Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
Jag har blivit rekomenderad att äta ASA alltid tills dess att vi får en bebis i princip. Så jag började efter första läkarbesöket i januari och äter fortfarande en om dagen.
Jag har blivit rekomenderad att äta ASA alltid tills dess att vi får en bebis i princip. Så jag började efter första läkarbesöket i januari och äter fortfarande en om dagen.
Man kan behandla sig själv, men vi har inte tabletter i rätt dos receptfritt i sverige så det underlättar om en läkare skriver ut trombyl för annars får man dela en albyl minor i 3.
Enligt min läkare behöver man inte trappa ner om man har tagit dem kortare tid än 3 veckor så jag gjorde inte det (25 mg).
Strandkliniken i Stockholm kan skriva ut kortison för missfall.
I England är det också receptbelagt.
Jag sover dåligt på kortison, det tips jag fick är att alltid ta det på morgon för minsta sömnrubbning som annars verkar vara en vanlig biverkning.
Kaakis, det beror lite på hur gammal du är men det låter lågt.
Det finns cut-off values för olika åldrar, dvs gränsvärden för att det ska vara idé att göra IVF.
30 år eller under 31-35 36-40 41 eller mer
2,1 AMH 1,7 AMH 1, 1 AMH 0,5 AMH
Soa, tar du prednisolon så kan helt klart proverna bli missvisande. men jag förstår att du väljer att göra det ändå. Ta upp det med Dr G, några prover kanske du bör ta om utan mediciner ifall du skulle få missfall igen.
Jag har valt klexane istället för fragmin (samma verkan olika märken). De är bättre kvalitet på själva sprutan så det är lättare att spruta väldigt långsamt och gör mindre ont. Men några rediga blåmärken har jag ändå åkt på. Har dock upptäkt att vissa ställen är bättre att sticka än andra. för mig gör det mindre ont lite längre ut på sidorna.
Alla studier jag har läst visar bäst effekt på kombinationen fragmin och trombyl. De studier jag har sett på enbart trombyl har inte visat något mätbart resultat.
Såg att ni pratade om homocystein. Jag har fått följande råd som jag följer beroende på resultatet:
Resultat: 6-9 (låg risk)
Folsyra 400mcg
B12 500mgr
B6 50mg
B2 15mg
Zink 10mg
TMG 750mg
Resultat: 9-15 (hög risk)
Folsyra 1200mcg
B12 1000mgr
B6 75mg
B2 20mg
Zink 15mg
TMG 1,5-3,0g
Resultat: över 15 (väldigt hög risk)
Folsyra 2000mcg
B12 1500mgr
B6 100mg
B2 50mg
Zink 20mg
TMG 3-6g
Det är önskvärt att ha en nivå under 6. Man bör även tänka på sin kost och framförallt undvika socker och mättat fett och dra ner på proteiner från kött.
Jag är nog fel person att fråga när det gäller den svenska vården. Vi har blivit så manglade av den i så många andra sammanhang att jag har gett upp ganska fort. Jag har inte orken att bråka och övertala så vi vände oss till england efter en basutredning i sverige som inte visade på något fel.
Mina främsta råd annars är att läsa bibeln, men mycket av det som står där kan inte testas eller behandlas i sverige. Jag rekomenderar också en bok av Patrick Holford som heter Optimum nutrition before, during and after pregnancy. Man kan göra ganska mycket för fertilitet och immunförsvar med rätt kost och vitaminer.
Hade jag haft det hyfsat enkelt att bli gravid så hade jag följt de kostråden och lagt till trombyl (alltid), fragmin (från dag 7 i cykeln) och prednisolon (10-25 mg från dag 7 i cykeln). Jag hade också gett det ett missfall till då det kan vara ett helt vanligt missfall som beror på ett fel på fostret. Om det inte fungerade andra gången med den behandlingen hade jag vänt mig utomlands.