trösta/prata med när det händer. Har mailat tillbaka!

michiara: Ja rädd för att sova, kära någon. Det är inte Abbe i alla fall. Men huvudvärken är jätteläskig. Kram!

Pipen, jag har skickat dig ett nytt mail, läs det! Kanske är något att ta upp med neurologen imorgon!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    aprilfamilj skrev 2011-03-30 21:19:04 följande:
    Vad kollas med EEG egentligen??  
    Hoppas iaf att det är något "enkelt" som utlöser kräkningarna.  
    Med EEG kollar man elektrisk aktivitet i hjärnan!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Liljan75 skrev 2011-04-01 22:54:06 följande:
    Skumboll:
    Kom på att jag inte tackat dig ordentligt för att du pushade mig att tydligt be om second opinon ang medicineringen. Refluxen är mkt mer hanterlig sen läkaren efter mitt krav om secon opionon gick med på att höja dosen. När jag nu ger nexium både morgon o kväll sover sonen mkt bättre. Även om det inte är bra känns det som jag lever nu o inte bara överlever i en dvala av kronisk trötthet o deppression. Så jag vill verkligen tacka för den pushen jag fick av dig o just att ta till orden second opinion verkade ju vara det som fungerade.Glad

Hur har det gått med att hitta  ngn att anställa till sonen?
    Gulle du! Ibland behöver man bara en push i rätt riktning och jag är glad att höra att både Du och sonen mår bättre!!

Nja, det har inte gått nå vidare bra. Vi la det lite på is för det har varit så mycket för S på dagis och så, men nu har vi fått veta att vi får avlösarservicen förlängd så vi måste nog ta tag i det. Funderar dock på att använda mor och farföräldrarna trots att jag inte är så pigg på att de ska få betalt för att vara med S, men de har sagt att pengarna de tjänar lägger de i en pott som går tillbaka till S sedan, i form av sparande, något han behöver eller en liten utflykt. Och så tänkte vi fråga om S resurs vill ställa upp ibland, S tycker så mycket om henne.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Paisley skrev 2012-09-14 09:41:04 följande:
    En 5 månaders ska ha ersättning om man inte ammar. Välling är inte ett substitut för ersättning, speciellt inte vid den här låga åldern. Vill man att ett barn som redan äter dåligt ska få näringsbrist så javisst kör på välling. Om det är BVC som gett rådet så är det dåligt av dem får jag ärligt talat säga.
    Jag vet om att när mitt barn fick järnbrist så tappade han aptiten och då blev det ännu svårare att äta. Man kan kolla upp det, speciellt om du själv hade järnbrist under graviditeten så kan barnet ha fått dåliga järnreserver.

Prova att ha det i ersättningen.

Ska och ska...om man har så svåra matproblem så handlar det inte så mycket om att äta rätt utan att få i barnet någon mat över huvud taget. 
    Liljan75 skrev 2012-10-06 21:38:07 följande:
    Min sons form av ätsvårigheter börjar jag tycka att det liknar det man läser om när man läser om barn som har autism el aspergers o deras ätproblematik
    Hans kontrollbehov även i andra sitationer kan jag tycka stämmer in också men endå är han så normal o social fast han vill gärna kontrollera andra.

Någon fler i detta forum som tycker ätproblematiken kan stämma in på autism av ngt slag???
    Har inte läst hela din historia och kan således inte uttala mig om din son. Min S har ju knapp på magen och han har ju autism. Är du det minsta orolig för det, så tycker jag att du ska ta kontakt med läkare/bvc som får remittera er till psykolog (eller sök privat). Har ni gått hos logoped, har denne uttryckt någon oro?

♥ Simon ♥ Sigrid ♥
  • Skumboll
    Miss lizzy skrev 2013-12-09 13:46:54 följande:
    Lever denna tråd? Jag har en dotter på 11 mån som inte börjat äta än. Hon är inte för tidigt född och har inga medicinska fel vad man vet. Hon "helammar" (jag kallar det för det då hon Max får i sig 1 tsk mat eller dryck per dag). Logopeden som jobbar med henne vet inte varför hon inte äter. Hon är intresserad av mat, stoppar allt möjligt i munnen, tuggar och spottar sedan ut. Läkaren tycker att hon ska ha nässond, logopeden säger PEG.

Jag börjar fundera allt mer på hungerträning. Att jag är borta ett antal timmar och mannen ger mat ger inget resultat så i så fall får vi nog öka tiden betydligt. Vad säger er erfarenhet?
    Tråden har inte varit aktiv sen slutet på förra året men det är väl aldrig för sent. 

Hon ammar alltså? Äter hon något på flaska? Tycker det låter drastiskt med både nässond/peg/knapp när hon verkar få i sig mat ändå. Ja, mjölk är också mat... Men ja, peg/knapp är ju att föredra om man får välja mellan det och sond i näsan.
    Växer hon som hon ska? 
    Målet är alltså att hon ska äta riktig mat? Kan ni försöka gå över till ersättning istället? Det blir ju kanske inte samma drastiska förändring för henne tänker jag. 

Jag har två barn. Den äldsta har knapp och den yngsta är 17 månader och äter enbart ersättning. Hon kan en bra dag stoppa några småbitar med mat i munnen men kräks oftast upp det (+all ersättning hon har i magen). Hon tuggar inte utan sväljer allt helt. Jag tar det med ro, hon är jäkligt tjorvig men hon äter ju något i alla fall. 
    ♥ Simon ♥ Sigrid ♥
  • Skumboll
    Miss lizzy skrev 2014-03-03 10:50:42 följande:
    Skumboll: hade missat att denna tråd blivit aktiv igen. Här händer inte mycket. Nej, tjejen dricker fortfarande inte ens vatten (mer än ca 1 msk på en timme). Vi försöker med vatten, minimax (sondnäring) och näringsdrycker. Hon petar i sig 1 tsk-3msk föda (inkl vatten) per dag. Dryck tar hon en droppe i taget.

Hon helammar alltså (i princip) fortfarande och är nu 14 mån. Jag jobbar så pappan får komma till jobbet med henne när gränsen är nådd. Har försökt ca 7 timmar utan amning (fast hon är hungrig efter 2) och inte äter hon annat för det. Hon hostar och spyr på nätterna så jag börjar fundera på reflux fast hon inte spytt så mycket som bebis. Läkaruppföljning i eftermiddag.

Hur går det för er andra?
    Aktiv och aktiv, trådarna låses ju inte längre så går väl att skriva på här när det finns behov för det...

Barn kan ha reflux även om de inte kräks. Hur gick det hos läkaren?
    ♥ Simon ♥ Sigrid ♥
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13