Inlägg från: Skumboll |Visa alla inlägg
  • Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

aprilfamilj skrev 2011-01-10 11:38:08 följande:
    Vet inte hur det varit för er innan. Men jag skulle inte riskera något. Tog lång tid innan jag fick hjälp med min dotter och hon fick sin sond. Dom trodde väl inte på mig... Och hon slutade växa helt och var utsvulten. 

Nu har lilla E äntligen börjat äta lite själv! Är verkligen super roligt. Hon äter puré och gröt om dagarna. Hon vägrar dock ta allt som kommer i flaska, så hon får sondnäring och vatten via sonden. Men nu lär hon slippa operera in en knapp iaf! :) 

Hoppas ni haft en bra jul och nyår, och att era små har det bra!  
    Vad roligt att hon börjat äta, hoppas det håller i sig nu! 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

EmmaRosa; Vet tyvärr inte hur det går för dem, men jag undrar detsamma!

Nattis01: Barnet kan leva precis som vanligt med knapp, bada är inga problem alls! Infektion blir det sällan, eventuellt när knappen precis är satt och hålet inte är läkt (min son fick en infektion och fick äta en penicilinkur). Däremot är det mer vanligt förekommande med granulom men jag tycker inte att det har varit några problem ändå, det har kladdat lite men det är inget sonen brytt sig om nämnvärt. Nu verkar vi åkt på det flesta problem man kan ha med knappen och haft en otrolig otur att ballongen har spruckit och knappen åkt ut ett flertal gånger, men man ska nog komma ihåg att det är ytterst ovanligt. Vi är trots alla problem väldigt glada för knappen! Sonen hade nässond i två års tid och det var en ren befrielse att slippa den.

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    SchumiFerrari skrev 2011-01-13 20:35:01 följande:
    Det barn som jag har på jobbet som inte äter lagad mat hos oss.. Idag åt barnet 1 sked soppa med köttfärs och kål+ 5-6 skedar med spad!!! Barnet har inte rört soppa sedan det började hos oss i aug -10. vi har soppa 1 ggr i veckan.. Det var superkul att få skriva i barnets matdagbok!!!
    Vad roligt! Hoppas att det håller i sig!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Sia: Förstår att det känns tungt nu, men för livet behöver du nog inte vara orolig för. Hur mycket har han växt på längden? S är ju lite större men har stått helt still i vikt i ett års tid ungefär (nu börjar det gå lite uppåt igen), men så länge han har växt på höjden har jag inte oroat mig. Men, det är ju lättare sagt än gjort, jag vet!

Nattis: Det tror jag definitivt inte! Jag hävdar starkt att knapp hjälper barnet att få upptäcka mat i en lugn och behaglig takt utan några som helst tvång. Och att lära sig känna hunger och mättnad. 

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Aprilfamilj: Usch, detdär med kinderna känner jag igen. S hade ju nässonden i två år och huden är alldeles förstörd på bägge sidor. Eller, den hud som finns kvar ska jag väl säga. Så fort han blir det minsta varm eller skriker lite så blossar de röda områdena upp som två stora blaffor. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Sia: Vad sa läkarna på akuten? Har det aldrig pratats något om sond tillfälligt för er? Det verkar ju ändå som att han har en väldigt besvärlig reflux och man kan ju se till USA tex där många många barn med reflux sondmatas på något vis. Det är ju såklart ingen dröm att sondmata, men med tanke på hur psykiskt påfrestande matstrulet är för både barn och förälder så undrar man ju ibland vad som är bäst. 

Jadu, den som ändå visste varför han har så extremt högt exergibehov. Men ja, det är det man utrett och utreder, om det finns någon bakomliggande orsak ex. metabol eller mitokondriell sjukdom. I knappen får han ungefär 2000 kcal, vilket han i princip bara går runt på till sina 15 kilo. 

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Liljan75 skrev 2011-01-22 12:22:35 följande:
    Hittar de hittills ingen anledning o ingen glutenallergi eller liknande som gör att han inte tar upp näringen?  Bra att de fortsätter utreda i alla fall. Så tungt när man bor i ett I-land o tycker man har de bästa förutsättningar för sina barn att äta o gå upp i vikt o så gör de endå inte det
    Nix, ingen gluten, det är testat flera gånger och biopsi är tagen. Hetaste spåret är väl att ämnesomsättningen helt enkelt inte fungerar som den ska. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Sia: Lycka till imorgon, håller tummarna att det är någon som lyssnar!!

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    aprilfamilj skrev 2011-01-25 11:17:35 följande:
    Okej, tack för tipsen! Ska ta upp detta på barnmottagningen på torsdag när vi ska dit! Vi har en hudvänlig tejp på kinden, och sen en annan över, precis som er. Men har ingen aning om vad dom heter. 
    Vi diskuterade kring hennes sond igår också. Dom anser att hon behöver den fortfarande. Men jag vill gärna göra allt för att hon ska slippa den. Så nu ska vi komma på en "plan" och testa om hon kan vara utan den. Annars har jag önskat att dom ska operera in en knapp.  
    Bra att de går vidare tycker jag!!
    Säkrast svar på mito får man ju med muskelpiopsi, men även det kan vara normalt flera gånger innan de hittar något. Mito är ju lite lurigt på det viset!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Det är inte alltid de där hudplattorna gör någon skillnad! S fick bra mycket mer sår, riktigt köttiga sådana, när vi hade hudtejp under själva sonden. Till slut använde vi bara fixomull rakt på sonden och bytte med 2-3 dagars mellanrum (sprayade med varmvatten så att klistret löstes upp), det funkade bäst.

♥ Simon ♥
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13