Inlägg från: Skumboll |Visa alla inlägg
  • Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Frisören skrev 2010-11-03 22:37:09 följande:
    Hej!

Vet inte om ni kommer ihåg mig? Jag hängde här en del förra vintern då dottern matvägrade. Det blev för mycket för mig så jag drog mig ur tråden iaf.

Ville mest bara kika in och säga att jag tänker på er och undrar hur ni har det?
    Klart vi minns! Hur mår dottern?

Tackar som frågar, läget är ganska konstant.  
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Ell skrev 2010-11-04 09:04:39 följande:

Tack för era svar! Idag har vi PEG-samtal på Karolinska Huddinges nutritionsmottagning. Få se hur de resonerar och hur vi känner nu efter vägningen idag då det gått dåligt senaste månaden.  

Lycka till! Hoppas ni kommer fram till något som känns bra för er alla.
    Det låter helt otroligt om de skulle operera in peg först på KS i huddinge. På KS i solna sätter de alltid knapp direkt.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Sia: När lilleman var liten och började matvägra så gav vi ersättning och välling i sömnen. Det fungerade ett tag, till allt blev värre men det är definitivt värt ett försök tycker jag! Testa några kvällar och se hur han reagerar, men väck honom inte, ge honom i sömnen istället. Då kanske han inte riktigt är medveten om att han äter heller. 

Hur mycket väger han och hur mycket nexium får han? 

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Liljan75 skrev 2010-11-04 10:36:14 följande:
    10,4 kg o han får 10 mg.  Han har knappt gått upp ett kg under det här snart året han fått nexium. Sen får han också zantac 2,5 ml varje kväll efter sista vällingen.
    Både refluxläkaren o dietisten har sagt det är bättre han som refluxbarn inte äter på nätterna. Han slutade amma på natten när han var 6 mån o sen dess har jag aldrig gett ngt på natten eftersom han inte efterfrågade. Men det är ju lite där problemet ligger med våra barn också att de inte visar hunger som andra barn...(.Man inser ju nu när man höra andra mammor prata om hur svårt det var att sluta amma o sluta amma på natten osv att det har ju varit alldeles för lätt för oss)
    Men jag vet att bvc sköterskan där jag väger honom flera gånger förra vintern föreslog jag skulle ge honom ett nattmål men jag lyssnade inte.
    Tack för din synpunkt.
     Ja jag ska testa ngra nätter och se om refluxen verkligen påverkas. Nu har han haft 4-5 nätter då han bara krånglar med refluxen före 12 på natten o sen sover djupt i ca 6 timmar så det har varit så skönt för mig att få sova lite äntligen
    Låter väldigt lite med 10 mg nexium. Jag är inte riktigt kunnig på zantac men finns det någon anledning att man varvar dessa två istället för att ge nexium både morgon och kväll?

Visst, det ultimata för refluxbarn är ju att inte äta alls på natten. Men man måste ju någonstans överväga när man inte får i dem mat på dagen. 

Testa får du se, funkar det inte så är det ju bara att sluta.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Preppy skrev 2010-11-04 20:57:25 följande:

Skumboll: Du får alltid svara för mig! Du gör det så bra.

