Liljan75 skrev 2010-11-05 08:45:55 följande:
Det är rekomenderade dosen nexium för 10 kg o vår läkare vill absolut inte överskrida. Men sist sa hon just det att vi kanske kan höja dosen om han gått upp i vikt men sen såg hon att han inte ökat tillräckligt för det så jag känner lite att bara vi kan öka vikten så kan jag stå på mig för mer medicin. Som trullis78 o många andra skriver att de upplevt verkar det ju som barnen börjat må bra först när de kommer upp i högre dos.
Däremot kan vi kombinera med zantac men att bara ge zantac morgon o kväll ska vara sämre då nexium är bästa medicinen enl henne.
I går drack han 100 ml välling i sömnen vid 22 tiden
tyvärr hade han jobbigt med refluxen 2-3 tiden på natten ett bra tag. Det brukar han ju ha. Bara det att sista 4-5 nätterna innan vart så bra vid den tiden så var tråkigt att behöva vakna igen. Men han hade bara druckit 50 ml till middag o 50 ml på kvällen så jag tycker det var värt besväret att faktiskt få i honom 100 ml till. Ska fortsätta så här ett tag o se hur det går. Nu har han börjat säga sina första ord(och nu säger han usch o pekar på halsen när han har kväljningar när han dricker välling. Inte konstigt egentligen man inte vill äta o dricka om man känner usch ju....
Det låter faktiskt lågt. S fick 30 mg/dag när han vägde drygt 10 kilo. Inga problem, läkarna sa att man alldeles för ofta ger för låg dos snarare än för hög dos.
Nexium är ju en bra medicin och anpassat till barn, eftersom han inte riktigt verkar bli hjälpt av kombinationen nexium och zantac så tycker man ju att man borde justera medicineringen.
Härligt att han åt lite i sömnen. Mindre kul att han fick känna av sviterna på natten sedan.... Hade han haft en högre dos nexium hade man ju kunnat gett honom lite i samband med "nattmålet".