mammasgullar skrev 2010-09-02 10:27:28 följande:
Han misstänks ha en hjärnskada, (ska troligtvis genomgå en hjärnröntgen, eller heter de magnetröntgen?) om minst ett halvår, då dom ville vänta tills han är 2½ år KORR, dvs efter beräknat datum, för att det pågår så mycket i hjärnan just nu.
Skadan misstänkts sitta på lillhjärnan då han har haft och har problem med balans och koordination som uppmärksammades vid 2 mån KORR, han började med sjukgymnastik vid 4 mån KORR, (7 månader gammal) och har gått hos en sjukgymnast sen januari 2009, strax innan sommaren hade vi första kontakten med HAB och väntar på att det ska komma igång på allvar med förskolan och allting.
Hans problem har visat sig som sagt med problem i balans och koordination, jag upptäckte att det var något annorlunda innan vi skulle på 4 månaders kontrollen, då jag såg på honom hur gärna han ville ha leksaker, men inte hade någon förmåga att sträcka armarna framför kroppen, det var omöjligt för honom och man såg att han tappade balansen, (fast han låg ner)
Nu däremot är det inte många som märker någon skillnad på honom och andra barn, men är man väldigt van med barn kan man se på honom att han går annorlunda och har lite svårare med grovmotoriken.
Finmotoriken har däremot aldrig varit något problem.
Självklart får du fråga, jag, precis som alla mammor, älskar att berätta om min son
Kan ju också berätta att anledningen med allt, KORR och olika åldrar vid samma tillfälle, så föddes han 3½ månad förtidigt, och det misstänks att ha något med hans problem att göra.
Då förstår jag Niini!
Hjärnröntgen kan man göra både genom datortomografi och magnetröntgen.
Intressant i alla fall, sonen som är tre år har en funktionsnedsättning i både grovmotorik och finmotorik.
Kan inte hans matproblem hänga ihop med den förtidiga födseln?