{#emotions_dlg.flower}Kyss
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Liljan75 skrev 2010-11-05 08:45:55 följande:
    Det är rekomenderade dosen nexium för 10 kg o vår läkare vill absolut inte överskrida. Men sist sa hon just det att vi kanske kan höja dosen om han gått upp i vikt men sen såg hon att han inte ökat tillräckligt för det så jag känner lite att bara vi kan öka vikten så kan jag stå på mig för mer medicin. Som trullis78 o många andra skriver att de upplevt verkar det ju som barnen börjat må bra först när de kommer upp i högre dos.
    Däremot kan vi kombinera med zantac men att bara ge zantac morgon o kväll ska vara sämre då nexium är bästa medicinen enl henne.
    I går drack han 100 ml välling i sömnen vid 22 tiden  tyvärr hade han jobbigt med refluxen 2-3 tiden på natten ett bra tag. Det brukar han ju ha. Bara det att sista 4-5 nätterna innan vart så bra vid den tiden så var tråkigt att behöva vakna igen. Men han hade bara druckit 50 ml till middag o 50 ml på kvällen så jag tycker det var värt besväret att faktiskt få i honom 100 ml till. Ska fortsätta så här ett tag o se hur det går. Nu har han börjat säga sina första ord(och nu säger han usch o pekar på halsen när han har kväljningar när han dricker välling. Inte konstigt egentligen man inte vill äta o dricka om man känner usch ju....
    Det låter faktiskt lågt. S fick 30 mg/dag när han vägde drygt 10 kilo. Inga problem, läkarna sa att man alldeles för ofta ger för låg dos snarare än för hög dos. 
    Nexium är ju en bra medicin och anpassat till barn, eftersom han inte riktigt verkar bli hjälpt av kombinationen nexium och zantac så tycker man ju att man borde justera medicineringen. 

Härligt att han åt lite i sömnen. Mindre kul att han fick känna av sviterna på natten sedan.... Hade han haft en högre dos nexium hade man ju kunnat gett honom lite i samband med "nattmålet". 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Liljan75 skrev 2010-11-07 21:59:00 följande:
    Tack ja det är precis moment 22 jag känner. Önskar man kunde gå till annan läkare i annat landsting i smyg typ......
    Tänk på att du alltid har rätt till en second opinion!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Liljan75 skrev 2010-11-07 22:47:59 följande:
    Rent praktiskt hur gör man det då? Om man har rätt o det inte är ngt konstigt behöver jag ju inte känna att jag måste göra det i smyg. Helst inte ngn på Akademiska barnsjukhuset här i Uppsala.  Kan jag tex ringa Astrid Lindgrens barnsjukhus i sthlm o säga att jag vill träffa läkare för second opinion eller hur gör man?
    Ja, ring och hör med dem! Funkar det inte så be dem berätta hur du ska göra, om du behöver remiss eller liknande. Men var tydlig och tala om att du vill ha en second opinion. 
    Absolut inget du ska behöva smussla med. Du gör det ju för din sons välmående, eller hur? Men märkligt är det ju att Ackis inte verkar ha bättre kunskap om reflux än så....
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Liljan75 skrev 2010-11-09 21:39:18 följande:
    Jag har läst på lite och även pratat med en vän som är läkare o att få en second opinon är endast i livshotande fall dvs när man behöver ta ställining till operation som inte är säker osv. Men jag ska i alla fall försöka. Jag ska försöka ringa o boka en läkartid i sthlm eller annan närliggande stad till uppsala. Min läkarväns råd var att försöka hitta en privat läkare så man inte behöver gå via landstinget. vet inte hur lätt det är heller men ska som sagt först i alla fall försöka detta med second opinon

Om ngn av er som har läkare i sthlm eller annan närliggande stad skulle vilja inboxa mig namn o arbetsplats på läkare som inte är så rädd att testa höja dosen skulle jag vara jättetacksam.
    Fast jag undrar ja, det är sjukvården själva som sagt att vi hade rätt till en second opinion. 

Du kanske kan kolla med barnsjukhuset martina (ligger vid sphiahemmet)? Kostar visserligen en slant men de är bra!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Liljan75 skrev 2010-11-09 23:10:41 följande:
    Martina kostar 1900 kr att gå till ser jag på hemsidan. De har också detta second opinon o kräver ingen remiss. Som sjukskriven lever jag o min son på ca 4000 kr efter hyran per månad så det blir tufft. Men om jag typ får lovat  först per tel att vi  verkligen kommer få mer medicin så kan jag betala vad som helst känns det som....
    Ja, de är inte billiga.... men jag tycker de är bra att ha och göra med. Ring och hör, det skadar aldrig!
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13